Als je in NEF schiet, altijd je witbalans op AUTO zetten, dat komt later wel. Als een bepaalde situatie zodanig duidelijk de voorkeur geeft aan een bepaalde witbalans instelling, dan kan je er voor kiezen om dat te doen. Maar is niet zo erg nodig met NEF (RAW).rbfoto.nl schreef:En toch geef ik je nu de tip mee om hem dan nog liever op auto te zetten met zulke omstandigheden. Nikon heeft een geweldige automatische witbalans.
Achteraf bijsturen is dan veel makkelijker dan nu van een gele plaat nog iets te moeten vormen zonder enige vorm van richtlijn.
Witbalans probleem; wie kan hier iets mee?
Re: Witbalans probleem; wie kan hier iets mee?
wat zitten er missers tussen zeg
Die van Ronald is de beste.
De andere zijn qua tinten er zo ver naast dat ik me begin af te vragen of ik niet de enige ben die kleurblind is
Betreft WB.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur
Ik denk dat je zo rond de 4000K zat met je WB.
Je had beter rond de 3000 of 3200K moeten zitten.
Maar een tip die ook ik nog moet doen:
http://www.arendhandelsonderneming.nl/i ... 18&lang=NL
Nu weet ik niet exact wat de werkwijze is. Maar het schijnt te zijn dat je hem erop zet. Een foto neemt. Dan naar WB instellen en dan op pre.
Als OK verschijnt is het goed. Maar van de foto nemen weet ik niet zeker.

Die van Ronald is de beste.
De andere zijn qua tinten er zo ver naast dat ik me begin af te vragen of ik niet de enige ben die kleurblind is

Betreft WB.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur
Ik denk dat je zo rond de 4000K zat met je WB.
Je had beter rond de 3000 of 3200K moeten zitten.
Maar een tip die ook ik nog moet doen:
http://www.arendhandelsonderneming.nl/i ... 18&lang=NL
Nu weet ik niet exact wat de werkwijze is. Maar het schijnt te zijn dat je hem erop zet. Een foto neemt. Dan naar WB instellen en dan op pre.
Als OK verschijnt is het goed. Maar van de foto nemen weet ik niet zeker.
Het gaat niet om de beoordeling. Laat zelf een bewerking zien.
George
George
omdat George het zo vriendelijk vraagt
origineel

bewerkt met wb 3100

Maar omdat het paars overkomt
WB 3250

Veel verder ga ik niet omdat er dan een geel zweem overheen komt.
Nu denk ik dat de auto WB zo geel ging doen omdat de beamer altijd paarse beelden geeft omdat zo te zien de taak balk onderin blauw is

origineel

bewerkt met wb 3100

Maar omdat het paars overkomt
WB 3250

Veel verder ga ik niet omdat er dan een geel zweem overheen komt.
Nu denk ik dat de auto WB zo geel ging doen omdat de beamer altijd paarse beelden geeft omdat zo te zien de taak balk onderin blauw is
Laatst gewijzigd door Daniël op ma jan 17 2011 9:00 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Daniel,
Als je geen andere bewerkingen hebt gedaan, moet zeggen prima resultaat.
George
George
Daniël die van jouw lijkt me nogsteeds te blauw hoor, ik vind dat persoonlijk nou niet echt je van het.
alleen WBgeorge013 schreef:Daniel,
George
Vind ik ook. Maar ga ik verder wordt het weer geel.Deavit schreef:Daniël die van jouw lijkt me nogsteeds te blauw hoor, ik vind dat persoonlijk nou niet echt je van het.
Wat heb jij gedaan David?
Ik kom op ongeveer hetzelfde uit als Deavit. In die zaal hangt kunstlicht, en dat is gewoon wat gekleurd. Als je dat ultraneutraal gaat maken wordt die beamer heel blauw, wat lelijk is. Die van Daniel zijn nog wat grauw.
Witbalans en de hooglichten bij sturen, meer niet.
die gaat nog meer naar blauw.
Maar je resultaat mag er zijn.
Maar je resultaat mag er zijn.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik neem aan dat je bedoelt Aanpassen / licht / automatische niveaus.rbfoto.nl schreef: Leuke is met CNX2 dat je dan met automatische niveaus de boel met 1 druk goed kunt zetten. Met de fijnafregeling kun je dat dan naar wens instellen....
Automatische niveaus doet juist weinig of niets in dit geval. (Overigens een prima tool)
Beter: Camerainstellingen / Nieuwe witbalans / Gloeilamplicht en dan zo nodig nog wat schuiven met "fijnregeling". (zie ook Wil53)
Jouw bewerking en die van Deavit zijn m.i. het meest geslaagd, veel andere zijn te paarsig of anderszins onwerkelijk.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Correctie alleen in Nikon Capture NX2 - bewust een tikkeltje warmer gehouden voor de sfeer. Witbalans is ongeveer wat Deavit ook ingesteld heeft (ik heb 2800K gebruikt), andere Picture controle instelling (neutraal) om het contrast wat te temperen, "Snel herstellen" aanpassingen, verder wat stuurpunten e.d.

Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma jan 17 2011 10:10 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers