Prijsdaling van een opgevolgde camera te verwachten?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Prijsdaling van een opgevolgde camera te verwachten?

Bericht door Patrick » ma jan 30 2012 7:35 pm

Goed punt. DX is niet minder dan FX, het is eerder anders. Ik wil uiteindelijk naar FX omdat dat beter bij "mijn" soort fotografie past. Maar ik zal inderdaad het extra bereik aan de lange kant vast wel eens gaan missen, dus wellicht er toch nog iets op DX bij houden in de toekomst...

@JanR: ik heb natuurlijk wel geld moeten bijleggen bij een 17-55 om een 24-70 te scoren, maar het is ook weer niet extreem. Ik denk dat het verschil in tweedehandsprijs meestal niet (veel) meer dan 200 Euro is. Te overzien wat mij betreft.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

CedricV

Bericht door CedricV » ma jan 30 2012 7:45 pm

Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

patrick91

Bericht door patrick91 » ma jan 30 2012 10:48 pm

ik vraag me af hoeveel mensen er gelijk gaan overstappen als de opvolger van de 700 er is. Als die ook weer een 2500 euro gaat kosten en je krijgt 14/1500 voor je d700 dan moet er dus een 1000 euro bij. Velen zullen dat geld liever in een objectief steken, die d700 is een uitstekende camera die nog lang mee kan gaan. De 2e hands markt zal dan ook niet echt gaan worden overspoelt zo denk ik.
Hij zou ook nog wel eens iets duurder kunnen worden.. kans nog kleiner!

Een d700 met 150.000 clicks zou ik niet kopen trouwens, liever iets meer betalen dan een reparatie van 400? euro.. en hoe zit het met de andere onderdelen die ook veel gebruikt zijn.

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » di jan 31 2012 10:44 am

Ik ben ook al een tijdje aan het rondneuzen om een D700 (nieuw) aan te schaffen.
De lage voorraden door de omstandigheden en de hoge prijzen hebben we me toch tegengehouden, maar ik verwacht dat onderstaand nieuws me voorlopig ook nog even gaat laten wachten:

http://www.digifotopro.nl/content/nikon ... -in-stilte
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

CedricV

Bericht door CedricV » di jan 31 2012 6:22 pm

Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di jan 31 2012 6:44 pm

CedricV schreef: Ik respecteer je mening maar als de D800 voor 2500€ op de markt komt moet je wel zot zijn om 1500€ te geven aan een gebruikte D700 !!
Niet alleen het feit dat de D800 op ALLE vlakken beter zal zijn, maar ook de flexibiliteit van een FF36MP camera die 16MP DX kan schieten.

Betere autofocus, betere lichtmeting, betere ISO, nieuwere technologien die mogelijks zoals de face-recognition in VF van de D4 talloze nieuwe mogelijkheden bieden
Op alle vlakken beter? Dat is voorlopig nog speculatie. De lichtmeting en AF zijn op de D700 al prima. Een 36MP camera heeft enorm grote bestanden, waar ik persoonlijk niet op zit te wachten De resolutie van een 36MP camera zal mogelijk ook scherpte-problemen kunnen geven met objectieven die daarvoor niet zijn berekend. Snellere b/s en hoge ISO ruis? Is nog maar af te wachten. Wel video natuurlijk, maar daarop zit ook niet iedereen te wachten.
Op dit moment lijkt mij een D4 interessanter dan een D800. Maar eigenlijk vind ik de D3s eigenlijk ook nog steeds heel interessant. Kortom, ik wacht nog even af en schort mijn definitieve mening op tot er meer concrete informatie beschikbaar is. Voorlopig blijf ik nog fijn werken met mijn D700 en D300 voor het lange werk.

CedricV schreef: Je moet ook bedenken dat de D800 altijd een zekere meerprijs zal kunnen terug opbrengen! Dus die 1000€ ben je nooit volledig kwijt ;)
Dat is nog maar zeer de vraag. Ik kocht destijds mijn D2x voor ongeveer € 5000,- en die was een paar jaar later (met relatief weinig clicks) ook nog maar € 1500,- waard. Wat dat betreft was de D700 een veel betere investering.
Jur

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 31 2012 7:09 pm

Jur schreef:Dat is nog maar zeer de vraag. Ik kocht destijds mijn D2x voor ongeveer € 5000,- en die was een paar jaar later (met relatief weinig clicks) ook nog maar € 1500,- waard. Wat dat betreft was de D700 een veel betere investering.
Sterker nog. Er zijn mensen die hun D700 met winst kunnen verkopen, want de prijs is flink lager geweest dan nu!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » di jan 31 2012 7:10 pm

Leuk draadje is dit geworden.

Ik heb nu bijna 67.000 kliks op mijn D700 staan.
Dat ding pas mij zogezegd als een handschoen.
Zowel binnen als buiten fenomenaal.
Ik kom geen irritante tekortkomingen tegen.
Super tevreden over deze sensorhouder.
Ik heb er goed glas bij, een mooie reeks van hoge kwaliteit, kortom een tevreden mens.
Het ding eveneens werkt prima als microscoopkamera.
Ik prakiseer niet niet in de verste verte over een mogelijke D800 900 of iets.
Als de sluiter op is komt er gewoon een nieuwe in. (inderdaad circa 400 Euro)

En toch bezorgd die D4 mij natte mondhoeken, mooi hoor.
Ik heb hem niet nodig, maar toch...........
Maar wat is een mens zonder wensen.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 31 2012 7:14 pm

D. Haaksma schreef:Maar wat is een mens zonder wensen.
Overleden? :roll:

CedricV

Bericht door CedricV » di jan 31 2012 7:18 pm

Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 31 2012 7:28 pm

CedricV schreef:Het gaat ivm de 36MP bestanden inderdaad wel interessant zijn om te zien of ze een soort pixelbinning modus ontwerpen waarbij je in RAW-modus de kans krijgt om bvb 12 MP foto's te verkrijgen door het samennemen van 3 pixels...
He, jammer dat je het zo niet kan rekenen. Er zijn wel driemaal zoveel pixels, maar je kan niet die factor 3 zo gebruiken. 8)

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » di jan 31 2012 7:40 pm

Eigenlijk is het gewoon wachten op de 1 pixel camera, 1 pixel net zo groot als de sensor.
Niks geen moeilijke dingen en/of berekeningen meer.
Gewoon 1 pixel die registreert wat je ziet zonder verlies of kleuraanpassing.

Maar ja zal nog wel niet gebeuren.

Ik denk nog steeds dat de D800 de vervanger van de D3x gaat worden. Met een navenant prijskaartje.
En misschien een D800 light ( D700s ) Nieuwe processor, andere sensor maar minder professionele gadgets dan de D4 om het verschil er wel in te houden.

CedricV

Bericht door CedricV » di jan 31 2012 7:53 pm

Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo feb 01 2012 9:39 am

CedricV schreef: De lichtmeting zal zeker en vast wel beter zijn anders zou de rumored face-recognition die bij de D4 komt door de verbeterede lichtmeter er ook niet kunnen komen.
Face-recognition heeft te maken met de hogere resolutie van RGB-sensor, maar dat hoeft niet te betekenen dat de lichtmeting zelf veel zal verbeteren. Overigens ben ik niet erg geïnteresseerd in "face-recognition"; ik vind dit meer iets voor point-and-shoot compacts. De lichtmeting van de huidige generatie camera's is voor mij meer dan voldoende; je moet toch blijven nadenken en interpreteren voor de optimale belichting. Voor mij geen probleem, in tegendeel, maar eerder een zeer aantrekkelijk onderdeel van de foto-techniek. Maar ja, ik ben dan ook groot geworden met manuele lichtmeting ........ :)

M.b.t. de 36MP sensor: ik denk dat dit inderdaad alleen maar interessant is als alternatief voor D3x gebruikers (m.b.t. studio-fotografie, landschapsfotografie e.d.) met uitsluitend topglas. Voor de meeste fotografen is 12-16 MP meer dan voldoende. Ik print mijn plaatjes (soms behoorlijke crops) regelmatig op A3 formaat of groter en ik sta nog iedere keer verbaasd van de kwaliteit. Veel beter vaak dan zelfs mijn 27" beeldscherm deed vermoeden.
Jur

CedricV

Bericht door CedricV » do feb 02 2012 1:54 pm

Delete

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”