D300s of D7000
Re: D300s of D7000
Hoogst waarschijnlijk klopt mijn D50 met 300MM f4 elke D7000 met 70-300VR op 300MM daar niet van 

JanR schreef:
En de stevigheid, is het praktisch merkbaar of is het een theorie die klopt. Maar merken we het in de praktijk ook.
En als Nikon of welk merk dan ook stevige bodies wil maken, maak ze dan niet van magnesium er zijn wel betere materialen.
Maar merken we dat ook echt in de praktijk of zit het tussen de oren omdat we het willen geloven.
De sterkste bruggen bouwen we niet van staal of magnesium dan komen echt de composiet kunstoffen op de proppen.
Voila, maar het is heel mooi dat iedereen zeer tevreden is met zijn eigen camera.
Dus lekker foto's maken.
Het is niet alleen de stevigheid, maar vooral ook de stof en water dichtheid wat de D300S professioneler en bruikbaarder maakt. Een D300S durf ik gerust te gebruiken in een regenbui, met de D7000 wordt dat toch een ander verhaal.
De magnesium bodies zullen heus wel steviger zijn als die van plastic anders hadden ze de D3 serie ook wel in plastic uitgevoerd. Kan me ook niet voorstellen dat er zo snel iets beters als magnesium is, anders zouden ze in de formule 1 ook wel op plastic wielen rijden ipv magnesium legering. Begrijp me niet verkeerd ik heb niks tegen plastic, integendeel, ik verdien er mijn geld mee, maar om te stellen dat plastic beter is als een magnesium legering gaat me wat te ver
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Uit de brochure van de D300s
De buitenkant van de body, het chassis
en de spiegelbehuizing van de D300S zijn
gemaakt van een sterke maar toch lichte
magnesiumlegering, terwijl de belangrijkste
naden en voegen
stevig zijn afgedicht
tegen binnendringend
stof en vocht.
Duurzame body van magnesiumlegering: bestand tegen waterdruppels en stof.
Van de Nikon site over de D7000
Duurzaam ontwerp: de boven- en achterkant zijn gemaakt van een robuuste, maar lichte magnesiumlegering, terwijl afgedichte naden de camera beschermen tegen stof en vocht.
Zit hier een groot verschil in stof en waterbestendigheid of mis ik iets.
De buitenkant van de body, het chassis
en de spiegelbehuizing van de D300S zijn
gemaakt van een sterke maar toch lichte
magnesiumlegering, terwijl de belangrijkste
naden en voegen
stevig zijn afgedicht
tegen binnendringend
stof en vocht.
Duurzame body van magnesiumlegering: bestand tegen waterdruppels en stof.
Van de Nikon site over de D7000
Duurzaam ontwerp: de boven- en achterkant zijn gemaakt van een robuuste, maar lichte magnesiumlegering, terwijl afgedichte naden de camera beschermen tegen stof en vocht.
Zit hier een groot verschil in stof en waterbestendigheid of mis ik iets.
beetje kort door de bocht Jan, er zit toch wel een beetje verschil in de manier waarop he. Of heb je nog nooit een D300S in je handen gehad? Heb vanmiddag nog met een D7000 in mijn handen gestaan, en moet zeggen dat het beter is als D90/D80 maar het is nog lang geen D300S
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Helemaal eens. Ik denk dat iedereen het daar wel over eens is.TomD80 schreef:Heb vanmiddag nog met een D7000 in mijn handen gestaan, en moet zeggen dat het beter is als D90/D80 maar het is nog lang geen D300S
Ik denk overigens ook dat je de winstpunten op basis waarvan sommigen menen dat de D7000 de betere camera is vooral te maken hebben met de sensor en de processing in de camera.
-
- Forumlid
TomD80 schreef:beetje kort door de bocht Jan, er zit toch wel een beetje verschil in de manier waarop he. Of heb je nog nooit een D300S in je handen gehad? Heb vanmiddag nog met een D7000 in mijn handen gestaan, en moet zeggen dat het beter is als D90/D80 maar het is nog lang geen D300S
Nee niet echt kort, ik heb 4 weken lang een D300s gehad en nu bijna 4 weken de D7000 en voor mij is het iets mindere gewicht van de D7000 zeer welkom.
En toch voelt deze robuust aan.
Verder kan ik qua functionaliteit niet zo veel verschillen ontdekken.
Blijft over nieuwe techniek versus wat oudere.
Maar ieder zijn smaak. Geeft niks.
En kun je dan ook exact uitleggen waarom de D300s dan zoveel de voorkeur heeft, behalve het gewicht en de magnesium body?
Volgens mij is de weather sealing gelijk.
Waar overstijgt deze met vlag en wimpel de D7000 zodat de keus niet moeilijk meer is.
En als het gevoel is dan krijgt niemand daar een speld tussen. Maar voor mij is er meer dan alleen maar de camera vasthouden.
Met vlag en wimpel 2 beelden per seconde sneller (met grip)
Met actie fotografie essentieel.
Geen halfwerk maar volledig magnesium body en wat heet oude techniek is een erg relatief begrip.
In feite is de D7000 alweer oud nieuws.
Geen halfwerk maar volledig magnesium body en wat heet oude techniek is een erg relatief begrip.
Van binnen zal de D7000 zeer waarschijnlijk de betere zijn, zou eigenlijk gek zijn als dat niet zou zijn. Echter moet ik het nog zien, omdat naar mijn mening 12mP het maximale was voor een APSC sensor, en dan verwijs ik vooral naar de Canon 50D, wat een duidelijk voorbeeld is dat teveel MP's nergens goed voor is. Maar de techniek gaat natuurlijk hard, en er zullen in de D7000 waarschijnlijk heel wat ruisonderdrukkers zitten, waardoor het beeld goed is.
De water/stof sealing is bij lange na niet gelijk. Daar is de D300S toch echt een stuk beter in.
Ik zeg trouwens niet dat de keus makkelijk is, wat ik wel vind is dat de D7000 op dit moment nog veel te duur is. Over een jaar kost ie dik onder de 1000 euro.
De water/stof sealing is bij lange na niet gelijk. Daar is de D300S toch echt een stuk beter in.
Ik zeg trouwens niet dat de keus makkelijk is, wat ik wel vind is dat de D7000 op dit moment nog veel te duur is. Over een jaar kost ie dik onder de 1000 euro.
-
- Forumlid
BUG322 schreef:Met vlag en wimpel 2 beelden per seconde sneller (met grip)
Volgens de meeste reviewers is de D300 niet sneller dan de D300s dus dat komt neer op 1 Fps met Grip.
Erg essentieel???
Ok oudere techniek dan?
neem aan dat je dat laatste andersom bedoelde. Maar als je bij snelheid van reviewers mening uitgaat ipv de specs moet je da bij je D7000 ook doen, als de specs bij D300/D300S niet kloppen, zal Nikon bij de D7000 ook wel gelogen hebben.
Tja als de reviewers het zeggen dan is het zo helemaal als het spreekt in voordeel eigen camera.

Om de ongelovige tomassen toch maar te overtuigen volgt nu een filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=u8EWhzL9BUk" onclick="window.open(this.href);return false;
i rest my case

Om de ongelovige tomassen toch maar te overtuigen volgt nu een filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=u8EWhzL9BUk" onclick="window.open(this.href);return false;
i rest my case
Ken. Rockwell, heeft wel een overduidelijke voorkeur voor full frame, bijvoorbeeld:vergelijkt hij de D300(s) met de D700 o.a. qua hoge iso prestaties,Erpeewee schreef:tja,
blijft lastig op voorhand. Echte tests met een productiemodel kunnen meer duidelijkheid bieden. De D300S heeft zich natuurlijk al uitgebreid bewezen.
Ken Rockwell heeft al een idee welke richting het op gaat:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d7000.htm
is naar mijn mening appels en peren vergelijken, het zijn duidelijk allebei pro toestellen met elk zijn eigen doelgroep met elk zijn eigen sterke en zwakkere punten.
Wat neerkomt op:
veel zware supertele's en ruige (weers)omstandigheden=D300(s) daartegenover: weinig licht en veel ultra groothoek kom je uit bij een D700 of beter.
toen ik nog een D80 had deed hij 't min of meer 't zelfde in een van zijn revieuw's een D80 t.o.v. een d200 qua licht meter,
ja en zo kun je doorgaan tot je bij de top modellen uitkomt, met uiteraard een bijpassend prijskaartje...

Maar toegegeven de D7000 is een heel mooi toestel, leuk om te zien dat o.a. de lichtmeter ook een upgrade krijgt, met nóg meer segmenten.

groeten, en veel schietplezier met de D7000 of D300s.
edwin.
ik denk voor enkel fotografie film daar gelaten , ik denk als je echt wil filmen je een filmcamera koopt , toch de D300s in het voordeel is
als je alles op een rijtje zet
D7000
16.2 mp
film 1920x1080
AF 39 punten
iso 100-6400
continuopnamen 6
gewicht 780gr
D300s
12.3 mp
iso 200-3200 uitbreidbaar tot6400
film 1280x720
AF 51 punten
continuopnamen 7
gewicht 918 gr
ik denk dat er toch nog altijd enkele punten in het voordeel zijn van de D300s, ook anders om maar dan moet je bedenken met wat win ik het meest heb ik die film nodig of hecht ik meer belang een die AF punten die de D300s meer heeft , en vlugger is met continubeeldjes
als je alles op een rijtje zet
D7000
16.2 mp
film 1920x1080
AF 39 punten
iso 100-6400
continuopnamen 6
gewicht 780gr
D300s
12.3 mp
iso 200-3200 uitbreidbaar tot6400
film 1280x720
AF 51 punten
continuopnamen 7
gewicht 918 gr
ik denk dat er toch nog altijd enkele punten in het voordeel zijn van de D300s, ook anders om maar dan moet je bedenken met wat win ik het meest heb ik die film nodig of hecht ik meer belang een die AF punten die de D300s meer heeft , en vlugger is met continubeeldjes
- MauritsD
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik vind dat hier toch wel erg makkelijk voorbij wordt gegaan aan de zeer goede prestaties van de D7000 bij hoge ISO's en het verbeterde dynamisch bereik met Active D-Lighting. De software in de camera is gewoon een generatie nieuwer als van de D300s.
Ja de D300s is een tandje professioneler en geschikter voor het zware werk (constructie, FPS, etc.) maar ook een tandje ouder.
Voor de kwaliteit van de foto's zou ik direct voor de D7000 gaan. (Hij moet alleen nog ff in prijs zakken
)
Ja de D300s is een tandje professioneler en geschikter voor het zware werk (constructie, FPS, etc.) maar ook een tandje ouder.
Voor de kwaliteit van de foto's zou ik direct voor de D7000 gaan. (Hij moet alleen nog ff in prijs zakken

"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Plaats dan maar de foto's van alle twee naast elkaar als je dan dat tandje ziet , mag je zeggen dat ie beter, zo maar aan de cijfers zeggen dat ie beter is , daar geloof ik niet zo in , natuurlijk het is een nieuw product maar het blijven toch twee verschillende toestellen , het gaat niet op om te zeggen dat hij de D300s voorbij steekt , ik denk als je van de D300s naar de D7000 gaat, denk ik dat je een offdate doet in plaats van een update
Laatst gewijzigd door koentje1950 op vr dec 10 2010 5:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.