Marten schreef:Nou nee.
Wat ik bedoel is dat bij 100mm brandpuntsafstand op FX de sluitertijd korter zou moeten zijn dan 1/100 sec om bewegingsonscherpte te voorkomen en dat dat bij DX dan nog gecorrigeerd moet worden met de cropfactor dus minimaal 1/150 sec zou moeten zijn. (Vuistregel, géén must)
De sensor grootte dus.
Als je het licht van een punt uit het onderwerp (via de lens) over de sensor beweegt door de camera te bewegen dan krijg je onscherpte als dat punt over meer dan een pixel gaat tijdens de belichting; als het binnen de ene pixel blijft maakt het niet uit. Dus hoe kleiner de pixel, hoe eerder je bewegingsonscherpte gaat zien.
Een kleinere sensor maakt niet uit, want dan zou het middelste gedeelte van een FX sensor ook bewegingsonscherpte moeten tonen bij een sluitertijd van 1/brandspuntafstand. De verwarring komt doordat we nu met 12MP FX en DX camera's werken, maar als je een 28MP FX camera zou nemen (12MP DX opgeschaald naar FX) moet je ook je sluitertijd verhogen bij uit de hand schieten.
Ik heb een keer een berekening proberen te maken (uit een eerdere post):
Ik heb een 'digitale' versie gemaakt van de oude sluitertijd vuistregel 1/brandpuntsafstand. De nieuwe regel die ik bedacht heb is erop gebaseerd dat je met de D700 (pixels 8,4 micron) nog de oude wijsheid kan gebruiken maar die uit ervaring van velen met de D2x/D300 (pixels 5,4 micron) 1/(brandpuntsafstand x 1,5) wordt.
De nieuwe regel: 1/('brandpuntsafstand' x (8.4/'pixelgrootte'))
Voor een 300mm lens krijg je dan:
- D700: 1/(300 x (8.4/8.4)) = 1/300
- D3x: 1/(300 x (8.4/5.9)) = 1/427
- D90: 1/(300 x (8.4/5.42)) = 1/465
- D7000: 1/(300 x (8.4/4.78)) = 1/527
Gezien vanuit mijn luie stoel denk ik dat dit in de praktijk aardig zal kloppen. Tussen de D700 en de D7000 scheelt het toch 2/3 stop, wat je weer verliest aan ruisprestatie omdat je de ISO moet verhogen. Eea geldt natuurlijk alleen als je beide groot print.