Waarom accu BUITEN de camera opladen?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
CaptainHook

Waarom accu BUITEN de camera opladen?

Bericht door CaptainHook » zo aug 26 2012 3:54 pm

We vinden het zo gewoon, als de accu van je camera leeg is, haal je die er uit en stop je die in een oplader. En als je een reserve accu hebt, gaat die er gelijk weer in en kun je verder fotograferen.

Maar eigenlijk is dat 'raar'. Waarom moet ik die accu er uit halen, waarom kan die niet opgeladen worden, terwijl de accu IN de camera blijft?

Bij heel veel electronische devices, van elektrische scheerapparaten, slimfeuns, laptops, gps ontvangers, etc, blijft de accu gewoon zitten en kun je of via een USB kabel of via een netvoeding/lader het apparaat opladen en onderwijl blijven gebruiken.

Maar waarom bij onze mooie dure DSLRs (en kleinere camera's ook vaak niet) dan niet?
Iemand enig idee wat daar de beweegreden achter is?

Het zou zo handig zijn om nou maar eens één type snoertje/oplader te moeten hebben om al die elektronische zooi te kunnen opladen!

Ik zie het hier al. Een (oudere) coolpix, een D700, een D800. Allemaal hun eigen soorten accus, allemaal hun eigen soorten opladers, soorten snoertjes, etc. :huh:
Daar word je niet blij van. :(
Dan ben ik al blij dat GPS module, diverse slimfeuns en andere gadgets tenminste allemaal met een USB kabeltje opgeladen kunnen worden. En die USB kabel kan dan of in een computer, of in een AC adapter gestoken worden.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Waarom accu BUITEN de camera opladen?

Bericht door Arthur Mol » zo aug 26 2012 4:09 pm

Omdat het niet handig is met een verlengsnoer van 3km door het bos te lopen.. :D

Maar je hebt wel een punt!
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Johan1025
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Johan1025 » zo aug 26 2012 4:18 pm

Nikon P310 laadt aan de usb tijdens foto's overblazen. :lol: Er is toch enige progressie !!!
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: Allemaal hun eigen soorten

Bericht door gijs sandberg » zo aug 26 2012 4:44 pm

Beste CH,

Ik geef toe: de verscheidenheid van accu's en laders is een nachmerrie.

Het is maar net of je door de hond of de kat gebeten wilt worden.
Ik ken coolpixen waarbij je de accu niet zonder camera en docking station kan opladen, dat betekent dat je de kamera in die tijd niet kan gebruiken.
Voor professionele Dn kamera's is er vaak een tweevoudige oplader.
Uitwisselbaarheid is vaak ver te zoeken, maar de beperking zit'm vaak in de techniek en regelgeving.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo aug 26 2012 4:56 pm

Het vreemde blijft dat er in de wereld van mobieltjes al wel een regeltje is dat ze allemaal dezelfde oplader moeten gebruiken.
http://www.euractiv.com/infosociety/eu- ... ews-222209" onclick="window.open(this.href);return false;
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAct ... anguage=en" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar in de camera wereld is zo'n afspraak nog ver te zoeken. En zelfs binnen één merk, zoals Nikon, is het nog steeds een allegaartje... Jammer hoor. :(

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » zo aug 26 2012 5:02 pm

@CaptainHook

Je geeft zelf al aan dat het niet in alle gevallen zo handig is om de accu in de camera zelf op te laden.
Zelf denk ik dat het opladen beter buiten de camera om kan gebeuren omdat de accu tijdens het opladen heet kan gaan worden en omdat het apparaat (of het nu een camera of een boormachine of wat dan ook betreft) met een opgeladen (2e) accu gewoon verder kan worden gebruikt.

Dat er veel soorten accu's zijn (qua voltage, wattage en vorm) is mij ook een doorn in het oog. Dat had nooit moeten worden toegestaan maar in deze maatschappij gaat dat zo.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo aug 26 2012 5:13 pm

CaptainHook schreef: Maar in de camera wereld is zo'n afspraak nog ver te zoeken. En zelfs binnen één merk, zoals Nikon, is het nog steeds een allegaartje...
Dat niet alleen, kijk eens hoeveel type "USB" kabeltjes er zijn voor het aansluiten van een camera aan de PC.
Gaat het niet om het stekkertje voor in de PC, maar die bij de camera. Bij reflex is er nog wel het universele ministekker model, maar al die compactcamera's, daarbij heeft elk merk en elk modelletje wel een andere stekker, met net een ander randje op nokje erop.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » zo aug 26 2012 5:22 pm

@Léon Obers

Zeer terechte opmerking.
Ik heb al aardig wat exoten (van de "norm" afwijkende uitvoeringen van mini-USB-stekkertjes).
Mijn laatste aanwinst is een USB-kabeltje van NVidia voor een 3D-bril.. Gewoon idioot ~ nergens voor nodig.

ReneG
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo aug 26 2012 7:47 pm

Jawel, voor de winst. Proprietary accessoires die je voor veel geld verkoopt. Levert al jaren veel geld op. 8)
Spul waarmee je foto's maakt...

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo aug 26 2012 7:52 pm

ReneG schreef:Jawel, voor de winst. Proprietary accessoires die je voor veel geld verkoopt. Levert al jaren veel geld op. 8)
Maar gelukkig hebben we eBay en Amazon. :lol:

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » zo aug 26 2012 7:57 pm

"I love standards! Everyone should have one..."
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Jasper
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasper » zo aug 26 2012 8:59 pm

Amateurt schreef:"I love standards! Everyone should have one..."
:lol: :mryellow: :lol:
Dank! Ik was hem al bijna weer vergeten. Hoe toepasselijk.
Groeten, Jasper.
Flickr

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » zo aug 26 2012 9:56 pm

+1
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Boldey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Boldey » ma aug 27 2012 1:42 am

Een losse oplader is juist veel handiger, anders kan je je camera niet gebruiken tijdens het opladen.

george013

Bericht door george013 » ma aug 27 2012 8:15 am

Dat er meer "eenheid in de verscheidenheid" mag komen is natuurlijk waar. Zal ook een economische gedachte aan de verscheidenheid ten grondslag liggen waar de klant voor betaald.

Op het onderwerp terug te komen een aantal gedachten.
1. Ik zou niet willen dat mijn camera onbruikbaar is geworden omdat er alleen een batterij opgeladen moet worden.
2. Ik zou niet willen dat ik op pad niet een lege batterij zou kunnen verwisselen.
3. Ik denk ook dat een USB-oplader bij deze camera's geen voldoende vermogen kunnen leveren/transporteren om het opladen binnen het huidige tijdsbestek te klaren.

Buiten de verscheidenheid om ben ik dus blij dat de batterij eruit moet en vervangen kan worden.

George

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”