Studio test maar onscherpe ogen :(

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Studio test maar onscherpe ogen :(

Bericht door Maud » zo nov 25 2012 9:39 pm

Hai,

Ik ben vanavond aan het 'klooien' met mijn SB600 met paraplu en een losse beide via de commanderstand.
Veel proberen en uitkomen op M gaat redelijk nu (zeker nog niet tevreden). Ik heb 2 pluche dieren als model (dochterlief slaapt al) maar nu kom ik er achter (goeie test dus) dat 1 oog van pluche a wel scherp is (daar heb ik op scherp gesteld) maar dat ook van pluche b niet scherp is.

Ik heb juist geen F2.8 gebruikt omdat ik 'beide' scherp wilde hebben dus F8 gebruikt maar dan nog 1 onscherp ook en dat vind ik bij 'portret' niet netjes.

Wat kan ik doen aan de instellingen om dit op te lossen?

1/250
F8
ISO 200
WB5560
flits M 1/2 2x SB600

Afbeelding

Afbeelding

Achtergrond is gewoon een muur dat grijzer is dan het doek waarop de pluche beestjes staan, dat heb ik even zo gelaten aangezien mijn staanders kapot zijn, dus daar geen aandacht aan besteedt
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Studio test maar onscherpe ogen :(

Bericht door Wolf » zo nov 25 2012 10:02 pm

Welke focal lenght heb je gebruikt? en welke lens?
Met F8 heb toch al heel snel vele cm-ers scherpte.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » zo nov 25 2012 10:05 pm

Wolf schreef:Welke focal lenght heb je gebruikt? en welke lens?
Met F8 heb toch al heel snel vele cm-ers scherpte.
70cm met de 24-70 F2.8
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo nov 25 2012 10:07 pm

Hoe klein zijn die pluche diertjes? Wellicht te close-up.
Wat je kunt doen is beter opletten om de pluche dieren werkelijk op één lijn te zetten, in hetzelfde scherptevlak. Tenminste de kopjes.
Niet het kopje van de Papegaai wat verder naar voren tegenover het Pandabeertje. Dat is ook "discriminatie" van de Pandabeer. :o :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » zo nov 25 2012 10:10 pm

Hoi Maud,

heel herkenbaar Maud. Had ik in het begin ook. Idd wat meer afstand nemen en proberen op gelijke afstand te houden. Ik had ook in het begin een aantal foto's op F8 en toch verschil in scherpte.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » zo nov 25 2012 10:11 pm

Léon Obers schreef:Hoe klein zijn die pluche diertjes? Wellicht te close-up.
Wat je kunt doen is beter opletten om de pluche dieren werkelijk op één lijn te zetten, in hetzelfde scherptevlak. Tenminste de kopjes.
Niet het kopje van de Papegaai wat verder naar voren tegenover het Pandabeertje. Dat is ook "discriminatie" van de Pandabeer. :o :wink:
Oeps zo meteen krijg ik de dierenbescherming nog aan de deur :mrgreen:
Het zijn die pluche dieren van de AH :( zo'n 25cm hoog

Misschien maak ik me zorgen om niks maar zit beetje met de instellingen te spelen en lees dat F2.8 een mooi bokeh oplevert (snap ik) maar als ik meerdere personen op de foto wil zetten gebruik ik eerder een F5.6 - F8. Klopt dat of niet?

Zal het van de week ook eens proberen te testen met 2 levensechte meiden..

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo nov 25 2012 10:13 pm

Ik heb het idee dat de scherpte te ver naar achter ligt. Het linkeroog en oor van de beer lijkt scherp. Heb je handmatig scherpgesteld?

Groet Hans.

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » zo nov 25 2012 10:16 pm

Mijn probeersels in april jl. toen ik net mijn studiosetje binnen had. Ook F8. Ze zitten vlakbij elkaar, maar Ed is minder scherp.

Afbeelding

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 25 2012 10:16 pm

Maud schreef:maar als ik meerdere personen op de foto wil zetten gebruik ik eerder een F5.6 - F8. Klopt dat of niet?
Prima beredenering, tenslotte wil je alle personen wel enigszins binnen de scherptediepte houden. Ondanks dat je ze netjes opstelt zit er al gauw wat verschil in afstand en komt de een of ander minder scherp op de foto.

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » zo nov 25 2012 10:20 pm

J.Hoes schreef:Ik heb het idee dat de scherpte te ver naar achter ligt. Het linkeroog en oor van de beer lijkt scherp. Heb je handmatig scherpgesteld?

Groet Hans.
Nope, daar heb ik de 24-70 voor (hij mag werken voor zijn centen)
Jolanda schreef:Mijn probeersels in april jl. toen ik net mijn studiosetje binnen had. Ook F8. Ze zitten vlakbij elkaar, maar Ed is minder scherp.

Afbeelding

Jolanda
Dus ben niet gek aan het worden pppffff dat scheelt :D
Welke set heb jij gekocht? ben nu aan het kijken bij kamera express
Léon Obers schreef:
Maud schreef:maar als ik meerdere personen op de foto wil zetten gebruik ik eerder een F5.6 - F8. Klopt dat of niet?
Prima beredenering, tenslotte wil je alle personen wel enigszins binnen de scherptediepte houden. Ondanks dat je ze netjes opstelt zit er al gauw wat verschil in afstand en komt de een of ander minder scherp op de foto.
Oke dan hoef ik me daar niet al te veel zorgen om te maken, nu verder met de belichting..

Dank allen voor de bevestiging!

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » zo nov 25 2012 10:22 pm

Maud,

Vul je getallen hier eens in, en je krijgt een idee van waar het probleem ligt: http://www.dofmaster.com/dofjs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je onderwerpen op zo'n korte afstanden gaat fotograferen heb je al heel snel een te kleine scherptediepte, zeker met een FX.

En wbt scherpstellen, kan je dit het beste op statief, handmatig, dmv liveview doen. Dit werkt voor "producten" het beste.
De autofocus zit er te vaak naast, bij dit soort kleine scherptedieptes.

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » zo nov 25 2012 10:26 pm

yzf1kr schreef:Maud,

Vul je getallen hier eens in, en je krijgt een idee van waar het probleem ligt: http://www.dofmaster.com/dofjs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je onderwerpen op zo'n korte afstanden gaat fotograferen heb je al heel snel een te kleine scherptediepte, zeker met een FX.

En wbt scherpstellen, kan je dit het beste op statief, handmatig, dmv liveview doen. Dit werkt voor "producten" het beste.

Hoe moet ik dit lezen nu?

Subject distance 1 m

Depth of field
Near limit 0.96 m
Far limit 1.05 m
Total 0.09 m

In front of subject 0.04 m (48%)
Behind subject 0.05 m (52%)

Hyperfocal distance 20.5 m
Circle of confusion 0.03 mm

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » zo nov 25 2012 11:00 pm

Maud schreef:
yzf1kr schreef:Maud,

Hoe moet ik dit lezen nu?

Afstand tot onderwerp= Subject distance 1 m

Scherpte diepte= Depth of field
Dichtste bij scherp= Near limit 0.96 m
Verste weg scherp= Far limit 1.05 m
Totale scherpte diepte= Total 0.09 m

Voor het onderwerp= In front of subject 0.04 m (48%)
Achter het onderwerp= Behind subject 0.05 m (52%)

Hyperfocal distance 20.5 m
Circle of confusion 0.03 mm
Je kunt de foto van de speeltjes niet vergelijken met de foto van 2 personen. Afstand is groter en daarmee ook een grotere scherptediepte.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » zo nov 25 2012 11:58 pm

Ik had dat probleem ook met mijn 24-70 2.8. Dat is ook de reden waarom ik dit "ding" snel heb verkocht, ben even vergeten aan wie. :mryellow: :mryellow: :mryellow: :mryellow:

Maar even zonder dolle, ik had dit probleem wel degelijk als mijn katten als model gebruikte. Ik zat er behoorlijk dicht op. (iets van 60 a 70 cm). Ik ben meer afstand gaan nemen (2 a 2,5 meter) en toen ging het al een stuk beter. Ik heb nauwelijks ervaring met studiofotografie, maar zoals andere ook al aangeven, probeer eens meer afstand te nemen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma nov 26 2012 1:25 am

Frank R schreef: Je kunt de foto van de speeltjes niet vergelijken met de foto van 2 personen. Afstand is groter en daarmee ook een grotere scherptediepte.
Maar bij meerdere personen heb je wellicht ook een grotere variatie hoe de personen ten opzichte van elkaar staan opgesteld.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”