kleurenzweem op foto's {kleurzweem opgelost}
Re: kleurenzweem op foto's
Ik hoef haar niet zo nodig bloot te zien.
Maar over je vraag, als je autoWB of PresetWB gebruikt doet de camera precies hetzelfde als dat je in PP het pipetje gebruikt. Het verschil is dat met autoWB er een hele foto in beeld is met allerlei kleuren zodat je de ingenieurs bij Nikon opzadelt met het probleem dat ze vooraf moeten zien te bepalen wat een neutraal stukje is in de foto die jij nog gaat nemen. Een beetje zoals je de belichtingsmeter op auto stand gebruikt dus. Met PresetWB geef je de camera een referentie waarvan jij als gebruiker bepaald hebt dat die neutraal is, wat de camera dan als 'waar' aanneemt. Gebruik je het pipetje dan gok je dat een lantaarnpaal of stoeptegel neutraal is, wat niet per definitie het geval is. Of je hebt een grijskaart in beeld wat de kijker dan weer de wenkbrauwen doet fronsen.
Hopelijk heb je nu genoeg informatie. Ik vind je een hele aardige gozer, maar het komt me voor dat je ook wel zelf een beetje kan gaan googelen ipv steeds naar de bekende weg te vragen. Wat ik hier nu weer zit in te kloppen staat al in honderddiuizendvoud op het net. Zie mijn eerste reaktie op dit topic.
Maar over je vraag, als je autoWB of PresetWB gebruikt doet de camera precies hetzelfde als dat je in PP het pipetje gebruikt. Het verschil is dat met autoWB er een hele foto in beeld is met allerlei kleuren zodat je de ingenieurs bij Nikon opzadelt met het probleem dat ze vooraf moeten zien te bepalen wat een neutraal stukje is in de foto die jij nog gaat nemen. Een beetje zoals je de belichtingsmeter op auto stand gebruikt dus. Met PresetWB geef je de camera een referentie waarvan jij als gebruiker bepaald hebt dat die neutraal is, wat de camera dan als 'waar' aanneemt. Gebruik je het pipetje dan gok je dat een lantaarnpaal of stoeptegel neutraal is, wat niet per definitie het geval is. Of je hebt een grijskaart in beeld wat de kijker dan weer de wenkbrauwen doet fronsen.
Hopelijk heb je nu genoeg informatie. Ik vind je een hele aardige gozer, maar het komt me voor dat je ook wel zelf een beetje kan gaan googelen ipv steeds naar de bekende weg te vragen. Wat ik hier nu weer zit in te kloppen staat al in honderddiuizendvoud op het net. Zie mijn eerste reaktie op dit topic.
Kennen jullie elkaar?
Ik geloof dat je me niet begrepen hebt. Ik google me eigen suf maar om een beetje goede info boven te krijgen wordt steeds moeilijker.
Witbalans draait om een goede verwerking van de kleurinfo van de sensor. Deze wordt beinvloed door de aanwezigheid van niet zuiver wit licht.
Zo'n correctie kun je op twee manieren uitvoeren.
1. Vooraf door het ingeven van een kleurtemperatuur. Met deze methode vindt er een correctie plaats van de kleuren rood en blauw.
2. Achteraf door het aanwijzen van een grijspuntje . Dan worden de kleuren zodanig aangepast dat er dezelfde waarden uitkomt. Hier gebruik je de grijskaart voor.
Maar hoe auto witbalans omgaat met de sensor-info is mij nog steeds niet duidelijk. Heb ergens gelezen dat de correctie bepaald wordt door de helderste delen te analyseren. Maar op basis van wat?
Blijft nog steeds waarom een zakdoekje of een expodisc deze correctie op een positieve manier beinvloed.
Hoe het te gebruiken wordt veelvuldig verklaard, maar het waarom niet.
Vraag me ook af wat er gebeurt als je een grijskartje beeldvullend fotografeert, Dan heb je geen helderste plekken meer.
George
Ik geloof dat je me niet begrepen hebt. Ik google me eigen suf maar om een beetje goede info boven te krijgen wordt steeds moeilijker.
Witbalans draait om een goede verwerking van de kleurinfo van de sensor. Deze wordt beinvloed door de aanwezigheid van niet zuiver wit licht.
Zo'n correctie kun je op twee manieren uitvoeren.
1. Vooraf door het ingeven van een kleurtemperatuur. Met deze methode vindt er een correctie plaats van de kleuren rood en blauw.
2. Achteraf door het aanwijzen van een grijspuntje . Dan worden de kleuren zodanig aangepast dat er dezelfde waarden uitkomt. Hier gebruik je de grijskaart voor.
Maar hoe auto witbalans omgaat met de sensor-info is mij nog steeds niet duidelijk. Heb ergens gelezen dat de correctie bepaald wordt door de helderste delen te analyseren. Maar op basis van wat?
Blijft nog steeds waarom een zakdoekje of een expodisc deze correctie op een positieve manier beinvloed.
Hoe het te gebruiken wordt veelvuldig verklaard, maar het waarom niet.
Vraag me ook af wat er gebeurt als je een grijskartje beeldvullend fotografeert, Dan heb je geen helderste plekken meer.
George
Re: instellingen van mijn toestel zijn nooit veranderd
Als ik zo zie waar de foto's allemaal op het net opduiken. !!!!!!!!JaapV schreef:wijngaarddonkers schreef: Gijs, Sorry, ik zet geen enkele foto op het net.
groeten tini![]()
![]()
Waarom eigenlijk niet?
Paranoia?
Overigens voor alle achterdochtige: het zijn natuurfoto's.
Beste Tini,Als ik zo zie waar de foto's allemaal op het net opduiken. !!!!!!!!
Zonder dat ik brutaal wil zijn, maakt het mij niet meer uit dat je geen foto plaatst.
Mijn bescheiden mening: Als het een natuurfoto is (waarvan ik aanneem dat het geen naakt foto is!!) zie ik geen probleem dat het ergens op internet opduikt. Daarbij kan je ook zoiets gebruiken als een watermerk in je foto's.
Maar zoals gezegd maakt het mij niet uit. Deze topic gaat inmiddels over het instellen van de WB en daar wordt ik wijzer van.
Ook iemand met interesse.
Ik wil nog even verder filosoferen.
Fotografie zit vol met aannames. Zo bijvoorbeeld de lichtmeter. Deze gaat uit van de aanname dat gemiddeld 18% van het opvallende licht in onze omgeving wordt gereflecteerd, en dus 82% geabsorbeerd.
Zo schijnt de auto witbalans uit te gaan van een gemiddeld grijse wereld, hetzij in een grotere gebied of voornamelijk in het lichter gedeelte en dat een afwijking in deze veroorzaakt wordt door "fout" licht. Er zijn meerdere uitgangspunten en rekenmodellen.
Vraag blijft hoe een zakdoekje of een expodisk deze berekeningen op een gunstige wijze beinvloed.
Googlen is vaak het geluk van een goede zoekkeuze in te vullen. Heb deze ingevuld "auto white balance algorithm".
Deze van Gimp geeft behalve de aanname ook een berekening erbij. http://pippin.gimp.org/image_processing ... ments.html
Deze zet een aantal aannames op een rijtje http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... 6w&cad=rja
Deze laatst is een PDF-bestand.
George
Ik wil nog even verder filosoferen.
Fotografie zit vol met aannames. Zo bijvoorbeeld de lichtmeter. Deze gaat uit van de aanname dat gemiddeld 18% van het opvallende licht in onze omgeving wordt gereflecteerd, en dus 82% geabsorbeerd.
Zo schijnt de auto witbalans uit te gaan van een gemiddeld grijse wereld, hetzij in een grotere gebied of voornamelijk in het lichter gedeelte en dat een afwijking in deze veroorzaakt wordt door "fout" licht. Er zijn meerdere uitgangspunten en rekenmodellen.
Vraag blijft hoe een zakdoekje of een expodisk deze berekeningen op een gunstige wijze beinvloed.
Googlen is vaak het geluk van een goede zoekkeuze in te vullen. Heb deze ingevuld "auto white balance algorithm".
Deze van Gimp geeft behalve de aanname ook een berekening erbij. http://pippin.gimp.org/image_processing ... ments.html
Deze zet een aantal aannames op een rijtje http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... 6w&cad=rja
Deze laatst is een PDF-bestand.
George
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Tini, met wat voor beeldscherm werk je en zou dat de oorzaak kunnen zijn ?
Als je de foto's af (laat) drukken zit er dan ook een zweem in ? of als je ze bekijkt op het scherm van de camera ?
Als je de foto's af (laat) drukken zit er dan ook een zweem in ? of als je ze bekijkt op het scherm van de camera ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Ik werk met Syncmaster 2443 van Samsung ( Digitaal scherm)a90 schreef:Tini, met wat voor beeldscherm werk je en zou dat de oorzaak kunnen zijn ?
zweem komt voor op afdruk en opname.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Zoal al eerder opgemerkt, kun je simpel een watermerk door je foto's zetten, dat verandert niks aan een kleurzweem tbv een voorbeeld.wijngaarddonkers schreef: Als ik zo zie waar de foto's allemaal op het net opduiken. !!!!!!!!
Na beoordeling hier door mensen op het forum kun je de foto's weer verwijderen. De kans dat foto's elders dan opduiken is daarmee behoorlijk geëlimineerd.
Overigens foto's die niet goed zijn omdat er kleurzwemen in zitten zullen niet zo aantrekkelijk zijn om door anderen te worden gebruikt.
Verder zul je met je houding de achterdocht eerder bij jezelf moeten zoeken, dan bij de mensen hier die je een handreiking willen geven om je te willen helpen.
Je reageert net als iemand met kiespijn die een tandarts bezoekt, zijn mond niet open wil doen, en toch verwacht dat de tandarts een gedegen diagnose stelt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Aan allen van dit forum:Léon Obers schreef:Zoal al eerder opgemerkt, kun je simpel een watermerk door je foto's zetten, dat verandert niks aan een kleurzweem tbv een voorbeeld.wijngaarddonkers schreef: Als ik zo zie waar de foto's allemaal op het net opduiken. !!!!!!!!
Na beoordeling hier door mensen op het forum kun je de foto's weer verwijderen. De kans dat foto's elders dan opduiken is daarmee behoorlijk geëlimineerd.
Overigens foto's die niet goed zijn omdat er kleurzwemen in zitten zullen niet zo aantrekkelijk zijn om door anderen te worden gebruikt.
Verder zul je met je houding de achterdocht eerder bij jezelf moeten zoeken, dan bij de mensen hier die je een handreiking willen geven om je te willen helpen.
Je reageert net als iemand met kiespijn die een tandarts bezoekt, zijn mond niet open wil doen, en toch verwacht dat de tandarts een gedegen diagnose stelt.
probleem wordt opgelost !!!!!!!!!!
chip in toestel stuk .
Allen bedankt voor adviezen, raad en daad.
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Juist. Paranoia dus.wijngaarddonkers schreef:Als ik zo zie waar de foto's allemaal op het net opduiken. !!!!!!!!JaapV schreef:wijngaarddonkers schreef: Gijs, Sorry, ik zet geen enkele foto op het net.
groeten tini![]()
![]()
Waarom eigenlijk niet?
Paranoia?
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Let er goed op dat er geen fotochip meer in je camera zit want je weet niet waar die dan allemaal terecht gaan komenwijngaarddonkers schreef: Aan allen van dit forum:
probleem wordt opgelost !!!!!!!!!!
chip in toestel stuk .
Allen bedankt voor adviezen, raad en daad.

tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Als het alleen maar een mening betrof dan zou ik het met je eens zijn, maar "naar mijn mening" komt de reden om geen foto's te willen plaatsen in dit geval neer op een misvatting. Dat is iets anders.Zelfontspanner schreef:Je kunt ook gewoon de goede man zijn mening respecteren en of niet reageren.
Groet, Jaap
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
De kwalificatie 'paranoia' slaat natuurlijk nergens op.
Graag de discussie on- topic houden. Dank voor jullie medewerking
Graag de discussie on- topic houden. Dank voor jullie medewerking
Ik vind die laatste reacties zielig.
Zou het sterker vinden als er een reactie op mijn opmerkingen over de auto witbalans komt. Dan kun je laten zien wat je in huis hebt.
George.
Zou het sterker vinden als er een reactie op mijn opmerkingen over de auto witbalans komt. Dan kun je laten zien wat je in huis hebt.
George.