Dit had moeten zijn GEEN gegevensoverdracht. Is weggevallen.Er is volgens mij nog steeds gegevensoverdracht van flitser naar camera
George
Dit had moeten zijn GEEN gegevensoverdracht. Is weggevallen.Er is volgens mij nog steeds gegevensoverdracht van flitser naar camera
Toch vraag ik me af hoe de camera dan zijn ISO kan aanpassen. Is dit dan de laatste schakel? Als de camera geen communicatie met de flitsers heeft, gaat hij er vanuit dat er een volle flits volgt naar ik aanneem.george013 schreef:Dit had moeten zijn GEEN gegevensoverdracht. Is weggevallen.Er is volgens mij nog steeds gegevensoverdracht van flitser naar camera
George
Tja, je mag het je blijven afvragen, want ik denk niet dat er hier mensen op het forum zijn die de kennis in huis hebben om je vragen correct te kunnen beantwoorden bij een afwijkend onjuist gebruik van de flitser.Tien schreef: Toch vraag ik me af hoe de camera dan zijn ISO kan aanpassen. Is dit dan de laatste schakel? Als de camera geen communicatie met de flitsers heeft, gaat hij er vanuit dat er een volle flits volgt naar ik aanneem.
Met andere woorden: stelt de D90 de ISO na de afdruk vast?
De vraag lijkt me eenvoudiger dan uit jouw reacties en verwijzingen vermoedelijk blijkt. Als je ervan uitgaat dat de flitser niet communiceert zoals beweerd, blijft overend dat de ISO zich aanpast aan de omstandigheden (of die nou wel of niet door een flitser wordt beïnvloed - er kan ook een flikkerende TL zijn of een bliksemflits of een discolamp die draait tijdens een bruiloft). Laat het flitsverhaal eens weg: hoe gaat het proces van de iso-bepaling? Bepaalt de camera de ISO achteraf, of als laatste vlak voor de afdruk?Léon Obers schreef: Ik verwijs je naar eerdere reacties in deze draad. Zie 3e alinea van volgende bericht:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 92#p287592
en het volledige bericht: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 48#p287648
De vraag is inderdaad eenvoudig, maar het antwoord niet. Zoals blijkt doet de camera iets anders dan wat hij in functie bij normaal flitsen doet als de flitser geen flitsvolgtijd capaciteitsproblemen heeft. De camera en flitser van George nog weer een ander resultaat. Dus wat valt er dan nog te beredeneren voor verschillende situaties?Tien schreef:De vraag lijkt me eenvoudiger dan uit jouw reacties en verwijzingen vermoedelijk blijkt.Léon Obers schreef: Ik verwijs je naar eerdere reacties in deze draad. Zie 3e alinea van volgende bericht:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 92#p287592
en het volledige bericht: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 48#p287648
Wat ik wil aantonen lijkt mij hier niet zo moeilijk uit te halen.Léon Obers schreef: Gezien je resultaten pakt dat praktisch ook anders uit als bij de TS. En nu, wat wil je daarbij aantonen?
GeorgeIndien ik het fout heb, verneem ik dat graag. Ik ben ook maar zoekende.
Jouw situatie blijkt al niet te kloppen voor de situatie van de TS met zijn D90. Een 2e opname uit 3 heeft daarbij een hogere ISO.george013 schreef: Met een eenvoudige proef dat auto-iso uitgeschakeld wordt zodra er een flitser wordt aangemeld. Auto-iso blijft wel in het scherm staan trouwens.
Dat is ook een meer geavanceerde flitser als de SB400george013 schreef: Dat de combinatie D80 en SB600 in deze lichtomstandigheden wel continu kan flitsen.
Wel degelijk. Het bewijs is reeds de uitschakeling van de auto-iso. Oudere flitsermodellen werken ook niet in TTL-mode met de Nikon camera's. Dus er moet tevens sturing door de flitser plaatsvinden wil het in TTL werken.george013 schreef: En dat er geen sturing van de camera door de flitser plaats vind.
Ook dat is niet waar. Het systeem van Nikon is nu juist dat er een vóórflits plaatsvindt, dus actief is de flitser erbij betrokken. Het vermogen is daarbij tevens afhankelijk van de instellingen van de flitser. Zet je de flitser op -1 stop EV, moet dat toch echt worden doorgegeven met de flitser. De camera houdt rekening met die instelling van de flitser. Dus ook hier een combinatie van gekoppelde elektronica. De camera meet alleen het licht waar vervolgens "als combinatie" met de elektronica van de flitser met die gegevens wordt bepaalt hoe dat zijn weerslag krijgt op de opname. Het pure vermogen van de flits zelf kan alleen door de flitser worden bepaald. Het is een zelfstandig apparaat waar je ook zonder een camera, het flitsvermogen mee kunt afregelen.george013 schreef: En dat in TTL het flitsvermogen door de camera wordt bepaald en niet door de flitser.
GeorgeIndien ik het fout heb, verneem ik dat graag. Ik ben ook maar zoekende.
Je bedeelt dat moederbord een te voorname rol toe in de communicatie met de harddisk. Ook daar is de controller van de harddisk tevens in het spel om die communicatie te voeren met het moederbord. Zonder terugkoppeling van die controller komt dat moederbord niet aan de gegevens op die harddisk. Het verschil in opdrachten van welke kant dat de opdrachten worden gegeven in die communicatie is relatief maar uiterst klein. Als de harde schijf niet goed functioneert omdat je zo nodig in het BIOS probeert de klok cycli te verkleinen om hem sneller te laten uitlezen, of overklokking van chips en controllers heeft dat direct gevolg op de verdere werking van PC met mogelijk zeer onverwachte resultaten als je te ver gaat.george013 schreef: Dat er een wisselwerking is, is logisch. In mij pc is er ook een wisselwerking tussen hardeschijf en moederbord, maar de opdrachten komen van het moederbord.
Eigenlijk snap ik de moderator niet dat hij er al lang geen slotje op heeft gezet. Alles is verteld wat erover te vertellen valt.george013 schreef: Kan misschien een groot gedeelte van dit draadje over boord.
Ben ik TS? Welke proefjes wil je dat ik doe, ik raak de draad kwijt nu.george013 schreef:Leon,
laten we over de vergelijking van 2 verschillende combinaties TS uitsluitsel geven. Ik weet niet wat eruit komt. Maar om tot een beter begrip te komen van de apparatuur zou het zeer welkom zijn ipv gekissebis. Ik heb TS gevraagd om een proefje te doen, is niet gebeurt, zou het onvolledig geladen zijn van de flitser aantonen. Dit was het hoofdprobleem.
Het tweede was het feit dat auto-iso verschillende waarden opgaf. Hier is ook nog niemand uit. Maar een proefje zou het een en ander wel versnellen.
Jij vraagt TS geen proefjes te doen. Ik wel. Dus Tien, zou jij dat wat ik gedaan heb ook met jouw combinatie willen doen. Kost amper tijd.
Ook kun je in de continustand en met auto-iso een aantal fotos zonder flitser nemen vanaf een vaste plaats. Weet je in ieder geval hoe de camera zonder flitser reageert. Dan heb je in ieder geval invloed flitser, welk type en welke lading dan ook, uitgesloten. Hier zou een vaste iso-waarde uit moeten komen.
George
Nu is het mijn beurt om te vragen wat bedoel je hier in godsnaam mee.Léon Obers schreef:Je bedeelt dat moederbord een te voorname rol toe in de communicatie met de harddisk. Ook daar is de controller van de harddisk tevens in het spel om die communicatie te voeren met het moederbord. Zonder terugkoppeling van die controller komt dat moederbord niet aan de gegevens op die harddisk. Het verschil in opdrachten van welke kant dat de opdrachten worden gegeven in die communicatie is relatief maar uiterst klein. Als de harde schijf niet goed functioneert omdat je zo nodig in het BIOS probeert de klok cycli te verkleinen om hem sneller te laten uitlezen, of overklokking van chips en controllers heeft dat direct gevolg op de verdere werking van PC met mogelijk zeer onverwachte resultaten als je te ver gaat.george013 schreef: Dat er een wisselwerking is, is logisch. In mij pc is er ook een wisselwerking tussen hardeschijf en moederbord, maar de opdrachten komen van het moederbord.
De camera bepaalt enkel de ISO als je hem op auto-ISO hebt staan. (Bij niet auto-ISO bepaalt de gebruiker de waarde).Tien schreef:De vraag blijft staan op wélk moment de camera - ongeacht de soorten en hoeveelheden flitsers vanuit welke hoeken en gaten dan ook - de ISO bepaalt!