Prijsdaling van een opgevolgde camera te verwachten?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
cortjan
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Prijsdaling van een opgevolgde camera te verwachten?

Bericht door cortjan » wo jan 18 2012 11:40 am

Dag,

Is het bekend wat er in het algemeen gebeurt met de verkoopprijs van een nieuwe camera als de opvolger ervan gelanceerd wordt?

Stel dat straks de D400 het licht ziet, is dan de algemene verwachting dat de prijs van de bij de verkopers nog in voorraad zijnde D300s gaat dalen? Zal dat een belangrijke daling zijn, of een habbekrats?

Overigens is de vraag misschien overbodig, want de D300s is op heel veel verkooppunten al uitverkocht. Maar toch de vraag maar gesteld.

Dank voor elke bijdrage.

Cortjan.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Prijsdaling van een opgevolgde camera te verwachten?

Bericht door Marten » wo jan 18 2012 11:49 am

Over het algemeen geldt dat twee jaar na de introductie van een nieuwe body of objectief de adviesprijs is gedaald met 25%.
Verdere prijsdalingen zie je zelden.
Als er een nieuw model uitkomt is het oudere model meestal snel uitverkocht en niet meer leverbaar.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jan 18 2012 11:51 am

cortjan schreef: Overigens is de vraag misschien overbodig, want de D300s is op heel veel verkooppunten al uitverkocht.
Dat heeft mogelijk eerder te maken met de overstromingen in Tailand die eerder hebben plaatsgevonden, waardoor productie van onderdelen en camera's vertraging heeft opgelopen / stil heeft gestaan. Pas in maart 2012 hoopt Nikon weer op normale productiecapaciteit te zitten. Voordat alle tekorten / achterstand in voorraden zijn weggewerkt gaat er dan nog wel wat tijd overheen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo jan 18 2012 12:27 pm

Het hangt er van af. Van de D200 zaten er nog heel veel in de pijplijn toen de D300 uitkwam. Die kon je toen voor ik meen €600 op de kop tikken. Nadat de D300s een tijdje uit was heb ik nog een D300 gevonden voor €750 (na verkoop van de 16-85 uit de kit).

Maar aangezien er nu eigenlijk geen D300's meer zijn zou Nikon die eerst moeten produceren. Als de D400 inderdaad komt, wat logisch lijkt, gaat men waarschijnlijk niet eerst nog een batch D300's maken na het opstarten van de fabriek maar begint men meteen met de D400.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 18 2012 12:29 pm

De D300s wordt toch helemaal niet gemaakt in de ondergestroomde fabriek?

Wellicht gebruiken ze de capaciteit van die fabriek nu anders waardoor er minder geproduceerd worden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo jan 18 2012 12:35 pm

Ik weet het niet, op mijn D300 staat Thailand. Het kan best een andere Thaise fabriek zijn, maar veel onderdelen worden centraal gemaakt. Feit is dat ze lang niet overal in voorraad zijn en waar dat wel zo is de prijs toch een stuk hoger ligt.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 18 2012 12:44 pm

De prijs kan ook hoger zijn door de grotere vraag ernaar vanwege de problemen met de D7000. En dan bedoel ik niet de (vermeende?) focusproblemen, maar met de leveringsproblemen. Mensen zoeken dan toch hun heil bij een D300s.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » wo jan 18 2012 8:33 pm

Feit is op dit moment dat winkels heel weinig Nikon modellen op voorraad hebben.
Bij CameraNu staat het meeste op "Niet op voorraad levertijd onbekend" Het model maakt niet zoveel uit.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jan 19 2012 8:35 am

Dumpprijzen zie je tegenwoordig niet zoveel meer. De D80 ging destijds voor een dumpprijs van 460 euro de deur uit.
De D90 is vorig jaar gedumpt, maar leeft nog steeds.
In het verleden werden ook wel eens bepaalde zaken alleen gedumpt bij Camex (in de tijd dat Camex nog belangrijk was) Ik herinner me bij Camex nog een f/4,0 200 mm AI voor 60 gulden. Een tweedehandse was destijds al rond de 150 gulden. Je ziet nog wel eens dump acties bij Mediamarkt, dan gaat het vrijwel alleen om een Coolpix.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jan 19 2012 10:23 am

Patrick schreef:De D300s wordt toch helemaal niet gemaakt in de ondergestroomde fabriek?
Productie van de D300s was in ieder geval wel in Thailand, al weet ik niet in welke fabriek. Maar de kans is groot dat leveranciers van onderdelen wel overstroomd zijn. Dan krijg je ook supply problemen.
Spul waarmee je foto's maakt...

CedricV

Bericht door CedricV » ma jan 30 2012 1:49 pm

Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma jan 30 2012 2:29 pm

CedricV schreef: Voor de tweedehandsprijs van een D700 (die ondertussen toch wel deels verouderd mag genoemd worden) kan ik bijna twee nieuwe D7000's kopen :lol:
Ach, wat is "verouderd"? Er zijn nog heel veel fotografen die er prima hun brood mee verdienen. Ik denk dat de D700 en D3s nog lang professioneel zullen worden gebruikt en dat ze zeer gewild zullen blijven op de 2e hands markt.
Jur

CedricV

Bericht door CedricV » ma jan 30 2012 4:04 pm

Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma jan 30 2012 4:14 pm

Sterker nog er zijn mensen die vorig jaar tijdens de btw actie van de MM voor 1200 een d700 kochten en hem nu verkopen voor bijna 1700.

CedricV

Bericht door CedricV » ma jan 30 2012 5:27 pm

Delete

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”