Schijnbare AF perikelen D7000
Re: Schijnbare AF perikelen D7000
Ik had overigens nog mijn tekst verbeterd: "Het is geen wondermiddel'.
- pveenstra
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Vinden jullie het erg dat ik er niets meer van begrijp? groene foto's, foto's van Google, UniWB? en dit alles moet ik weten om de AF van mijn D7000 goed te kunnen toepassen? Kan iemand me dit uitleggen?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
Het gaat erom dat als je tijdens een 'D7000 dag' in Amersfoort een foto wilt maken van Google de AF van je D7000 in het rode kanaal een schijnbare perikel krijgt die je er later weer uit moet filteren met een gedownloade groene foto uit Emmen. Lijkt me simpel
Maar even serieus, het is mierenneuken over belichting.

Maar even serieus, het is mierenneuken over belichting.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik moet zeggen dat het al iets beter gaat. Ik heb al mijn objectieven onerworpen aan een fijnafstelling.
Tevens denk ik dat het grootste struikelblok toch het AF systeem was. Ik gebruik nu hoofdzakelijk de AF-S en AF-C standen.
En dan hoofdzakelijk single-point. Dit werkte op mijn D90 ook altijd goed. Ik heb tevens wat afbeeldingen naar NSP gemaild, ik wacht nog op een terugkoppeling hiervan.
@pveenstra:
De laatste verzameling berichten over WB kan ik ook niet helemaal in dit draadje passen.
@ de rest:
Een gebruikersdag is wel een goed idee. Nadeel is alleen wel dat dit veelal in een weekend is, wat overigens begrijpelijk is hoor!!
Maar ik werk poegendienst, dus ik hoop dat ik vrij ben. Het midden van het land is redelijk te doen. Emmen wordt mij te gek aangezien ik uit Noord-Holland moet komen. Hoop alleen dat het weer ooit nog geschikt word voor buitenfotografie.

Tevens denk ik dat het grootste struikelblok toch het AF systeem was. Ik gebruik nu hoofdzakelijk de AF-S en AF-C standen.
En dan hoofdzakelijk single-point. Dit werkte op mijn D90 ook altijd goed. Ik heb tevens wat afbeeldingen naar NSP gemaild, ik wacht nog op een terugkoppeling hiervan.
@pveenstra:
De laatste verzameling berichten over WB kan ik ook niet helemaal in dit draadje passen.
@ de rest:
Een gebruikersdag is wel een goed idee. Nadeel is alleen wel dat dit veelal in een weekend is, wat overigens begrijpelijk is hoor!!
Maar ik werk poegendienst, dus ik hoop dat ik vrij ben. Het midden van het land is redelijk te doen. Emmen wordt mij te gek aangezien ik uit Noord-Holland moet komen. Hoop alleen dat het weer ooit nog geschikt word voor buitenfotografie.

Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Inderdaad, maar hoogst interessant mierenneuken.flitslicht schreef:Maar even serieus, het is mierenneuken over belichting.

Laten we dan maar weer terug on-topic gaan, excuses voor het zijspoortje en dank aan flitslicht. Zodra ik tijd heb ga ik met UniWB spelen.
Wat je er overigens wel uit mee kunt nemen is dat je met camera-instellingen dus heel veel goed én fout kunt doen. En door schade en schande

Spul waarmee je foto's maakt...
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Als het D7000 AF systeem ook maar enigzins lijkt op dat van de D300s kun je dus evt. ook de camera automatisch omliggende scherpstelpunten laten kiezen. Houdt daar ook rekening mee.Giso schreef:Ik moet zeggen dat het al iets beter gaat. Ik heb al mijn objectieven onerworpen aan een fijnafstelling.

Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
Vandaag de hele dag contact gehad met NSP, en vele testfoto's doorgemaild.
Op de laatste testfoto's (4) konden ze op 3 foto's duidelijk onscherpte zien. Op de andere foto leek het volgens
hen op frontfocus. Foto's waren genomen met standaard instellingen (alles uit, puur natuur).
Het zou ook te wijten kunnen zijn aan de lens (18-105 VR). Morgen breng ik de hele verzameling maar naar Beverwijk.
Ik ben nu wel aardig in twijfel en laat ze nu eerst in Beverwijk alles controleren anders blijf ik waarschijnlijk twijfelen aan het materiaal,
dan zou voor mij de lol van het fotograferen eraf gaan denk ik.
Ik laat het weten als er een uitslag bekend is.
Verder allemaal bedankt voor de reacties.
Op de laatste testfoto's (4) konden ze op 3 foto's duidelijk onscherpte zien. Op de andere foto leek het volgens
hen op frontfocus. Foto's waren genomen met standaard instellingen (alles uit, puur natuur).
Het zou ook te wijten kunnen zijn aan de lens (18-105 VR). Morgen breng ik de hele verzameling maar naar Beverwijk.
Ik ben nu wel aardig in twijfel en laat ze nu eerst in Beverwijk alles controleren anders blijf ik waarschijnlijk twijfelen aan het materiaal,
dan zou voor mij de lol van het fotograferen eraf gaan denk ik.
Ik laat het weten als er een uitslag bekend is.
Verder allemaal bedankt voor de reacties.

Groet Giso
Groet Giso
En Giso, al enige reactie ontvangen op je problemen vanuit NSP?
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Zie mijn reactie van 23:05 uur
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 80#p472180
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
-
- Forumlid
@ Gerrit.
Heb 15 sept 2 lenzen en body naar beverwijk gebracht, maar nog niets van gehoord.
Ik hoop dat het niet al te lang gaat duren. Een van de mensen daar die
de testfoto's heeft beoordeelt zag ook de onscherpte maar had er geen veklaring voor. Vandaar
het besluit om het hele spul weg te brengen. Als ik wat hoor dan post ik het direct.
Heb 15 sept 2 lenzen en body naar beverwijk gebracht, maar nog niets van gehoord.
Ik hoop dat het niet al te lang gaat duren. Een van de mensen daar die
de testfoto's heeft beoordeelt zag ook de onscherpte maar had er geen veklaring voor. Vandaar
het besluit om het hele spul weg te brengen. Als ik wat hoor dan post ik het direct.
Groet Giso
Groet Giso
-
- Forumlid
Ik twijfel ook nog steeds aan de D7000 op het gebied van scherpte en ben na veel lezen met een laatste poging bezig na deze post te hebben gelezen:
http://www.flickr.com/groups/d7000-club ... 033/page2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met name wat gebruiker triangular (halverwege de pagina) aangeeft ben ik mee aan het experimenteren om te kijken of de onscherpte inderdaad uit de D7000 komt.
http://www.flickr.com/groups/d7000-club ... 033/page2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met name wat gebruiker triangular (halverwege de pagina) aangeeft ben ik mee aan het experimenteren om te kijken of de onscherpte inderdaad uit de D7000 komt.
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Ik citeer mijn eigen berichtje maar even dan is het misschien iets herkenbaarder.jan schreef:Zie mijn reactie van 23:05 uur
Zoals gisteren geschreven heb ik vandaag, na een afspraak gemaakt te hebben, een bezoek gebracht aan Chipclean om de lenzen eens te laten calibreren. Ik heb dus mijn 3 lenzen op de D7000 body laten calibreren.
- Met de Tamron 17-50 werd een backfocus vastgesteld. Deze is nu in het camera menu op -6 gezet;
- De Nikon 50mm f/1.8 was OK;
- De Nikon 55-300 had last van een frontfocus en daar is in het camera menu dus een waarde van +8 toegekend.
Gelukkig werden alle lenzen "herkend" door de camera waardoor het mogelijk is om een menu aan te maken in de camera dat zodra je de betreffende lens op de body schroeft deze ook als zodanig wordt herkend en dat de ingegeven instellingen dan ook weer worden overgenomen. Wat ik van Ton Niessing (Chipclean) begreep is dat dit niet bij alle lenzen het geval is. Dat is dus bij aankoop van een volgende lens ook weer een aandachtspunt. Dit laatste geldt dus vooral voor niet Nikon lenzen.
Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om weer foto's te maken om te beoordelen hoe het er nu uitziet. Maar dat gaan we nog doen. Laten we zeggen er is weer een variabele geelimineerd.
Jan
-
- Forumlid
Ter geruststelling: tot nog toe heeft mijn D7000 ALLE objectieven die ik getest heb herkend bij het vaststellen van front c.q. back focus, ook de sigma's en tamrons. Je zet de lens erop en de body "weet" dat ie correctie moet toepassen.Gelukkig werden alle lenzen "herkend" door de camera waardoor het mogelijk is om een menu aan te maken in de camera dat zodra je de betreffende lens op de body schroeft deze ook als zodanig wordt herkend en dat de ingegeven instellingen dan ook weer worden overgenomen. Wat ik van Ton Niessing (Chipclean) begreep is dat dit niet bij alle lenzen het geval is. Dat is dus bij aankoop van een volgende lens ook weer een aandachtspunt. Dit laatste geldt dus vooral voor niet Nikon lenzen.
Mijn Nikkors hebben geen b/f focus problemen, da's wel zo makkelijk.........
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
en nog F801s met glaasjes.