Nieuwe digitale camera: D200

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » wo jan 25 2006 7:36 am

Nikon-Adepts en Edje in het bijzonder,

Op de site van heer Ken:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d200/d ... -speed.htm

Card Speeds

Here are some informal tests. I tested play speed by how many frames whipped by in a second when I held the thumb switch to forward. I then clocked how fast my D200 could flip past the frames in YRGB histogram mode. I tested write speed to write one combo of compressed raw + large fine JPG.

SanDisk Extreme III 2GB: Play: 4.1 FPS

Lexar 1GB 40x WA: Play: 3.5 FPS. YRGB: 1.175s. Record: 2.5s

Lexar 512MB 40x WA: Play 4.1 FPS. YRGB: 1.135s. Record: 5.9s

1GB IMB/iomega microdrive: Play: 3.75 FPS. YRGB: 1.125s Record: 5.3s

Crappy old Microtech 256MB (February 2002): Play: 5.06 FPS. YRGB: 1.085s. Record: 11.8s.

.....

Op de "Nikon dag" waren de mensen van Nikon zelf erg te spreken over de Lexar, dit voornamelijk vanwege de beveiliging. Dit heeft volgens mij ook grote nadelen, want je fotoos oversturen naar een "tank" zit er (voorlopig) niet in.

mvg, OFB

Edje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Edje » do jan 26 2006 5:35 pm

Op de D200 intro heb ik het gevraagd over de lens, de man van inca vertelde mij dat de lens hoogstwaarschijnlijk bij hen vandaan kwam, de stickers van inca zitten op de (nieuwere) cameraverpakkingen. Wat betreft de cf kaarten heb ik toch maar twee kaarten van sandisk xtr 3 besteld, een van 1 en een van 2 gb. Al vraag ik mij wel nogsteeds af waarom er door de plaatselijke fotograaf enkelt met lexar geschoten word...

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » do jan 26 2006 6:36 pm

Hoi edje,

Nikon is ooit begonnen met het aanbevelen van Lexar kaarten (terecht of onterecht, waarschijnlijk kruislingse bestuiving), dus in het midden gelaten welke beter is.
Daar bij opgeteld dat de meest mensen erg merk trouw zijn :P , borduur je verder op wat je hebt.... (denk ik...)

mvg, OFB

Edje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edje » ma jan 30 2006 9:32 pm

Ok, maar waarom staat er in het introductie boekje van de D200 op de achterpagina " bij gebruik van de Sandisc SDCFX (extreme III) 1 gb compactflash card"??
Maar goed om even terug te komen op de D200, ik ben erg benieuwd naar degene die hem al hebben? Hoe bevalt hij en zijn er nog bijzonderheden te vermelden??? Hoor graag de reacties, ...

Pjotr

Bericht door Pjotr » do feb 02 2006 8:36 pm

Hoi Nikon D200 bezitters/geïnteresseerden,

Ik heb sinds 23 december j.l. een Nikon D200 en deze bevalt (vooralsnog) uitstekend. Ben een frequent bezoeker van de Nikonians site in de USA in het bijzonder de D200 usergroup. Wat mij opvalt is dat veel D200 camera's verschijnselen van 'banding' of 'corduroy striping' (schijnen te) vertonen. Ook op een D200 van iemand uit Holland. Zelf lijk ik (nog) geen last te hebben van dit verschijnsel, maar volgens Nikonians weten veel D200 bezitters niet eens dat ze dit probleem hebben totdat ze hier gericht naar zoeken. Dan komt dit probleem vaker voor dan men dacht. Het gaat hierbij om 'banding' type I, II en III (van miniem tot vrij ernstig)
Hou zit het met Hollandse D200 gebruikers? Is hier ook sprake van dit probleem? Het lijkt niet reëel om te veronderstellen dat alle in Holland gekochte D200 bodies in dit opzicht perfect zijn. Ik ben benieuwd naar reacties op dit punt

Veel fotoplezier

Pjotr

everkaik

Bericht door everkaik » do feb 02 2006 9:43 pm

Hallo Pjotr

Ik heb er (nog) geen last van, maar heb ook niet echt getest in extreme situaties waarin het meestal voorkomt (deel van een foto overbelicht en deel onderbelicht).
Ik word veel gespeculeerd over de oorzaak zoals de software, al dan niet NEF en/of het type RAW converter, maar een echte oorzaak is nog niet aangetoond. Nikon heeft ook nog geen verklaring afgegeven, maar ze repareren het toestel wel als je hem inlevert met een voorbeeldfoto met banding. Er zou wat hardware vernieuwd worden, maar het is nog tasten in het duister.

Op deze foto zie je duidelijk wat het is, voor mensen die het nog nooit gezien hebben (de verticale streepjes):

Afbeelding

of nog duidelijker (grote file):

http://rfcgraphics.com/band2/band.jpg

Eric

everkaik

Bericht door everkaik » do feb 02 2006 9:52 pm

Eigenlijk wist Nikon het zelf al lang van die banding, als je deze folder bekijkt :wink:

Afbeelding

Dryade

Bericht door Dryade » do feb 02 2006 10:00 pm

Pjotr schreef:Hoi Nikon D200 bezitters/geïnteresseerden,

Ik heb sinds 23 december j.l. een Nikon D200 en deze bevalt (vooralsnog) uitstekend. Ben een frequent bezoeker van de Nikonians site in de USA in het bijzonder de D200 usergroup. Wat mij opvalt is dat veel D200 camera's verschijnselen van 'banding' of 'corduroy striping' (schijnen te) vertonen. Ook op een D200 van iemand uit Holland. Zelf lijk ik (nog) geen last te hebben van dit verschijnsel, maar volgens Nikonians weten veel D200 bezitters niet eens dat ze dit probleem hebben totdat ze hier gericht naar zoeken. Dan komt dit probleem vaker voor dan men dacht. Het gaat hierbij om 'banding' type I, II en III (van miniem tot vrij ernstig)
Hou zit het met Hollandse D200 gebruikers? Is hier ook sprake van dit probleem? Het lijkt niet reëel om te veronderstellen dat alle in Holland gekochte D200 bodies in dit opzicht perfect zijn. Ik ben benieuwd naar reacties op dit punt

Veel fotoplezier

Pjotr
Eigenlijk ff off topic. Met "Hollandse" bedoel je daar alleen de gebruikers van de D 200
uit noord en zuid Holland mee of ook de rest van NEDERLAND. :shock:

Pjotr

Bericht door Pjotr » vr feb 03 2006 7:56 pm

Everkaik,

dank voor je reactie. M.n. de nachtfoto heeft behoorlijk last van banding.
De hamvraag is of en zo ja, wanneer Nikon dit probleem openlijk erkent en er wat aan doet. Als het blijft zo het is - stilte van de zijde van Nikon en van Inca - dan lopen D200 bezitters de kans dat zij pas na afloop van de garantieperiode ontdekken dat ook zij banding hebben en dan is het de vraag of Nikon/Inca het nog als garantie beschouwt en afhandelt.
Ik ben benieuwd.

Dryade,

ook jij bedankt voor je reactie. In mijn simpele R'damse gedachten (daar kom ik vandaan) versta ik onder Holland heel Nederland. Ik hoop dat je nu weer rustig kan slapen.

Veel fotoplezier

Pjotr

Edje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edje » za feb 04 2006 5:20 pm

Ik heb het probleem van banding voorgelegd op de nikon D200 introduktiedag aan de man (ben zijn naam kwijt) met het brilletje van Inca, hij ontkende het probleem in nederland en meldde dat dit probleem enkelt bij de eerste D200 camera's zich voordeed vnl in amerika.. Ik moet nog even wachten voordat ik het kan testen totdat ik eindelijk aan de beurt ben om mijn D200 op te halen :cry: :cry:

everkaik

Bericht door everkaik » za feb 04 2006 7:14 pm

Edje schreef:Ik heb het probleem van banding voorgelegd op de nikon D200 introduktiedag aan de man (ben zijn naam kwijt) met het brilletje van Inca, hij ontkende het probleem in nederland en meldde dat dit probleem enkelt bij de eerste D200 camera's zich voordeed vnl in amerika.. Ik moet nog even wachten voordat ik het kan testen totdat ik eindelijk aan de beurt ben om mijn D200 op te halen :cry: :cry:
Ik ben ook benieuwd of het in Nederland voorkomt.
Waar heb jij je body besteld? Ik weet er zo 1 te koop voor €1799,- uiteraard met rekening en Nederlands via Inca :wink:
Mail me anders maar op everkaik at chello punt nl

Pjotr

Bericht door Pjotr » ma feb 06 2006 7:30 pm

Edje,

Op onderstaande site wordt de D200 aangeboden voor € 1399 ex BTW
http://www.scolormarx.nl/fotografie%20p ... 0D200.html
Weet alleen niet of het met groene sticker van Inca is

Pjotr

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » ma feb 06 2006 7:44 pm

Pjotr,

Alle prijzen excl. btw., en alleen bij contante betaling ! (typefouten voorbehouden)

Helaas pindakaas....

Pjotr

Bericht door Pjotr » wo feb 08 2006 2:22 pm

Onne-Floris,

je reactie gelezen.
Wat bedoel je met 'Helaas pindakaas'??
Ik heb alleen maar vermeld dat op de bewuste site de D200 body wordt aangeboden voor € 1399,-- EX BTW. Dat deze bij afhalen contant betaald moet worden lijkt me ook logisch.
Vanwaar dan 'Helaas pindakaas'?

Pjotr

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » wo feb 08 2006 5:28 pm

Hoi Pjotr,

Gelukkig dan, ik dacht namelijk dat je niet had gezien dat het exclusief was, dat valt nemelijk zo tegen als je moet afrekenen.... :wink:

Sorry voor het misverstand..

mvg,

OFB

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”