Betekenis lensmount F en D.

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Betekenis lensmount F en D.

Bericht door JaapV » zo jan 08 2012 12:24 am

emdeklerk schreef:Zo te lezen staan de begrippen volkleinbeeld/FX en DX nog steeds garant voor een wereld van onbegip...
:lol: :lol:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

PvGessel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door PvGessel » zo jan 08 2012 8:39 pm

Mzpeter schreef:
Giso schreef:Als we nu eerst eens stellen dat er niet zoiets als een D mount bestaat, maar alleen een F mount (bij nikon althans).
Alle objectieven van Nikon vanaf 1959 hebben dus een F mount.
AFS objectieven zijn van de nieuwste generatie en hebben een AF motor ingebouwd. Tevens is bij deze serie de diafragma ring verwijderd, aangezien de aansturing door de camera geschied.
AF-D objectieven hebben geen AF motor ingebouwd. Er staat echter een D in de aanduiding omdat deze objectieven een diafragmaring hebben. Dit heeft dus geen f**k te maken met FX of DX. Als het een specifiek DX objectief betreft wordt dit als zodanig als aanvulling aan de typeaanduiding toegevoegt als, jevoelt hem al aankomen !.. DX.
En dit is nu wat mij in verwarring brengt namelijk zie bericht hieronder geplukt van Cameranu.nl. Dit is een willekeurige lens puur als voorbeeld om het te verduidelijken wat ik eigenlijk bedoelde:
Algemene info
Merk Nikon
Lensmount Nikon F/DX
Stof- en spatwaterdicht
Doorsnede 8.3 cm
Lengte 8.7 cm
Gewicht 460 gram
Eigenschappen
Type Groothoek-zoom
Brandpuntsafstand 10 - 24 mm
Lensconstructie 9 groep(en) / 14 element(en)

Misschien niet de beste copy & paste methode maar kijk maar eens op cameranu.nl bij de info van een lens . Dat is wat ik wilde weten ....die lensmount NIKON F/DX !!!!!
Maar zoals eerder al een paar keer aangegeven is het mij nu wel duidelijk dus heren ....nu maar aan de borrel dan??

Aan Strangeartefact:

Je hebt de hoofdprijs gewonnen. Mijn imo toch simpele vraag? werd pas duidelijk nadat ik na wat slecht knip en plakwerk van een site van een willekeurige fotoartikelen leverancier kon laten zien welke D en welk F ik bedoelde. Bij dit objectief (die ik slechts willekeurig aangeklikt had) kwam de voor mij vreemde D en F naar voren in de tech. specs van dat objectief vandaar dat ik hier op dit forum daar een vraag over stelde. Ik ken de codes niet uit mijn hoofd maar zal een poging wagen om daarin toch wat meer wegwijs te worden. Niet onbelangrijk gezien de vele reacties op mijn vraag.
Ik heb genoten èn geleerd van jullie support en weet nu ook dat niet iedereen de wijsheid in pacht heeft en zeker ik zij de gek niet. :mrgreen:

Ik groet jullie en hoop jullie eens te ontmoeten bij een evenement van NCN. 8)
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » zo jan 08 2012 9:07 pm

@ Mzpeter...

:mryellow: Ik zal mijn adres even PB-en. De Nikkor 105mm f/2.8G ED IF AF-S VR(hoofdprijs toch?) mag daar afgeleverd worden, bij langsbrengen is er koffie, eventueel naar tijdstip een biertje!

:wink:

Grtn
Bijna leeg hier....

ROLANDPHOTO
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ROLANDPHOTO » zo jan 08 2012 9:24 pm

Ik vul even aan,kan ik kijken of ik het goed heb.
Wat peter wil,een lens kopen die ook geschikt is voor fullframe,dan moet het toch een g lens zijn?
Iets wat wel te koop is en geschikt is voor fullframen en nog betaalbaar ook is de NIKKOR 50mm f/1.8G.
Evenals de NIKKOR 35mm f/1.8G.
Of zit ik ernaast.
CLUBLID>

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jan 08 2012 11:16 pm

Die G staat voor Gecastreerd, dat wil zeggen dat de oh zo handige diafragmaring door Ome Nikon in zijn oneindige wijsheid wordt weggelaten. Een G-objectief is dus een objectief zonder diafragmaring. Zo'n diafragmaring waarmee je simpel handmatig het diafragma kan verstellen. Een G-objectief kan dus zowel een volkleinbeeld oftewel FX als een DX-objectief zijn.

Het begrip breekt nog immer niet door...

Het is dus ook niet zo, zoals ik nog wel eens hoor, dat de "N" op een objectief staat voor "Normaal". Waarmee dan kennelijk FX bedoeld wordt. Nee, die N staat voor Nano-coating.

Trouwens: iemand had toch de link naar die lijst met Nikon-aanduidingen geplaatst?

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » zo jan 08 2012 11:40 pm

strangeartefact schreef:@ Mzpeter...

:mryellow: Ik zal mijn adres even PB-en. De Nikkor 105mm f/2.8G ED IF AF-S VR(hoofdprijs toch?) mag daar afgeleverd worden, bij langsbrengen is er koffie, eventueel naar tijdstip een biertje!

Grtn
Ha ha..zou je wel willen he..hij is slecht leverbaar dus wordt ik gedwongen om naar iets passenders te zoeken. Eeuwige roem, is wat ik je kan bieden.Ik kom wel eens in A'doorn dus voor koffie ben ik wel te porren en als hoofdprijs neem ik de taart wel mee. :mrgreen:
M.v.g Peter.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » zo jan 08 2012 11:44 pm

Mzpeter schreef:
strangeartefact schreef:@ Mzpeter...

Grtn
Ha ha..zou je wel willen he..hij is slecht leverbaar dus wordt ik gedwongen om naar iets passenders te zoeken. Eeuwige roem, is wat ik je kan bieden.Ik kom wel eens in A'doorn dus voor koffie ben ik wel te porren en als hoofdprijs neem ik de taart wel mee. :mrgreen:
Bijna leeg hier....

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » zo jan 08 2012 11:48 pm

ROLANDPHOTO schreef:Ik vul even aan,kan ik kijken of ik het goed heb.
Wat peter wil,een lens kopen die ook geschikt is voor fullframe,dan moet het toch een g lens zijn?
Iets wat wel te koop is en geschikt is voor fullframen en nog betaalbaar ook is de NIKKOR 50mm f/1.8G.
Evenals de NIKKOR 35mm f/1.8G.
Of zit ik ernaast.
Helaas je zit er ten dele naast. Het klopt dat ik een lens wil kopen. Het klopt dat hij geschikt moet zijn voor een full frame die ik wellicht, met de nadruk op wellicht, eens aan zal schaffen.Ik ging of ga voor een nikor 105 macro. (de rest van de code die daarbij hoort laat ik hier wel even achterwege) dus helaas voor jou die nikor 35 mm 1.8G heb ik al.
Misschien kun je meedingen als ik zover ben om een fullframe aan te schaffen, kan ik hier altijd aan jullie vragen welke ik zou moeten kiezen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
M.v.g Peter.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » ma jan 09 2012 12:01 am

Aan alle NCN-leden die hebben bijgedragen om van mijn toch niet al te moeilijke vraag? een levendige discussie in het leven te roepen, mijn oprechte dank. Ik ga alle gegeven info eens goed uitpluizen en kijken of IK het dan nog kan volgen, zo ja dan hebben jullie heel goed je best gedaan, zo nee dan moet ik weer terug in de schoolbank of een andere hobby zoeken.

Mijn excuus als ik mijn vraag niet helemaal juist heb weergegeven of heb omschreven maar daarom ben ik ook de leek en lopen jullie al wat langer mee in de winkel van NIKON. :( :wink:
M.v.g Peter.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 09 2012 2:11 am

Toch ook maar even mee bemoeien. Ik zie ineens een draadje staan dat ineens heel populair is en dat maakt nieuwsgierig. :)

Even een correctie wat betreft het AFS en D verhaal. D staat gemakshalve voor "Distance, afstand). Ik heb ooit gehoord van iemand dat dat niet echt zo is, maar als ezelsbruggetje doet het het prima. AFS staat voor een scherpstelmotor in het objectief. Tot zover correct. Maar het een sluit het ander dus niet uit! Er is bijvoorbeeld een AFS 80-200 f2.8D. Bekijk de foto's maar bij Ken Rockwell na; die heeft foto's ervan staan. En er zijn er nog zeker twee waar we het van achterhaald hebben. Er was ooit een draadje van. In ieder geval de AFS 17-35 f2.8D en.... is me ontschoten.

Een paar uitzonderingen op de regel dus!

En +1 voor objectieven eerst, veelal veel belangrijker dan een dure body!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”