compositie (met POLL )

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Welke methode voor de compositie vind jij het meest van toepassing op Fotografie

1. derden-regel
14
29%
2. gulden snede
12
24%
3. diagonaal methode
12
24%
4. een andere / geen van bovenstaande
11
22%

Totaal aantal stemmen: 49

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: compositie (met POLL )

Bericht door emdeklerk » za aug 22 2009 1:27 am

Daarom had ik het ook over overbodige hulpmiddelen.
Grappige discussie weer...
E.M. de Klerk

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » za aug 22 2009 7:25 am

Iedereen die nu maar steeds denkt dat hij / zij de genoemde methoden
(diagonaal, gulde snede, en derden-regel) TIJDENS het fotograferen moet toepassen
moeten nog maar eens de website van Edwin Westhoff doorlezen.
Deze diagonaal methode is ideaal om achteraf bij het croppen de juiste beeldsnede
te bepalen.
Die lijntjes op je matglas zijn handig als hulpmidldel bij het kaderen. om zo globaal je verdeling
vast te kunnen stellen. Die derden-regel geeft dan indicatief je verdeling aan (makkelijk bij
horizon in landschappen )
De stelling van Westhoff is dan ook dat wanneer een foto beoordeeld wordt en getoetst wordt
aan de drie methoden (DM 3-en en GS) in de MEESTE gevallen de DM exact en precies op de belangrijkste
details valt in de foto. Hetgeen niet het geval blijkt bij de derden methodiek....
in zijn relaas stelt Westhoff dan ook " je kunt beter zeggen dat bij de derden methode je punt IN DE BUURT van dat detail moet vallen"
Lees dat artikel echt eens helemaal door....
http://www.diagonaalmethode.nl
iedere reactie en stem wordt gewaardeerd.
Elk meningsverschil dient ook met respect gepareerd te worden.

tot zover bedankt.
zal de komende dagen niet zo vaak online zijn ivm
familie omstandigheden.

groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za aug 22 2009 7:42 am

Helemaal mee eens.
E.M. de Klerk

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » za aug 22 2009 8:56 am

Myriad schreef:
D-90s schreef:En nu even zonder gekheid, bij de D-90 (trouwens ook bij de D-80) kun je die compositielijnen inschakelen, ik vind het wel lekker werken
Wat bedoel je met die compositielijnen?
Heeft de D-90 (en de D-80) dan (een keuze voor) de diagonaalmethode (DM) lay-out als standaard of te kiezen optie als aan te zetten 'rasterweergave in zoeker'?
Want daar hebben we het over. Dat je 1 beschikbaar raster aan of uit kan zetten in de zoeker is niets nieuws; ook de D70s had het, wellicht andere en oudere type Nikon DSLR's ook al. Als het toch zo is dat je de diagonaal methode lay-out in de D90 kan aanzetten, dan heeft Nikon mijn voorstel in hun firmware (evt. latere upgrade) gezet. :shock:
En dat lijkt me sterk. Op 24/3 gaf ik het idee door aan Nikon Support en Maerlant zelf heeft mijn suggestie doorgegeven aan het Nikon ontwikkelteam. Zou wel leuk zijn als het zo is. Als tegelijkertijd met de D300s er een firmwareupgrade komt voor de D300, dan het liefst meer thumbnails op 1 scherm én ook de keuze voor soort raster waaronder die van de DM.
Misschien is mijn woordkeus wat ongelukkig geweest, wat ik eigenlijk bedoelde, dat zijn de rasterlijnen die het beeld in 9 vakken verdelen.
Ik gebruik deze als hulpmiddel voor mijn compositie.
Voor de D-90 is nog geen nieuwe firmware beschikbaar, dus sinds de introductie is hier nog niets in veranderd.
En jouw voorstel naar Nikon is zeker goed, want ik denk dat als je de mogelijkheid hebt, je deze zeker gaat gebruiken.

Groeten Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Myriad

Bericht door Myriad » za aug 22 2009 9:45 am

Ik zie ook toepassingsmogelijkheden voor dit hulpmiddel en daarom is het ook voor mij niet overbodig.
Katz Eye heeft van mij al eerder een mail gehad met de verwijzing naar de DM.
Maar zij stellen voor dat ik met een ontwerp kom ... dan willen ze er wel eentje voor me maken.
Weer een goed idee in de kiem gesmoord, lijkt het. :frown: Hoezo innovatie? Ja ja, ik weet het: weinig vraag, ontwikkelkosten etc.
Een percentage van de winst in ruil voor de ontwikkelkosten van dit idee. Kijken hoe ze daarop reageren. :lol:
Welke ondernemer pakt dit op of doet het zelf en gaat concurreren? :idea:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za aug 22 2009 10:09 am

Matthieu schreef:Iedereen die nu maar steeds denkt dat hij / zij de genoemde methoden
(diagonaal, gulde snede, en derden-regel) TIJDENS het fotograferen moet toepassen
Deze diagonaal methode is ideaal om achteraf bij het croppen de juiste beeldsnede te bepalen.
Gooi die methode dan maar in de prullenbak. Een goed fotograaf snijdt en cropt juist zo min mogelijk.
Het beste helemaal NIET. Een beelduitsnede / uitkadering bepaal je juist TIJDENS het fotograferen.
http://www.magnumphotos.com/Archive/C.a ... %20Bresson
Vriendelijke groet, Léon Obers

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » za aug 22 2009 10:29 am

Léon Obers schreef:
Matthieu schreef:Iedereen die nu maar steeds denkt dat hij / zij de genoemde methoden
Deze diagonaal methode is ideaal om achteraf bij het croppen de juiste beeldsnede te bepalen.
Gooi die methode dan maar in de prullenbak. Een goed fotograaf snijdt en cropt juist zo min mogelijk.
Het beste helemaal NIET. Een beelduitsnede / uitkadering bepaal je juist TIJDENS het fotograferen.
Dat doe je ook wel, maar als je gaat bewerken zul je altijd nog wat moeten corrigeren.
Rechtzetten, iets bijsnijden ongewenste details buiten het kader houden.
Niemand kan op de plaats zelf de 100% crop kunnen maken.
Dat al helemaal niet met de gulden snede....die verhoudingen kun je wel gevoelsmatig aanhouden
maar wil je het exact doen dan zul je toch later met behulp van lijnen in een bewerkingsprogramma (lightroom heeft alle drie de mogelijkheden er in zitten).
Ik moet de (echt goede ) fotograaf nog tegen komen die de foto totaal onberoerd laat....
Het gaat immers om het eindresultaat....dus na de bewerkingen !
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Myriad

Bericht door Myriad » za aug 22 2009 10:38 am

Léon Obers schreef:Gooi die methode dan maar in de prullenbak. Een goed fotograaf snijdt en cropt juist zo min mogelijk.
Mee eens (dat je het (zo goed als mogelijk) zou moeten gebruiken TIJDENS het fotograferen, maar niet het anders maar in de prullenbak gooien :D).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za aug 22 2009 10:52 am

Matthieu schreef: Ik moet de (echt goede ) fotograaf nog tegen komen die de foto totaal onberoerd laat....
Dan heb je de link erna niet bekeken, waar ik verwijs naar foto's van Henrier Cartier Bressons.

Echt, ik denk dat je je zult verbazen hoeveel fotografen juist WEL direct bij opname de compositie bepalen. Vroeger bij film was het bij veel fotografen de gewoonte zelfs nog net de randen van het negatief mee te nemen bij de afdruk, zodat ook werkelijk het volledige beeld gebruikt werd. Vandaar ook de 100% weergave van Nikon's duurste pro-modellen camera's.
Ik zou er ook niet aan moeten denken dat bij schoolfoto's honderden/duizenden foto's er achteraf gecropt moeten worden. Dat bepaal je echt direct tijdens de opname. Het zal altijd wel eens voorkomen dat de situatie ter plekke niet optimaal is, of dat je voor het juiste moment net de camera niet optimaal in compositie had, en dat dat gecorrigeerd wordt. Maar echt als je in de veronderstelling bent dat de meeste fotografen de crop / uitkadering in zijn algemeenheid achteraf bepalen, mogelijk omdat het je eigen gewoonte is om dat te doen, dan heb jezelf nog veel te leren.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » za aug 22 2009 11:07 am

Léon Obers schreef:
Matthieu schreef: Ik moet de (echt goede ) fotograaf nog tegen komen die de foto totaal onberoerd laat....
Dan heb je de link erna niet bekeken, waar ik verwijs naar foto's van Henrier Cartier Bressons.

Echt, ik denk dat je je zult verbazen hoeveel fotografen juist WEL direct bij opname de compositie bepalen. Vroeger bij film was het bij veel fotografen de gewoonte zelfs nog net de randen van het negatief mee te nemen bij de afdruk, zodat ook werkelijk het volledige beeld gebruikt werd. Vandaar ook de 100% weergave van Nikon's duurste pro-modellen camera's.
Ik zou er ook niet aan moeten denken dat bij schoolfoto's honderden/duizenden foto's er achteraf gecropt moet worden. Dat bepaal je echt direct tijdens de opname. Het zal altijd wel eens voorkomen dat de situatie ter plekke niet optimaal is, of dat je voor het juiste moment net de camera niet optimaal in compositie had, en dat dat gecorrigeerd wordt. Maar echt als je in de veronderstelling bent dat de meeste fotografen de crop / uitkadering in zijn algemeenheid achteraf bepalen, mogelijk omdat het je eigen gewoonte is om dat te doen, dan heb jezelf nog veel te leren.
Je begint nu wat te zeuren Leon, sorry
LEES nu eens goed wat er in mijn postings staat.....
" Dat doe je ook wel, maar als je gaat bewerken zul je altijd nog wat moeten corrigeren.
Rechtzetten, iets bijsnijden ongewenste details buiten het kader houden. "

Natuurlijk is het zo dat je middels je zoeker de kadrering al bepaald....dat ding ziet er niet voor niets.
ik stel ook niet dat je achteraf je kadering of uitsnede bepaald. dat doe je inderdaad bij het schieten van je foto.
Het optimaliseren (en zeker bij de DM) doe je achteraf....

tot slot verwijs ik nogmaals nar de website. Lees die nou eens :) met name over de reclame foto's van de horloges.
daar wordt ook eea verteld over het gebruik van de 3 methodes en onderling vergeleken,

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za aug 22 2009 11:25 am

Matthieu schreef: LEES nu eens goed wat er in mijn postings staat.....
" Dat doe je ook wel, maar als je gaat bewerken zul je altijd nog wat moeten corrigeren.
Rechtzetten, iets bijsnijden ongewenste details buiten het kader houden. "
Je leest zelf niet van wat ik schrijf waarbij ik heel bewust aangeef waar het om gaat. Veel fotografen die film gebruikten, laten de buitenrand van het negatief er nota bene zelfs bij. Een beter bewijs is er niet om aan te geven dat werkelijk het volledige beeld 100% gebruikt wordt, zonder enige correctie, zonder bijsnijden, zonder details buiten het kader houden.
Dat is werkelijk alles TIJDENS de opname zelf bepaald. Nu digitaal werken de meeste (goede) fotografen nog zo.
Zeker als ze hun fotografie hebben geleerd vanuit dat filmtijdperk.
Matthieu schreef: tot slot verwijs ik nogmaals nar de website. Lees die nou eens :) met name over de reclame foto's van de horloges.
daar wordt ook eea verteld over het gebruik van de 3 methodes en onderling vergeleken,
Daar is door E.M. de Klerk al op geattendeerd. Dat is meer iets voor een pre-presser om achteraf de lay-out en opmaak van de bladspiegel van die reclamefoto in een tijdschrift te bepalen, compleet met typografie. De fotograaf zelf maakt een foto voor reclamedoeleinden bewust "met wat vlees eromheen" (de gebruikelijke term om wat extra beeld eromheen te laten), zodat een lay-out man nog wat speling heeft in het schuiven en indelen ten behoeve van het gebruik in een blad compleet met typografie. Niets meer, niets minder.
Omdat de lay-out in dat geval dus volledig achteraf bepaald wordt, kan een fotograaf die regels dus al helemaal wegschuiven, want hij weet niet eens wat die lay-out man achteraf exact als indeling zal nemen, hooguit bij benadering met een visualisatie of schets vooraf die hij gekregen heeft van wat de bedoeling is als opdracht voor de reclamefoto.

Myriad

Bericht door Myriad » za aug 22 2009 12:07 pm

Een nuance: het meeste zie (en gebruik) ik 3:2 landscape, daarna respectievelijk vierkant, 2:3, 16:9 en 3 1/3:1.
Je zult dan wel moeten croppen bij niet meer dan 2:3 of 3:2 op 1 toestel. Ik ga niet voor elk ander kader een andere (analoge of digitale) camera aanschaffen of meezeulen.
Het gaat om het zien van de compositie en proberen die zo exact mogelijk vast te leggen ... en dat lukt niet altijd.
Het toestel kan je alleen beperken/dwingen de compositie te realiseren binnen de beschikbare kadrering.
En niet andersom; ik ga niet mijn compositie aanpassen aan mijn kader. Als gevolg daarvan zul je soms wel moeten croppen.
Deze discussie volgend, heb ik gekozen voor 4. En hulpmiddelen zijn altijd welkom, vooraf en achteraf.
Over hulpmiddelen (bij compositie) gesproken; de LX3 kan naast 3:2 eenvoudig omgeschakeld worden naar 4:3 en 16:9. Nu Nikon nog.
Verder uitbreiden met vierkant hoeft ook geen probleem te zijn. Maar met 3 1/3:1 (en ook staand) lijkt me weer een beetje teveel van het goede.
Laatst gewijzigd door Myriad op za aug 22 2009 12:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za aug 22 2009 12:49 pm

Ik probeer ook zo goed mogelijk de foto al te maken zoals ik het eindresultaat wil hebben. Maar dat lukt natuurlijk niet altijd, bijvoorbeeld doordat je niet de tijd hebt om op je gemak de foto te maken (sport of spelende kinderen bijvoorbeeld). Of gewoon het feit dat mijn D200 gewoon geen 100% beeld laat zien.

Ik schaam me er helemaal niet voor achteraf de puntjes nog even op de i te zetten door de uitsnede nog wat aan te passen. Indien nodig haal ik zelfs een staande foto uit een landschap geschoten foto, maar daar maak ik geen gewoonte van (ik heb niet de resolutie van een D3x :wink: ). Sterker nog; dat komt vrijwel niet voor.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Myriad

Bericht door Myriad » za aug 22 2009 12:54 pm

En het komt ook wel eens voor dat je uit die ene mooie goed gecomponeerde foto nog 2 andere (van te voren niet bedachte/geziene) mooie composities kunt halen.
Die eindigen bij mij ook als foto.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za aug 22 2009 2:29 pm

Myriad schreef: Het toestel kan je alleen beperken/dwingen de compositie te realiseren binnen de beschikbare kadrering.
En niet andersom; ik ga niet mijn compositie aanpassen aan mijn kader. Als gevolg daarvan zul je soms wel moeten croppen.
Dat beperken/dwingen de compositie in de beschikbare kadrering te realiseren kan juist ook een verrijking zijn. "In de beperking toont zich de meester". Mijn eerder aangehaalde voorbeeld van Henrier Cartier Bressons deed niet anders.
Bij volledig vrije, niet aan afmetingen gebonden fotografie ten behoeve van drukwerk e.d. probeer ik mijn composities zoveel mogelijk in te kaderen binnen het gegeven beeldformaat van de camera zelf, mogelijk zelfs met inbegrip van wat er op beeld extra opkomt, wat je niet in de zoeker ziet omdat het zoekerbeeld niet 100% is (afhankelijk van camera).

In die gevallen, waar ik nog net wel een flippertje achteraf weg kader omdat er net dat beetje teveel "storend" detail is in datgene wat ik bij een uitkadering niet zag, maar wel is opgenomen, maak ik die correctie achteraf niet op basis van enige "derde regel" of "diagonaal" compositieregels, maar simpel om het in overeenstemming te brengen met datgene wat ik als compositie had bepaald en bedoeld bij opname. De correctie vloeit voort uit het beperkte niet 100% zoekerbeeld.

Dit laatste geldt op die wijze denk ik wel voor de meeste mensen die fotograferen.

Dan heb je inderdaad nog omstandigheden waarbij je vooraf reeds een aardige compositie ziet in een ander formaat, dan dat je camera standaard biedt. Je kadert de opname dan zodanig in met de zeer bewuste gedachte erbij dat je achteraf een deel van de opname zal wegsnijden. Maar of mensen daar met diagonaal of wat dies meer zij regels bezig zijn?
Ik betwijfel het ten zeerste.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”