Oke dit is uitgelegd zodat ik het een beetje snapReneG schreef:Dit is nog niet beantwoord geloof ik, misschien wel handig als je over front/backfocus begint. Vergeet voor nu even de hyperfocal distance en circle of confusion hierboven. Wat de rest wil zeggen is dat:Maud schreef:Hoe moet ik dit lezen nu?
Subject distance 1 m
Depth of field
Near limit 0.96 m
Far limit 1.05 m
Total 0.09 m
In front of subject 0.04 m (48%)
Behind subject 0.05 m (52%)
Hyperfocal distance 20.5 m
Circle of confusion 0.03 mm
- het scherpstelpunt op het onderwerp op 1 meter afstand van je sensor ligt.
- De totale scherpediepte 0,09 meter is, oftewel 9 cm.
- 0,04 meter (= 4 cm.) vóór en 0,05 meter (= 5 cm.) áchter je scherpstelpunt scherp zullen zijn.
Dat betekent dus dat wanneer je op deze afstand mensen fotografeert, en hun gezichten/ogen niet op nagenoeg dezelfde afstand tot de camera liggen, je al onscherpte hebt. In andere woorden: Als de ogen van persoon 1 je scherpstelpunt zijn op 1 meter afstand, en er is meer dan 5 cm. verschil in afstand van de ogen van persoon 2 tot je camera, dan zullen de ogen van persoon 2 al niet meer helemaal scherp zijn.
Rekenvoorbeeld: Stel dat die knuffelbeesten op een afstand van 60cm. zitten en je fotografeert ze bij f/5.6 met 70mm, dan heb je nog maar een scherptediepte van 2,2 cm. (1,1 cm. voor en 1,1 cm. achter het scherpstelpunt). Dan hoeven de ogen van die beesten dus slechts een verschil in afstand tot je camera te hebben van 2 cm. en je hebt al onscherpte te pakken. Ga ja nu dezelfde foto maken op 2 meter afstand, dan heb je ineens een totale scherptediepte van 26,5 cm. Dan heb je het hele beest van voor tot achter scherp. Ben hierbij overigens uitgegaan van een D700 (FX) camera.
Oplossingen zijn dus:
- Kleiner diafragma
- Grotere afstand tot je onderwerp (Dit zet overigens meestal veel meer zoden aan de dijk dan een groter diafragma).
Ik werk zelf vaak met f/5.6 tot f/8 en een minimale werkafstand van minimaal 2 meter tot het onderwerp als ik portretfoto's maak (tenzij ik specifiek naar iets anders op zoek ben). Dan heb je een scherp gebied van 20-30cm. diep. Daarbij zorg ik bij voorkeur wel voor voldoende afstand van het onderwerp tot de achtergrond.

Dank maar wat stel ik soms moeilijk vragen aan de lengte van de draadjes te zien