Vraag over AF op D3s

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Ivonne
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Vraag over AF op D3s

Bericht door Ivonne » do okt 07 2010 8:51 pm

Leon, het is niet zo dat ik klakkeloos met dat knopje heen en weer schuif :) , het gebeurt wanneer het knopje permanent op S staat. Uiteraard is daar in de winkel ook naar gekeken. Ik vind het knopje nu ook minder kwetsbaar dan op de D700, daarmee gebeurde het mij nog wel eens.

Morgen gaat de camera met doos en al naar de winkel terug, en deze gaat naar Nikon Nederland. Ik zal er ten overvloede een CD met 3 verschillende foto's bij doen, met verschillende objectieven gemaakt. Volgens de winkelier gaat het niet om reparatie, mogelijk (??) om omruil, maar Nikon Nederland onderneemt pas stappen wanneer de camera terug is. En nu maar kopen dat ze nog een D3S-je in een doos hebben liggen.
Nikon D5 en D810 + objectieven: 24-70 F2.8/14-24 F2.8/70-200 F2.8 VRII/500mm F4
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » do okt 07 2010 9:43 pm

Ivonne schreef:Leon, het is niet zo dat ik klakkeloos met dat knopje heen en weer schuif :) , het gebeurt wanneer het knopje permanent op S staat. Uiteraard is daar in de winkel ook naar gekeken. Ik vind het knopje nu ook minder kwetsbaar dan op de D700, daarmee gebeurde het mij nog wel eens.

Morgen gaat de camera met doos en al naar de winkel terug, en deze gaat naar Nikon Nederland. Ik zal er ten overvloede een CD met 3 verschillende foto's bij doen, met verschillende objectieven gemaakt. Volgens de winkelier gaat het niet om reparatie, mogelijk (??) om omruil, maar Nikon Nederland onderneemt pas stappen wanneer de camera terug is. En nu maar kopen dat ze nog een D3S-je in een doos hebben liggen.

Leon zegt ook niet dat je dat knopje klakkeloos heen en weer schuift, maar dat het knopje per ongeluk verschoven kan worden, en dat kan echt heb het zelf van de week ook gehad met mijn D3. Dat kan gebeuren als je een objectief wisselt, als je er per ongeluk met je vinger langs gaat o.i.d. Zelfs bij je camera uit de tas halen kan het gebeuren dat het knopje verschuift.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » do okt 07 2010 11:32 pm

Maar als hij dan niet scherp wil stellen, dan is toch het eerste wat je doet controleren of dat wel goed staat? Ik tenminste wel. En dat speelt hier beslist niet!
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr okt 08 2010 1:09 am

Het was slechts een suggestie, omdat het bij gebruikers regelmatig voorkomt en makkelijk over het hoofd wordt gezien.
Het meest extreme geval is van iemand hier binnen het forum die zijn nieuwe camera en ook het objectief in 3 weken tijd heeft omgeruild voor andere exemplaren met "hetzelfde euvel" voordat hij in de gaten had dat hij bij het eruit pakken van de camera vanuit de tas, het knopje per ongeluk een klein beetje verzette.
Het bewuste draadje: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 43&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » vr okt 08 2010 1:04 pm

Ik geloof graag dat het gebeurt, en nogmaals, met de D700 had ik het zelfs regelmatig. Maar, ik merk het direct, want de camera reageert meteen anders. De camera is inmiddels in de winkel terug, en Nikon Nederland zou maandag direct actie ondernemen, ik ben benieuwd... en duim alvast.

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » do okt 14 2010 3:09 pm

Ik ben naar Nikon Nederland in Lijnden geweest om daar in aanwezigheid van een van de mensen mijn camera uit te testen. En, uiteraard, geen probleem. Het vermoeden blijft bestaan dat ik iets fout doe, maar wat dan? De theorie is dat ik met mijn vinger de scherpstelring van het objectief aanraak, waardoor deze in manual overgaat. Dat zou het ontbreken van een scherpstelpunt verklaren. Wazig hoor. Vanochtend bezig geweest, en ondanks dat ik daarop let, gebeurt het met grote regelmaat dat hij dienst weigert, danwel niet scherp stelt. Ik begin aan mezelf te twijfelen. Wat doe ik dan zoveel anders na zoveel jaar met de D70, D200, D300 en de D700 te hebben gefotografeerd, waarbij de laatste met dezelfde objectieven als die ik nu op de Nikon D3S gebruik? Ik raak er een beetje gestoord van...

wil53
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door wil53 » do okt 14 2010 3:14 pm

De theorie is dat ik met mijn vinger de scherpstelring van het objectief aanraak.
-------------------------

wat een geneuzel dat zal best eens een keer voorkomen maar om dat als reden aan te geven pffffffffffffffff.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » do okt 14 2010 3:34 pm

Hoi,

Wat een vervelende kwestie zo.
En inderdaad een "met een kluitje in het riet sturen" verhaal van Nikon.

Ik heb ook een D3s en nu zat ik te denken, als we eens iets afspreken zodat je met mijn camera doet wat je normaal ook doet met jou eigen camera doet qua vasthouden enzo, of het zich dan ook voordoet bij mijn toestel.
Maar je woont in Soest, dat is best een eind weg van hier.
Wellicht dat er andere D3s camera eigenaren hier op het forum die wel bij jou in de buurt wonen waar je eventueel iets mee kan afspreken om dit uit te testen.

Groetjes, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 14 2010 6:33 pm

Gino schreef:Wat een vervelende kwestie zo.
En inderdaad een "met een kluitje in het riet sturen" verhaal van Nikon.
Vervelend is het natuurlijk zeker. Maar dat kluitje in het riet vind ik niet passend. Wat meer kan je verwachten als je naar Nikon toe gaat, en je niet kan laten zien wat er fout gaat? Zij hebben het probleem blijkbaar ook niet kunnen reproduceren. en nu lukt het wederom niet...

Het blijft een vreemde zaak die ik met belangstelling blijf volgen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » do okt 14 2010 6:45 pm

Nikon kan natuurlijk wel een nieuwe camera geven, de klant is tenslotte niet tevreden. Het kan natuurlijk best zijn dat het probleem zich niet altijd voor doet. Heeft ze dan met de nieuwe camera hetzelfde euvel dan zal het wel een bedieningsfout zijn.
Groetjes Gonnie.

pfitskie
Forumlid
Forumlid

Bericht door pfitskie » do okt 14 2010 7:04 pm

gongon schreef:Nikon kan natuurlijk wel een nieuwe camera geven, de klant is tenslotte niet tevreden. Het kan natuurlijk best zijn dat het probleem zich niet altijd voor doet. Heeft ze dan met de nieuwe camera hetzelfde euvel dan zal het wel een bedieningsfout zijn.
Wat jij nu voorstelt is tegenwoordig voor bedrijven veel te simpel. Zij kunnen niet denken in eenvoudige oplossingen. Hoe ze echte fans van hun producten moeten kweken zijn ze verleerd. Ze denken in termen van het bedrijf is er niet voor de klant, de klant is er voor het bedrijf. :(
gr
Peter

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do okt 14 2010 7:58 pm

Ivonne,

Heb je wel eens geprobeerd om de verticale ontspanknop uit te schakelen met de draaischijf ? dit om uit te sluiten dat je daar met je hand tegenaan komt .
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

flitslicht

Bericht door flitslicht » do okt 14 2010 8:09 pm

Ja, of kijken of het te maken heeft met horizontaal/verticaal ivm een los contactje.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do okt 14 2010 8:40 pm

Nog even ter verduidelijking. Ik heb het vermoedden dat je met de palm van je hand tegen de 2e AF knop aanzit.

Al je vorige bodies die je noemt (D70, D200, D300, D700) hebben maar 1 ontspan en 1 AF knop. De D2 en 3 series hebben er 2 vandaar.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » do okt 14 2010 9:56 pm

a90 schreef:Nog even ter verduidelijking. Ik heb het vermoedden dat je met de palm van je hand tegen de 2e AF knop aanzit.

Al je vorige bodies die je noemt (D70, D200, D300, D700) hebben maar 1 ontspan en 1 AF knop. De D2 en 3 series hebben er 2 vandaar.

Ik heb dat een poosje terug ook al gemeld dat het in de 2e ontspanknop op de grip kon zitten, ik heb het net getest met mijn D3 en ik krijg dan inderdaad dezelfde klachten als Ivonne.
Vroeger drukte ik ook weleens ongemerkt op de 2e ontspanknop op de grip en daarom heb ik hem nu altijd op slot staan.
Groetjes Gonnie.

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”