beoordeling foto
- Roelof
- Clublid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: beoordeling foto
Laten we er rekening mee houden dat dit de sectie 'foto beoordelingen' is, hier mag je harde commentaren plaatsen, zolang ze maar niet persoonlijk worden. Voor mildere beoordelingen hebben we 'foto presentaties'.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
-
Suus
Nou, hier ben ik dan met mijn reactie.
Ik ben niet de standaard fotograaf.
Het mooie aan de foto vind ik de kleurenoverloop en het unieke van de natuur in een levend lijf (let op: een levend lijf en niet een vogel/flamengo). Tevens de zon die op het kleurengeheel schijnt, wat maakt dat het nog mooier is! En dat alles in grauw vies water, in het hartje van Rotterdam. Wat een contrast!
Dit is natuur, natuur en nog eens natuur. Een beeld dat je meeneemt in de details. Als je de vogel in zijn geheel erop zet dan ben ik al snel uitgekeken. Nu vraagt de foto je om langer te kijken, te ontdekken hoeveel moois je eigenlijk ziet op een op het eerste gezicht niet mooie foto.
Bedankt voor jullie reacties. Het zegt me veel over hoe subjectief 'mooi' is. Ieder zijn schoonheid, gelukkig maar.
Het mooie aan de foto vind ik de kleurenoverloop en het unieke van de natuur in een levend lijf (let op: een levend lijf en niet een vogel/flamengo). Tevens de zon die op het kleurengeheel schijnt, wat maakt dat het nog mooier is! En dat alles in grauw vies water, in het hartje van Rotterdam. Wat een contrast!
Dit is natuur, natuur en nog eens natuur. Een beeld dat je meeneemt in de details. Als je de vogel in zijn geheel erop zet dan ben ik al snel uitgekeken. Nu vraagt de foto je om langer te kijken, te ontdekken hoeveel moois je eigenlijk ziet op een op het eerste gezicht niet mooie foto.
Bedankt voor jullie reacties. Het zegt me veel over hoe subjectief 'mooi' is. Ieder zijn schoonheid, gelukkig maar.
- jan
- Bestuurslid

- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Suus,
Prachtig verhaal
. Maar dan schiet mijn voorstellingsvermogen ernstig tekort. Geeft niet want dat heb ik wel vaker bij moderne kunst 
Prachtig verhaal
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- Léon Obers
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
@Suus
Tja, je kunt het zo interessant vertellen als je wilt, je commentaar op de foto geeft mij in ieder geval geen aanleiding een diepere betekenis aan het plaatje te geven dan het is, integendeel eigenlijk. Jammer.
Tja, je kunt het zo interessant vertellen als je wilt, je commentaar op de foto geeft mij in ieder geval geen aanleiding een diepere betekenis aan het plaatje te geven dan het is, integendeel eigenlijk. Jammer.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
Suus

Nu mijn kritische blik: het commentaar vind ik soms iets te ongepast voor een forum als dit.
- Germay
- Forumlid

? 
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Gert.
- PanzerFaustNL
- Forumlid

- Contacteer:
Die van het kritische blik vind ik heel goed gevonden. De out-of-focus bladeren zorgen ervoor dat je wel moet kijken naar het oog.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
- Hasselbox
- Forumlid

- Contacteer:
Ik wil graag geboeid worden door een goede foto. Deze foto doet dat niet.Suus schreef:Nou, hier ben ik dan met mijn reactie.
Het mooie dat je in de natuur zag, heb je in de afbeelding niet vastgelegd.
Ik denk dat je meer geholpen bent als je jezelf iets bij het commentaar afvraagt i.p.v. commentaar op commentaar te geven.
Gr Hasselaar
-
Rob in Brunssum
Wel of niet geboeid worden door een foto is een heel persoonlijk iets.
Een mening geven is dat ook.
Elkaar in waarde laten is daarbij wel het belangrijkste.
Leuk gedaan Suus!
Een mening geven is dat ook.
Elkaar in waarde laten is daarbij wel het belangrijkste.
Leuk gedaan Suus!
- Hasselbox
- Forumlid

- Contacteer:
Als je alleen maar subjectief naar foto's kijkt, heb je idd gelijk.Rob in Brunssum schreef:Wel of niet geboeid worden door een foto is een heel persoonlijk iets.
Objectief kijken is een ander verhaal.
Gr H.
- Germay
- Forumlid

Ben het met Hasselbox eens wat objectief bekijken betreft.

Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Gert.
Gert.
- PanzerFaustNL
- Forumlid

- Contacteer:
Objectief bestaat niet. Intersubjectief wel. :mrgreen:
Behalve die dingen die op je camera zitten natuurlijk.
Behalve die dingen die op je camera zitten natuurlijk.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
-
oud0001
Tja, als ik je verhaal aanneem dat je hiermee wilt bereiken dat men meer de schoonheid van de natuur gaat zien door er langer naar te kijken, is je doel, denk ik, wel mislukt.
Je hebt wel een behoorlijke kritiek uitgelokt en gekregen maar, dat was je doel niet, of toch wel?
Je hebt wel een behoorlijke kritiek uitgelokt en gekregen maar, dat was je doel niet, of toch wel?
-
Jaap_van_Ekris
Ik ben heel erg voor experimenteren met foto's en beelden. Maar ik denk zelf wel dat een beeld moet communiceren. Het moet jouw idee van schoonheid kunnen overbrengen. En gezien de reactie van de rest van de groep communiceert dit beeld niet wat jij aan schoonheid vindt.Suus schreef:Ik ben niet de standaard fotograaf.
Daar had je wellicht veel strakker kunnen kaderen, zodat het alleen om dat kleurverloop gaat, en veel minder om uitstekende poten en half afgekapte hoofden. Je ziet dat dat voor de gemiddelde kijker de aandacht wegtrekt van het lijf.Suus schreef:Het mooie aan de foto vind ik de kleurenoverloop en het unieke van de natuur in een levend lijf (let op: een levend lijf en niet een vogel/flamengo). Tevens de zon die op het kleurengeheel schijnt, wat maakt dat het nog mooier is!
Tja. Als je dat had willen overbrengen, waar is dat contrast dan? Ik zie Rotterdam namelijk niet.Suus schreef:En dat alles in grauw vies water, in het hartje van Rotterdam. Wat een contrast!
Details kunnen heel erg mooi zijn, maar dan moeten er geen storende andere niet-details in staan, want dan raakt je kijker de weg kwijt.Suus schreef:Dit is natuur, natuur en nog eens natuur. Een beeld dat je meeneemt in de details. Als je de vogel in zijn geheel erop zet dan ben ik al snel uitgekeken.
Je ziet dat vrijwel elke andere kijker gewoon uit verveling de foto terzijde legt. Je zult het beeld dus sterker moeten maken wil je de kijker lang genoeg vast gaan houden zodat hij ook details gaat ontdekken. Je ziet dat jouw 2e foto daar veel beter in slaagt.Suus schreef: Nu vraagt de foto je om langer te kijken, te ontdekken hoeveel moois je eigenlijk ziet op een op het eerste gezicht niet mooie foto.
Jaap
- Hasselbox
- Forumlid

- Contacteer:
Voor de een niet, voor de ander wel.PanzerFaustNL schreef:Objectief bestaat niet. Intersubjectief wel. :mrgreen:
Een beetje studie betreffende de beeldende aspecten helpt daarbij enorm.
Moeilijker is het om min of meer onbewust objectief te kijken. :mrgreen:
Gr. H...