Standknop D7000 geen macro, D5100 wel macro!

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Standknop D7000 geen macro, D5100 wel macro!

Bericht door Remco v/d Sanden » do dec 08 2011 10:30 pm

Willem65 schreef:Waarom zou er met een camera van € 1000 niet op de voorgeprogrammeerde standen mogen worden gefotografeerd? Misschien is dat voor sommige gebruikers wel een heel goed hulpmiddel. We zijn tenslotte niet allemaal topfotografen, hoewel sommige regeerders dat wellicht wel denken.
Misschien is het best stoer om altijd op de "M" stand te werken. In veel situaties waar een beetje snelheid gewenst is, is een beetje automatiek op bepaald gebied toch best handig. En je maakt mij niet wijs dat er iemand is die dat echt nooit doet.
Waarom?
Omdat je dan in mijn ogen veel en veel beter een goede compact of bridgecamera had kunnen kopen die juist op die voorkeuzekanalen super zijn, en voor 90% van die gebruikers meer dan voldoende is in functie, beeldkwaliteit en eigenschappen.
Dat mensen graag met een enorme camera willen rondlopen omdat dat interessanter staat, omdat die lieve jongen bij de Mediamarkt je heeft verteld dat je daarmee véél betere foto's mee kan maken en ga zo maar even door... tsja, dat is hun eigen pakkie an...

En om op standje M te fotograferen hoef je met de moderne DSLR echt geen professor te zijn hoor, het is niet stoer, niet interessant, maar het geeft je wel veel meer speelruimte en mogelijkheden in je eigen creativiteit, die een voorkeuzestand je nooit zal kunnen bieden...
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 09 2011 12:22 am

Remco v/d Sanden schreef:Het tweede stukje daarentegen klopt imo niet omdat het tegenstrijdig klinkt/is. De eigenschappen waarover jij praat, zijn normaal gezien idd eigenschappen waarom je een DSLR zou kunnen aanschaffen, tel daar bij op zaken als ISO prestaties, sluitertijden, flitsen, beter glaswerk, sneller glaswerk etc. etc.. Alleen als jij niet met fotografie bezig bent op een iets hoger niveau dan voorkeuzekanalen en standje auto zal je waarschijnlijk niet eens weten wat die termen inhouden en is de aanschaf dus imo gewoon compleet overbodig.
Niets tegenspraak. Je kan (veelal) betere resultaten verwachten op de pretstanden met een DSLR dan met een compactcamera. Zeker als de omstandigheden wat lastiger worden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » vr dec 09 2011 7:54 am

Remco v/d Sanden schreef:
Willem65 schreef:Waarom zou er met een camera van € 1000 niet op de voorgeprogrammeerde standen mogen worden gefotografeerd? Misschien is dat voor sommige gebruikers wel een heel goed hulpmiddel. We zijn tenslotte niet allemaal topfotografen, hoewel sommige regeerders dat wellicht wel denken.
Misschien is het best stoer om altijd op de "M" stand te werken. In veel situaties waar een beetje snelheid gewenst is, is een beetje automatiek op bepaald gebied toch best handig. En je maakt mij niet wijs dat er iemand is die dat echt nooit doet.
Waarom?
Omdat je dan in mijn ogen veel en veel beter een goede compact of bridgecamera had kunnen kopen die juist op die voorkeuzekanalen super zijn, en voor 90% van die gebruikers meer dan voldoende is in functie, beeldkwaliteit en eigenschappen.
Dat mensen graag met een enorme camera willen rondlopen omdat dat interessanter staat, omdat die lieve jongen bij de Mediamarkt je heeft verteld dat je daarmee véél betere foto's mee kan maken en ga zo maar even door... tsja, dat is hun eigen pakkie an...

En om op standje M te fotograferen hoef je met de moderne DSLR echt geen professor te zijn hoor, het is niet stoer, niet interessant, maar het geeft je wel veel meer speelruimte en mogelijkheden in je eigen creativiteit, die een voorkeuzestand je nooit zal kunnen bieden...
Al weleens rondrennende kinderen proberen te fotograferen met een bridge?
Dan heb je 9 lege foto's en 1 met een vage streep.
Groetjes,
Jaap

oud0001

Bericht door oud0001 » vr dec 09 2011 8:47 am

dspier schreef:Hallo,
Ik heb zelf een D7000. Vanwege mijn ervaringen kocht mijn buurman een D5100 met een standaard 18-55 VR kitlens.

Toen we gingen vergelijken bleek dat de D5100 wel macro op de standknop heeft en mijn D7000 niet.
D5100 standknopAfbeelding

Als ik zijn 18-55 kitlens plaats kan ik niet dezelfde macro opnamen maken als mijn buurman met zijn standknop in macro. Het verschil zit dus in de body en niet in de lens. Is macro een software optie of zitten er in de D5100 constructieve aanpassingen die de D7000 niet heeft (zoja, wat zijn deze dan)?

Dick

Hallo Dick,

Welk verschil zie je dan? Gaat het om de onscherpte? Dat is simpel op te lossen maar, dan heb ik iets meer informatie van je nodig. Het lijkt mij het handifsy om eerst te kijken wat het probleem is. Waarom? Dan leren wij je wel hoe jij dat met jouw camera kunt aanpakken. Ik fotografeer macro in de A stand. Ik bepaal eerst het diafragma om te kunnen bepalen hoe groot mijn scherpte diepte gebiedt dan zal zijn. Meestal zit ik dan tussen f8 en f11. Als de sluitetijd dan te traag wordt, bij insecten of harde wind, ga ik er bij flitsen. Dan heb je helemaal geen automatische standen nodig.
Dat kun je heel mooi uitproberen met een aansteker als onderwerp. Leg die op tafel en plaats je camera op een stateif er voor. Zet je camera op stand A en laat de camera de sluitertijd maar aanpassen. Heb je dan onvoldoende sluitertijd kun je dat oplossen door te gaan flitsen of je ISO omhoog te doen. Speel dan met die instellingen en kijk wat het resultaat is.
Bevalt het niet verander dan de sluitertijd of de ISO. Zo simpel is het om een correcte belichting te krijgen.

Googel ook eens op lichtdriehoek. Dat is de driehoek waarin je diafragma, sluitertijd en ISO terug vindt.
De verhouding tussen deze 3 bepaalt of je een correcte belichting krijgt of niet. De rest is oefenen, lezen, leren fouten maken en proberen. Dan kom je er wel. Speel er mee.

Misschien kun je hier iets meer mee. http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/
Er staat ook het een en ander over macrofotografie in.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » vr dec 09 2011 11:06 am

jvdk schreef:[

Al weleens rondrennende kinderen proberen te fotograferen met een bridge?
Dan heb je 9 lege foto's en 1 met een vage streep.
Je hebt volkomen gelijk, ik stel mijn stelling bij. Iedereen aan de D3s met een AF-S 85 F1.4 om rennende kindjes te knippen...
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 09 2011 11:11 am

Remco v/d Sanden schreef:Je hebt volkomen gelijk, ik stel mijn stelling bij. Iedereen aan de D3s met een AF-S 85 F1.4 om rennende kindjes te knippen...
Kan je beter een AFS 70-200 VR II kiezen. Veel snellere focus en een beetje kunnen zoomen is ook niet onhandig. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr dec 09 2011 11:42 am

Voorlopig schijnt de oorspronkelijke vraagsteller druk bezig te zijn met de instellingen...
Niets meer van vernomen. Jammer.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » vr dec 09 2011 12:03 pm

emdeklerk schreef:Voorlopig schijnt de oorspronkelijke vraagsteller druk bezig te zijn met de instellingen...
Niets meer van vernomen. Jammer.
Gezien de reacties hier verbaasd me dat niet
Groetjes,
Jaap

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr dec 09 2011 12:35 pm

Verbaast mij eigenlijk wel.
Veel nuttige input gelezen.
Voor wat betreft eventueel meer "confronterende" reacties: het is hier wel een forum, hoor.

oud0001

Bericht door oud0001 » vr dec 09 2011 2:17 pm

Dit is de 2e die binnen 3 pagina's dermate wordt afgebrandt.
Het mag wel ietsje vriendelijker hoor. Dat kost niets.

Ja zeker, het is een forum maar, dat wil niet zeggen dat fatsoen niet meer hoeft.
Autoritair en elitair gedrag heeft nog nooit gewerkt als je iemand iets wilt bijbrengen of uitleggen.
Dat roept enkel weerstand op. Dan bereik jij je doel niet. Dan heb je enkel iets voor je zelf geschreven.

Het zijn de tonen die de muziek maken. Als de tonen niet klinken zal er niemand naar willen luisteren.

En euh, hoe was je week?

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » vr dec 09 2011 3:12 pm

Patrick schreef: Kan je beter een AFS 70-200 VR II kiezen. Veel snellere focus en een beetje kunnen zoomen is ook niet onhandig. :mryellow:
:D
Tuihanti schreef:Dit is de 2e die binnen 3 pagina's dermate wordt afgebrandt.

Ja zeker, het is een forum maar, dat wil niet zeggen dat fatsoen niet meer hoeft.
Autoritair en elitair gedrag heeft nog nooit gewerkt als je iemand iets wilt bijbrengen of uitleggen.
Dat roept enkel weerstand op. Dan bereik jij je doel niet. Dan heb je enkel iets voor je zelf geschreven.

Het zijn de tonen die de muziek maken. Als de tonen niet klinken zal er niemand naar willen luisteren.

En euh, hoe was je week?
Mijn week was geweldig, heb nu weekend, dat is minder ;)

Maar vriendelijker zijn... tsja, ik zie weinig onvriendelijks, en zeker niet op de persoon gespeeld. Wat ik wel zie zijn ten eerste diverse mensen die uitleg geven, en ten tweede zie ik uitgesproken eigen meningen. Soms misschien wat direct, maar imo wel duidelijk gesteld.
Het is natuurlijk een ander verhaal dat er legio mensen zijn die zich meteen beledigd of aangevallen voellen als er duidelijk commentaar, uitleg of een persoonlijke mening word gegeven. Ik denk dat de meeste mensen het stadium van "Oohh wat een mooie scherpe foto" inmiddels wel achter zich hebben gelaten.

Wees vriendelijk, doch duidelijk. Daar heb je het meeste aan imo, of dit in advies is over technische vragen, commentaar op foto's wat het ook zij.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » vr dec 09 2011 3:19 pm

Patrick schreef:
Remco v/d Sanden schreef:Je hebt volkomen gelijk, ik stel mijn stelling bij. Iedereen aan de D3s met een AF-S 85 F1.4 om rennende kindjes te knippen...
Kan je beter een AFS 70-200 VR II kiezen. Veel snellere focus en een beetje kunnen zoomen is ook niet onhandig. :mryellow:
Beetje afhankelijk van de grootte vna je tuin :D
Groetjes,
Jaap

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » vr dec 09 2011 3:19 pm

Maar vriendelijker zijn... tsja, ik zie weinig onvriendelijks, en zeker niet op de persoon gespeeld.
Mwah, voor iemand die zich net aanmeld en een normale vraag stelt, is onderstaande niet echt een fijne binnenkomer... :(
Paulus van Aken schreef:Ik vind dit een diep triest draadje. Heb je een camera van €1000,- met tientallen mogelijkheden, en dan lees je niet eens de gebruiksaanwijzing door. Onbegrijpelijk.
in mijn DoKa zie ik niets...

hoorn666
Forumlid
Forumlid

Bericht door hoorn666 » vr dec 09 2011 3:21 pm

Tuihanti schreef:Dit is de 2e die binnen 3 pagina's dermate wordt afgebrandt.

En euh, hoe was je week?
Ik kan mijzelf ook aangesproken voelen als er wordt gesproken over stoer gedrag, terwijl ik bijna nooit in M iets doe.
Hier kan ik ook op zeggen dat het stoer is met een dure camera te lopen en te verkondigen dat je de gebruiksaanwijzing of boeken met tips niet nodig hebt, in de hoop dat je dan vanzelf goede foto's krijgt.
Het enige wat ik probeer, en met mij meerderen, is iemand te bewegen om wat zelfstudie te doen en dan kun je gerichte vragen stellen.
Op deze vragen kunnen dan antwoorden worden gegeven waarin termen worden gebruikt die common sense zijn.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » vr dec 09 2011 3:35 pm

hoorn666 schreef: Op deze vragen kunnen dan antwoorden worden gegeven waarin termen worden gebruikt die common sense zijn.
Mee eens, noem het de eerste basisvaardigheden die je moet weten als je een SLR gebruikt, of zo snel mogelijk dient te weten. Zaken als, Wat is ISO, Diafragma, Sluitersnelheid etc., wat doet het, waar gebruik ik het voor, en hoe pas ik het toe.

Gesloten

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”