d200's fijne scherpte
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Er is al veel geschreven over de scherpte van de D200. Het is een camera die je moet leren kennen. Heb zelf een hele steile leercurve van ongeveer een half jaar gehad voordat ik redelijk tevreden werd. Hij is standaard ingesteld op weinig in-camera bewerking, waardoor je zoveel mogelijk overhoudt voor de nabewerking. Voor "direct klaar" kun je een stand als "vivid"/"levendig" kiezen, waardoor je verzadigde crispy foto's krijgt. Voor bewegingsonscherpte is hij erg gevoelig, dus een VR-lens is zeker met tele geen overbodige luxe.
Als je de D200 goed onder de knie hebt en ook in Capture NX wat basisaanpassingen kunt doen heb je een geweldig stuk gereeschap in handen. Vergelijken met een compact heeft geen zin: door de veel kleinere sensor en de piepkleine brandpuntsafstand heeft een compact een scherptediepte van 1 meter tot oneindig, dus hoe je ook scherp steld, de hele foto is altijd in focus. Probeer daar maar eens een portret met onscherpe achtergrond mee te maken. Dat lukt bijna niet en met een D200 wel!
Overigens vind ik dat dit onderwerp nu al lang in het verkeerde forum staat. Beter in het D100/D200 forum.
Groeten,
Marnix
Als je de D200 goed onder de knie hebt en ook in Capture NX wat basisaanpassingen kunt doen heb je een geweldig stuk gereeschap in handen. Vergelijken met een compact heeft geen zin: door de veel kleinere sensor en de piepkleine brandpuntsafstand heeft een compact een scherptediepte van 1 meter tot oneindig, dus hoe je ook scherp steld, de hele foto is altijd in focus. Probeer daar maar eens een portret met onscherpe achtergrond mee te maken. Dat lukt bijna niet en met een D200 wel!
Overigens vind ik dat dit onderwerp nu al lang in het verkeerde forum staat. Beter in het D100/D200 forum.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
plaatsen foto's
hallo allemaal is er iemand in de omgeving van den bosch die evt.met mij eens van gedachten wil wisselen over de d200 en de evt.mogelijkheden met mijn verwerkingsprogramma capture nx.Ik heb natuurlijk wel wat gerommeld met dit programma maar mischien kan ik nog wat bijleren van julliebarthas schreef:alvast bedankt iedereen voor de opmerkingen. ik heb el ronno een voorbeeldje gemaild.
Re: plaatsen foto's
Ik woon in Ossendrecht heb sinds kort een D200 maar ben wel redelijk thuis in capure NX en diverse andere fotobewerkings apllicaties.a van wanrooij schreef:hallo allemaal is er iemand in de omgeving van den bosch die evt.met mij eens van gedachten wil wisselen over de d200 en de evt.mogelijkheden met mijn verwerkingsprogramma capture nx.Ik heb natuurlijk wel wat gerommeld met dit programma maar mischien kan ik nog wat bijleren van julliebarthas schreef:alvast bedankt iedereen voor de opmerkingen. ik heb el ronno een voorbeeldje gemaild.
Luc
Grappige discussie wel.
Beschik over alle genoemde camera's inclusief die daarboven en daaronder. Heb die ervaring helemaal niet.
Wat wel meespeelt is dat de schermen steeds groter worden. Hierdoor lijkt het dat foto's met minder pixels minder scherp lijken. Kijk maar eens naar het verschil tussen het schermpje op de camera en een groot beeldscherm of zelfs televisie.
Ook is het zo dat een digitale camera altijd minder scherp is dan een analoge camera. De softwarematige bewerking in de camera of in de computer lost dit normaliter op.
Beschik over alle genoemde camera's inclusief die daarboven en daaronder. Heb die ervaring helemaal niet.
Wat wel meespeelt is dat de schermen steeds groter worden. Hierdoor lijkt het dat foto's met minder pixels minder scherp lijken. Kijk maar eens naar het verschil tussen het schermpje op de camera en een groot beeldscherm of zelfs televisie.
Ook is het zo dat een digitale camera altijd minder scherp is dan een analoge camera. De softwarematige bewerking in de camera of in de computer lost dit normaliter op.
Vraagstelling is al zo fout, dat ik er op voorhand geen zin heb om te reageren.barthas schreef:niet dus. wie voelt zich ook in de zeik genomen als hij of zij de resultaten bekijkt, vervaardigd met de d200. een soort wollige scherpte, maar nooit echt haaaaarrscherp. vooral met een groothoek... de d2h heeft dat wel.
doe ik het toch.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
2 mogelijkheden
Als iemand niet tevreden is met de D200 kan het 2 oorzaken hebben.
a. de camera is defect en veroorzaakt de klacht
b. de man/vrouw achetr de camera snapt er niets van.
In situatie a direct naar het NSP in Beverwijk en laten nakijken dat ding.
In situatie b is de D200 te hoog gegrepen en zal er een hele leercurve moeten plaatsvinden om op het goede niveau te komen.
Maar dat kost tijd en energie.
Groetjes George
a. de camera is defect en veroorzaakt de klacht
b. de man/vrouw achetr de camera snapt er niets van.
In situatie a direct naar het NSP in Beverwijk en laten nakijken dat ding.
In situatie b is de D200 te hoog gegrepen en zal er een hele leercurve moeten plaatsvinden om op het goede niveau te komen.
Maar dat kost tijd en energie.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
-
- Clublid
spoorloos vermist
Sinds 27 juni 2007 is er niets meer van Barthas gehoord op dit forum
Moeten we een opsporingsbericht doen uitgaan
Of bij vermist een oproep plaatsen
Kan natuurlijk ook vragen Barthas laat even iets van je horen.
Groetjes George

Moeten we een opsporingsbericht doen uitgaan

Of bij vermist een oproep plaatsen

Kan natuurlijk ook vragen Barthas laat even iets van je horen.

Groetjes George

Re: spoorloos vermist
Ik kan me vergissen maar volgens mij heb ik zijn camera te koop zien staan een tijdje terug.George Fennes schreef:Sinds 27 juni 2007 is er niets meer van Barthas gehoord op dit forum![]()
Moeten we een opsporingsbericht doen uitgaan![]()
Of bij vermist een oproep plaatsen![]()
Kan natuurlijk ook vragen Barthas laat even iets van je horen.![]()
Groetjes George
-
- Clublid
te hoog gegrepen
Niet iedereen kan met een Nikon fotograferen en zeker niet met een D200
Maar het had wel zo netjes geweest om even te melden hoe het verder is gegaan.
Groetjes George

Maar het had wel zo netjes geweest om even te melden hoe het verder is gegaan.
Groetjes George

Aangezien ik toch nog twijfel of ik de D200 moet kopen of de D300 wilde ii er morgen een lenen van een goede kennis. Kan ii meteen kijken hoe het zit met de scherpte.
Zal een deze dagen mijn bevindingen op dit forum doorgeven.Ligt er even aan of ik mijn dag heb om te fotograferen.
Heb al wel gehoord dat die kennis ook al moeite heeft met de scherpte van de D200 dus zal het het mij dubbel benieuwen
gr
Braakhuis
Zal een deze dagen mijn bevindingen op dit forum doorgeven.Ligt er even aan of ik mijn dag heb om te fotograferen.
Heb al wel gehoord dat die kennis ook al moeite heeft met de scherpte van de D200 dus zal het het mij dubbel benieuwen
gr
Braakhuis