Waarom accu BUITEN de camera opladen?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
CaptainHook

Re: Waarom accu BUITEN de camera opladen?

Bericht door CaptainHook » ma aug 27 2012 4:09 pm

george013 schreef: Je kunt geen vermogen over brengen met een USB. Duurt veel te lang voor zo'.n accu is opgeladen
Ook da's niet waar... :wink2:
Standaard USB levert een half ampère, is ruim voldoende om te kunnen laden.
M'n mobieltje laadt net zo snel/sneller (met een hogere capaciteit accu!) als de lader van m'n D800/Nikon de EN-EL15 laadt.
En kijk naar Apple, die gebruik zelfs een speciale uitvoering van USB om met nog hogere stroomsterkte om z'n iPadjes te kunnen laden.

Daarnaast USB veelal overal voorhanden, al is het maar van je mobiel, je laptop, je desktop, een auto (12V) oplader, etc.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma aug 27 2012 4:17 pm

george013 schreef:Dezelfde als van de D80. Zit ik voor een andere camera te dubben tussen een D700(FF) of een D300(DX). Hebben ze dezelfde accu en lader als de D80. Wat een mazzel.
Inderdaad hebben die dezelfde accu. Maar daarna houd het op. Nieuwere camera modellen hebben een andere accu.
Vriendelijke groet, Léon Obers

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma aug 27 2012 4:25 pm

Aangezien we toch aan het vergelijken zijn... :mryellow:
ff een fotootje...
Links een USB oplader die maar liefst 1A kan leveren, rechts dat lompe ding van Nikon:
Afbeelding
Ik weet wel, welke minder ruimte inneemt in je bagage om mee te nemen... :D

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma aug 27 2012 4:31 pm

Leuk en aardig, maar als ik fotografeer, gebeurd het dat ik de ene accu in de lader aan het laden ben, en de andere in mijn camera om ermee te fotograferen. Dan heb ik niks aan die stekker. Ik heb dan gewoon een externe lader nodig.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » ma aug 27 2012 9:16 pm

CaptainHook schreef:
george013 schreef: Je kunt geen vermogen over brengen met een USB. Duurt veel te lang voor zo'.n accu is opgeladen
Ook da's niet waar... :wink2:
Standaard USB levert een half ampère, is ruim voldoende om te kunnen laden.
M'n mobieltje laadt net zo snel/sneller (met een hogere capaciteit accu!) als de lader van m'n D800/Nikon de EN-EL15 laadt.
En kijk naar Apple, die gebruik zelfs een speciale uitvoering van USB om met nog hogere stroomsterkte om z'n iPadjes te kunnen laden.

Daarnaast USB veelal overal voorhanden, al is het maar van je mobiel, je laptop, je desktop, een auto (12V) oplader, etc.
Ik heb me nooit verdiept in USB. Ik koop een apparaat en daar zit een USB-kabeltje bij. Meestal gaan ze op de grote hoop en als ik er een nodig heb zoek ik er een uit met passende stekkers. Tot nog toe altijd gewerkt, geen problemen mee gehad. Er zit een norm in verwerkt, anders heeft het hele USB-gebeuren geen zin.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

USB bestaat uit 4 aders. Maximale spanning 5V, max. stroom 500mA, oftewel 2.5W.
De lader van mijn camera levert 8.4V en 1.2A, 10W.
Wil je een apparaat met een hogere spanning met USB laden, dan zul je een trukendoos moeten openen. Je moet de spanning omhoog brengen.

Bij die telefoon van mij zit ook een USB-lader. Een apparaatje dat je in het stopkontakt stopt, zonder enig leesbare verklaring wat dat apparaatje doet. Daarin een losse USB-kabeltje. Kan ik gewoon uitwisselen met andere kabels uit mijn schoenendoos. Dat is wel een voordeel van USB. Afgezien van de wens om de accu in de camera op te laden, ik zou dat van mijn leven niet willen, zijn er ook andere overwegingen om dat niet te doen/willen.

George

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”