Capture NX verwijderen / View NX vraag

Discussies over fotobewerking en archivering
peterpj
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Capture NX verwijderen / View NX vraag

Bericht door peterpj » ma feb 28 2011 9:51 am

Ach, dan moet je eens gaan nadenken over virtualisatie. Dan werk je daar zo omheen...
Dat is een goede tip. Ik heb hier W7 ultimate met xp modus, en dat is virtueel. Zal eens wat uitproberen hierop.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 28 2011 10:59 am

peterpj schreef:
Ach, dan moet je eens gaan nadenken over virtualisatie. Dan werk je daar zo omheen...
Dat is een goede tip. Ik heb hier W7 ultimate met xp modus, en dat is virtueel. Zal eens wat uitproberen hierop.
Het is geen tip bedoeld om zaken illegaal te gaan doen natuurlijk... :frown:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma feb 28 2011 12:04 pm

Volgens mij wordt er veel moeilijker gedaan dan nodig is. Ik heb dit al meerdere keren aan de hand gehad. Helaas is dit mosterd na de maaltijd, maar voor een volgende keer:

1.) Download de nieuwste Capture NX versie in de taal die je oorspronkelijk had geinstalleerd (Engels of Nederlands). De versie die je gewoon bij Nikon kunt downloaden is genoeg (als je een UK of US versie hebt hoef je niet eens te registreren voor download, die kun je op de Nikon UK en US sites downloaden, bij NL moet je meen ik wel geregistreerdzijn).
2.) Installeer de nieuwe versie over de vorige (proef)versie heen; Elke versie die je download is het volledige pakket.
3.) Registratie; Je kunt de code gebruiken van een officieel pakket op elke versie van NX2, OOK bij de download versies zoals Patrick al vermeldde. Als je een upgrade van NX2 hebt moet je ook de NX(1) sleutel erbij hebben.
4.) INDIEN er daarna melding komt dat je versie 'illegaal' zou zijn dan stuur je een kopie van de aankoopbon en de code van NX2 (en als het een upgrade van NX1 is die sleutel ook) naar Nikon Service en dan regelen ze dat het weer werkt (je krijgt meen ik een nieuwe sleutel). Hoogstwaarschijnlijk is de versie dan te veel/vaak op andere systemen geinstalleerd.

Registry cleaners, herstelpunten of zelfs herinstallatie zouden echt niet nodig zijn geweest. Al is het wel zo dat er na dit soort experimenten misschien dusdanig veel schade is opgetreden dat je daarna wel moet.

Wat betreft de 'PC ID', dat is niet je IP adres of Mac address (al registreren ze dat misschien wel), meestal is dit een gehashte versie van de ID's van je CPU, moederbord en eventuele andere essentiele onderdelen van je PC. Zo werken de meeste pakketten. Zo hoef je bij microsoft als je de grafische kaart vervangt je Windows niet te heractiveren, maar als je je moederbord of CPU vervangt (bij de eerste moet je overiigens meestal herinstalleren als het een ander type is) wel heractiveren. Doe je dat te vaak dan kun je niet meer activeren en moet je even met Microsoft bellen; Als je netjes een legale versie hebt en het uitlegt geven ze het weer vrij. Dat zal bij Nikon schat ik net zo werken.

Op basis van IP en MAC-adres werken voor registratie is in de huidige tijd sowieso een beetje zinloos, ik ken mensen die bijna net zo vaak van provider/router/modem/computer wisselen als van onderbroek... :lol:
Spul waarmee je foto's maakt...

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » ma feb 28 2011 12:30 pm

Op basis van IP en MAC-adres werken voor registratie is in de huidige tijd sowieso een beetje zinloos, ik ken mensen die bijna net zo vaak van provider/router/modem/computer wisselen als van onderbroek...
Die dan Capture NX2 proberen te installeren met hun voorheen geldig werkende code en rechtmatig gekocht, geen kassabon kunnen overleggen en dan opnieuw Capture NX2 moeten kopen. Begrijpelijk dat vele klanten terecht een ander software aanschaffen en zich afwenden van Capture NX (2), na deze ervaring en andere bugs in de software.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma feb 28 2011 1:36 pm

peterpj schreef:
Op basis van IP en MAC-adres werken voor registratie is in de huidige tijd sowieso een beetje zinloos, ik ken mensen die bijna net zo vaak van provider/router/modem/computer wisselen als van onderbroek...
Die dan Capture NX2 proberen te installeren met hun voorheen geldig werkende code en rechtmatig gekocht, geen kassabon kunnen overleggen en dan opnieuw Capture NX2 moeten kopen. Begrijpelijk dat vele klanten terecht een ander software aanschaffen en zich afwenden van Capture NX (2), na deze ervaring en andere bugs in de software.
Mijn punt is dat de Capture NX2 blijkbaar niet 'afgaat' op IP en Mac adres, anders had ik allang problemen met activeren gehad.

Dat gezegd hebbende, van aankopen van dergelijke bedragen bewaar ik altijd de bon (tenzij ik het betreffende product niet meer heb)... en dan nog, bij andere leveranciers met activatie-systemen werkt het vaak net zo...

johanD7K

Bericht door johanD7K » ma feb 28 2011 2:07 pm

... terug naar een oudere opgeslagen kopie via safe modus opstarten ?, -> lukt dat, of is dat erg ver weg !

johan

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 28 2011 6:06 pm

peterpj schreef:
Ik heb nog nooit gelezen of gehoord dat iemand z'n legale key niet meer gebruiken kan... :roll: :roll: :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Bram

Bericht door Bram » ma feb 28 2011 8:22 pm

Ik heb vandaag netjes een mail terug gekregen van nikon, ik heb een link gekregen waarmee ik mijn pc kan schonen en vervolgens capture er weer op kan installeren.

Ben dus wel erg tervreden over de nikon service, vanochtend om half tien al een vriendelijk antwoord terug op mijn mail waarin ik het e.e.a. heb uitgelegd.

groet, Bram

george013

Bericht door george013 » ma feb 28 2011 10:12 pm

Je moet oppassen met het woord "service", zonder deze kunnen ze jou niets verkopen.
Het is een voorwaarde om te kunnen verkopen.
George

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 28 2011 11:38 pm

george013 schreef:Je moet oppassen met het woord "service", zonder deze kunnen ze jou niets verkopen.
Wat is dat nou weer een nodeloos negatieve houding. Er is iemand tevreden over hoe Nikon een vraag beantwoordt, en dat is ineens niet goed genoeg of zo? :huh: :huh: :huh:

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di mar 01 2011 12:42 am

Patrick schreef:Ik heb nog nooit gelezen of gehoord dat iemand z'n legale key niet meer gebruiken kan... :roll: :roll: :roll:
Er zijn verschillende meldingen van gemaakt op internet fora. Bij een van de meest recente updates is blijkbaar een mechanisme geintroduceerd om te voorkomen dat dezelfde versie zomaar vanaf 20 PC's worden geactiveerd. Net als windows (en vele andere producten) houdt dat na een tijdje op. Activeren lukt dan niet meer. Maar Nikon service lost dat zo voor je op; Ze moeten wel je sleutel hebben en soms vragen ze blijkbaar naar een aankoopbewijs. Dat laatste is allemaal natuurlijk uit tweede hand, maar ik neem even aan dat mensen die op fora melden dat ze dit mee hebben gemaakt dit niet uit hun duim zuigen.

Overigens zullen de meeste (legale) gebruikers hier nooit iets van merken, net zoals bijna niemand zijn Windows ooit hoeft te heractiveren...

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » di mar 01 2011 12:44 am

Ik heb nog nooit gelezen of gehoord dat iemand z'n legale key niet meer gebruiken kan..
Enkele voorbeelden:

Thom Hogan:
Just How Bad is the Capture NX2 Update Problem?
Nov 4 (commentary)--I continue to receive a steady stream of "can't update my Capture NX2 due to rejected serial number" messages from readers. If I'm getting a steady stream, Nikon must be getting a much larger number of these. But consider the following example:

"Having upgraded to latest version, could not open without a product key code. Called Nikon twice and requested temporary but to no avail. Sitting here with $4000 or Nikon equipment and can’t open a RAW picture. It someone handed me a Canon right now I would trade I am so aggravated. This started when I bought a D90 and NX1 would not support it and Nikon would not upgrade me to NX2 without paying for full version. So I have actually paid for it twice and being forced to consider paying for it a third time by buying a new product registration.

Earlier this year I wrote that I no longer recommend Capture NX2 as a raw converter. Nikon's latest gaffe--and it's a huge gaffe that needs immediate and complete resolution--just reinforces my recommendation withdrawal. So I repeat: I do not recommend that you use Nikon Capture NX2 as your raw converter. It's not just the software itself, the problem now also includes the policies of the company behind the software.

Uit een andere threat (Nikonians):

I've had the same problem. I commented on it in another thread. It looks like this is not an isolated problem. Short story, I tried to updgrade from NX 2.2.4 to NX 2.2.6, the installation wanted my product keys, it would accept my NX2 product key, but claims my NX1 product key is invalid. I've been on the phone with Nikon support, no quick fixes, they asked me to search for the proof of purchase for my NX1 and NX2 upgrade. No problem with NX2 (Nikon Mall purchase). But for NX1, I recall I bought it locally right after I got my D200 in early 2007 and I can't find any purchase records. I DO have the User's Manual and the CD in the case with the product key on the bottom...sure, software pirates can dupliate a CD and a case, but I wonder if they are also reprinting User manuals on glossy paper? Who knows.

I'll update this post when I get a resolution from Nikon. This is VERY DISAPPOINTING. I will NOT be purchasing a new version of NX2 simply out of principle and I will finally make the switch to Lightroom and get the Viveza plugin.

george013

Bericht door george013 » di mar 01 2011 7:35 am

Patrick schreef:
george013 schreef:Je moet oppassen met het woord "service", zonder deze kunnen ze jou niets verkopen.
Wat is dat nou weer een nodeloos negatieve houding. Er is iemand tevreden over hoe Nikon een vraag beantwoordt, en dat is ineens niet goed genoeg of zo? :huh: :huh: :huh:
Verkopende partij heeft het alleen mogelijk gemaakt middels het verwijderen van een registratie van zijn pc om hun produkt te kunnen gebruiken. Service gaat voor mij verder.

@Bram
Ik heb vandaag netjes een mail terug gekregen van nikon, ik heb een link gekregen waarmee ik mijn pc kan schonen en vervolgens capture er weer op kan installeren.
Niet jouw pc wordt geschoond maar hun bestand.

Blijft vreemd dat ik bijv. NX1 heb geprobeerd, niet tot koop ben overgegaan en een jaar later NX2 wil proberen en dat niet kan. Zien ze NX1 en NX2 als 1 produkt.
George

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 01 2011 11:03 am

george013 schreef:
Patrick schreef:
Verkopende partij heeft het alleen mogelijk gemaakt middels het verwijderen van een registratie van zijn pc om hun produkt te kunnen gebruiken. Service gaat voor mij verder.
Dat kan allemaal wel zijn, maar ze hebben de klant naar behoren geholpen, klant blij, probleem opgelost. Nikon hoeft toch geen bos bloemen te sturen of zo om jouw instemming te ontvangen?

george013

Bericht door george013 » di mar 01 2011 12:09 pm

Ze hebben zichzelf geholpen door de door henzelf opgeworpen barricade weg te halen. Ze hebben gewoon een produkt verkocht en dat is de bedoeling.
George

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”