Ervaringen D200

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Edje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Edje » do apr 06 2006 8:56 pm

Ik had dat artikel ook gelezen, nadat ik mijn camera gekocht had, de camera opzich is helemaal geweldig, bij foto's van korte afstand, haarscherp, maar ga je richting de 200 mm , dan lukt het mij niet om de foto's net zo scherp te krijgen. Staat de VR ingeschakeld op aktief dan komen ze redelijk in de buurt, maar om het echt scherp te noemen, nee. Had ik van tevoren trouwens geweten dat Inca als importeur dicht moet en als ik ook had geweten van die onscherpte, dan had ik hoogst waarschijnlijk een andere camera gekocht, waarschijnlijk geen Nikon... De bediening van de D200 vindt ik trouwens wel geweldig, alleen het knopje voorop de camera CSM (selectieknop scherpstelstand) die wil nogal eens tijdens het fotograferen om gaan. Ik heb laatst nog wat avond opnamen gemaakt van flats met lichtkoepels op de kop en daar had ik last van banding, de foto was genomen op 29 mm, sluitertijd op 8 sec. iso 160, f 4,0 en jpeg high, en bij een foto op 42 mm f 4,5 8 sec. iso 100 waarbij dus volgens Nikon geen banding optreed, was het ook te zien zij het minimaal. Ed

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » do apr 06 2006 9:29 pm

Edje, twee dingen:

1. als je de camera op (stabiel) statief zet als je met 200 mm. fotografeert, zijn de beelden dan ook minder scherp? VR is goed, maar niet zo goed als een statief. Daarnaast, als je een foto maakt van iets verder weg, is het niet ongewoon dat het beeld minder scherp is dan van iets dichtbij. Er huizen veel stofjes en andere kleine dingen in de lucht, die het beeld vertroebelen.
2. als je last van banding hebt bij een camera-instelling waarbij dat volgens Nikon niet zou mogen, dan heb je garantie. Zie hiervoor de meldingen hierover van Nikon (staan ook ergens op het forum beschreven).

Het zou dus wel eens kunnen zijn dat jouw eerste klacht los staat van de camera en de tweede opgelost kan worden. :wink:

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » do apr 06 2006 9:43 pm

Dag Ed,

Inderdaad maak er werk van om het banding probleem te laten oplossen (juist omdat Nikon het niet noemt op laten lossen!). Ga desnoods bij INCA zelf langs en vraag of ze er naar kunnen kijken.

Onscherpte ligt niet aan de D200! Sorry (als het bij andere afstanden wel scherp is), ligt het gewoon...ach het is al uitgebreid besproken wat het kan zijn in deze topic.

Amadeus Gould

Edje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Edje » vr apr 07 2006 11:02 am

amadeus, ik ben er nu achter, als je in je opname menu naar beeld optimaliseren gaat en je stelt hem in op levendig of op extra levendig, worden je foto's wel scherp, zelfs op 200mm uit de hand. En wat betreft de banding zou ik graag een voorbeeldfoto laten zien, maar maar weet niet hoe ik deze kan laten zien, ik wil graag een oordeel horen of het idd. banding betreft. Maar ik ben blij dat de foto's nu wel scherp worden.. groet Ed

Lucas

Bericht door Lucas » vr apr 07 2006 7:09 pm

Ik heb zelf geen D200 maar een D50. Hier heb je bij Beeld optimaliseren in het menu de mogelijkheid om de optie Scherper te kiezen. misschien gaat dat bij de D200 ook?

Lucas

Bericht door Lucas » vr apr 07 2006 11:02 pm

Trouwens, ( zie bladzijde 1 van deze disc ) wat een mooi progje, dat
BDSizer, super!

Wolverlei

Bericht door Wolverlei » za apr 08 2006 1:37 pm

Er is niets mis met de scherpte van de D200. Ik heb er nu zo'n 5000 beelden mee gemaakt en ik kan geen fouten van de camera ontdekken, wel fouten die ik zelf maak. Bijvoorbeeld door een VR objectief op een rijstzak te leggen op mijn auto-portierraam en de VR vergeten uit te zetten (met een 80-400 VR) Dan krijg je dus echt onscherpe foto's maar dat had ik dus kunnen weten.

Dat er geen interne verscherping zomaar gedaan wordt is natuurlijk een groot voordeel. Feitelijk kun je met verscherping je beeld helemaal vernielen. Er zijn meer methodes om het fout te doen dan goed. En dan is het heel prettig dat je niet voor een voldongen feit komt te staan dat wordt veroorzaakt door je camera. Maar je kunt instellingen wijzigen in de persoonlijke instelling waaronder het contrast en verzadiging en de interne verscherping.

Voor laagwaardig gebruik (web, printjes) is dat geen probleem en kun je een fantastisch lijkend resultaat krijgen, samen met een goed objectief. Maar heb je het voor hoogwaardig gebruik nodig (drukwerk, interpolatie) blijf dan af van die instellingen. Je fotografeert dan uiteraard al in NEF en adobeRGB, maar ook verscherpen naderhand kun je beter laten totdat je een eindresultaat hebt bereikt en DAN pas een laatste fijnverscherping toepassen.
Dan blijkt de D200 een prima en uiterst scherp resultaat te kunnen produceren (net zoals de andere camera's trouwens)

En ja, als je geen statief gebruikt en altijd op de AF verrtrouwt dan kun je wel eens tegen een wat minder goed beeld oplopen. Dat is niet de schuld van een camera.

Nikon-Jack

Bericht door Nikon-Jack » zo apr 09 2006 4:54 pm

Scherpte D200 met 2.8-80~200mm op stand 200mm is toch wel een uitdaging. Het lukt wel, maar geen 100% trefzekerheid.

@AG: Ik zal je talloze adviezen een statief te gebruiken ter harte gaan nemen. Helaas beschik ik nu slechts over een oude Velbon VEB-3. Niet echt een stabiel hulpmiddel. Verder heb ik een Manfrotto 680B eenbeen.
Heb je nog adviezen?

Ed Agter

Bericht door Ed Agter » do apr 13 2006 4:56 pm

Kane schreef:Hmm, nu ik dit allemaal lees, ga ik wel echt twijfelen of ik de D200 wel ga aanschaffen. Ik ben zeer benieuwd naar reacties van andere gebruikers.
Jan
Ik heb de D200 nu een paar maanden en het is een fantastische camera en kan hem echt aanbevelen. Mijn D70 is ook prima maar die gebruik ik nu zeker niet meer met mijn lange lenzen.
Ik heb er verschillende lenzen op van de 10-20 Sigma t/m de 300-800 sigma,de 70-200 VR en de 200-400 VR alsmede o.a. de 105-2,8 macro.
Met alle lenzen moet je je techniek goed in de gaten houden en als ik echt scherpe foto's wil hebben dan maak ik die op een statief met een afstandsbediening. Ook bij gebruik van een VR lens kun je niet eindeloos uitvergroten zonder onscherp te worden als je uit de hand opnamen maakt. Zo'n VR helpt enorm maar heeft ook zijn grenzen.
Als je dus op grote afstand iets wilt fotogaferen moet je dichterbij zien te komen, een grotere lens gebruiken of anders een statief.
Ik ben ook maar een vrijetijdsfotograaf die met schade en schande probeert scherpe plaatjes te maken maar techniek is echt het belangrijkste. Met elk ander cameramerk maak je ook onscherpe foto's als dat niet goed is. Verder is een goede (pro) lens natuurlijk ook niet weg.

Golf-man

Ed Agter

Bericht door Ed Agter » do apr 13 2006 4:57 pm

Nikon-Jack schreef:Scherpte D200 met 2.8-80~200mm op stand 200mm is toch wel een uitdaging. Het lukt wel, maar geen 100% trefzekerheid.

@AG: Ik zal je talloze adviezen een statief te gebruiken ter harte gaan nemen. Helaas beschik ik nu slechts over een oude Velbon VEB-3. Niet echt een stabiel hulpmiddel. Verder heb ik een Manfrotto 680B eenbeen.
Heb je nog adviezen?
Een afstandsbediening!!!

Golf-man

Kane

Bericht door Kane » zo apr 16 2006 10:27 pm

@ Janwerner, sorry voor trage reactie.
Wat mij doet twijfelen, zijn de verhalen over onscherpe foto's banding enz.... Nu heb ik de D70 waar ik prima foto's mee maak, maar was van plan de D200 te kopen.... heb me besluit genomen, IK KOOP M NIET...... eerst maar eens de (in mijn ogen) kinderziektes eruit.
Gr, Jan

Wolverlei

Bericht door Wolverlei » zo apr 16 2006 10:47 pm

@Kane

Blij dat er toch nog iemand is die in sprookjes gelooft..

Hoeveel mensen zijn er die ERVARING hebben met banding? En hoeveel mensen hebben echt een aanwijsbaar probleem met de (on)scherpte van de D200?

Als je lang genoieg wacht heb je vanzelf weer een nieuw model met zogenaamde kinderziektes en zo kun je lekker blijven doorgaan.. hoef je nooit een nieuwe camera te kopen en DAT is natuurlijk ook heel erg waar.

De D200 heeft wat betreft afbeeldingskwaliteit niet zo veel minder in huis. En voor een habbekrats koop je ook een F2 zonder ziektes en daarbij een coolscan om te digitaliseren. Ben je minder geld kwijt dan een D200 en hoef je helemaal niet meer te twijfelen.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat die flauwekul over kinderziektes iedere keer weer de kop op steekt bij iedere nieuwe introductie door de jaren heen. Ik heb wat introducties meegemaakt kan ik je vertellen.. vanaf de eerste electronische camera (zeiden ze zelf: Canon AE-1) was er altijd wel wat. Soms waar, soms bedacht door niet-gebruikers en gecultiveerd door (toen) fotoclubs en tijdschriften en (nu) gebruikersfora om voor zichzelf te rechtvaardigen dat ze het geld er niet voor (over) hadden.. tja..

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » ma apr 17 2006 12:57 am

Dag Forumvrienden,

@Kane
Als de noodzaak om van 6 naar 10 megapixel te gaan er (nog) niet is en idem voor een metalen body, dan kan ik die keuze best begrijpen. Bovendien om de kwaliteiten van zo'n hoge pixel camera echt ten volle te gebruiken komen er weer een groot aantal zaken bij (d.w.z je zult voor het bereiken van die extra scherpte hogere eisen gaan stellen aan objectieven en belangrijker opname-techniek - zie fotografie algemeen forum).

Ik vind het te ver gaan de berichten over banding af te doen als een sprookje (zie Rørslett's review, waar echt een geval wordt genoemd). Het is natuurlijk niet juist als men van een muis een olifant gaat maken. Maar wat meer duidelijkheid en openheid van de kant van Nikon (in het algemeen) zou voor een zeker aantal mensen wel betere pr zijn.

Just my two cents opinion.

AG

pa0mrl

Bericht door pa0mrl » ma apr 17 2006 2:58 am

Koop wat je wilt. De een beredeneert het 100%, een ander doet het op zijn gevoel. Het is goed.

http://www.kenrockwell.com/tech/00-new-today.htm

Ken werkt dagelijks deze site bij en hij beweert (even kort samengevat) dat als je niet kan fotograferen het niet uitmaakt wat je koopt, want het wordt toch nooit wat. Kun je wel fotograferen, dat maakt het niet uit wat je koopt, want de camera doet er niet toe.

Ik heb toen ik voor de keuze stond, veel gelezen op internet, nagedacht en zelf een keuze gemaakt. Zie mijn profiel.

Iemand die een andere keuze maakt, prima! Have fun en geniet van het maken van foto's.

Wolverlei

Bericht door Wolverlei » ma apr 17 2006 1:11 pm

en zo is het..

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”