dia's digitaal kopiëren

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: dia's digitaal kopiëren

Bericht door Léon Obers » wo apr 11 2012 2:24 pm

george013 schreef:D80. De balg, dat weet ik niet.
Balg van een vreemd merk kan wel eens problemen opleveren, maar dan zou ik eerder verwachten dat het vooruitstekende prismahuis in de weg staat.
Misschien dat een Nikon PK-13 voldoende is (27,5 mm) om afstand te creëren. PK-12 is 14mm
Vriendelijke groet, Léon Obers

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » wo apr 11 2012 5:37 pm

George,
om de camera op de balg te kunnen monteren moet de balg in de stand staan dat de camera rechtop (dus portretstand) komt te zitten. Als hij eenmaal is gemonteerd, kun je de camera weer naar horizontaal draaien. Voor demonteren ook eerst de camera in portretstand zetten.
Zo werkt het met de PB-4 en ik dacht de meeste nikon balgen. Het moet wel een balg zijn waarvan je de 'objectiefbajonet' (zeg maar het 'mannetje') kunt draaien. Anders heb je inderdaad een tussenring nodig en zal het nog moeilijker worden op 1:2 afbeeldingsmaatstaf te halen.

Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo apr 11 2012 6:22 pm

henkk schreef:George,
Het is een heel proces:
- kleurnegatief fotograferen (inclusief een blanco voor de kleurcorrectie);
- NEF bewerken in CNX2 om de rode kleurzweem weg te halen aan de hand van de correctie voor het blanco negatief;
- NEF inlezen in Photoshop Elements voor de omzetting naar positief; opslaan als TIFF;
- TIFF inlezen in CNX2, kleurcorrectie doorvoeren om de kleur nog wat te verbeteren, eventueel verder corrigeren aan de hand van een grijspunt; ruisreductie toepassen (wel de vraag of dat hier geschikt is, ik doe dat om de korrel minder zichtbaar te maken). Bij een kleinkorreliger negatief zou je nog verscherping kunnen toepassen maar dat heeft voor de nu getoonde foto's m.i. weinig zin.

Waarschijnlijk kan PSE de eindbewerking ook wel uitvoeren, maar ik heb nog niet uitgezocht hoe dat moet.
Het is in PSE kipsimpel: de NEF openen, CTRL-I voor het omzetten en CTRL-SHFT-L voor automatische niveau's. C' est tout! Eventueel nog wat verscherpen.
hier een voorbeeld dat best goed lijkt op de oorspronkelijke afdruk:
Afbeelding

Leon, het lukt me wel het zwartpunt te verschuiven in de curves CNX2 maar niet het witpunt tot onder het zwartpunt. Doe ik iets verkeerd? Overigens gaat het met PSE wel heel erg goed dus of ik deze operatie nog met CNX wil proberen is de vraag.

george013

Bericht door george013 » wo apr 11 2012 7:15 pm

Leon,
Het is de greep, de batterijhouder geloof ik. Zit een tekort in van zo'n 5mm. We hebben het hier al een eerder over gehad en jij was degene die mij hier op wees.

Henkk,
Ik weet niet wat je bedoelt. Ik heb een camera met een vragende fitting en een object met een aanbiedende fitting. Die twee kunnen maar op 1 manier met elkaar gepaard worden, mannetje vrouwtje.

George

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo apr 11 2012 8:03 pm

George,
wat ik bedoel is of de aansluiting van de balg op de camera (of tussenring) draaibaar is. Bij de PB-4 is dat zo en alleen in portretstand kun je de moderne camera's met batterijhouder in de rechtergreep aansluiten. Zo kan ik op de PB-4 wel in alle standen een FA aansluiten maar geen D50 of 700 als de aansluiting niet een kwart slag naar links is gedraaid. Ik beschreef het zoals eerder omdat ik meen dat jij in technische installatie zit en daarom wel zou begrijpen wat ik bedoelde :)

george013

Bericht door george013 » wo apr 11 2012 8:20 pm

Het mannetje zit stijf op de balg. Kan ik niet draaien. Ik begrijp nu wat je bedoelt.
Ik denk dat ik toch maar een tussenringsetje koop met info-doorgave. Zal 2 keer als zodanig gebruikt worden en dan als stofvangers.
George

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo apr 11 2012 8:42 pm

Op de door Léon geplaatste foto
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 15#p520636" onclick="window.open(this.href);return false;
kun je net onder het rode (nikon) streepje een klein stukje zien van de knop die op de PB-4 het draaien van de camera-aansluiting (het mannetje) mogelijk maakt.
De foto maakt ook duidelijk dat je zonder draaien de camera niet af of op de balg krijgt: het batterijhuis komt in de knel met de knop om de camerabevestiging te verstellen.

We zullen het hiermee moeten doen want voor zover ik weet is al dit moois al lang uit productie. Lang leve Ebay!

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo apr 11 2012 8:56 pm

Voor wie wil weten hoe het afliep met de Thomson gazelle:
Dit was een zeer bijzonder gebeuren, De cheetah wist de gazelle op de grond te krijgen, maar een drietal hartebeesten kwam aangegaloppeerd (zijn zo groot als paarden) en verjoegen de cheetah van zijn prooi. Het eindigde met een hongerige cheetah in de bosrand. Wel heel bijzonder hoe verschillende diersoorten elkaar beschermen tegen roofdieren! (alhoewel ik ook wel van katten houd).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo apr 11 2012 9:17 pm

henkk schreef: Het is in PSE kipsimpel: de NEF openen, CTRL-I voor het omzetten en CTRL-SHFT-L voor automatische niveau's. C' est tout! Eventueel nog wat verscherpen.
hier een voorbeeld dat best goed lijkt op de oorspronkelijke afdruk:
Maar ik vind de kleuren toch echt niet goed. Er zit bovendien een verloop in kleur op de rechterrand en het centrum. Ik denk dat de verlichting niet egaal genoeg is op kleur. Overwegend heeft de opname een cyaan zweem. Op de rechterrand in de muur van het kerkje is de kleur iets beter.

EDIT:
De foto van het web even gedownload, wat aan gesleuteld en bestudeerd denk ik dat je de verlichting niet goed doet. Via PB liet je weten een TL-buisje te gebruiken wat je voor een aquarium gebruikt, maar ik denk dat er nogal wat sluierverlichting bijzit van mogelijk aanwezig licht wat er aan de voorkant van het kleurnegatief bij komt. Heb je die dia-houder aan de objectiefkant "afgesloten" (dat balgje tot aan het objectief doorgetrokken en vastgezet op de lens), zodat er geen vals licht op het negatief kan komen?

Er zijn nog wel andere methodes in CNX2 om het keurnegatief te bewerken. Heb zelf geen voorbeeld.
Misschien kun je het NEF-bestand ter beschikking stellen (ik heb je een PB gestuurd). Kan ik kijken wat ik er nog van kan maken.

Gebruiksaanwijzing met verdraaien van de camera-aansluiting op een Nikon balg om dan de camera te bevestigen:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20#p510520" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do apr 12 2012 12:42 am, 2 keer totaal gewijzigd.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo apr 11 2012 9:22 pm

Ja dat is wel een leuke vraag gezien de discussie over het bewerken van foto's in een ander draadje. Ik had al de behoefte daarvoor een 'schuddenbuikend' symbool te vinden.

Ik moet even wat dingen doen om een NEF op het net te zetten maar ga dat proberen. Wordt vervolgd.

Groet, Henk

george013

Bericht door george013 » wo apr 11 2012 9:39 pm

Voor de goede orde. Ik heb geen Nikon balg.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo apr 11 2012 10:03 pm

Dat begreep ik George, maar er zijn misschien andere mensen die ook meelezen. :wink:

george013

Bericht door george013 » do apr 12 2012 8:20 pm

Vandaag een Nikon adapter gekocht voor tussen de balg en de camera. Wat blijkt, als de balg erop gezet wordt is deze 30 graden, natte vinger, verdraaid.
Teruggebracht en ergens anders een tussenringset gekocht. Balg erop en geen probleem, balg recht.
Om de een of andere reden heeft Nikon een verdraaing in het mannetje/vrouwtje verhaal aangebracht en zit er vandaar deze mogelijkheid in de Nikon-spullen.
Nu nog het kopieeren van dia's/negatieven.
George

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » do apr 12 2012 8:54 pm

Met de 60 mm en de D50 krijg ik niet de hele dia in beeld. Kan wel een flink deel scherp krijgen.
Ik vermoed dat je met een DX camera op een balg een 35 mm o.i.d. moet gebruiken.

george013

Bericht door george013 » do apr 12 2012 9:44 pm

Kijk even naar de link van Leon, met het PDF-bestandje. Daar staan formules in die bij benadering iig het verband tussen de voorwerpsafstand, beeldafstand en de vergroting weergeven.
George

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”