D7000 met 50 mmf1.8 en 85mm f1.8 : scherpstelling problemen?
D7000 met 50 mmf1.8 en 85mm f1.8 : scherpstelling problemen?
Hallo,
Graag had ik wat info bekomen ivm mijn recent toestel en de 50 mm en 85 mm f1.8 lenzen.
Redelijk wat foto's waarbij ik scherpstel op de ogen met het enkelpunt zijn niet scherp op de ogen maar wel op de haren en oren. Softe ogen dus.
Is dat normaal met dit toestel dat er redelijk wat foto's mislukken met die enkelpunt-scherpstelling, die nauwgezet op een oog is scherpgesteld ?
Of moeten de lenzen 'juist' gezet worden ? Het is niet bij alle foto's. Op de vorige D90 had ik daar geen problemen mee.
Indien wenselijk kan ik een 8-tal foto's doorsturen om eens te laten beoordelen door kenners op deze site.
Vooraleer ik naar de verkoper stap zou ik graag wat kennis hebben.
Alvast dank !
Graag had ik wat info bekomen ivm mijn recent toestel en de 50 mm en 85 mm f1.8 lenzen.
Redelijk wat foto's waarbij ik scherpstel op de ogen met het enkelpunt zijn niet scherp op de ogen maar wel op de haren en oren. Softe ogen dus.
Is dat normaal met dit toestel dat er redelijk wat foto's mislukken met die enkelpunt-scherpstelling, die nauwgezet op een oog is scherpgesteld ?
Of moeten de lenzen 'juist' gezet worden ? Het is niet bij alle foto's. Op de vorige D90 had ik daar geen problemen mee.
Indien wenselijk kan ik een 8-tal foto's doorsturen om eens te laten beoordelen door kenners op deze site.
Vooraleer ik naar de verkoper stap zou ik graag wat kennis hebben.
Alvast dank !
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: D7000 met 50 mmf1.8 en 85mm f1.8 : scherpstelling proble
Je zou zelf een focus-test kunnen uitvoeren. De verschillende testkaarten zijn snel te vinden via google. Deze kun je uitprinten, en op een vlakke plaat plakken.
Veelal werkt het zo dat je een foto maakt met je grootste diafragma en de testkaart onder een hoek van 45 graden . Je stelt scherp via de zoeker (dus niet via liveview) op de middelste zwarte balk. Na het afdrukken bekijk je de foto op de computer. Nu kun je zien waar het scherpte gebied ligt. Dit zou rond de zwarte balk moeten liggen. dus evenveel scherp voor de balk als eracher. Als dit bij jou niet overeenkomt kun je een correctie invoeren in je camera bij de optie AF finetune. (Lees in de manual hoe dit werkt).
Als dit niet werkt en de afwijking zit op al je objectieven zou ik eerder denken aan een afwijking van de camera. Dan zou ik teruggaan naar de winkel.
Succes.
ps. Ik heb zogauw ff geen link voor de focustest. Maar als je zoekt op "focustest D70s" kom je hem wel tegen. Wel ff goed de bijlage lezen, en de test is niet alleen voor een D70s, maar werkt bij alle camera's.
Veelal werkt het zo dat je een foto maakt met je grootste diafragma en de testkaart onder een hoek van 45 graden . Je stelt scherp via de zoeker (dus niet via liveview) op de middelste zwarte balk. Na het afdrukken bekijk je de foto op de computer. Nu kun je zien waar het scherpte gebied ligt. Dit zou rond de zwarte balk moeten liggen. dus evenveel scherp voor de balk als eracher. Als dit bij jou niet overeenkomt kun je een correctie invoeren in je camera bij de optie AF finetune. (Lees in de manual hoe dit werkt).
Als dit niet werkt en de afwijking zit op al je objectieven zou ik eerder denken aan een afwijking van de camera. Dan zou ik teruggaan naar de winkel.
Succes.
ps. Ik heb zogauw ff geen link voor de focustest. Maar als je zoekt op "focustest D70s" kom je hem wel tegen. Wel ff goed de bijlage lezen, en de test is niet alleen voor een D70s, maar werkt bij alle camera's.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
Kom maar op met die pics,is wat makkelijker om te oordelen.
ik zoek even op om een foto hier te plaatsen ...
... maar vind die 'uploader' niet.
- strangeartefact
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Je zal zelf een plekje moeten vindenop flickr/picasse/imageshack/etc... en dan via een linkje het plaatje hier plaatsen.vandevelde schreef:... maar vind die 'uploader' niet.
Succes!
Peter
Bijna leeg hier....
Dat zal moeiljk gaan vrees ik,
Niemand naar wie ik ze gewoon kan doorzetten om eens te bekijken ? ?
Bijkomend vraagje : die fijnafstelling test is in het engels, bestaat er zoiets dergeljks in het nederlands ?
Dank nogmaals!
Bijkomend vraagje : die fijnafstelling test is in het engels, bestaat er zoiets dergeljks in het nederlands ?
Dank nogmaals!
- Robert
- Clublid
- Contacteer:
Foto's uploaden: zie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =34&t=6964
Ik heb 3 objectieven bij mijn D7000, waarvan er bij 2 (de Nikon's) backfocus optreed.
Met de hiervoor genoemde test kun je de eventuele afwijking (per objectief) bepalen en in het cameramenu aanpassen.
Dit verreist wel wat test en probeerwerk tot je ziet dat het goed is.
Daarna probleem opgelost en kun je perfect scherp stellen.
Ik heb 3 objectieven bij mijn D7000, waarvan er bij 2 (de Nikon's) backfocus optreed.
Met de hiervoor genoemde test kun je de eventuele afwijking (per objectief) bepalen en in het cameramenu aanpassen.
Dit verreist wel wat test en probeerwerk tot je ziet dat het goed is.
Daarna probleem opgelost en kun je perfect scherp stellen.
groeten Robert
- Robert
- Clublid
- Contacteer:
Ik gebruik zelf deze test http://www.dphotojournal.com/focus-test-chart.pdf
Korte Nederlandse toelichting:
- zet je camera op een statief die onder een hoek van 45 graden op het test blaadje kijkt.
- zorg ervoor dat het papier helemaal in beeld is, en niet meer dan dat.
- zorg dat het blaadje goed verlicht is zet er bv een halogeen lamp op
- controleer of je niet binnen de minimale scherpstelafstand van je objectief zit.
- zet de camera op de A stand
- zet het diafragma op de laagst mogelijke stand. b.v. 2.8
- zet de autofocus systeem op AF-S stand
- selecteer 1 scherpstelpunt
- richt zo exact mogelijk op de tekst "focus here" in het midden en stel scherp
- maak een foto
- zet de foto op de computer en kijk waar je scherpstelpunt ligt
- als de tekst "focus here" niet scherp is het je last van front focus (scherpstel punt voor de tekst) of backfocus (scherpstel punt na de tekst)
- kies op je camera menu, setupmenu, af finstelling, zet af-fijnstelling aan.
- kies een waarde bv -5
- doe de test opnieuw en kijk of je nog afwijking hebt
- herhaal dit voor ieder objectief die een afwijking heeft
Korte Nederlandse toelichting:
- zet je camera op een statief die onder een hoek van 45 graden op het test blaadje kijkt.
- zorg ervoor dat het papier helemaal in beeld is, en niet meer dan dat.
- zorg dat het blaadje goed verlicht is zet er bv een halogeen lamp op
- controleer of je niet binnen de minimale scherpstelafstand van je objectief zit.
- zet de camera op de A stand
- zet het diafragma op de laagst mogelijke stand. b.v. 2.8
- zet de autofocus systeem op AF-S stand
- selecteer 1 scherpstelpunt
- richt zo exact mogelijk op de tekst "focus here" in het midden en stel scherp
- maak een foto
- zet de foto op de computer en kijk waar je scherpstelpunt ligt
- als de tekst "focus here" niet scherp is het je last van front focus (scherpstel punt voor de tekst) of backfocus (scherpstel punt na de tekst)
- kies op je camera menu, setupmenu, af finstelling, zet af-fijnstelling aan.
- kies een waarde bv -5
- doe de test opnieuw en kijk of je nog afwijking hebt
- herhaal dit voor ieder objectief die een afwijking heeft
groeten Robert
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Vast wel iemand die dat wil, doch ik begrijp niet waarom je niet een bv gratis flickr acount kan nemen, maar goed....vandevelde schreef:Dat zal moeiljk gaan vrees ik,
Dank nogmaals!
Hoop dat iemand met je mee wil denken aadv je foto's
Bijna leeg hier....
-
- Forumlid
Misschien is het beter om je uitleg juist te verwoorden. Goed bedoelde uitleg die niet duidelijk is kan voor de TS nog meer onduidelijkheid scheppen.zet de foto op de computer en kijk waar je scherpstelpunt ligt
Je scherpstelpunt kies je zelf.
Je moet kijken of je scherptediepte-gebied zo is afgesteld dat er voor de tekstlijn "focus here" net zoveel scherp is als achter de tekstlijn. De tekstlijn dient dus in het midden van je
scherptegebied liggen. Als je scherp stelt op de tekstlijn dan zal je scherpstelpunt ook altijd op deze lijn blijven liggen.
Groet Giso
Groet Giso
Hoi,
Ik heb hetzelfde probleem. Dit zowel bij de 18-105mm als bij de 16-85mm.
Ik heb ook de test kaart test gedaan met een 35mm 1,8; zelfde probleem. Bij alle lenzen moest ik de AF fine tune op ongeveer -8 zetten.
Deze test gedaan op de kortst mogelijke scherpstelafstand, toen ik meer afstand nam van de test kaart moest ik de AF fine tune weer op een andere waarde zetten.
Dit terwijl ik met m'n D90 met deze lenzen geen probleem heb.
D7000 inmiddels onderweg naar het Nikon service center.
Hopelijk heb je hier wat aan,
Groet,
Erik
Ik heb hetzelfde probleem. Dit zowel bij de 18-105mm als bij de 16-85mm.
Ik heb ook de test kaart test gedaan met een 35mm 1,8; zelfde probleem. Bij alle lenzen moest ik de AF fine tune op ongeveer -8 zetten.
Deze test gedaan op de kortst mogelijke scherpstelafstand, toen ik meer afstand nam van de test kaart moest ik de AF fine tune weer op een andere waarde zetten.
Dit terwijl ik met m'n D90 met deze lenzen geen probleem heb.
D7000 inmiddels onderweg naar het Nikon service center.
Hopelijk heb je hier wat aan,
Groet,
Erik
- Zwarte
- Forumlid
- Contacteer:
Je krijgt op het forum heel veel goedbedoelde raad zondermeer ook wat richtlijnen betreft bij een back of frontfocus. Alleen moet je het dan nog zelf doen en voor jezelf de zekerheid hebben na het fine tunen dat het dan ook goed is. Echter zie ik steeds deze vragen terug komen op het forum. Ook ik heb lang nagedacht ga ik zelf fine tunen, maar dan komt de vraag, Is het wel een back of frontfocus, hoe weet ik zeker dat het niet aan de body ligt of een combinatie van beide, welke specificaties, de vraag komt op met fine tunen is -10 nog toelaatbaar ja of nee e.c.t. De ene zal hier wat handiger in zijn dan de anderen maar je blijft wel met de vraag en de onzekerheid zitten is het nou goed of is het niet goed. Eigenlijk ging ik er vanuit dat mijn body en objectieven goed waren maar soms ook twijfelde ik. Vandaar dat ik mijn body en de objectieven opgestuurd heb naar service center van Nikon. En men heeft inderdaad afwijkingen gevonden in zowel de body als in een van de drie objectieven die ik opgestuurd had. Het kost wel wat maar ik heb er geen spijt van.
-
- Forumlid
@ zwarte.
Ik begrijp precies wat je bedoelt. Ik had mert mijn D90 zelden een misser wat betreft scherpte. Nu met de D7000, met zijn super geavanceerde
AF systeem heb ik meer foto's die net niet scherp zijn. Dit komt voor met meerdere objectieven.
Nu heb ik al eens gelezen op dit forum dat het AF systeem enige aandacht vereist van de gebruiker om te leren kennen.
Ik heb gelukkig ook wel genoeg scherpe foto's dus denk ik niet dat het aan het materiaal ligt. Maar het zet je wel aan het denken.
Ik heb echter de test uitgevoerd en een lichte aanpassing was nodig op meerdere objectieven.
Echter, als je zelf de test hebt uitgevoerd volgens de beschrijving zou ik niet direct gaan twijfelen aan de resultaten.
Ik begrijp precies wat je bedoelt. Ik had mert mijn D90 zelden een misser wat betreft scherpte. Nu met de D7000, met zijn super geavanceerde
AF systeem heb ik meer foto's die net niet scherp zijn. Dit komt voor met meerdere objectieven.
Nu heb ik al eens gelezen op dit forum dat het AF systeem enige aandacht vereist van de gebruiker om te leren kennen.
Ik heb gelukkig ook wel genoeg scherpe foto's dus denk ik niet dat het aan het materiaal ligt. Maar het zet je wel aan het denken.
Ik heb echter de test uitgevoerd en een lichte aanpassing was nodig op meerdere objectieven.
Echter, als je zelf de test hebt uitgevoerd volgens de beschrijving zou ik niet direct gaan twijfelen aan de resultaten.
Groet Giso
Groet Giso
- Zwarte
- Forumlid
- Contacteer:
Voor een fine tunen van de objectieven had het waarschijnlijk gekund maar ook de body vertoonde een afwijking en die had ik zelf nooit kunnen lokaliseren om nog maar niet te spreken van herstellen. Dus achteraf ben ik toch blij dat ik alles heb opgestuurd.Echter, als je zelf de test hebt uitgevoerd volgens de beschrijving zou ik niet direct gaan twijfelen aan de resultaten.