Aantal foto's op geheugenkaart
- Etienne2
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Aantal foto's op geheugenkaart
Telkenmale ik m'n geheugenkaart leeg maak,formateer iedere keer het geheugenkaartje.
In principe is het een positief probleem, maar mijn zorg is en was, heeft dit geen invloed op de reeds opgeslagen foto's.
Etienne
In principe is het een positief probleem, maar mijn zorg is en was, heeft dit geen invloed op de reeds opgeslagen foto's.
Etienne
http://www.fotografie-etienne.be" onclick="window.open(this.href);return false;
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Heb even mijn eigen camera's erbij genomen. Met die van de D80 heb ik me vergist in het aantal (verkeerde kaartje).
Maar met de D700 krijg ik niet zoveel andere waarden dan de TS, tenminste afhankelijk van bepaalde instellingen.
De D700 is qua opslag te vergelijken met de D300, omdat het beide 12 Megapixel camera's zijn.
Bovendien is de interne techniek vergaand overeenkomend. Dus aardig te vergelijken.
Met de D700 heb ik een 4 Gb kaartje geformatteerd en bepaalde instellingen doorgenomen.
In vergelijk met een 8 Gb kaartje moet je de aantallen dus ongeveer verdubbelen.
RAW 14 bit - ongecomprimeerd ---> 152 stuks (8Gb kaartje dus 304)
RAW 14 bit - compressie zonder verlies ---> 152 stuks (8Gb kaartje dus 304) --- LET OP: hetzelfde aantal als ongecomprimeerd
RAW 14 bit - compressie met verlies ---> 224 stuks (8Gb kaartje dus 448)
RAW 12 bit - ongecomprimeerd ---> 197 stuks (8Gb kaartje dus 394)
RAW 12 bit - compressie zonder verlies ---> 197 stuks (8Gb kaartje dus 394) --- LET OP: hetzelfde aantal als ongecomprimeerd
RAW 12 bit - compressie met verlies ---> 271 stuks (8Gb kaartje dus 542)
Frappant is in ieder geval dat hetzelfde aantal wordt aangegeven tussen ongecomprimeerd en compressie zonder verlies.
Het moge duidelijk zijn dat de camera in dat geval geval nog conservatiever de waarde inschat, dan het al doet als algemene tendens van een conservatieve opgave. Compressie zonder verlies is mijn standaard ingestelde waarde, vandaar dat ik de geschatte waarde echt wel heel ruim kan nemen.
Maar met de D700 krijg ik niet zoveel andere waarden dan de TS, tenminste afhankelijk van bepaalde instellingen.
De D700 is qua opslag te vergelijken met de D300, omdat het beide 12 Megapixel camera's zijn.
Bovendien is de interne techniek vergaand overeenkomend. Dus aardig te vergelijken.
Met de D700 heb ik een 4 Gb kaartje geformatteerd en bepaalde instellingen doorgenomen.
In vergelijk met een 8 Gb kaartje moet je de aantallen dus ongeveer verdubbelen.
RAW 14 bit - ongecomprimeerd ---> 152 stuks (8Gb kaartje dus 304)
RAW 14 bit - compressie zonder verlies ---> 152 stuks (8Gb kaartje dus 304) --- LET OP: hetzelfde aantal als ongecomprimeerd
RAW 14 bit - compressie met verlies ---> 224 stuks (8Gb kaartje dus 448)
RAW 12 bit - ongecomprimeerd ---> 197 stuks (8Gb kaartje dus 394)
RAW 12 bit - compressie zonder verlies ---> 197 stuks (8Gb kaartje dus 394) --- LET OP: hetzelfde aantal als ongecomprimeerd
RAW 12 bit - compressie met verlies ---> 271 stuks (8Gb kaartje dus 542)
Frappant is in ieder geval dat hetzelfde aantal wordt aangegeven tussen ongecomprimeerd en compressie zonder verlies.
Het moge duidelijk zijn dat de camera in dat geval geval nog conservatiever de waarde inschat, dan het al doet als algemene tendens van een conservatieve opgave. Compressie zonder verlies is mijn standaard ingestelde waarde, vandaar dat ik de geschatte waarde echt wel heel ruim kan nemen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo mar 16 2011 6:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Léon Obers
- Forumlid
Waarom zou het daar invloed op hebben? Met opgeslagen bestanden wordt verder niks gedaan.Etienne2 schreef:In principe is het een positief probleem, maar mijn zorg is en was, heeft dit geen invloed op de reeds opgeslagen foto's.
Het gaat alleen maar om een schatting van de camera wat er nog oppast.
Wat dat betreft kun je beter hebben dat een camera de nog ter beschikking staande ruimte (veel) te weinig inschat, als teveel, want dan loop je vroeg of laat tegen het probleem op dat je kaart ineens vol is, terwijl je er niet op gerekend hebt.
Ik heb in mijn beide D300's een 16GB kaartje zitten, ze staan op compressie zonder verlies en 14 bit. Beide geven 593 foto's aan als de kaartjes leeg zijn. En met een 8GB kaartje zeggen ze 296.
- Etienne2
- Forumlid
- Contacteer:
Hel zal een mysterie blijven, de eerstvolgende keer dat ik mijn cf kaartje formateer, zal ik alle beschikbare gegevens van kaart en toestel hier vermelden.
Hopelijk worden eerder geschoten beelden niet overschreven.
Etienne
Hopelijk worden eerder geschoten beelden niet overschreven.
Etienne
- Léon Obers
- Forumlid
Nou ja, zo gauw je formatteert is je kaartje "leeg" (tussen aanhalingstekens). Met een recoveryprogramma kun je foto's evt. weer terughalen.Etienne2 schreef: Hopelijk worden eerder geschoten beelden niet overschreven.
Maar zo gauw je nieuwe opnamen maakt, worden ze natuurlijk over de oude data heen geschreven als zijnde op de plekken van een "leeg" kaartje.
- Etienne2
- Forumlid
- Contacteer:
Leon
Je hebt me zeker verkeerd begrepen.
Met overschrijven bedoelde ik, wanneer ik een nieuwe reeks opnamen maak, door het grote aantal dat ik kan wegschrijven er misschien foto's worden overschreven.
Etienne
Je hebt me zeker verkeerd begrepen.
Met overschrijven bedoelde ik, wanneer ik een nieuwe reeks opnamen maak, door het grote aantal dat ik kan wegschrijven er misschien foto's worden overschreven.
Etienne
- Etienne2
- Forumlid
- Contacteer:
Voila
Geheugenkaart terug geformateerd, en de teller op de display geeft 394 aan.
Tot hiertoe lijkt alles normaal.
Maar eens ik begin te fotograferen, blijft het maar doorgaan zoals hoger reeds vermeld.
Etienne
Maar eens ik begin te fotograferen, blijft het maar doorgaan zoals hoger reeds vermeld.
Etienne
- Cees
- Forumlid
Om nog maar even een kleine duit in het zakje te doen; bij mij geeft een 8 Gb kaart met RAW 14 bit - 0ngecomprimeerd 310 stuks aan.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Voor de berekening van de hoeveelheid foto's houd Nikon een vaste deler aan, in dit geval bij jou ongeveer 23 MB. Waarop dat is gebaseerd weet ik niet en is ook totaal niet belangrijk. Nu maak je foto's. De hoeveelheid vrije geheugen wordt steeds kleiner maar je deler blijft hetzelfde. Hoe meer foto's je maakt, hoe groter de afwijking maar ook wordt de voorspelling eens waar, daar waar er nog maar plaats over is voor 1 foto. Niet uit gaan rekenen, kan eventueel een extra foto op.Etienne2 schreef:Voila
Etienne
Voorbeeld.
Je hebt een 8GB kaartje. Daar zitten 8x1024= 8192MB op.
Je deler is 23. Bij een leeg kaartje geeft de camera aan 8192/23=356foto's.
Nu heb je 100 foto's genomen van gemiddeld 12MB. Je vrije ruimte is 8192-(100x12)=6992.
Camera rekent uit voor de resterende foto's 6992/23=304.
Je hebt er al 100 genomen dus opgeteld kom je nu uit op 304+100=404 foto's.
Hoop dat er geen reken- of schrijffouten in zitten.
George
- Léon Obers
- Forumlid
george013 schreef:Je deler is 23. Bij een leeg kaartje geeft de camera aan 8192/23= 356 foto's.Etienne2 schreef: Geheugenkaart terug geformateerd, en de teller op de display geeft 394 aan.
[...]
Hoop dat er geen reken- of schrijffouten in zitten.

Iedereen mag invullen wat hij wil, zolang de deler maar groter is als het grootst mogelijke fotobestand plus nog wat.
Berichtdoor Etienne2 » maart 15, 2011, 11:10 pm
Beste vrienden
Het volgende doet zich voor: Ik fotografeer met een D300 en heb een geheugenkaart van 8 gig Sandisk extreme IV; 45 mb/s. Normaal zouden daar rond de 350 foto's op kunnen,ik fotografeer in raw. Wel vandaag heb ik er 467 foto's op, en nog steeds geen melding gekregen ; kaart vol. Op mijn controle scherm geeft hij aan dat er nog 117 op kunnen. Ik vind dit niet normaal, maar waar kan ik een oplossing vinden??? vandaar hier de vraag.
De berekening was goed en 23 komt vanuit eerder in dit draadje. Geen rekenfoutje dus!
Met welke afwijking er gestart wordt zal iedereen een worst wezen, als hij maar betrouwbaar eindigt, dat hij zegt er zijn nog 5 plaatsen over en dan gelijk naar 0 gaat.
George
- Etienne2
- Forumlid
- Contacteer:
Dus, heb ik mij eigenlijk zorgen om niets gemaakt?
Etienne
Etienne
Nee hoor.
Blij wezen, na elke genomen foto houd je een beetje extra vrije ruimte over.
George
Blij wezen, na elke genomen foto houd je een beetje extra vrije ruimte over.
George
- Léon Obers
- Forumlid
Etienne2 schreef:Dus, heb ik mij eigenlijk zorgen om niets gemaakt?
Ja hoor,george013 schreef:Nee hoor....
hij heeft zich inderdaad zorgen om niets gemaakt!