belang aantal scherpstelpunten

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
A.Translator

Re: belang aantal scherpstelpunten

Bericht door A.Translator » do aug 06 2009 4:45 pm

Bedankt. Als ik hem niet op enkelveld had staan, lichtten de drie scherpstelrechthoekjes nog steeds op. Ik heb het over het AF-enkelveld, niet over spotmeting.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do aug 06 2009 5:09 pm

George Fennes schreef:Het zal wel aan mijn deskundigheid liggen, maar ik gebruik meestal maar 1 scherpstelpunt.
Wel maak ik gebruik van de mogelijkheid om mijn scherpstelpunt te verplaatsen.
Maar door 1 punt te gebruiken weet ik zeker dat datgene wat ik scherp wil hebben ook daadwerkelijk scherp wordt.

Groetjes George :D
Hallo

Nu ben ik van alles aan het uitproberen de laatste tijd.
En lees hier van alles dat te maken heb met scherp stellen.
Metname :
Wel maak ik gebruik van de mogelijkheid om mijn scherpstelpunt te verplaatsen.
Maar door 1 punt te gebruiken weet ik zeker dat datgene wat ik scherp wil hebben ook daadwerkelijk scherp wordt.
Hoe moet ik dit zien, cq doen. Heb boekje door gelezen, maar ben hem even kwijt :oops:

Hoor het graag

Kroontje

Kroontje

Bericht door Kroontje » do aug 06 2009 5:13 pm

Waarschijnelijk al gevonden.

Gaat dit door op AF-S in te stellen??

Groet

Bamos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Bamos » do aug 06 2009 6:10 pm

A.Translator schreef:Bedankt. Als ik hem niet op enkelveld had staan, lichtten de drie scherpstelrechthoekjes nog steeds op. Ik heb het over het AF-enkelveld, niet over spotmeting.
Ahh oke, :) AF-veldstand bedoelde ik ook.
D60 + AF-S VR DX 18-200mm

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » do aug 06 2009 7:40 pm

Léon Obers schreef: Ondanks de enorme verplaatsingen van de voetballer over het beeldveld, zelfs ook naar voor of naar achteren, blijft de focus constant op de voetballer gefixeerd. Afdrukken levert dan altijd scherpe foto's op met de scherpte op de voetballer (het rode shirt). Die functie van kleurherkenning in de focus is uniek voor Nikon, dat heeft Canon niet en geen enkel ander camerasysteem.
Wat gebeurt er als er een teamlid met hetzelfde shirt het beeld in wandelt?

Is het niet handiger gewoon één scherpstelpunt te gebruiken (evt met AF-A) en bijsturen met de camera (zelf de voetballer volgen)? Of komt daarmee het verschil met de tijd dat de autofocus de scherpte heeft afgeregeld en de tijd van opname in het geding?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

D5000

Bericht door D5000 » ma aug 10 2009 12:38 pm

gijs sandberg schreef:Adriana,

Ik bedoel de 3-d tracking functies die o.a. op de D5000 en hoger zitten.
oa. aan de hand van de kleuren in het beeldveld kan de kamera een scherp testellen punt bijhoudne.
Let wel: dit is voor ver gevorderden, ik ken besprekingen van mensen die weeeeken besteed hebben om daar het beste uit te halen.
Groeten, Gijs
De 3-D tracking werkt volgens mij niet echt lastig,je kan namelijk handmatig in de camera bepalen waar de camera op moet scherpstellen.
En dan zijn meerdere scherpstel punten wel erg handig.
Als voorbeeld het volgende.
Tijdens mijn vakantie wilde ik de ondergaande zon fotograferen.
Zonder 3-D stelde de camera zelf scherp op de bladeren op de voorgrond.
met 3-D aan kon ik zelf het punt aangeven.
Maar ja je kan natuurlijk ook gewoon handmatig scherpstellen

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma aug 10 2009 1:17 pm

Tien schreef:
Léon Obers schreef: Ondanks de enorme verplaatsingen van de voetballer over het beeldveld, zelfs ook naar voor of naar achteren, blijft de focus constant op de voetballer gefixeerd. Afdrukken levert dan altijd scherpe foto's op met de scherpte op de voetballer (het rode shirt). Die functie van kleurherkenning in de focus is uniek voor Nikon, dat heeft Canon niet en geen enkel ander camerasysteem.
Wat gebeurt er als er een teamlid met hetzelfde shirt het beeld in wandelt?
Dan zal het gefixeerde scherpstelpunt beslist nog niet ineens naar die andere speler overfloepen. Als ze elkaar kruisen wellicht wel een probleem. Ik zou zeggen, probeer het uit.
Tien schreef: Is het niet handiger gewoon één scherpstelpunt te gebruiken (evt met AF-A) en bijsturen met de camera (zelf de voetballer volgen)? Of komt daarmee het verschil met de tijd dat de autofocus de scherpte heeft afgeregeld en de tijd van opname in het geding?
Het is niet verplicht die 3-D tracking te gebruiken.
Zie ook mijn eerdere reactie, vanaf: "Mogelijk werkt een van de andere in te stellen AF opties in jouw geval beter."
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 86#p288786
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”