D7000 met 50 mmf1.8 en 85mm f1.8 : scherpstelling problemen?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D7000 met 50 mmf1.8 en 85mm f1.8 : scherpstelling proble

Bericht door henkk » wo sep 21 2011 6:22 pm

sommige zijn scherp maar bijv. de foto met de 85 mm op f/2.5 lijkt nergens op. Het scherptevlak ligt ver achter het scherpstelpunt.
AF-A zou ik niet gebruiken maar aan de andere kant mag dat in zo'n situatie als hier ook geen problemen geven.
Het blijft wat ik al eerder schreef, dat het scherptevlak soms voor en soms achter het scherpstelpunt ligt.
Ergens is de camera dus niet consequent in het herhaaldelijk scherpstellen. Als je 10 x scherpstelt op hetzelfde punt krijg je 10 x een iets andere instelling maar zo'n groot verschil als hier mag niet optreden.

Krijg je überhaupt een scherpstelmelding bij die onscherpe foto's (bolletje linksonder in zoeker)? Dat zou niet mogen als de foto zo onscherp is als die ik zag. Hoe staat de ontspannercontrole? Zet 'm eens op blokkeren indien onscherp en wat gebeurt er dan?

Edit: wat HEEL opmerkelijk is, is dat ik in ViewNX een ander scherpstelpunt krijg te zien dan in PhotoME. In ViewNX ligt het scherpstelpunt op het rechteroog van het meisje, in PhotoME ligt het ergens rechts in het beeld.

Krijg je een ROOD scherpstelvlakje in de zoeker voordat je de foto maakt? en blijft dat op één plek zitten? (zou wel moeten bij single point AF).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » wo sep 21 2011 6:54 pm

jan schreef:Ben er ook een beetje klaar mee. Ik breng morgen de body en lenzen naar Chipclean voor een calibratietest.
Ik heb eerst voor deze weg gekozen omdat ik 1 Tamron lens heb en daar zullen ze in Beverwijk wel niets mee willen doen neem ik gemakshalve even aan. En wanneer er afwijkingen zijn dan weet ik in ieder geval waarover ik praat.
Ik citeer mijn eigen berichtje maar even dan is het misschien iets herkenbaarder.
Zoals gisteren geschreven heb ik vandaag, na een afspraak gemaakt te hebben, een bezoek gebracht aan Chipclean om de lenzen eens te laten calibreren. Ik heb dus mijn 3 lenzen op de D7000 body laten calibreren.
- Met de Tamron 17-50 werd een backfocus vastgesteld. Deze is nu in het camera menu op -6 gezet;
- De Nikon 50mm f/1.8 was OK;
- De Nikon 55-300 had last van een frontfocus en daar is in het camera menu dus een waarde van +8 toegekend.

Gelukkig werden alle lenzen "herkend" door de camera waardoor het mogelijk is om een menu aan te maken in de camera dat zodra je de betreffende lens op de body schroeft deze ook als zodanig wordt herkend en dat de ingegeven instellingen dan ook weer worden overgenomen. Wat ik van Ton Niessing (Chipclean) begreep is dat dit niet bij alle lenzen het geval is. Dat is dus bij aankoop van een volgende lens ook weer een aandachtspunt. Dit laatste geldt dus vooral voor niet Nikon lenzen.
Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om weer foto's te maken om te beoordelen hoe het er nu uitziet. Maar dat gaan we nog doen. Laten we zeggen er is weer een variabele geelimineerd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo sep 21 2011 6:55 pm

henkk schreef: Edit: wat HEEL opmerkelijk is, is dat ik in ViewNX een ander scherpstelpunt krijg te zien dan in PhotoME. In ViewNX ligt het scherpstelpunt op het rechteroog van het meisje, in PhotoME ligt het ergens rechts in het beeld.
De weergave in PhotoMe is wellicht niet betrouwbaar voor een D7000. Het programma is een stuk ouder dan deze camera. De indeling van de scherptevlakjes van een D7000 was nog niet bekend ten tijde dat PhotoMe is uitgebracht. Er zijn al lange tijd geen updates van PhotoMe meer uitgebracht.
Vriendelijke groet, Léon Obers

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo sep 21 2011 8:39 pm

Léon Obers schreef:
henkk schreef: Edit: wat HEEL opmerkelijk is, is dat ik in ViewNX een ander scherpstelpunt krijg te zien dan in PhotoME. In ViewNX ligt het scherpstelpunt op het rechteroog van het meisje, in PhotoME ligt het ergens rechts in het beeld.
De weergave in PhotoMe is wellicht niet betrouwbaar voor een D7000. Het programma is een stuk ouder dan deze camera. De indeling van de scherptevlakjes van een D7000 was nog niet bekend ten tijde dat PhotoMe is uitgebracht. Er zijn al lange tijd geen updates van PhotoMe meer uitgebracht.
OK, in elk geval was het door PhotoME aangegeven scherpstelpunt ook niet scherp.
En dank voor de waarschuwing. Ik gebruik PhotoME zelf nauwelijks.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo sep 21 2011 8:44 pm

jan schreef:
jan schreef:Ben er ook een beetje klaar mee....
Ik citeer mijn eigen berichtje maar even dan is het misschien iets herkenbaarder.
Zoals gisteren geschreven heb ik vandaag, na een afspraak gemaakt te hebben, een bezoek gebracht aan Chipclean om de lenzen eens te laten calibreren. Ik heb dus mijn 3 lenzen op de D7000 body laten calibreren.
- Met de Tamron 17-50 werd een backfocus vastgesteld. Deze is nu in het camera menu op -6 gezet;
- De Nikon 50mm f/1.8 was OK;
- De Nikon 55-300 had last van een frontfocus en daar is in het camera menu dus een waarde van +8 toegekend.
Jan, mooi dat je lenzen beter zijn afgesteld. Dit zijn normale aanpassingen. Maar de scherpstelafwijkingen die vandevelde ondervindt, zijn van een ordegrootte groter. Bovendien lijken ze niet systematisch één kant uit en dat moet natuurlijk wel wil je een vaste aanpassing bepalen.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”