Vraagje over ViewNX

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Oldtimer

Re: Vraagje over ViewNX

Bericht door Oldtimer » do dec 30 2010 11:56 am

Mijndert schreef:Oldtimer,
Als je in RAW (NEF) schiet, dan word de door jou gedane verandering los bij de foto opgeslagen.
Converteer je de foto naar JPG, dan is de bewerking defenitief in de JPG gebakken.
Dus je kunt de NEF zoveel keren als je wilt herstellen en opnieuw bewerken.

mijndert
Hi Mijndert,

Ik heb tot nu toe alleen in JPG gefotografeerd. Zoals ik schreef weet ik niet wat ik moet doen nadat ik de foto heb aangepast in View NX qua scherpte, helderheid, kleurtoon.
Je kan die schuifregelaartjes blijven veranderen en het lijkt mij toch aannemelijk dat je uiteindelijk het verkregen eindresultaat kan vastleggen. Dáár kom ik in de problemen want ik zie nergens iets hoe je die uiteindelijke instelling kan bevestigen.
Ik geef eerlijk toe dat ik op de PC een oen ben en dat weerhoudt mij ook om foto's te plaatsen omdat ik niet weet hoe ik dat moet doen. Ja, ik kan mijn gemaakte pics per E Mail aan kennissen/familie en vrienden versturen, maar hier gaat dit anders. Ik heb nog heel veel te leren met dat digitale gedoe en het werken met de PC is mijn grootste probleem.
Mvg,

Mijndert
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Mijndert » do dec 30 2010 9:41 pm

Oldtimer,

JPG:
Een JPG bestand word opgeslagen zodra je de foto verlaat.
Veranderingen kunnen niet worden gewijzigd, in tegenstelling bij NEF.

NEF:
Nadat je de NEF aangepast hebt naar jou wensen, ga je naar het menu boven aan.
Klik op het eerste tabblad, <Bestand>
In het uitrol-menu klik je vervolgens op <Bestandsconversie...>
Hier kun je instellen dat je JPG wilt hebben (is standaard keuze)
Ook welke kwaliteit je wilt, "Uitstekende kwaliteit" is een groot bestand, "Hoogste compressieverhouding" is een klein bestand maar minder mooi.
Je kunt het beeld formaat wijzigen, dus de zichtbare grote op het scherm.
Verder is het mogelijk Camera-instellingen, XMP/IPTC-gegevens en ICC-kleurprofiel te verwijderen.
Zelfs de naam en plaats van opslaan kun je opgeven.
Daarna klikken op <Converteren...> onder in het schermpje.
En klaar ...

Voor wat betreft het plaatsen van foto's, zorg dat je de foto op een site kunt zetten, picasaweb of een andere fotosite.
Dan kun je hiernaar verwijzen in een post, zoals hieronder aan gegeven.
img]http://www.mijndertknoot.nl/ncn/rd1672.jpg[/img
voor deze regel moet een [ en achter de regel een ] staan, zodat de link werkt.
Zie hieronder:

Afbeelding

mijndert
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(

Oldtimer

Bericht door Oldtimer » vr dec 31 2010 1:31 pm

Hi Mijndert,
Hartelijk dank. Ik ga dit komend weekend toepassen en zien wat de resultaten worden . Nu staan er onderaan dat NX programma 2 icoontjes waarvan één zegt dat de foto opgeslagen wordt. Ik kan echter de gecorrigeerde foto niet terugvinden want de foto's die ik hebt gecorrigeerd zien er na het klikken op dat icoontje nog hetzelfde uit als voordien. Links ervan zit nog een icoontje maar dat begrijp ik niet wat dat doet. Moet je maar eens kijken, onderaan de laatste schuifregelaar.
Het is spijtig dat Nikon dat niet beter uitlegt.
Mvg en een voorspoedige jaarwisseling. Bob Oldtimer.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”