Ja, en dus is de kans op fouten maken groter.foto123 schreef:De stand M is toch handmatig! En kun je toch alles zelf aanpassen. ...
belichting Corrigeren D90 hoe of wat?
Re: belichting Corrigeren D90 hoe of wat?
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)
(D40 + 18-55)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De Exif hoef je niet voor te kijken, die zitten vastgebakken in je foto.
Als je in RAW schiet dan converteren naar JPG en daarna de JPG uploaden naar flickr.
Als je ze in JPG maakt kun je de foto direct uploaden
Alle exif gegevens zitten in het JPG bestand en iedereen kan ze dan zichtbaar maken.
Als je in RAW schiet dan converteren naar JPG en daarna de JPG uploaden naar flickr.
Als je ze in JPG maakt kun je de foto direct uploaden
Alle exif gegevens zitten in het JPG bestand en iedereen kan ze dan zichtbaar maken.
- Germay
- Forumlid
Even een vraag.....bij je camera is bijgevoegt een dik boekje"de gebruikshandleiding van de D90"Heb je die überhaupt wel eens ingekeken?Daar staat een schat van info in,tevens zijn er legio foto boeken over jouw onderwerp te koop.Met al die verschillende antwoorden kom je er niet uit zonder nadere exif gegevens. :mrgreen:foto123 schreef:De stand M is toch handmatig! En kun je toch alles zelf aanpassen.
Waarom zou stand M alles verklaren dan!
Ps. zal kijken voor de Exif gegevens!
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Als je in de M-stand de belichtingscorrectie verandert, gebeurt er niets. Je verschuift alleen het 0-punt van je diagrammetje in je zoeker. Vervolgens moet je dmv spelen met tijd en diafragma ervoor zorgen dat in dat diagrammetje alle streepjes weg zijn.
George
George
- Cookie1397
- Clublid
foto123 als je nu bv op PhotoMe.de het prog photome download (gratis) kan je daar een foto inladen en dan kan je alle exif informatie van jou foto bekijken. In M fotograferen is leuk als je weet wat je doet. Je hebt inderdaad volledig controle over diafragma en sluitertijd maar je moet nog wel steeds zelf de juiste belichting instellen. En elke correctie van de belichting wekt niet omdat je die nu juist met de hand hebt ingesteld. Je kan o.a. als je in M fotografeert door middel van het achterste en voorste instel wil de sluitersnelheid en diafragma kiezen. In de zoeker kan je zien of je een juiste belichting hebt ingesteld als op de + en - balk alles op 0 staat. Daarna kan je evt elf over of onderbelichten door diafragma of sluitersnelheid naar + of - te draaien. Al naar gelang of je over of onder wil belichten. Handiger is het bv om in A te fotograferen waarbij je zelf het diafragma instelt en de camera er de juiste sluitersnelheid bij geeft en dan evt. met de belichtingscorrectieknop onder of overbelichten.
Nikon Z Z & de maskers
Hopelijk nu met alle gegevens!
http://flic.kr/p/a192eT" onclick="window.open(this.href);return false;
http://flic.kr/p/a192eT" onclick="window.open(this.href);return false;
Beste 123, vertel nu eens in je eigen woorden hoe je het licht gemeten hebt, hoe je tot de gebruikte belichtingswaarden bent gekomen en in welke modus je camera stond. En waarom je het überhaupt nodig meende te hebben een belichtingscorrectie toe te passen.
Ik zal wel weer die sarcastische oude zak zijn, maar voor mij heb je geen benul van waar je mee bezig bent. Laat staan van het vaststellen van een correcte belichting. Daar zou ik eerst eens in duiken: licht meten in M, elementaire camera-instellingen toepassen, en dan eens gaan kijken wat de pretstanden A, S en P en eventueel de correctiemogelijkheden kunnen bijdragen aan je fotografie.
(Let wel: ik geef er te allen tijde de voorkeur aan als correctie nodig is in M te fotograferen: als je in A of S of P staat en je gaat dan ook nog met de correctieknop corrigeren kun je net zo goed gelijk in M gaan staan. Maar die opinie is mij al eerder niet in dank afgenomen - waarschijnlijk te simpel gedacht... Nog afgezien van het feit dat de meeste digitalo's vaak die ingestelde correctie vergeten, zoals ook zo vaak een veranderde ISO-waarde wordt vergeten... Lees maar wat in het rond...).
De digitale fotocursusjes schieten als paddestoelen uit de grond in fotoland, als je alle elementaire fotoboeken achter elkaar legt heb je een rij van hier tot Pluto, handleidingen zijn doorwrocht als het bekende babyboek van dr. Spock, maar alles tevergeefs...
Laat ik daar aan toe voegen dat je aan de meeste gegeven commentaren ook niet zo heel veel hebt. Het schijnt steeds moeilijker te worden van de elementaire dingen uit te gaan. Hele verhalen over de toeters en bellen van een camera, maar het gaat er hier om hoe je nu feitelijk het licht meet en dat op de camara instelt...
Ik zal wel weer die sarcastische oude zak zijn, maar voor mij heb je geen benul van waar je mee bezig bent. Laat staan van het vaststellen van een correcte belichting. Daar zou ik eerst eens in duiken: licht meten in M, elementaire camera-instellingen toepassen, en dan eens gaan kijken wat de pretstanden A, S en P en eventueel de correctiemogelijkheden kunnen bijdragen aan je fotografie.
(Let wel: ik geef er te allen tijde de voorkeur aan als correctie nodig is in M te fotograferen: als je in A of S of P staat en je gaat dan ook nog met de correctieknop corrigeren kun je net zo goed gelijk in M gaan staan. Maar die opinie is mij al eerder niet in dank afgenomen - waarschijnlijk te simpel gedacht... Nog afgezien van het feit dat de meeste digitalo's vaak die ingestelde correctie vergeten, zoals ook zo vaak een veranderde ISO-waarde wordt vergeten... Lees maar wat in het rond...).
De digitale fotocursusjes schieten als paddestoelen uit de grond in fotoland, als je alle elementaire fotoboeken achter elkaar legt heb je een rij van hier tot Pluto, handleidingen zijn doorwrocht als het bekende babyboek van dr. Spock, maar alles tevergeefs...
Laat ik daar aan toe voegen dat je aan de meeste gegeven commentaren ook niet zo heel veel hebt. Het schijnt steeds moeilijker te worden van de elementaire dingen uit te gaan. Hele verhalen over de toeters en bellen van een camera, maar het gaat er hier om hoe je nu feitelijk het licht meet en dat op de camara instelt...
-
- Forumlid
@emdeklerk heel mooi omschreven, inderdaad sarcastische oude zak, je hebt hem verdiend. Proficiat. :mrgreen:
Het is een kunst om anderen eventueel te vertellen cq te begeleiden hoe zaken iets anders aan te pakken omdat ze misschien niet helemaal op de goede weg zitten.
Afzeiken is geen kunst.
Anyway
123 de EXIF info is nu geheel aanwezig, en wat de meesten al dachten hij staat op Manual. dan is het een kwestie van een andere sluitertijd en /of diafragma kiezen.
Je lichtmeting staat op centrum gericht en niet op matrix of op spot, in sommige gevallen is het aan te bevelen dat te gebruiken. Hangt er van af wat je in het gekozen onderwerp belangrijk voor de belichting vindt.
En ik vind het helemaal nog niet zo'n gek advies om eens de A of S stand te proberen.
En door heel veel te proberen, en wat achtergrond informatie over belichting op te snorren, kun je een heel eind komen.
Maar het devies blijft heel veel oefenen en weten hoe je de camera hebt ingesteld, daar heb je die EXIF info voor.
Bij elke andere instelling zie je dan de verschillen en op een gegeven moment dan weet je precies hoe je de camera moet instellen voor de juiste belichting.
Het is een kunst om anderen eventueel te vertellen cq te begeleiden hoe zaken iets anders aan te pakken omdat ze misschien niet helemaal op de goede weg zitten.
Afzeiken is geen kunst.
Anyway
123 de EXIF info is nu geheel aanwezig, en wat de meesten al dachten hij staat op Manual. dan is het een kwestie van een andere sluitertijd en /of diafragma kiezen.
Je lichtmeting staat op centrum gericht en niet op matrix of op spot, in sommige gevallen is het aan te bevelen dat te gebruiken. Hangt er van af wat je in het gekozen onderwerp belangrijk voor de belichting vindt.
En ik vind het helemaal nog niet zo'n gek advies om eens de A of S stand te proberen.
En door heel veel te proberen, en wat achtergrond informatie over belichting op te snorren, kun je een heel eind komen.
Maar het devies blijft heel veel oefenen en weten hoe je de camera hebt ingesteld, daar heb je die EXIF info voor.
Bij elke andere instelling zie je dan de verschillen en op een gegeven moment dan weet je precies hoe je de camera moet instellen voor de juiste belichting.
- Cookie1397
- Clublid
Volgens de exif is er in manual gefotografeerd F5.6 1/320 met -0.7 belichting. Alleen in M werkt de belichtingscompensatie niet.emdeklerk schreef:emdeklerk schreef:Beste 123, vertel nu eens in je eigen woorden hoe je het licht gemeten hebt, hoe je tot de gebruikte belichtingswaarden bent gekomen en in welke modus je camera stond. En waarom je het überhaupt nodig meende te hebben een belichtingscorrectie toe te passen.
Voor wat het fotograferen in M als je toch een belichtingscorrectie toepast in 1 van de andere programma's heb je natuurlijk gelijk. Vindt het zelf makkelijker om in diafragma voorkeuze te fotograferen, daar ik dan zelf het gewenste diafragma kan kiezen. Kan natuurlijk ook in manual maar ik heb nog een beetje schroom om dat toe te passen. Je maakt namelijk sneller een verkeerde belichting als je niet goed oppast, al hoewel dat op het scherm makkelijk te controleren is. Moet het zelf misschien maar eens gewoon gaan doen. Hmm. wat de ISO betreft dat is mij meer dan eens overkomen

Nikon Z Z & de maskers
Beste JanR:
Ik mag wellicht even aangeven dat ik vaak de eerste ben die bruikbare aanwijzingen geeft.
Als ik per woord werd betaald op dit forum... Lees je maar even in.
En nee, afzeiken is geen kunst, maar zinloze suggesties geven ook niet.
Wat wel een kunst is: tot de kern van een probleem komen.
Maar goed.
Ik vind jouw suggesties ten aanzien van de te volgen werkwijze weliswaar hout snijden, zeker wel, maar toch: zo lang je namelijk niet weet wat je doet in M heeft het weinig zin aan de hand van exif-gegevens je belichting te veranderen. Het is geen schande in de automaatstanden te fotograferen, maar zo gauw men in M wil fotograferen zal elementaire belichtings- en camerakennis toch echt hard nodig zijn.
Maar misschien horen we nog van 123 hoe en waarom hij tot zijn aanvankelijke werkwijze is gekomen, dan kun jij het allemaal prima verder "vertellen en begeleiden etc.".
Beste Ed Schouten:
Dank voor je aanvulling. Naar mijn mening ga je ergens aan voorbij: we weten nu wel aan de hand van de exif op welke standen de camera stond, maar het waarom is nog in nevelen gehuld.
Nee, in M werkt de belichtingscorrectie niet... Dat is dan ook niet nodig: je hoeft immers niets te corrigeren? Je stelt in één keer je belichting volautomatisch zelf in met de sluitertijd en het diafragma aan de hand van waar je op meet, toch? Schroom niet wat vaker in M te werken: het is zooo simpel en snel... En dan ook nog lekker snel met de hand scherpstellen op datgene wat jij wil, in plaats van eerst één van de 51 scherpstelpuntjes te moeten selecteren... Leuk wat je schrijft over het vergeten van ISO! Je bent te eerlijk voor dit forum...
Ik mag wellicht even aangeven dat ik vaak de eerste ben die bruikbare aanwijzingen geeft.
Als ik per woord werd betaald op dit forum... Lees je maar even in.
En nee, afzeiken is geen kunst, maar zinloze suggesties geven ook niet.
Wat wel een kunst is: tot de kern van een probleem komen.
Maar goed.
Ik vind jouw suggesties ten aanzien van de te volgen werkwijze weliswaar hout snijden, zeker wel, maar toch: zo lang je namelijk niet weet wat je doet in M heeft het weinig zin aan de hand van exif-gegevens je belichting te veranderen. Het is geen schande in de automaatstanden te fotograferen, maar zo gauw men in M wil fotograferen zal elementaire belichtings- en camerakennis toch echt hard nodig zijn.
Maar misschien horen we nog van 123 hoe en waarom hij tot zijn aanvankelijke werkwijze is gekomen, dan kun jij het allemaal prima verder "vertellen en begeleiden etc.".
Beste Ed Schouten:
Dank voor je aanvulling. Naar mijn mening ga je ergens aan voorbij: we weten nu wel aan de hand van de exif op welke standen de camera stond, maar het waarom is nog in nevelen gehuld.
Nee, in M werkt de belichtingscorrectie niet... Dat is dan ook niet nodig: je hoeft immers niets te corrigeren? Je stelt in één keer je belichting volautomatisch zelf in met de sluitertijd en het diafragma aan de hand van waar je op meet, toch? Schroom niet wat vaker in M te werken: het is zooo simpel en snel... En dan ook nog lekker snel met de hand scherpstellen op datgene wat jij wil, in plaats van eerst één van de 51 scherpstelpuntjes te moeten selecteren... Leuk wat je schrijft over het vergeten van ISO! Je bent te eerlijk voor dit forum...
-
- Forumlid
Ik zeg ook niet dat 123 in M moet blijven fotograferen, je kunt beter de A of de S gebruiken.
Dan heb je zonder je al te veel te verdiepen in de materie zelf indien gewenst een aardige invloed op je foto.
Er zijn er die willen gewoon foto's maken, en daar zijn dat soort camera's voor bedoeld.
Dan heb je zonder je al te veel te verdiepen in de materie zelf indien gewenst een aardige invloed op je foto.
Er zijn er die willen gewoon foto's maken, en daar zijn dat soort camera's voor bedoeld.
- GM
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik denk dat de openingspost van TS al duidelijk genoeg is.foto123 schreef:Ik lees vrij vaak dat mensen de belichting corrigeren. Dan staat er +3 of -6. Nu is mijn vraag, hoe doe je dat en wanneer? En hoe kun je dat vooraf doen!
M.a.w. ik snap er niet zoveel van.
Bedankt mensen
Het kopen van een spiegelreflex betekent niet dat je mooie fotos kunt maken.
Gebrek aan (basis)kennis van de begrippen leidt tot dit soort topics.
TS wordt dan voorzien van allerlei tips/adviezen die hij/zij waarschijnlijk niet eens begrijpt.
Een evt. nieuw op te zetten forumonderdeel met tips/trucs/basisbegrippen zou volgens mij een goede zet zijn voor deze forumleden.
Snelle google zoekactie levert bv dit op:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 62&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
met vriendelijke groet,
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR
Ben ik weer! Die laatste opmerking zegt alles! Hij is de enige die de openings post goed gelezen heeft! Het is als een zin in een kring rond vertellen, en uiteindelijk is er niks meer oven van de zin! Ik ga me zeker verder verdiepen op het forum, en sta altijd open voor tips en trucs! Bedankt!
Het blijft altijd een moeilijk verhaal: iemand stelt een vraag, worden antwoorden gegeven obv eigen kennis zonder dat je de vrager kent of de anderen die ook antwoord geven kent.
Om terug te komen tot je vraag, aangevuld met het gegeven dat je in M werkt: begrijp je dat de EV-correctie niet zonder meer in M werkt?
Hierop verder gaand: waarom werk je in M. Als je op A of S werkt kom je op precies hetzelfde resultaat uit als je de belichtingsmeter wilt volgen.
En blijf het histogram en de hoge lichten in de gaten houden.
Volgens mij moet je al een heel stuk wijzer geworden zijn.
George
Als je dit bedoelt met je laatste opmerking hoop ik dat je toch een stukje verder bent gekomen.M.a.w. ik snap er niet zoveel van.
Om terug te komen tot je vraag, aangevuld met het gegeven dat je in M werkt: begrijp je dat de EV-correctie niet zonder meer in M werkt?
Hierop verder gaand: waarom werk je in M. Als je op A of S werkt kom je op precies hetzelfde resultaat uit als je de belichtingsmeter wilt volgen.
En blijf het histogram en de hoge lichten in de gaten houden.
Volgens mij moet je al een heel stuk wijzer geworden zijn.
George
Ik ben zeker een stuk wijzer! Heb de D90 nu ruim 2 weken en al veel geleerd van dit forum! En nu natuurlijk kun je veel terug vinden op dit forum! En dat is zeer prettig! Heb door mijn actie wel veel geleerd! Van je fouten moet je leren! Toch!