Nikon 24-70 2.8 teleurstellend
Nikon 24-70 2.8 teleurstellend
Door alle goede reviews had ik besloten om een 24-70 2.8 te kopen voor op mijn D300s. Ik heb hem vandaag ontvangen. Ik heb meteen wat testfoto's gemaakt, maar eigenlijk ben ik een beetje teleurgesteld. Ik vind de foto's niet echt scherp, zeker niet op 2.8. (was wel in vrij donkere omstandigheden) Ik heb wat vergelijkende foto's gemaakt met mijn 18-105 lens met dezelfde instellingen, maar de 24-70 presteert zeker niet beter. Heb ik nu teveel verwacht of zou ik gewoon een verkeerd exemplaar hebben.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikon 24-70 2.8 teleurstellend
Je vergeet de derde mogelijkheid, namelijk dat het aan jezelf ligt.marleenm1979 schreef:....Heb ik nu teveel verwacht of zou ik gewoon een verkeerd exemplaar hebben.
Veel reacties van teleurgestelde gebruikers zijn te herleiden tot verkeerd gebruik.
Dat kan pas blijken als je foto's plus exifdata laat zien.
Dit is een link naar twee foto's gemaakt met 24-70 en met 18-105.
Foto;s zijn onbewerkt (even snel in jpg gemaakt), exif staat er naast. Kunnen jullie nu zien welke met welk objectief is gemaakt? Ik had toch echt verwacht dat het duidelijk te zien zou zijn.
Foto;s zijn onbewerkt (even snel in jpg gemaakt), exif staat er naast. Kunnen jullie nu zien welke met welk objectief is gemaakt? Ik had toch echt verwacht dat het duidelijk te zien zou zijn.
Hee, het plaatsen van de link lukt niet.

ISO1000, 1/100, 5.6 brandpunt 70mm en 75mm

ISO1000, 1/100, 5.6 brandpunt 70mm en 75mm
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
En wij mogen gokken welke gemaakt is met welk objectief?
1/100e is natuurlijk net echt snel; bewegingsonscherpte niet uitgesloten. En ISO 1000, hoewel bij beide foto's hetzelfde, is wellicht niet de handigste test.
Op welke afstand was dit trouwens? Jammer ook dat alle EXIF uit de foto's is...

1/100e is natuurlijk net echt snel; bewegingsonscherpte niet uitgesloten. En ISO 1000, hoewel bij beide foto's hetzelfde, is wellicht niet de handigste test.
Op welke afstand was dit trouwens? Jammer ook dat alle EXIF uit de foto's is...
-
- Forumlid
Statief gebruikt?
70 mm en 75 mm vragen op DX op zijn minst om een sluitertijd ( uit de hand) van 1/125 sec.
Beter: 1/200 0f hoger.
Zorg dat je sluitertijd met DX altijd korter is dan RUIM 1,5 maal de brandpuntsafstand.
Je hebt top materiaal in handen.
Maar ik moet er volledigheidshalve bij vermelden dat er méér problemen zijn gesignaleerd qua scherpstelling met dit objectief op DX. Het is gemaakt voor FX.
Succes.
70 mm en 75 mm vragen op DX op zijn minst om een sluitertijd ( uit de hand) van 1/125 sec.
Beter: 1/200 0f hoger.
Zorg dat je sluitertijd met DX altijd korter is dan RUIM 1,5 maal de brandpuntsafstand.
Je hebt top materiaal in handen.
Maar ik moet er volledigheidshalve bij vermelden dat er méér problemen zijn gesignaleerd qua scherpstelling met dit objectief op DX. Het is gemaakt voor FX.
Succes.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Dit is natuurlijk allemaal onzin. Waarom moet hij een test doen op statief, snelle sluitertijd, lage iso , klein diafragma etc? Als het objectief bij normaal gebruik niet beter presteert dan zijn 18-105 bijvoegsel gebruik heeft hij waarschijnlijk een maandagochtend model. Het objectief hoeft natuurlijk niet alleen maar onder ideale omstandigheden perfect te presteren.
Ik zou zeggen gebruik hem gewoon een paar dagen en anders zou je een ander exemplaar moeten testen in de winkel.
Ik zou zeggen gebruik hem gewoon een paar dagen en anders zou je een ander exemplaar moeten testen in de winkel.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Eens. Gebruik zelf nog wel kortere tijden uit de hand met mijn 24-70. (fx) Lijkt me gewoon een maandagochtendexemplaar
-
- Forumlid
Ik denk, M. Oorthuis dat je mij niet goed begrepen hebt.M.Oorthuis schreef:Dit is natuurlijk allemaal onzin. Waarom moet hij een test doen op statief, snelle sluitertijd, lage iso , klein diafragma etc? Als het objectief bij normaal gebruik niet beter presteert dan zijn 18-105 bijvoegsel gebruik heeft hij waarschijnlijk een maandagochtend model. Het objectief hoeft natuurlijk niet alleen maar onder ideale omstandigheden perfect te presteren.
De test HOEFT niet op een statief, maar ALS er geen statief gebruikt is dan is de sluitertijd gewoon tekort en dus zou er zomaar sprake kunnen zijn van bewegingsonscherpte.
Onkunde wordt op dit forum te vaak vertaald in termen van een "maandagochtendmodel" en andere technische mankementen die alleen met de kwaliteit van de tegenwoordige Nikon objectieven te maken zouden hebben, terwijl de kwaliteit van de fotograaf gemakshalve maar even buiten beschouwing blijft.
Een objectief als dit moet natuurlijk wel professioneel gebruikt worden..
Anders ligt inderdaad de 18-105 meer voor de hand.
Nou, dit dacht ik dus ook. Ik koop zo'n lens om juist onder "slechte" omstandigheden foto's te kunnen maken dus met hoge iso etc en daarom verwacht ik dus wel de lens beter presteert dan mijn 18-105 (en dat mag ik ook wel verwachten denk ik gezien de prijs). Ik heb zelf ook het gevoel een maandagochtend model te hebben. Ik heb namelijk buiten ook foto's gemaakt met korte sluitertijden en ook die vind ik niet echt heel scherp.M.Oorthuis schreef:Dit is natuurlijk allemaal onzin. Waarom moet hij een test doen op statief, snelle sluitertijd, lage iso , klein diafragma etc? Als het objectief bij normaal gebruik niet beter presteert dan zijn 18-105 bijvoegsel gebruik heeft hij waarschijnlijk een maandagochtend model. Het objectief hoeft natuurlijk niet alleen maar onder ideale omstandigheden perfect te presteren.
Ik ga morgen nogmaals testen en anders inderdaad maar eens richting winkel.
@Marten: Ik vind het erg vervelend dat je me hier afspiegelt als een amateur die voor het eerst een camera vast heeft, want dit gevoel krijg ik een beetje. Dit is zeer zeker niet het geval! Uiteraard heb ik de lens onder verschillende omstandigheden getest en ook in mijn studio.
-
- Forumlid
Beste Marleen, het is geenszins mijn bedoeling je af te spiegelen als een amateur.marleenm1979 schreef:@Marten: Ik vind het erg vervelend dat je me hier afspiegelt als een amateur die voor het eerst een camera vast heeft, want dit gevoel krijg ik een beetje.
Maar de sluitertijd die je gebruikt bij de gepresenteerde voorbeelden zijn op zijn minst risicovol.
Probeer het eens met veel kortere tijden.
Op dit forum zijn er diverse meldingen dat sommige 24-70 objectieven minder goed presteren en vaak in combi met een d300.
Het kan best zo zijn dat er een brak objectief tussendoor glipt.
Gewoon terug naar je leverancier en een ander exemplaar bedingen.
@marten
De 24-70 is er juist om uit het handje te gebruiken en onder diverse omstandigheden. Ook met lange sluitertijden. TS is niet tevreden over de 24-70 in vergelijking met de 18-105. Waar ze onder dezelfde omstandigheden naar eigen oordeel betere prestaties constateert.
Het kan best zo zijn dat er een brak objectief tussendoor glipt.
Gewoon terug naar je leverancier en een ander exemplaar bedingen.
@marten
De 24-70 is er juist om uit het handje te gebruiken en onder diverse omstandigheden. Ook met lange sluitertijden. TS is niet tevreden over de 24-70 in vergelijking met de 18-105. Waar ze onder dezelfde omstandigheden naar eigen oordeel betere prestaties constateert.
Het is niet zo dat als je beide lenzen met f/5.6 gebruikt de 24-70 in het centrum veel scherper is dan de 18-105. Beide lenzen hebben daar meer resolutie dan de sensor. Het voordeel van de 24-70 moet je meer zien in de hogere lichtsterkte, betere scherpte aan de randen en een mooier contrast.marleenm1979 schreef:Ik koop zo'n lens om juist onder "slechte" omstandigheden foto's te kunnen maken dus met hoge iso etc en daarom verwacht ik dus wel de lens beter presteert dan mijn 18-105 (en dat mag ik ook wel verwachten denk ik gezien de prijs).
-
- Forumlid
Voor wat betreft de combinatie D300 / 24-70 heb je zeker een punt.Tobias schreef:Op dit forum zijn er diverse meldingen dat sommige 24-70 objectieven minder goed presteren en vaak in combi met een d300. .....
Hoezo?Tobias schreef:@marten, De 24-70 is er juist om uit het handje te gebruiken en onder diverse omstandigheden. Ook met lange sluitertijden.
Geldt de regel dat de minimale sluitertijd (maal 1,5 vor DX) in verhouding dient te staan tot de brandpuntsafstand, dan niet voor dit objectief?