rbfoto.nl schreef:Een crop maken van een foto welke op telebereik gemaakt is, geeft vaak onscherpte door luchtvochtigheid enz. en daar blijft weinig van over.
Die luchtvochtigheid als "beeldartefact" (en 's zomers de luchttrilling door warmte) zal bij geen enkele methode van vergroten beter uit de verf komen. De totaal opgetelde vergrotingsmaatstaf blijft uiteindelijk hetzelfde als op dezelfde afmeting afdruk wordt geprint.
Overigens vergroot ik bestanden gerust tot 70x100cm afdrukken, ongeacht of het beeldmateriaal uit een 5,5 pixel camera, 10 of 12 megapixelcamera komt. Een beetje afhankelijk van het soort foto, valt het de meesten niet eens op met welke camera het beeld is gemaakt.
rbfoto.nl schreef:
Als je een cropsensor pakt welke een "uitsnede" pakt van je objectief op 300mm effectief en je zet daar een FX tegenover waar je een crop van gaat nemen achteraf, welke zal dan meer detail bevatten als je dat tot gelijke grootte gaat brengen?
Hele rare benadering, ik weet het, maar even pixeln**kend bekijkend?
Dat is nu juist eerder in de draad al enigszins aangetoond. Een crop uit een FX camera, door de lagere pixeldensiteit is die crop in het geval van een D700 slechts een
5,14 megapixelbestand. Daar waar je voor diezelfde crop op DX, daar
12 megapixels voor hebt als je een D5000, D90, D300, D300s daarvoor inzet. Zelfs een D60, D80, D200 en D3000 hebben dan nog steeds
10 megapixels ter beschikking.
Elke opname uit een DX camera zal bij lagere ISO's meer detail geven dan een crop uit een FX-camera (afgezien van de crop uit een 24 megapixel D3x). Bij hogere ISO's, en dan moeten dat al echt behoorlijk hoge waarden zijn, komt er
misschien ergens een kantelpunt dat een 5,14 megapixel crop van een D700/D3 of anders wel bij een d3s er beter zou kunnen uitzien dan het totaalbeeld van een met
grotere ruis opgenomen DX-bestand. Maar daar heb ik nooit vergelijkingen van gezien.
Dus gaat het je erom om veel lichtsterke tele over te houden voor vogeltjes- en natuurfoto's, ben je al gauw beter uit met een DX camera dan met FX.