Digiscoping pro's en con's en natuurlijk gewoon tips

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Digiscoping pro's en con's en natuurlijk gewoon tips

Bericht door LOKA » ma jun 14 2010 10:47 pm

Toch deze zaterdag maar de spottingsscoop meegenomen en jammer genoeg was er niet zoveel te zien.
De futen bleven helaas dichtbij het riet, dus de iso ging omhoog.
Maar toch maar een foto daar van plaatsen, want ondanks alles was het wel weer even leuk.

Afbeelding

Model: NIKON D60 met spottingsscoop Leica.
ISO: 200
Belichting: 1/320 sec.
Diafragma: 7.1
Brandpuntsafstand: 50mm

Groetjes Karin

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » do aug 12 2010 10:59 pm

(bericht geplaatst door A90 uit naam van C19)

Hallo allemaal,

Ik zou nog een paar foto´s laten zien die het verschil laten zien tussen normaal 80/400 mm objectief en een foto met de digiscope.

Je moet met een digiscope met de hand scherpstellen, zoals bij alle kijkers. Met de nieuwe D90 kan het scherpstellen van het beeld via ´live view' dat gaat al een stuk eenvoudiger dan via de zoeker.

Je ziet dat de vergroting met de digiscope toch goed uitkomt. Ik ben het wel met Hans Braakhuis eens dat je meer bezig bent met het bewijzen van hetgeen je gezien hebt dan dat je mooie foto´s aan het maken bent met een digiscope, hoewel de foto hierboven van Loka daar weer een positieve uitzondering op is.

De Bergeend foto´s zijn gemaakt op 70 m afstand en de lepelaars + vliegende ganzen op 380 meter. Het objectief is een 80/ 400 VR van Sigma en de scope is een Nikon Fieldscope ED III 60 mm

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft.

Vriendelijke groet,

Cas

1. op 80mm
Afbeelding

2. op 400mm
Afbeelding

3. op 800mm (digiscope)
Afbeelding

4. op 800mm (digiscope) afstand ongeveer 380 meter
Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » do aug 12 2010 11:16 pm

Wel Cas, altijd weer leuk om te zien dat iemand anders zich hiermee ook bezig houd.
Het leuke juist aan digiscoping is dat je veel intensiever met je camera aan de gang moet en met de kijker.
Wat deze opmerking aangaat:
Je ziet dat de vergroting met de digiscope toch goed uitkomt. Ik ben het wel met Hans Braakhuis eens dat je meer bezig bent met het bewijzen van hetgeen je gezien hebt dan dat je mooie foto´s aan het maken bent met een digiscope, hoewel de foto hierboven van Loka daar weer een positieve uitzondering op is.
Allereerst dank je wel voor je compliment, maar waar veel mensen geen rekening mee houden is dat je erg gauw last kan krijgen van warmtetrilling. Ik ben het dan ook absoluut niet eens met de uitspraak van Hans, want mooie foto's zijn echt wel mogelijk. Neem dan maar eens een kijkje op http://www.digiscooppix.nl/album.php" onclick="window.open(this.href)return false;
Maar je bent wel erg van het weer afhankelijk, juist omdat je ook weer een stuk verder weg komt.
En zal je dus ook niet altijd de kijker mee kunnen nemen.

Verder vind ik dit een hele goede serie om het verschil te kunnen laten zien in afstand, zodat anderen kunnen zien tot hoever je kunt komen.
HIervoor dan ook mijn dank, want het kan soms een heel groot voordeel zijn om dat ding op sleeptouw te nemen.

Groetjes Karin

bartv70
Forumlid
Forumlid

Bericht door bartv70 » di nov 02 2010 10:36 pm

Hallo,

Ook mijn interesse is gewekt.
Ik gebruik al jaren met heeel veeel plezier mijn Yukon 6-100x100spottingscope.
De enige adapter die ik kan vinden is DEZE , maar hoe bevestig je deze
adapter op de camera.
Iemand die kan helpen? Ik hoor het graag

Bart
http://s816.photobucket.com/albums/zz86/danielleenbart/" onclick="window.open(this.href);return false;

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » wo nov 03 2010 12:06 am

Hoi Bart,

Ik zou zeggen welkom in deze aparte wereld van fotografie, maar wel een hele leuke.
Ik heb je maar even een PBtje gestuurd.

Groetjes Karin

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » zo dec 05 2010 11:20 pm

2 weken geleden een meevaller gehad en heb me zelf een Swarovski 65hd atm met 25x50 en een camera adapter gekocht. heb in 2 strijd gestaan om een gebruikte 80 ats hd te kopen, maar toch besloten voor de nieuwe 65 atm hd. Bij het slechte weer, grijs en regen van voor de winkel uitgeprobeerd, met de 80 kwam ik op 1/60s en met de 65 op 1/50s. Omdat de 65 in de tas past met de D300 en de 300afs erop. zal ik deze vaker meenemen, dan een 80.

Ook heb ik de coolpix vandaag maar eens uit de kast gehaald en die viel niet tegen met de adapter. met de D300 en 50 1.8 wordt het wel een gewicht. Jammer genoeg nog niet echt te kunnen uitproberen buiten.

groeten jp
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » ma dec 06 2010 12:34 am

Ha dat is leuk nieuws, nou veel plezier met de nieuwe aanwinst hoor.
Pas wel op met de camera zomaar aan de kijker te laten hangen dit kan je een objectief kosten door het gewicht.
De coolpix is geen probleem verder.
Er zijn trouwens beugels in omloop om dit weer op te vangen.

Maar van harte en welkom in de wereld van Digiscoping.
Ben erg nieuwsgierig naar de resultaten.

Groetjes Karin

bartv70
Forumlid
Forumlid

Bericht door bartv70 » za dec 11 2010 10:13 pm

Na een maandje of wat druk te zijn geweest, weer begonnen met het zoeken
naar de mogelijkheden van digiscoping.
Ik heb een D60 en een Yukon 100x , een geweldige scope.
Dit is de ADAPTER die ik gevonden heb.
Nu moet er nog een ring tussen adapter en camera, overgang schroef naar bajonet neem ik aan.
Iemand enig idee waar dit te krijgen is?
Alle hulp is wederom welkom
http://s816.photobucket.com/albums/zz86/danielleenbart/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo dec 12 2010 7:33 am

Welke adapter:
In de tekst van je link staat:
An additional T-mount adaptor (M42 x 0.75) is needed to fit the adaptor to individual camera mounts - available from all good photographic retailers.
Of te wel, ik neem aan dat de schroefdraad die je ziet op het uiteinde van deze adapter een P-draad is. Jarenlang een standaard in objectief camera aansluitingen.
En dan je zoiets als dit nodig:
http://www.fotoshopaalten.nl/m42-adapte ... 2072c2df29

Nu weet ik zo niet met welke draad je oculair in het huis van de Yukon zit. Want misschien past de Nikon FSA-L1 er wel direct op:
Afbeelding

De adapter die je op het oog hebt, is goedkoop te noemen.
De Nikon FSA-L1 heeft een adviesprijs van 364 euro en de FSA-L2 heeft een adviesprijs van 961 euro. Nikon heeft ook wel oudere adapters gehad, maar ook die hadden een adviesprijs van rond de 340 euro. Adviesprijs is veelal 25% hoger dan de prijs die je in de winkel betaald!
Eigenlijk is de adapter bepalend voor de optische kwaliteit. En een originele Nikon adapter is dan toch zo bijna 8 keer duurder. Dat verschil zul je zien. Natuurlijk, de Nikon adapter heeft een stevige constructie, geen kunststof, goede coating, en dat kost ook geld.

Nu ben ik er nog nooit geweest, maar het zou kunnen dat http://www.fotorooijmans.nl zo enkele adapters heeft liggen. Uitproberen en kijk kan eens naar het resultaat.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo dec 12 2010 8:19 am

Sorry hoor, maar dit is dus totaal niet correct. Er is kennelijk nog steeds veel onwetendheid over de Praktica-draad.
"Of te wel, ik neem aan dat de schroefdraad die je ziet op het uiteinde van deze adapter een P-draad is. Jarenlang een standaard in objectief camera aansluitingen."

De schroefdraad voor een T-mount is 42 x 0,75 mm.
En dat is dus geen Praktica- of P-draad.
P-draad is namelijk 42 x 1,0 mm.
Als je een Praktica-objectief in een T-mount draait verziek je beide schroefdraden, en goed ook.

Met een verloopadapter als die van fotoshop Aalten bereik je totaal niets.

Een T-mount adapter heeft aan de ene kant de voor de T-mount unieke schroefdraad (vrouwtje) die op de T-mount-schroefdraad (mannetje) van het objectief of de scope wordt gemonteerd, aan de andere kant zit de camera-eigen bajonet of schroefdraad van de gebruikte camera.

Simpel gezegd: zou ik een objectief met T-mount middels de adapter op een Praktica willen gebruiken, dan heeft die adapter aan de objectiefzijde dus 42 x 0,75 mm, aan de camerazijde 42 x 1,0 mm.

En nog iets: al zouden die schroefdraden hetzelfde zijn, dan nog heb je de dikte van de adapter nodig voor de oneindig-instelling. Een objectief met een T-wisselvatting heeft altijd de adapter nodig.

Zoek op dit forum maar even op "Praktica", of Google op "Pentax mount" of op "T-mount".

emdeklerk
Laatst gewijzigd door emdeklerk op zo dec 12 2010 8:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo dec 12 2010 8:34 am

emdeklerk, bedankt voor de verbetering.

bartv70
Forumlid
Forumlid

Bericht door bartv70 » zo dec 12 2010 11:53 am

emdeklerk schreef:Sorry hoor, maar dit is dus totaal niet correct. Er is kennelijk nog steeds veel onwetendheid over de Praktica-draad.
"Of te wel, ik neem aan dat de schroefdraad die je ziet op het uiteinde van deze adapter een P-draad is. Jarenlang een standaard in objectief camera aansluitingen."

De schroefdraad voor een T-mount is 42 x 0,75 mm.
En dat is dus geen Praktica- of P-draad.
P-draad is namelijk 42 x 1,0 mm.
Als je een Praktica-objectief in een T-mount draait verziek je beide schroefdraden, en goed ook.

Met een verloopadapter als die van fotoshop Aalten bereik je totaal niets.

Een T-mount adapter heeft aan de ene kant de voor de T-mount unieke schroefdraad (vrouwtje) die op de T-mount-schroefdraad (mannetje) van het objectief of de scope wordt gemonteerd, aan de andere kant zit de camera-eigen bajonet of schroefdraad van de gebruikte camera.

Simpel gezegd: zou ik een objectief met T-mount middels de adapter op een Praktica willen gebruiken, dan heeft die adapter aan de objectiefzijde dus 42 x 0,75 mm, aan de camerazijde 42 x 1,0 mm.

En nog iets: al zouden die schroefdraden hetzelfde zijn, dan nog heb je de dikte van de adapter nodig voor de oneindig-instelling. Een objectief met een T-wisselvatting heeft altijd de adapter nodig.

Zoek op dit forum maar even op "Praktica", of Google op "Pentax mount" of op "T-mount".

emdeklerk
:roll: :wink: :huh: :| :oohh:

Ben ik blij dat ik een nitwit ben, ben de draad , what's in a name, nu echt kwijt

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo dec 12 2010 12:12 pm

Nog wat uitleg:
Die adapter om een Yukon op een camera aan te sluiten is kennelijk voorzien van een wisselvatting.
Met die wisselvatting, in dit geval een zogenaamde T-mount, kun je de adapter op een groot aantal camera's aansluiten.
Wat je nu nodig hebt om met een Nikon te fotograferen is een T-mount voor Nikon.
En dat zou ik altijd eerst nog even checken bij de importeur van Yukon, die zal ongetwijfeld voor de courante cameramerken de juiste T-mount vatting kunnen leveren.
Het lijkt allemaal wat ingewikkeld, je zou kunnen denken dat je met de Yukon-camera-adapter direct aan de slag kunt, maar dat is dus niet zo. Die adapter moet eerst nog van de juiste camera-aansluiting worden voorzien.
Van voor naar achter krijg je dus de volgende apparatuur: 1.) Yukon digiscope, 2.) adapter, 3.) T-mount, 4.) camera.
Voordeel van een T-mount op die adapter is dat als je een andere camera aanschaft, je niet de hele adapter opnieuw hoeft te kopen, maar alleen die T-mount voor die andere camera.
Als Yukon voor ieder gangbaar cameramerk een complete vaste-vatting-adapter zou leveren werd het een heel dure liefhebberij.
De verwarring ontstond pas door de gedachte dat de eigen T-mount schroefdraad hetzelfde is als P-draad.

emdeklerk

bartv70
Forumlid
Forumlid

Bericht door bartv70 » zo dec 12 2010 9:42 pm

Duidelijk(er)
Ik heb dus al de D60, de scope.
Nu nog te bestellen de scope-adapter en T-mount zoals DEZE klopt dat?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma dec 13 2010 7:50 pm

Ik kijk nu pas weer naar dit onderwerpje. Je vraagt:
"Nu nog te bestellen de scope-adapter en T-mount zoals DEZE klopt dat?"

NEE, dat ding is dus een M42 adapter, en dat is P-draad, 42 x 1,0 mm.
P-draad, M42 Universal Screw Mount, P-mount, Pentax mount: allemaal verschillende namen voor de Praktica-draad van 42 x 1,0 mm.
Dat ding is bedoeld om P-draadobjectieven op een Nikon-body gebruiken.

Lees de tekst van de advertentie maar:
"M42/NIKON
For Nikon Camera
M42 LENS ADAPTER
High quality lens mount adapter allows M42 Universal Screw Mount to fit onto a Nikon mount adapter."

Nogmaals: een P-draad is geen T-mount-draad.

Kijk nog even mee naar mijn rijtje: je hebt dus al de scope (1.) en de camera D60 (4.). Wat je nu nog nodig hebt is de camera-adapter (2.) en de desbetreffende "T-mount for Nikon" (3.)
Ik zou het even opnemen met de leverancier van je digiscope/adapter, het lijkt me sterk dat je de correcte T-mount er niet direct bij zou kunnen bestellen.

Vergeet die hele P-draad-suggestie! Die was hier totaal niet ter zake!
Zodat je later niet hoeft te zeggen: "I got screwed...".

emdeklerk

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”