Ervaringen D200
Ervaringen D200
Hierbij wil ik een nieuw topic openen speciaal om de ervaringen te delen van de D200. Na lang wachten kon ik hem eindelijk afhalen. Ik ben nu een paar dagen aan het proberen geweest en kan er nu iets over vertellen. Ik heb nu een setje van een D200 met een MB D200 een 18-200 vr2 lens en een sb800 flitser. Over de flitser kan ik melden, geweldig, uniek stukje techniek. De MB D200 battery grip geeft een zeer stabiele grip op de camera in zowel horizontale als vertikale houding en brengt de camera perfect in balance. Het menu in de camera zelf werkt zeer duidelijk en is logisch opgezet en ook de snelknop boven op om de wb, iso en kwalitijd werkt snel en handig. Over het gebruik van de camera i.c.v. de 18-200 lens ben ik een beetje voorzichtig, ik maak er hele mooie scherpe goed belichtte foto's mee, zeker dichtbij in zowel 18mm als 200 mm, binnen ca. een halve meter tot enkele meters afstand van het object. Daarintegen als ik foto's maak van verdere afstand, en dan heb ik het over een meter of honderd of van bewegende objecten, is negen van de tien keer de foto niet geheel scherp. Waar dit nu aan ligt daar ben ik nog niet uit, dat ik hier niet blij mee ben, is logisch, maar ik moet even uitzoeken hoe dit nu komt. Ook met de vr stand op aan en op aktief, zijn de foto's vaak niet scherp. Voor de rest echt een beest van een camera, zeer zeer snel, wat ik ook heel netjes vind is de raster indeling die je aan kunt zetten. Wordt vervolgd, en ik hoop dat iedereen die nu een D200 in zijn bezit heeft zijn ervaring hiet deelt Groeten en fotoplezier ED
Dag Ed,
je schrijft dat foto's op afstand van honderden meters niet scherp zijn, evenals bewegende beelden. Wellicht is het handig om te kijken naar de sluitertijd: of die niet te lang is.
Je spreekt over 9 van de 10 keer niet scherp, en 1/10 dus wel. Dit geeft mij de indruk dat het niet het objectief is maar iets anders...bijv. de sluitertijd.
Het lijkt me belangrijk hier achter te komen, want dan weet je waar het echt aan ligt.
AG
je schrijft dat foto's op afstand van honderden meters niet scherp zijn, evenals bewegende beelden. Wellicht is het handig om te kijken naar de sluitertijd: of die niet te lang is.
Je spreekt over 9 van de 10 keer niet scherp, en 1/10 dus wel. Dit geeft mij de indruk dat het niet het objectief is maar iets anders...bijv. de sluitertijd.
Het lijkt me belangrijk hier achter te komen, want dan weet je waar het echt aan ligt.
AG
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op zo feb 26 2006 11:30 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat hij net als mij aan het soft gevoel moest wennen van Nikon. Mijn D50 heeft dat helemaal met de 18-55 lens op 100% zijn die fotos gewoon soft om te zien, geen scherpe tekening.
Heb nu 2e hands een lensje gekocht voor 40e en dat gaat al een stuk beter als de kit lens. Ik heb ook een aantal 18-200VR fotos gezien in het zoombereik en ik vind het mooie lens maar het haalt qua scherpte een 70-200 F2.8 zeker niet.
Heb je zo'n foto wel eens door BD Sizer gehaald? http://www.photo-freeware.net/downloads ... php?id=551
Echt een super progje, alleen ff sharpen foto aanvinken en op 800 laten staan je zult versteld zijn hoeveel scherpte je wint !
Rob
Heb nu 2e hands een lensje gekocht voor 40e en dat gaat al een stuk beter als de kit lens. Ik heb ook een aantal 18-200VR fotos gezien in het zoombereik en ik vind het mooie lens maar het haalt qua scherpte een 70-200 F2.8 zeker niet.
Heb je zo'n foto wel eens door BD Sizer gehaald? http://www.photo-freeware.net/downloads ... php?id=551
Echt een super progje, alleen ff sharpen foto aanvinken en op 800 laten staan je zult versteld zijn hoeveel scherpte je wint !
Rob
Nu is de 18-55 kitlens van de D50 ook geen echt scherpe lens. Vergeet niet dat het een goedkope lens is. Natuurlijk is dat niet vergelijkbaar met de scherpte van bijvoorbeeld de 70-200 f/2.8. Maar daar zit ook een prijsverschil in. Dat prijsverschil is er niet voor niets.Rob schreef:Ik denk dat hij net als mij aan het soft gevoel moest wennen van Nikon. Mijn D50 heeft dat helemaal met de 18-55 lens op 100% zijn die fotos gewoon soft om te zien, geen scherpe tekening.
Rob
Zelf vind ik mijn 18-70 ook behoorlijk soft. Hoewel veel anderen dit tegenspreken. Maar ik heb als vergelijkingsmateriaal dan bijvoorbeeld een 105mm f/2.8 en een 80-200 f/2.8 Wat beide ragscherpe lenzen zijn, van compleet andere prijsklasse.
De mooiste manier van sharpenen blijft de High-pass sharpen methode in Photoshop vind ikzelf. En je hebt de complete controle over wat je wilt verscherpen.
Nu heb ik zelf nog niet gewerkt met de 18-200 VR. Maar dit lijkt me natuurlijk wel leuk, maar ik heb er geen illussies over dat hij net zo scherp is als mijn 80-200 f/2.8. Het feit dat d 18-200 een verlopend diafragma heeft, zegt al redelijk veel. Daarnaast gaat de lens van groothoek tot tele.
Met zo'n verschillend berijk is het alleen maar logisch dat er kwaliteitsverlies optreed. Dat is altijd zo met een zoomlens t.o.v. een prime. En zeker met een bereik van 18-200 heb je dat nog erger, het is een meer dan 10x zoom, en dus zul je daar ook de nadelen van hebben.
Ik heb zelf ook de D200 met de 18-200VR. Inderdaad dichtbij kun je er heel scherpe foto's mee maken maar wat verder weg worden ze soft.
Bij een kleiner diafragma wordt het wel iets beter.
Om die reden denk ik er ook over om de 70-200 aan te schaffen en er een 12-24/f4 bij te nemen voor groothoek. Of een 20 (of 24 als die er is)mm prime. Ik ben daar nog niet uit. De testen van de 12-24 zijn redelijk goed maar dan heb je misschien weer een niet zo lichtsterke lens met die max diafragma van f4.
Iemand suggesties?[/img]
Bij een kleiner diafragma wordt het wel iets beter.
Om die reden denk ik er ook over om de 70-200 aan te schaffen en er een 12-24/f4 bij te nemen voor groothoek. Of een 20 (of 24 als die er is)mm prime. Ik ben daar nog niet uit. De testen van de 12-24 zijn redelijk goed maar dan heb je misschien weer een niet zo lichtsterke lens met die max diafragma van f4.
Iemand suggesties?[/img]
Ik wilde de D200 eerst volautomatisch uitproberen, maar kennelijk vallen de resultaten dan in sommige situaties tegen. Ik heb nu mijn autofocus in het menu op lock on gezet,mijn afc op scherpstelling gezet. Verder heb ik mijn selectieknop af-veldstand opgroep dynamische af. Nu heb ik een paar foto's gemaakt en het gaat al een stuk beter. Als ik nu mijn sluitertijd versnel waardoor ik door lichtomstandigheden ook mijn iso waarde moest verhogen tot 250, zijn de foto's op 200mm wel goed scherp. En het verhaal over nikon toestellen waarvan de foto soft is gaat er bij mij niet in, de foto moet gewoon 100 pct scherp zijn, als ik soft wil gooi ik wel een filtertje eroverheen. Dus we gaan maar wat verder in de menu's rommelen. Ik ben trouwens wel heel erg benieuwd naar die 105 mm vr lens die eraan gaat komen ook wat ie gaat kosten.
Ed
Ed
Dat die foto's zo uit de camera wat aan de softe kant zijn las ik voor het eerst vorige week in 'Het Grote D200 dpReview' Mij was dat nog niet opgevallen. Phil Askey van Dpreview heeft alles getest in de jpg-stand, terwijl ik altijd met RAW fotografeer. Het is algemeen bekend dat (semi)professionele digitale camera's standaard wat softe ongesatureerde foto's produceren. Dat doen fabrikanten bewust omdat ze ervan uit gaan dat de fotograaf zijn foto's zelf verder bewerkt. Ook de foto's van de Canon 1D MK II & 1DS MK II zijn standaard soft.Edje schreef:Ik wilde de D200 eerst volautomatisch uitproberen, maar kennelijk vallen de resultaten dan in sommige situaties tegen. Ik heb nu mijn autofocus in het menu op lock on gezet,mijn afc op scherpstelling gezet. Verder heb ik mijn selectieknop af-veldstand opgroep dynamische af. Nu heb ik een paar foto's gemaakt en het gaat al een stuk beter. Als ik nu mijn sluitertijd versnel waardoor ik door lichtomstandigheden ook mijn iso waarde moest verhogen tot 250, zijn de foto's op 200mm wel goed scherp. En het verhaal over nikon toestellen waarvan de foto soft is gaat er bij mij niet in, de foto moet gewoon 100 pct scherp zijn, als ik soft wil gooi ik wel een filtertje eroverheen. Dus we gaan maar wat verder in de menu's rommelen. Ik ben trouwens wel heel erg benieuwd naar die 105 mm vr lens die eraan gaat komen ook wat ie gaat kosten.
Ed
Ik verscherp bijna nooit en soms maak ik de foto's nog wat softer. Vaak stoor ik mij aan de overdreven verscherpte foto's.
Ook merk ik dat er nogal wat fotografen zijn die met een veel te lange sluitertijd fotograferen en er trots op zijn dat ze met een 200mm objectief nog met 1/30 sec. zo uit de hand scherpe foto's maken. Alsof dat iets is waar men trots op kan zijn. Vaak hebben ze er nog nooit van gehoord dat de sluitertijd gerelateerd moet zijn aan de lengte van de brandpunt. Werken met een statief is natuurlijk helemaal kinderachtig en als ze een statief gebruiken is het een goedkoop gammel ding. Want ze gebruiken toch nooit een statief, dus die hoeft ook niets te kosten.
Als je een D200 koopt dan is de stand volautomatisch niet direct de eerste keus. Een overbodige stand op deze camera, dunkt mij.
Die 18-55mm kitlens maakt Nikon natuurlijk om commerciële redenen, maar dat is niet iets om trots op te zijn.
idd die stand volautomatisch is wat overbodig, maar het verbreed wel de markt. Ik wilde kijken wat de D200 volautomatisch kon, maar je kan idd beter het meest handmatig instellen. Volautomatisch werkt het wel maar niet goed genoeg voor pietlutten als wij. Ik heb nu ook de eerste avond opnames gemaakt op een sluitertijd van 30 sec. en f11,0 en er zijn geen vertekeningen te zien, ook geen kleurveranderingen in de hoeken. En je bedoelt denk ik de 18-200 lens
Ik heb ook dD200 en heb ook problemen met scherpte op afstand vooral als de sluitertijde langer worden nu weet ik wel dat de sluiter trijd nooitlanger...enz.enz maar met de D100 nam ik haarscherpefoto,s uit de hand op 60.ste dat met een 80/200 2.8 met de D200 kan je dit wel vergeten ik geef dan ook het advies ALS JE OVERSTAPT OP DE D200 STAP DAN OOK OVER NAAR DE VR OBJECTIEVEN want het is niet te doen om veraf foto,s scherp te krijgen met de D200 ..ja op sttief met vooropklappende spiegel worden ze redelijk scherp ...ik vind de D200 tegenvallen...brian
Dag Brian,
Als ik je goed begrijp zeg je dat je bij de D200 die meer pixels heeft dan de D100 beter een VR objectief kunt nemen voor het tele werk omdat je vanwege het grotere aantal pixels eerder onscherpte zal zien.
Bij de D100 kon je er nog mee weg komen (viel de onscherpte niet op), bij de D200 niet meer. Of is het iets anders?
AG
Als ik je goed begrijp zeg je dat je bij de D200 die meer pixels heeft dan de D100 beter een VR objectief kunt nemen voor het tele werk omdat je vanwege het grotere aantal pixels eerder onscherpte zal zien.
Bij de D100 kon je er nog mee weg komen (viel de onscherpte niet op), bij de D200 niet meer. Of is het iets anders?
AG
Ik weet niet of het aan de pixels ligt..
Ik heb lang met de D100 foto,s gemaakt en veel onder slechte omstandigheden op popconcerten .festivals ed. daar werk je met bestaand ligt als dat kan (is mooier) met de D100 en de 80/200 2.8 kon ik goed uit de voeten natuurlijk had ik ook vaak bewogen foto,s omdat de sluitertijd vaak te lang is maar ik had altijd een groot aantal foto,s gewoon goed ook op 60 ste uit de hand ..nu met de D200 is mij dit nog niet gelukt met voldoende licht en geen groot zoom bereik prima scherp maar bij inzoomen steeds onscherper heb dus ook mijn 80/200 verkocht en ga nu de 70/200 2.8 vr ed halen hoop dat het dan weer beter gaat..
Kortom de D200 straft bewegingsonscherpte af meer als de D100.
Ik heb samen met een winkelier foto,s gemaakt buiten met de D100 en de D200 met de zelfde 80/200 en sluitertijd diafragma enz.uit de hand bijde hetzelfde ingezoomd en het zelfde gefotografeerd nu bij inzoomen van de foto op nhet beeldscherm was de D100 foto langer scherp als de foto van de D200 coclusie de D200 presteerd minder op dat vlak als de D100.....brian
Ik heb lang met de D100 foto,s gemaakt en veel onder slechte omstandigheden op popconcerten .festivals ed. daar werk je met bestaand ligt als dat kan (is mooier) met de D100 en de 80/200 2.8 kon ik goed uit de voeten natuurlijk had ik ook vaak bewogen foto,s omdat de sluitertijd vaak te lang is maar ik had altijd een groot aantal foto,s gewoon goed ook op 60 ste uit de hand ..nu met de D200 is mij dit nog niet gelukt met voldoende licht en geen groot zoom bereik prima scherp maar bij inzoomen steeds onscherper heb dus ook mijn 80/200 verkocht en ga nu de 70/200 2.8 vr ed halen hoop dat het dan weer beter gaat..
Kortom de D200 straft bewegingsonscherpte af meer als de D100.
Ik heb samen met een winkelier foto,s gemaakt buiten met de D100 en de D200 met de zelfde 80/200 en sluitertijd diafragma enz.uit de hand bijde hetzelfde ingezoomd en het zelfde gefotografeerd nu bij inzoomen van de foto op nhet beeldscherm was de D100 foto langer scherp als de foto van de D200 coclusie de D200 presteerd minder op dat vlak als de D100.....brian
Dag Brian,
Ik probeer de reden te vinden waarom. Het kan wellicht ook liggen aan gewicht/balans in de hand etc. Bij 1/60ste op 200mm kan het van kleine dingen afhangen. Je moet toch aardig geoefend zijn om uit de hand met de D100 scherpe foto's te krijgen bij deze instellinge. Mij lukt dat niet, maar er zijn (professionele) fotografen die dat wel lukt!
Aan een kant jammer dat je geld extra moest uitgeven voor de 70-200. Het is volgens de berichten wel een mooi objectief. 1/60ste op 200 mm zou met VR goed moeten gaan. Ook op statief schijnt volgens deze link de koppeling van het objectief naar statief ook beter te zijn dan voorheen.
Ben benieuwd wat jouw bevindingen van het objectief zijn. Ik neem aan dat je eerst wat test shots maakt voor de koop
AG
Ik probeer de reden te vinden waarom. Het kan wellicht ook liggen aan gewicht/balans in de hand etc. Bij 1/60ste op 200mm kan het van kleine dingen afhangen. Je moet toch aardig geoefend zijn om uit de hand met de D100 scherpe foto's te krijgen bij deze instellinge. Mij lukt dat niet, maar er zijn (professionele) fotografen die dat wel lukt!
Aan een kant jammer dat je geld extra moest uitgeven voor de 70-200. Het is volgens de berichten wel een mooi objectief. 1/60ste op 200 mm zou met VR goed moeten gaan. Ook op statief schijnt volgens deze link de koppeling van het objectief naar statief ook beter te zijn dan voorheen.
Ben benieuwd wat jouw bevindingen van het objectief zijn. Ik neem aan dat je eerst wat test shots maakt voor de koop

AG