Vanochtend de D7000 eindelijk weer opgehaald bij NSP. Volgens het reparatie papiertje is de camera gejustificeerd en zijn dode pixels weggemapped.
Direct met de camera en lenzen doorgereden naar Chipclean en dankbaar gebruik gemaakt van het aanbod van Ton om alles opnieuw te finetunen na de reparatie.
Wat blijkt? NSP heeft de backfocus maar met 4mm verkleind. Dit terwijl ik had laten zien dat de maximale afwijking meer dan -20 was (!)
Gevolg is dat de AF finetuning van alle lenzen met 4 punten omlaag kon. Voor 6 van de 7 lenzen ligt de correctie nu tussen -1 en -17 (voor de reparatie was dus -5 tot -21 nodig).
Voor mijn Nikkor 35mm 1.8 was dit voor de reparatie -25 en erna nog steeds -21. Omdat de AF finetuning maar tot -20 gaat hou ik met dit objectief dus last van 1mm backfocus.
De dode pixels zitten er nog steeds in. Het test- & corectieprogramma heeft ze blijkbaar niet ontdekt... Dit is nog niet storend, en meeste camera's hebben hier last van. Als het te gek wordt ga ik wel weer terug. De hot pixel vind ik veel vervelender, maar moet ik nog testen.
Alhoewel NSP best wat beter had mogen luisteren naar de klacht en dus sterker had mogen justificeren, is de AF van alle objectieven nu bruikbaar. De 35mm ga ik nooit op 1.8 gebruiken, en als je meer diafragmeert ga je die 1mm niet merken. Blijft natuurlijk wel erg slordig allemaal.
Ik heb geen zin om weer terug te gaan voor de dode pixels of die 1mm backfocus op de 35mm 1.8. Ik ben eigenlijk wel wat teleurgesteld in de kwaliteit van de reparatie door NSP
Bottom line is dat mijn backfocus probleem (net aan) lijkt te zijn opgelost. En daar ging het om. Dit weekend even wat foto's nemen om verder te testen...
Gr. Marcel
Nikon D7000 met MB-D11 grip, SB700 flitser, R1C1 macro flitserset, Gitzo statief en monopod.
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor