meer detaillering in de lucht, met nx2

Discussies over fotobewerking en archivering
JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: meer detaillering in de lucht, met nx2

Bericht door JaapV » vr jun 10 2011 5:23 pm

Boeiend, Léon! Dat verklaart veel over de eerdere stappen.

Maar zo kom ik nooit toe aan de klusjes die ik van mijn vrouw moet doen... :wink2: :D
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank B » vr jun 10 2011 5:25 pm

LHC werkt ook schitterend bij natuurfoto's om kleuren nog mooier tot uiting te laten komen, zoals Leon zegt, het pept de boel op zonder overdreven saturatie.

iBub

Bericht door iBub » vr jun 10 2011 5:56 pm

Spelen met NX2 is best leuk. Hieronder een voorbeeldje:

De basisfoto:

Afbeelding

Beetje spelen met de stuurpunten op helderheid, contrast en verzadiging:

Afbeelding

Gerard

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jun 11 2011 12:44 am

Normaal gebruik ik het LCH paneeltje niet. Aan de hand van dit draadje probeer ik het toch even (even het rood in een Unox-sjaaltje tijdens de lokale nieuwjaarsduik wat minder verzadigd maken), maar als ik een bolletje maak door het pipetje te gebruiken en dat vervolgens naar beneden trek, dan krijg ik alleen een heel dun pieletje naar beneden. Hoe krijg ik een mooie kuil? :huh: :huh: :huh:

Edit: Na wat pielen er een punt naast gepakt wat wel wat geeft, maar het blijft allemaal erg stekelig. Is er een trucje voor?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jun 11 2011 1:45 am

Patrick schreef:maar als ik een bolletje maak door het pipetje te gebruiken en dat vervolgens naar beneden trek, dan krijg ik alleen een heel dun pieletje naar beneden. Hoe krijg ik een mooie kuil? :huh: :huh: :huh:
"Links en rechts en de gevoeligheid naar nevengebieden in het spectrum en de glooiing van de lijn, kun je met het schuifje regelen onder in het venster."
Zo gauw je een punt aanklikt in de lijn komt er onder het regenboog gekleurde vierkant een schuifje over een lijn van 0 naar 100
Door die te verschuiven maak je die piek breder of smaller.
Door meerder punten te plaatsen kun je meerdere pieken en dalen vorm geven. Elke punt kan met het schuifje breder of smaller gemaakt worden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jun 11 2011 2:15 am

Oke. Een onverwachte functie die die schuif onder de grafiek heeft. Maakt het werkt prima.

Dank je Léon!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Bredero

Bericht door Bredero » za jun 11 2011 8:03 am

Dan bij deze mijn versie van de foto, met -2 stops correctie in PS5 ingelezen. Action script van Guy Gowan er 'overheen' laten lopen. Een basic workflow die in minder dan 15 seconden het maximale uit de foto haalt, terwijl ik met de armen over elkaar zit:

Afbeelding

Bredero

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jun 11 2011 9:33 am

Als start om daar als basis mee verder te gaan ziet dat er al verbazend goed uit.
Maar voor de puntjes op de i moet je toch de armen van elkaar afhalen en er echt nog wel wat verder aan sleutelen.
Waar download je dat Action script van Guy Gowan? Ik vind op zijn website wel allerlei video's en seminars maar geen scripts.
http://www.guygowan.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Frank B
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank B » za jun 11 2011 9:52 am

Ben ook wel nieuwsgierig naar die action van Guy Gowan. Ik heb een dvd van hem, cosmetic techniques. Hij werkt veel met kanalen. Een aanrader voor portretfotografen!

niknack
Clublid
Clublid

Bericht door niknack » za jun 11 2011 1:18 pm

Bredero schreef:Een basic workflow die in minder dan 15 seconden het maximale uit de foto haalt, terwijl ik met de armen over elkaar zit.

Bredero
Bredero,

Welke basic workflow van Guy heb je gebruikt? Komt deze van een specifieke DVD?

Niknack.

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » za jun 11 2011 2:35 pm

Vind het resultaat wat tegenvallen, of komt dat door het uploaden naar Smugmug?

In de originele Neff zit duidelijk in de gehele lichte wolken partij doortekening verder wordt hier de flat al wat donker.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » za jun 11 2011 2:56 pm

Ik kan wel ongeveer raden wat het script doet
met CS 5 rawconverter kan je het bestand al heel goed krijgen
belichting minnen en lichtopvulling voor de donker partijen gebruiken.
dan openen en de laag dupliceren ctr+j
bovenste laag op bleken zetten en een laagmasker toevoegen
dan de onderste laag kopieren
en plakken in het laagmasker (kikken op laagmasker+alt) ctr+v en de selectie omkeren ctr+i
niveaus evt wat naar binnen trekken
en dan de laag dekking even terugschuiven naar smaak
gaf dit resultaat
Afbeelding

neem je dat in een handeling op dan heb je een mooi script
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

Bredero

Bericht door Bredero » za jun 11 2011 3:04 pm

RVK schreef:Vind het resultaat wat tegenvallen, of komt dat door het uploaden naar Smugmug?

In de originele Neff zit duidelijk in de gehele lichte wolken partij doortekening verder wordt hier de flat al wat donker.

RVK
Nee dat heeft niets te maken met Smugmug, ik heb alleen maar de basic handeling gedaan. Heb gemeend dat het voor dat moment voldoende was, terecht merkt Léon op:
Léon Obers schreef:Maar voor de puntjes op de i moet je toch de armen van elkaar afhalen
.

Dan zijn er reacties op mijn aanvulling waar dat action script van Guy Gowan terug te vinden is:

Ik heb tijdens de club-dag (16 april 2011) voor het eerst kennis gemaakt met de techniek van Guy, net als Sharkey (en wellicht nog meer mensen) was ik helemaal van de kaart na zijn presentatie!

Na thuiskomst mij maar eens verdiept in dit fenomeen, kwam al snel tot de conclusie dat Guy gezond commecieel ingesteld is. Je dient een betaald account te hebben voordat je uiteindelijk deze 'workflow' kunt downloaden! Het maakt onderdeel uit van een tutorial voor het opzetten van je workspace, ik was dermate onder de indruk dat ik alle adviezen van Guy opgevolgd heb:

Het volgen van de 3 tutorials (Workspace Setup, Getting Started en New action defaults):

- opzetten Photoshop en een specifieke workspace tbv de tutorials
- aantal basic parameters in Photoshop aanpassen (levels aanpassen naar procenten en nog een paar zaken)
- download de process actions die in de Getting Started tutorial zit.
- volg de Getting Started tutorial, hoe je de process action scripts in PS krijgt
- niet onbelangrijk, de tutorail: Process Action, deze tutorial geeft uitleg hoe de je Process Actions kunt aanpassen naar eigen behoefte!

Overigens heeft Guy ook aangegeven dat hij altijd met +1 stop overbelichting fotografeert en de belichting via matrixmeting heeft ingesteld!

Nee ik heb geen commercieel belang in dit alles, mijn enige voordeel is dat mijn werkproces 'op orde is'! Nog maar 15% van de voorheen 100% aan tijd bezig ben om een foto zo te krijgen zoals ik het wil. Sterker nog, een hele tijd gedacht dat ik maar moest stoppen, digitale fotografie -in tegenstelling tot analoog- is voor mij niet weggelegd...

Voor de mensen die eerst willen weten hoe het werkt, klik op deze: http://screencast.com/t/VDYGm8t9" onclick="window.open(this.href);return false; link. Het onderwerp is de foto die ik eerder vanmorgen geplaatst heb, zo kun je zien hoe ik deze 'bewerkt' heb. Tijdens de video is goed te zien dat er een aanpassing is gedaan op de basis verwerking, met name is de waarde van: range van 30%(standaard) naar 90% gezet.

Overbodig aan te geven dat alleen nog maar op deze manier werk, en dit tot volle tevredenheid. Ter ondersteuning hiervan wat afbeeldingen die via de Process Action hebben gelopen:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

Een ander tutorial (van Guy) gaat over het omzetten van kleur naar mono. Ja, ook met gebruik (aanvulling) van deze Process Actions.

7.
Afbeelding

Bredero

melkman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door melkman » za jun 11 2011 5:18 pm

@bredero

Hoewel ik graag alle stappen in het proces zelf in de hand heb, zodat ik weet wat er gebeurt en overal kan ingrijpen, dit ziet er als beginpunt erg goed uit! Ik zal eens wat van deze man gaan opzoeken!

Weer wat geleerd...

Groet,

Erik
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700

Bredero

Bericht door Bredero » za jun 11 2011 5:30 pm

Melkman,

Juist bij deze process action scripts heb je steeds alles zelf in de hand (ook na afloop van het process), dat zal wel duidelijk worden als je je hier in verdiept. :)

Bredero

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”