d200's fijne scherpte
d200's fijne scherpte
niet dus. wie voelt zich ook in de zeik genomen als hij of zij de resultaten bekijkt, vervaardigd met de d200. een soort wollige scherpte, maar nooit echt haaaaarrscherp. vooral met een groothoek... de d2h heeft dat wel.
Re: d200's fijne scherpte
Maar dat is appels met peren vergelijken. En prosumer met een pro body. Teveel MP's met voor bewegingsonscherpte betere minder MP's.barthas schreef:de d2h heeft dat wel.
Je zal niet de eerste zijn die van een D2H(s) naar een meer mp-camera gaat en problemen heeft met de scherpte. Pluis de amerikaanse fora er maar op na.
Die fotootjes zijn in-camera bewerkt. Dat kun je ook in de D200 in-camera laten doen, maar betere resultaten haal je met achteraf zelf bewerken. Ik heb helaas geen D200 dus kan verder niet vergelijken.barthas schreef:bovendien zie ik wel eens fotootjes uit ritsratsklikdigitaaltjes die scherper ogen dan mijn bestandjes. da's toch raar?
Ik moet het doen met een D2Hs. En ben niet ontevreden...

geen scherpe foto's
inderdaad dit probleem heb ik ook met een d200 en met een af-s nikkor 12-24 f4 g ed lens en met eenaf nikkor 35-70 f 2.8.Ook met flitsen zijn de foto's niet echt scherp???? 

Meer MP’s vergen ook meer van je techniek , de D2H heeft maar 4MP en dan valt bewegings onscherpte minder op, een 10 of 12 MP kamera is wat dat betreft een stuk minder vergevingsgezind , een kwestie van volhouden en oefenen dan moet het goed komen , plus natuurlijk de juiste nabewerking.
Groeten Jan
Groeten Jan
Re: geen scherpe foto's
Nee, de klik klak camera's zijn scherper omdat de verbetering in de camera is verwerkt. Bij de DSLR's moet je de digitale doka in. Doe je dit goed heb je veel betere ( o.m. scherpere ) foto's dan wat een klik klak ooit zal kunnen produceren. (beetje afhankelijk van het gebruikte objectief )a van wanrooij schreef:inderdaad dit probleem heb ik ook met een d200 en met een af-s nikkor 12-24 f4 g ed lens en met eenaf nikkor 35-70 f 2.8.Ook met flitsen zijn de foto's niet echt scherp????
groet,
Rik
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ja en hoe is je nabewerking.
Voor luie D200-ers:
Importeer in Picture Project, gooi je serie door de automatische verbetering en klaar is Barthas.
En:
Zet hem op 1 velds-meting, stel scherp op datgene wat je scherp wilt hebben, blokkeer met de onspanknop je scherpstelling en belichting, maak je compositie en druk af.
Zorg voor een niet te groot diafragma ivm de scherptediepte.
resultaat moet retescherp kunnen zijn.
Voor luie D200-ers:
Importeer in Picture Project, gooi je serie door de automatische verbetering en klaar is Barthas.
En:
Zet hem op 1 velds-meting, stel scherp op datgene wat je scherp wilt hebben, blokkeer met de onspanknop je scherpstelling en belichting, maak je compositie en druk af.
Zorg voor een niet te groot diafragma ivm de scherptediepte.
resultaat moet retescherp kunnen zijn.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Heb je beschikking over beide camera's met dezelfde lens en kun je een proefopname plaatsen? Dan kijken we even mee... 
Heeft inderdaad met meer megapixels te maken, maar ook met je workflow, zoals automatische scherpte enzo. Dat moet je niet meerekenen!
Dat is waarom compactcameraatjes vaak zo scherp lijken, gewoon weinig MP's en flinke softwarematige verscherping... niet altijd mooi en niet handig bij nabewerking.

Heeft inderdaad met meer megapixels te maken, maar ook met je workflow, zoals automatische scherpte enzo. Dat moet je niet meerekenen!
Dat is waarom compactcameraatjes vaak zo scherp lijken, gewoon weinig MP's en flinke softwarematige verscherping... niet altijd mooi en niet handig bij nabewerking.