Digiscoping pro's en con's en natuurlijk gewoon tips
Digiscoping pro's en con's en natuurlijk gewoon tips
Waarde forum leden,
Zijn er onder de leden ook mensen die aan digiscoping doen ? (fotograferen door een spottingscope)
Ik ben namelijk erg benieuwd naar de ervaringen die iedereen heeft.
Zelf hebik een Swarovskispottingscope en ben daar sinds ongeveer een jaar mee aan het experimenteren.
Ik kom daarbij dingen tegen als scherpstellen, leuke locaties, weer (niet te zonnig anders gaat de lucht trillen) en meer van dit soort zaken.
Graag ontvang ik jullie tips en bij genoeg interesse kan er misschien wel een digiscoping hoofdstuk aan het forum worden toegevoegd.
Zijn er onder de leden ook mensen die aan digiscoping doen ? (fotograferen door een spottingscope)
Ik ben namelijk erg benieuwd naar de ervaringen die iedereen heeft.
Zelf hebik een Swarovskispottingscope en ben daar sinds ongeveer een jaar mee aan het experimenteren.
Ik kom daarbij dingen tegen als scherpstellen, leuke locaties, weer (niet te zonnig anders gaat de lucht trillen) en meer van dit soort zaken.
Graag ontvang ik jullie tips en bij genoeg interesse kan er misschien wel een digiscoping hoofdstuk aan het forum worden toegevoegd.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Digiscoping pro's en con's en natuurlijk gewoon tips
Even verhuisd vanuit de sectie "superzooms".
Waarschijnlijk ben ik een van de weinigen die ook deze hobby uit oefen.
Zelf heb ik een spottingsscoop van Leica en gebruik de fuji E900 als camera, maar sinds kort ook de Nikon D60 met een 50mm objectief.
Het leuke van deze tak van fotograferen is dan ook dat je echt alles zelf moet doen en niet je camera het werk kan laten doen.
Je zal handmatig moeten scherpstellen, want je autofocus ben je kwijt.
Tevens inderdaad met heel warm weer kan je het echt vergeten.
Een erg mooie omgeving voor deze tak van fotografie zijn met name de Waterleidingduinen, bij Zandvoort of Vogelenzang. Of onze favoriete stek de Oostvaardersplassen.
Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk of er meerdere mensen die deze vorm van fotograferen uitoefenen, en dan met name met een spiegelreflexcamera.
Groetjes karin
Zelf heb ik een spottingsscoop van Leica en gebruik de fuji E900 als camera, maar sinds kort ook de Nikon D60 met een 50mm objectief.
Het leuke van deze tak van fotograferen is dan ook dat je echt alles zelf moet doen en niet je camera het werk kan laten doen.
Je zal handmatig moeten scherpstellen, want je autofocus ben je kwijt.
Tevens inderdaad met heel warm weer kan je het echt vergeten.
Een erg mooie omgeving voor deze tak van fotografie zijn met name de Waterleidingduinen, bij Zandvoort of Vogelenzang. Of onze favoriete stek de Oostvaardersplassen.
Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk of er meerdere mensen die deze vorm van fotograferen uitoefenen, en dan met name met een spiegelreflexcamera.
Groetjes karin
De Oostvaardersplassen zijn inderdaad erg leuk.Ik heb daar een paar weken geleden drie vossen die aan het spelen waren gefilmd en op de gevoelige plaat vast gelegd. Filmen doe ik met een samsung NV15 de foto's heb ik geschoten met mijn Nikon D100. De locatie was observatie hut de zeearend. Het enige jammere daar aan is dat je hier door glas heen moet schieten wat ten koste gaat van je beeldkwaliteit.LOKA schreef:
Ik schiet met een Swarovski ATM80 met 25 / 50 oculair met een Nikon D100 met een Nikor 50mm 1.8 e-series lens en een swarovski camera adapter om beide onderdelen aan elkaar te koppelen.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Hallo
Mijn naam is Cas Wesseling en ik ben nieuw hier en tracht een reactie te geven.
Ik ben sinds 2 jaar bezig met Digiscopie met een D70s , een telescoop Nikon ED 60 en een nikon FSA-L1.
Het werkt technisch goed. Het probleem is alleen het scherpstellen. Ik fotografeer vogels tot een afstand van
100 - 150 meter en dan gaat het snel mis met de scherpte.
Ik heb sinds enkele dagen een nieuwe camera de Nikon D90 met LIVE VIEUW en hoop daar
meer mogelijkheden mee te hebben. In ieder geval een groter beeld + vergroting.
Ik heb nog een andere combinatie tot mijn beschikking en dat is een 80/400 - VR lens + Kenko MC 7 ( 2 x ).
Je maakt daar iets kleinere vergroting mee maar je hebt ook iets minder licht nodig.
Als je naar het geld kijkt is een ED60 telescoop met een FSA-L1 ongeveer even duur als
een 80/400 VR met een TC. Als je niet een echte vogelman bent maar meer fotograaf
zou ik aanraden om een 80/400 lens te nemen die je ook voor vliegende vogels mooi kunt gebruiken.
Je kunt zelfs door de VR wat uit de hand doen.
Als je ook vaak door de telescoop wilt kijken zou ik een 80 mm aanraden. ( ik heb een 60 MM)
Ik ben benieuwd naar de resultaten met de telescoop op de D90 en laat t.z.t. wel iets zien.
Groetjes Cas Wesseling
Mijn naam is Cas Wesseling en ik ben nieuw hier en tracht een reactie te geven.
Ik ben sinds 2 jaar bezig met Digiscopie met een D70s , een telescoop Nikon ED 60 en een nikon FSA-L1.
Het werkt technisch goed. Het probleem is alleen het scherpstellen. Ik fotografeer vogels tot een afstand van
100 - 150 meter en dan gaat het snel mis met de scherpte.
Ik heb sinds enkele dagen een nieuwe camera de Nikon D90 met LIVE VIEUW en hoop daar
meer mogelijkheden mee te hebben. In ieder geval een groter beeld + vergroting.
Ik heb nog een andere combinatie tot mijn beschikking en dat is een 80/400 - VR lens + Kenko MC 7 ( 2 x ).
Je maakt daar iets kleinere vergroting mee maar je hebt ook iets minder licht nodig.
Als je naar het geld kijkt is een ED60 telescoop met een FSA-L1 ongeveer even duur als
een 80/400 VR met een TC. Als je niet een echte vogelman bent maar meer fotograaf
zou ik aanraden om een 80/400 lens te nemen die je ook voor vliegende vogels mooi kunt gebruiken.
Je kunt zelfs door de VR wat uit de hand doen.
Als je ook vaak door de telescoop wilt kijken zou ik een 80 mm aanraden. ( ik heb een 60 MM)
Ik ben benieuwd naar de resultaten met de telescoop op de D90 en laat t.z.t. wel iets zien.
Groetjes Cas Wesseling
Vandaag deze mus geschoten op 30 / 50 meter afstand Hij hing onder een struikje dus redelijk donker

Nikon D100 + 50mm 1.8 + Swarovski ATM80 = 25 /50 oculair met camera adapter
Handmatig scherp gesteld F8.0 1/160 200asa
Nikon D100 + 50mm 1.8 + Swarovski ATM80 = 25 /50 oculair met camera adapter
Handmatig scherp gesteld F8.0 1/160 200asa
Laatst gewijzigd door H.Keuning op za mei 29 2010 7:24 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoi Cas welkom ,
Het probleem met scherpstellen is bij de huidige spiegelreflexen aanwezig omdat deze niet zijn ingesteld om handmatig scherp te stellen. Je kunt hiervoor een ander matglas in je camera plaatsen waarmee je een technisch hulpmiddel krijgt omscherp te stellen. Kosten voor zo'n matglas bedragen rond de 130 dollar
Groeten
Han
Het probleem met scherpstellen is bij de huidige spiegelreflexen aanwezig omdat deze niet zijn ingesteld om handmatig scherp te stellen. Je kunt hiervoor een ander matglas in je camera plaatsen waarmee je een technisch hulpmiddel krijgt omscherp te stellen. Kosten voor zo'n matglas bedragen rond de 130 dollar
Groeten
Han
Laatst gewijzigd door H.Keuning op za mei 29 2010 7:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ha er zijn toch meerdere mensen met deze tak van fotografie bezig. Ik zou zeggen welkom bij de club.
Dan even naar H. Keuning, jammer dat hij net op het donkere stukje zat, maar ziet er verder wel goed uit.
Ik zal binnenkort weer eens op pad gaan met het spul en dan ook eens een paar foto's hiermee plaatsen.
Wel kan ik er al een aantal plaatsen maar die zijn wel helaas in klein formaat. Deze zijn nog genomen met de Fuji E900, en de Leica Apo televid 70

De afstand zal al gauw zo'n 100 meter zijn, en genomen vanaf de grote praambult.

Hier is de afstand al gauw een 150 meter, en genomen vanaf de weg bij de poelruiter, net voorbij het wildrooster.

Bij deze foto een heel stuk verder nl. al gauw een 300 meter verder, en ook weer vanaf de grote praambult.
Dus wordt vervolgd, maar dan ook met de D60 en misschien ook de D90.
Groetjes Karin
Dan even naar H. Keuning, jammer dat hij net op het donkere stukje zat, maar ziet er verder wel goed uit.
Ik zal binnenkort weer eens op pad gaan met het spul en dan ook eens een paar foto's hiermee plaatsen.
Wel kan ik er al een aantal plaatsen maar die zijn wel helaas in klein formaat. Deze zijn nog genomen met de Fuji E900, en de Leica Apo televid 70

De afstand zal al gauw zo'n 100 meter zijn, en genomen vanaf de grote praambult.

Hier is de afstand al gauw een 150 meter, en genomen vanaf de weg bij de poelruiter, net voorbij het wildrooster.

Bij deze foto een heel stuk verder nl. al gauw een 300 meter verder, en ook weer vanaf de grote praambult.
Dus wordt vervolgd, maar dan ook met de D60 en misschien ook de D90.
Groetjes Karin
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Is er iemand die een FSA-L2 heeft voor een testje? graag een PB
De FSA-L2 is te gebruiken tussen een reflex camera en een EDG Fieldscopes. Deze adapter heeft een 3,5 keer zoom en je haalt er dus een bereik mee van 500 tot 1750mm.
Een test met de EDG Fieldscopes is afgesloten. Beschouw de vraag maar als vervallen.
De FSA-L2 is te gebruiken tussen een reflex camera en een EDG Fieldscopes. Deze adapter heeft een 3,5 keer zoom en je haalt er dus een bereik mee van 500 tot 1750mm.
Een test met de EDG Fieldscopes is afgesloten. Beschouw de vraag maar als vervallen.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op za aug 14 2010 9:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi Hans welkom,
Ik heb helaas geen FSA-L2 omdat deze specefiek voor nikon scopes is. Als ik het goed begrijp komt deze adapter in plaats van het oculair en verlies je daar dus een flink deel van de vergroting van je scope mee.Voordeel is natuurlijk wel dat deze makkelijk te plaatsen is en de camera stevig op zijn plek zit en waarschijnlijk iets minder lichtverlies.Er zijn echter ook adapters op de markt waarmee je je camera voor je gewone oculair hangt en dus kunt fotograferen met de vergrotingen die je oculair je bied.
Groeten,
Han
P.S.
Deze is ook wel mooi afstandtot het onderwerp is helaas niet bekend bij mij

Ik heb helaas geen FSA-L2 omdat deze specefiek voor nikon scopes is. Als ik het goed begrijp komt deze adapter in plaats van het oculair en verlies je daar dus een flink deel van de vergroting van je scope mee.Voordeel is natuurlijk wel dat deze makkelijk te plaatsen is en de camera stevig op zijn plek zit en waarschijnlijk iets minder lichtverlies.Er zijn echter ook adapters op de markt waarmee je je camera voor je gewone oculair hangt en dus kunt fotograferen met de vergrotingen die je oculair je bied.
Groeten,
Han
P.S.
Deze is ook wel mooi afstandtot het onderwerp is helaas niet bekend bij mij

- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Die heeft Nikon ook voor de coolpixen en de kleine ED50 en ED60 scopes. Het nadeel is mindere optische kwaliteit, want je plaatst 2 objectieven achter elkaar.H.Keuning schreef:Er zijn echter ook adapters op de markt waarmee je je camera voor je gewone oculair hangt en dus kunt fotograferen met de vergrotingen die je oculair je bied.
Hans helemaal met je eens.Hans Braakhuis schreef:Die heeft Nikon ook voor de coolpixen en de kleine ED50 en ED60 scopes. Het nadeel is mindere optische kwaliteit, want je plaatst 2 objectieven achter elkaar.
Wat je met de adapter van nikon echter doet is je scope mijns inziens downgraden naar een 3,5 maal vergroting terwijl je met oculair (in mijn geval) een 25 tot 50 maal vergroting hebt, hier verlies je dus de mogelijkheid om dat ene vogeltje wat je graag in je collectie wilt hebben en net te ver weg zit duidelijk op de plaat te krijgen.
De kwaliteit van de foto's die hier al staan is goed maar ik ben erg benieuwd naar foto's die met deze adapter zijn geschoten.Ook ben ik dan benieuwd of deze veel afwijken van de foto's die ik schiet met mijn 800 mm F8 vivitar lens.
- a90
- Forumlid
Een reactie geplaatst op verzoek van Cas (C19)
Hierbij voorbeeldfoto's met de Digiscop. De afstand is + - 120 meter voor de vogels op de paal. De meeuw naast de paal is op ong. 60 meter
1.

2.

3.

4.

5.

Hierbij voorbeeldfoto's met de Digiscop. De afstand is + - 120 meter voor de vogels op de paal. De meeuw naast de paal is op ong. 60 meter
1.

2.

3.

4.

5.

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Ik ga even de knuppel in het hoenderhok gooien;
Met een goeie (semi) apochromatische (astronomische) telescoop (400 a 600mm, meer naar gewenst) met een triplet of doublet ED objectief haal je beduidend betere resultaten dan met spottingscope.
En kost stukken minder dan een Leica of Swaro.
Met een goeie (semi) apochromatische (astronomische) telescoop (400 a 600mm, meer naar gewenst) met een triplet of doublet ED objectief haal je beduidend betere resultaten dan met spottingscope.
En kost stukken minder dan een Leica of Swaro.