Kwaliteit 105mm VR f/2.8 t.o.v. de 70-200 VR f/2.8 ?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
flitslicht

Re: Kwaliteit 105mm VR f/2.8 t.o.v. de 70-200 VR f/2.8 ?

Bericht door flitslicht » za okt 23 2010 3:50 pm

Op zich zijn naar mijn overtuiging de nieuwere lenzen wel beter dan de vorige generatie. Kennelijk lopen ze inderdaad de kantjes eraf met het uitvoeren van de productie. Motiveert mij niet echt om lenzen te gaan kopen; het is meer zo dat ik denk "Oh nee, niet wéér...".

flitslicht

Bericht door flitslicht » za okt 23 2010 3:51 pm

Patrick schreef:
flitslicht schreef:105VR @ f/4:
http://03jisq.bay.livefilestore.com/y1p ... jpg?psid=1" onclick="window.open(this.href);return false;
70-200VR2 @ f/4:
http://03jisq.bay.livefilestore.com/y1p ... jpg?psid=1" onclick="window.open(this.href);return false;
De 105 VR macro lijkt mij hier toch wel een beetje beter uit te komen. Ze zijn natuurlijk allebei meer dan bruikbaar...
In welk opzicht?

pfitskie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door pfitskie » za okt 23 2010 4:16 pm

flitslicht schreef:Op zich zijn naar mijn overtuiging de nieuwere lenzen wel beter dan de vorige generatie. Kennelijk lopen ze inderdaad de kantjes eraf met het uitvoeren van de productie. Motiveert mij niet echt om lenzen te gaan kopen; het is meer zo dat ik denk "Oh nee, niet wéér...".
Ik heb dat gevoel ook. Van mijn "prof"-lenzen, 105 VR F/2.8, 14-24 f/2.8, 24-70 F/2.8 en 70-200 F/2.8, heb ik de laatste 2 voor reparatie
al weg kunnen brengen. Wel eens waar garantie, maar toch. Optisch prima, maar qua bouwkwaliteit c.q. duurzaamheid ben ik (zeg ik in alle
bescheidenheid) toch wel enigzins teleurgesteld. :( De winkelier noemde het pech, want hij had dit nog nooit meegemaakt :oohh:
Er moet altijd iemand de eerste zijn en dat ben ik weer :cry: Ik wacht in spanning af wanneer de andere 2 de "geest" gaan geven. Zal ik ook
weer de eerste zijn. :lol:
gr
Peter

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 23 2010 6:16 pm

flitslicht schreef:
Patrick schreef:
flitslicht schreef:105VR @ f/4:
70-200VR2 @ f/4:
De 105 VR macro lijkt mij hier toch wel een beetje beter uit te komen. Ze zijn natuurlijk allebei meer dan bruikbaar...
In welk opzicht?
Meer fijne details. En het is volgens mij niet het het verschil in "zoom" dat het veroorzaakt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo okt 24 2010 7:03 pm

Nog maar eens geprobeerd dan waarbij de 70-200 op 122mm staat zodat de vergroting precies hetzelfde is:

105VR @f/4:
http://03jisq.bay.livefilestore.com/y1p ... 5VR_f4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
70-200VR2 @ f/4:
http://03jisq.bay.livefilestore.com/y1p ... VR2_f4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens mij zit er niet echt verschil in.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo okt 24 2010 10:36 pm

Ik zie alleen minuscule verschillen. Alleen naar de ogen en directe omgeving kijkend lijkt de 105VR links een snipper scherper, de 70-200 VR rechts. Maar het verschil is amper te zien. Eigenlijk is het volkomen zinloos om van een verschil in scherpte te praten hier. Door de keuze voor f/4 lijkt mij dat ze gewoon gelijk van kwaliteit zijn geworden.

Dan blijft dus eigenlijk een keuze over. De 70-200 is een zoom, wat wat voordelen oplevert. De 105 is net wat handelbaarder. Maar ik zou hier eigenlijk zelf voor m'n 85 f1.8D kiezen. Veel compacter en handiger om mee te werken. Een veel goedkoper objectief ook. De 85 f1.4D (of de nieuwe AFS versie) is natuurlijk nog mooier voor dit soort werk. Of de al genoemde 105 f2 DC natuurlijk.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo okt 24 2010 11:34 pm

Patrick schreef:Ik zie alleen minuscule verschillen. Alleen naar de ogen en directe omgeving kijkend lijkt de 105VR links een snipper scherper, de 70-200 VR rechts. Maar het verschil is amper te zien. Eigenlijk is het volkomen zinloos om van een verschil in scherpte te praten hier. Door de keuze voor f/4 lijkt mij dat ze gewoon gelijk van kwaliteit zijn geworden.
Die vorige twee waren ook al op f/4, dus daar ligt het niet aan. Ik heb nu een kaart naast het hoofd gezet om scherp te stellen zodat de scherpte echt precies gelijk was. En de grootte gelijk gemaakt natuurlijk. Maar ze zijn inderdaad nauwelijks van elkaar te onderscheiden.
Patrick schreef: Dan blijft dus eigenlijk een keuze over. De 70-200 is een zoom, wat wat voordelen oplevert. De 105 is net wat handelbaarder. Maar ik zou hier eigenlijk zelf voor m'n 85 f1.8D kiezen. Veel compacter en handiger om mee te werken. Een veel goedkoper objectief ook. De 85 f1.4D (of de nieuwe AFS versie) is natuurlijk nog mooier voor dit soort werk. Of de al genoemde 105 f2 DC natuurlijk.
Ik zou niet snel voor jouw 85 f/1.8 kiezen, want die ligt bij jou thuis dus dat wordt moeilijk :lol:

Ik vind een zoom erg prettig werken, omdat je het perspectief gelijk kunt houden maar toch heel snel de uitsnede kunt veranderen. In hoeverre de 85 f/1.4 en 105 f/2 DC 'mooier' zijn, tja. Ik zou best eens een vergelijking willen maken tussen die lenzen en de zoom. De kans is vrij groot dat de bokeh mooier is van de primes. Aan de andere kant zijn dat van die wetenswaardigheden over bepaalde lenzen die steeds herhaald worden maar waarvan je nooit echt vergelijkend bewijs ziet.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo okt 24 2010 11:53 pm

De keuze voor de primes is niet omdat ze scherper zouden zijn. Het is inderdaad omdat het bokeh over het algemeen fraaier is. Hoewel dat bij de 85mm f1.8D wel opgaat, totdat je lampjes of iets dergelijks uit focus in je foto krijgt. Dan ga je zien dat het diafragma niet zo heel mooi rond is (7 lamellen), wat ik persoonlijk niet zo fraai vind. Dan is mijn 105VR of "zelfs" de AFS 80-200 f2.8 wat mooier. De 1.4 versies hebben dat wel goed voor elkaar. De 80-200 vind ik echter veel te groot, zwaar en indrukwekkend voor dit soort werk. Nog afgezien van de minimale werkafstand, die vaak net wat te lang is.

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma okt 25 2010 12:06 am

Scherper heeft niet zoveel zin met de lenzen die ik hier getest heb want die hebben een hogere resolutie dan de sensor, zelfs wijd open. Mensen hebben het dan vaak over 'de tekening' en 'de kleur'. In de vergelijking hierboven zie ik geen spoor van verschil in dat opzicht. Ik denk dat dat vroeger overigens meer een punt was want tegenwoordig liggen de prestaties van de beste lenzen veel dichter bij elkaar.

Zelf gebruik ik het meest de 24-70 en soms de 50 f/1.4 voor portretten. Dat intimiderende vond ik vroeger een groter probleem dan nu, het hangt een beetje van de situatie af. Soms helpt het, soms schrikt het af.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma okt 25 2010 5:46 pm

Patrick schreef:Dan blijft dus eigenlijk een keuze over. De 70-200 is een zoom, wat wat voordelen oplevert. De 105 is net wat handelbaarder. Maar ik zou hier eigenlijk zelf voor m'n 85 f1.8D kiezen. Veel compacter en handiger om mee te werken. Een veel goedkoper objectief ook. De 85 f1.4D (of de nieuwe AFS versie) is natuurlijk nog mooier voor dit soort werk. Of de al genoemde 105 f2 DC natuurlijk.
Ehhh,

Ik probeer eea te volgen (door werkomstandigheden lukt dat niet zoals ik graag zou willen (maw: ik zou best wat kunnen missen)):

De 105 is toch een MACRO lens?
Of gaat het hier alleen over de niet-macro-kwaliteiten?
Willem.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma okt 25 2010 6:46 pm

Inderdaad is die 105mm een Micro-Nikkor oftewel een macro-objectief.
Echter wordt hij door velen ingezet voor portretten.
Vandaar ook mijn insteek hem samen met de 70-200mm te testen op de portret-afstand, dus niet op oneindig.
Een Micro-Nikkor is van oudsher gecorrigeerd op het dichtbij-bereik 1 op 10. (Niet 1 op 1, wat wel wordt gedacht.)
Daarmee zou hij theoretisch in het portretbereik beter kunnen zijn dan een op oneindig gecorrigeerde 70-200mm.

(Ik ga er van uit dat de huidige gewone Nikkors op oneindig zijn gecorrigeerd, in de beginjaren was dat niet zo, toen waren de Nikkors gecorrigeerd op een ingestelde afstand van - naar ik meen - 15 meter, zijnde de meest gebruikte afstandsinstelling; reden waarom ze door Life haar staf als scherper werden beoordeeld dan de toenmalige Leica-equivalenten.)

Des te verbazingwekkender is het dat het ding op oneindig toch beter presteert dan die 70-200mm zoom (zie nogmaals in de twee vergelijkende foto's de letters van het Werkplein-logo).

groet, emdeklerk

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma okt 25 2010 9:36 pm

Zoals je uit mijn andere posts hebt kunnen opmaken verschilt de uitlijning van de individuele lenzen nogal. Dat soort verschillen is dan ook IMO exemplarisch en niet gerelateerd aan 'de 105VR'.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di okt 26 2010 12:48 am

Waarde Flitslicht, dat zou dus hoogstens kunnen inhouden dat de 105 ook aan de andere kant zo goed zou moeten zijn.
Met een afwijking zal een objectief naar mijn mening niet beter kunnen worden dan de ontwerpspecificaties. Wel slechter. Als de afwijking al niet zit in de parallelliteit van de sensor. Wat de vraag oproept of de onscherpte in dat "Werkplein" inderdaad exemplarisch is voor die specifieke 70-200.
Dan wordt de vraag, kennelijk niet haalbaar, zoek twee volmaakt aan de specificaties voldoende objectieven en een perfecte camera en doe de test opnieuw. Dit wordt moeilijk, helaas, gezien de zich nu wel duidelijk aftekenende mindere bouwkwaliteit van de Nikkors over het algemeen.

Als er zo'n kwaliteitsspreiding zit in de productie van de 70-200 zou dat op zich al een reden kunnen zijn hem als "slechter" te beoordelen. Ik in ieder geval huiver bij de gedachte een slecht exemplaar te treffen, als ik al in de verleiding zou komen er een aan te schaffen. Dit zal niet snel gebeuren, het G-gebeuren is niet bruikbaar met mijn camera's.
Ik red me wel met mijn aloude 4/105mm MF, zo ik de behoefte zou gevoelen portretten met een Micro-Nikkor te gaan fotograferen.

emdeklerk

flitslicht

Bericht door flitslicht » di okt 26 2010 12:06 pm

Als er een afwijking in de sensor zou zitten zou die bij beide objectieven zichtbaar moeten zijn. Verder is een micro objectief bij mijn weten geconstrueerd om een zo vlak mogelijk scherptevlak te hebben maar een zoom niet. Een zoom zou ook niet mijn eerste keus zijn om 'technische' opnamen te maken. Het is me wel duidelijk dat het scheptevlak bij de huidige zooms de neiging heeft te gaan kantelen als je zoomt. Bij een 24-70 die ik getest heb liep het bij 24mm scheef naar de ene kant en bij 70mm naar de andere.

Je kan in beide vergelijkingen (huizen en portret) overigens wel mooi zien dat dit soort verschillen veel duidelijker aan het licht komt bij opnamen veraf dan bij opnamen dichtbij. Ik ben daarom afgestapt van het fotograferen van testkaarten, ook al omdat zodra je een dergelijke afwijking laat zien iedereen meteen zegt dat je wel niet recht voor de testkaart zal hebben gestaan.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di okt 26 2010 1:40 pm

flitslicht schreef: Je kan in beide vergelijkingen (huizen en portret) overigens wel mooi zien dat dit soort verschillen veel duidelijker aan het licht komt bij opnamen veraf dan bij opnamen dichtbij.
Dat klopt, maar is ook makkelijk technisch te beredeneren.
De "spoed" van de afstandinstelling is vrij grof als je dichtbij fotografeert. Je moet relatief flink "draaien" om een lens van 50 cm tot 60 cm in te stellen. Verder weg loopt de afstandsschaal steeds dichter bij elkaar. Op "oneindig" en op bijv. 20 meter is er nauwelijks verdraaing/verplaatsing van je lens. Dus een bepaalde afwijking links/rechts komt het sterkst naar voren bij onderwerpen "ver weg" (oneindig).
flitslicht schreef: Ik ben daarom afgestapt van het fotograferen van testkaarten, ook al omdat zodra je een dergelijke afwijking laat zien iedereen meteen zegt dat je wel niet recht voor de testkaart zal hebben gestaan.
Om dat laatste uit te sluiten heb ik een klein spiegeltje precies in het midden van de testwand geplakt. Met plakfolie om werkelijk een vlakke montage te hebben. (Dat weet je Flip, maar geef ik hier als info voor andere mensen). Dan is het een kwestie van de camera loodrecht uitlijnen met het spiegeltje en de omlijsting van de testwand binnen het kader van het zoekerbeeld. Zie je de eigen lens van de camera daarbij keurig netjes in het midden van het spiegeltje (even andere scherpte instellen). Is de camera loodrecht opgesteld.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”