welk importing software gebruiken jullie?

Discussies over fotobewerking en archivering

Welke importing software gebruiken jullie?

Aperture
1
2%
Nikon importing software
17
40%
Echte mannen gebruiken geen importing software!
16
37%
Adobe Lightroom
8
19%
euh iPhoto?
1
2%

Totaal aantal stemmen: 43

Rogier

Bericht door Rogier » wo apr 18 2007 11:14 am

Lightroom!

Ik deed het altijd handmatig, maar sinds de final van Lightroom uit is niet meer. Zodra ik een CF kaart in de lezer steek wordt de import van Lightroom geopend. Daar kan ik een nieuwe map aanmaken waar de foto's heen moeten en zoals boven gezegd kan je direct standaard IPTC info en keywords voor die specifieke shoot meegeven. Ook laat ik Lightroom meteen de foto's hernoemen naar een relevante naam met volgnummer.

Na de import brand ik eerst alle bestanden op DVD. Daarna pas ga ik in Lightroom de foto's selecteren door er scores aan te hangen en aan te geven welke verwijderd moeten worden.

raenaevae

Bericht door raenaevae » za mei 05 2007 4:01 am

Dag allemaal,

als Newbie op dit forum gelijk maar een vraag:

werkt Picture Project bij jullie ook zo langzaam?

Was gewend de NEF-foto's van mijn D70s via iPhoto in mijn Mac te importeren hetgeen heel snel ging/gaat.
Na aanschaf van Capture NX (wat een fantastisch programma..!) is de mappenstructuur van iPhoto niet handig meer (de verkenner van Capture is wel heel erg onhandig - Windows-achtig) en ben ik op zoek gegaan naar een alternatief importeerprogramma. Daar Nikon in de Capture NX-handleiding Picture Project noemt, heb ik dat programma gedownload (de bij de camera meegeleverde versie was wel heel erg verouderd) en in gebruik genomen met alle vertraging vandien.

Is er een handiger/sneller programma om mijn foto's te importeren?
Snelheid is met name van belang daar de D70s volgende week bijgestaan wordt door een D200 (jawel, vacantiegeld in zicht...) en de bestanden van die camera nog wat groter zijn.

Neen, ik heb geen geld (over) om Aperture, Lightroom, Bibble, &c. aan te schaffen...

Valt er binnen het Nikon-repertoire aan programma's een goede, snelle, handige workflow te creeeren?

Ik ben benieuwd naar uw vloeiend werk in deze... :wink:

dirk-jan boon

Re: welk importing software gebruiken jullie?

Bericht door dirk-jan boon » za mei 05 2007 7:07 am

chidori schreef:wait for poll..... : P

sorry als dit al veel te veel gevraagd is hoor! Ik ken niet bepaald veel importing software maar misschien zijn er ergens nog verborgen juweeltjes die simpel maar bijzonder efficient zijn.

Ik heb de genoegen gehad om met Aperture te spelen en dat was een waar feest in tegenstelling tot bijvoorbeeld iPhoto, wat ik zelf vrij irritant vind werken. Alleen nu de trial verlopen is zul ik toch een beslissing moeten nemen.

Ik weet dat Adobe Lightroom zo ongeveer gelijk is aan Aperture en waarschijnlijk goed verbindt met de creative suite, maar wat vinden jullie?
voor NEF >> Capture NX (nikon)
voor JPEG >> Photoshop Elements 5

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » za mei 05 2007 8:40 am

...........werkt Picture Project bij jullie ook zo langzaam?....

Nee het werkt bij mij prima. Hoeveel intern geheugen heb je ? Ik heb 1 gyg intern en dat bevalt goed.
Het is ook het programma waarmee ik importeer, hernoem en de standaard verbeteringen automatisch aanbreng plus de diashow gebruik.
Echt bewerken doe ik met Capture NX. PP leest die bewerkingen van NEF's goed, in tegenstelling tot wat vaak hier wordt beweerd.

R-Know

Bericht door R-Know » za mei 05 2007 9:44 am

Voor mij is ACDSee pro wel de makkelijkste om mee te werken.
Kaartje in de lezer, de boel start vanzelf op.
Zeer overzichterlijk, slideshow, makkelijk slepen van bestanden naar mappen, mappen zijn makkeljk aan te maken etc.
Ook voor onze Nefs is er voor een plugin gezorgd.

Succes, Arno

hanninkj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door hanninkj » za mei 05 2007 8:49 pm

Een hele simpele is ACDsee pro. Zeer snelle import en zeer gemakkelijk de bestanden te benoemen. Ik werk er al jaren mee maar het is een goedkoop programma en daarom wordt er hier waarschijnlijk niet over geschreven. Voor een lezeing maak ik snel en handig een diavoorstelling. Een kind kan de was doen!!!

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo mei 06 2007 10:24 am

Ik sleep de bestanden met xyplorer van mijn kaartje naar de harddisc.
Door de foto's bladeren doe ik daarna meestal met exifpro

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”