Schijnbare AF perikelen D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » di sep 06 2011 12:45 pm

Ik lees op dit forum nogal wat berichten over het AF systeem van de D7000. Nu heb ik zelf sinds kort ook een D7000 en, je raad het al,
problemen om scherpe foto's te maken in sommige situaties. Er deden op dit forum verhalen de ronde dat het AF systeem nogal een stuk geavanceerder werkt dan
dat van een D90/D300 enz.. Echter op het forum van Dpreview lees je dan weer dat dat slap gel.l is. Daar werd gesteld dat als je met een D90 op AF-S single point, een scherrpe foto kan maken, dan moet je met een D7000 op AF-S single point een vergelijkbare, dan niet scherpere foto kunnen maken.
Het vreemde is dat er in mijn situatie geen lijn zit in de instellingen van de minder scherpe foto's, maar er toch ook wel scherpe foto's tussen zitten.
Ongeacht de AF instellingen is het kompleet random, zeg maar.
Nu zijn er een aantal van de probleemgevallen naar Nikon Service Point geweest, en ik wil graag wat ervaringen hierover lezen zodat ik weet of het zin heeft
om ernaar toe te gaan.
Na telefonisch contact met NSP werd mij gevraagt om een paar Jpeg rechtstreeks uit de camera te sturen. Nu ben ik gaan fotograferen om wat testfoto's te maken, en je raad het al.
Geen echt onscherpe foto's. Net zoiets als dat je kiespijn over is als je eindelijk bij de tandarts bent., zeg maar!! :D

Maar ik zou graag ervaringen horen over afhandelingen van NSP.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

ErikH

Re: Schijnbare AF perikelen D7000

Bericht door ErikH » di sep 06 2011 7:02 pm

Giso schreef:Na telefonisch contact met NSP werd mij gevraagt om een paar Jpeg rechtstreeks uit de camera te sturen. Nu ben ik gaan fotograferen om wat testfoto's te maken, en je raad het al.
Hoi,

Zoals je aan m'n aanmelding datum en aantal berichten kunt zien ben ik hier op dit forum tamelijk vers, maar volg het al een tijdje als gast en er is al een hoop over geschreven.
Vraagje; als je de opname instelling op RAW + JPEG zet is dan de RAW onscherp en de JPEG scherp?
(Dit haal ik een beetje uit je verhaal). Neem aan dat je de instelling Verscherpen onder Picture Control op standaard hebt staan.

Mvg,
Erik

BStollman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door BStollman » wo sep 07 2011 6:08 pm

Laat je de AF zelf z'n punt bepalen?

Verder wat Zelfontspanner al zei: Niets meer aan doen als het opgelost is!
http://www.flickr.com/photos/bramstollman/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/BramStollman" onclick="window.open(this.href);return false;

wildebassman

Bericht door wildebassman » wo sep 07 2011 9:15 pm

Heb zelf sinds vrijdag de D7000. Moet wat wennen aan de AF maar zolang je zelf aangeeft wat het scherpstelpunt moet zijn gaat het prima.

groet,

Dennis.

Mustafa

Bericht door Mustafa » do sep 08 2011 10:11 am

Een camera in deze categorie en deze specificaties moet toch in alle situatie's scherpe foto's afleveren?

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do sep 08 2011 11:04 am

Mustafa schreef:Een camera in deze categorie en deze specificaties moet toch in alle situatie's scherpe foto's afleveren?
Niet vanzelf maar mits correct gebruikt wel ja (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de TS de camera verkeerd gebruikt, er kan ook een probleem zijn).

Maar wat voorbeelden kunnen helpen, ik kan nl. van alles verzinnen. JPEG's kunnen scherper zijn indien je in de camera aangeeft dat hij extra moet verscherpen. De RAW foto's ook mits je Nikon software gebruikt (die neemt dat soort instellingen mee) maar als je bijv. andere RAW convertors gebruikt kan het dan weer zijn dat je die instellingen niet meekrijgt en dus onscherpere foto's lijkt te krijgen etc. Als je enkelpunt-AF instelt kun je zelf je scherpstelpunt kiezen maar als je de camera vervolgens toestemming geeft om binnen een bepaald bereik een ander scherpstelpunt te kiezen kan dat de boel ook weer beinvloeden. (Bij de D300s kun je bijv. aangeven dat hij buiten je scherpstelpunt tot 9 of 21 omliggende punten af kan wijken). Sluitertijden die op het randje zijn kunnen soms tot onscherpte leiden en soms niet. Etc. etc. etc.

Vaak ligt het niet aan de camera maar verkeerde instellingen of instellingen die zich anders gedragen dan je gewend bent van een vorige camera. Het duurde bij mij ook wel een paar weken voor ik helemaal doorhad wat het verschil was in het gedrag van het AF systeem van mijn D90 en D300s...
Spul waarmee je foto's maakt...

Arie Vigelius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Arie Vigelius » do sep 08 2011 11:18 am

Heb mijn D7000 nu klein halfjaar. Het is geen camera waarmee je vanaf dag één vlekkeloos mee werkt. Het verdient met name aanbeveling alles over scherpstelling in de gebruiksaanwijzing en andere informatiebronnen goed tot je te nemen. Experimenteren op een statisch onderwerp is stap twee. Het maken van scherpe opnames is dan redelijk gegarandeerd. Alhoewel het dan ook nog wel eens mis kan gaan. Test ook je objectieven op front- of backfocus om alle twijfel uit te sluiten. Ik had zelf één objectief, dat problemen gaf. Nu werkt alles naar wens.
Df Shooter.
http://www.vigelius.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Hanfo

Bericht door Hanfo » do sep 08 2011 2:17 pm

Als je het zo leest dan zou je denken dat het 'geavanceerde' AF systeem het scherpstellen uiteindelijk alleen maar lastiger maakt. Je moet immers meer weten en uitproberen voordat je een definitieve keus maakt welke instelling het beste bij je past. Wat dat betreft was handmatig scherpstellen niet eens zo gek, je focus lag dan ook meer bij het onderwerp en je had maar één keuze. :|

Arie Vigelius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Arie Vigelius » do sep 08 2011 3:58 pm

Maar als je dan eenmaal je instellingen voor jouw manier van fotograferen goed hebt staan werkt het ook perfect.
Df Shooter.
http://www.vigelius.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » do sep 08 2011 10:58 pm

Is het een idee om een D7000 gebruikersdag te organiseren, en dan met name aan de AF aandacht te besteden? In samenwerking met de activiteitencommissie van de NCN wil ik zoiets wel doen, maar ik ben benieuwd of jullie er iets in zien?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » do sep 08 2011 11:01 pm

pveenstra schreef:Is het een idee om een D7000 gebruikersdag te organiseren, en dan met name aan de AF aandacht te besteden? In samenwerking met de activiteitencommissie van de NCN wil ik zoiets wel doen, maar ik ben benieuwd of jullie er iets in zien?
Ja, daar heb ik zeker belangstelling voor.
En eigenlijk zou ik ook mijn lenzen 3st. wel eens goed afgesteld hebben i.c.m. de camera omdat ik hier nog steeds niet echt van overtuigd ben dat het helemaal goed is met de scherpte.
Laatst gewijzigd door jan op do sep 08 2011 11:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » do sep 08 2011 11:23 pm

Ja goed plan, maar de locatie lijkt daarin belangrijk, Frans uit Emmen heeft dit ook al een aangezwengeld, die kan niet reizen en stelde omgeving Emmen voor.
Daar had zuid-limburg dan weer wat problemen mee.

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » do sep 08 2011 11:44 pm

Dat vraagt om een lokatie in het midden van het land, maar ja ik heb makkelijk praten. We zullen daar een keuze in moeten maken, denk ik.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » do sep 08 2011 11:47 pm

Midden is nog breed, Arnhem, Utrecht, en een beetje naar de kust, maar er moet toch wel iets te regelen zijn

Zwarte
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Zwarte » vr sep 09 2011 12:04 am

Een goed idee een gebruikersdag. Te hopen dat het vanuit Limburg ook een beetje in het midden van het land is.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”