Juiste belichtingswaarde

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Juiste belichtingswaarde

Bericht door Léon Obers » ma sep 05 2011 9:29 pm

jan schreef:
ReneG schreef: Ik denk niet dat je je basisfoto veel beter had kunnen krijgen;....

.... Maar gezien het feit dat Leon er in de nabewerking nog zoveel detail uit heeft kunnen halen betekend ook dat het dus wel in de foto zat.
Belichting was m.i. dus misschien nog niet zo mislukt als je zelf dacht. ;)
Maar zo'n laatste zin beurt me toch weer op.......... :D
Ik vond de belichting eigenlijk helemaal niet zo slecht.
Je kunt de belichting ruimer nemen ten gunste van de loc. Hoge lichten (in de lucht) gaan dan meer uitvreten, en wellicht krijg je lelijke overstraling langs bladgroen. Meestal levert dat meer probleem op om te corrigeren, dan donkere gedeelten gaan ophelderen.
Bedenk verder dat het ophalen van de donkere loc in jouw voorbeeld nog is gedaan op een 3x8-bits JPG-plaatje. In RAW heb je meer mogelijkheden om het nog strakker te doen.

Stel bij dit soort grote onderwerpscontrasten de bit-diepte van je RAW-bestanden op de camera in op 14 bit in plaats van de standaard 12 bit. Dan houdt je met name in de donkere partijen een nog betere kwaliteit beeld over na opheldering.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”