Tweaken PC om tot betere prestaties te komen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Tweaken PC om tot betere prestaties te komen

Bericht door JanR » di feb 12 2013 4:25 pm

Tja Leon,

Wat is wijsheid.

De kaarten die jij noemt zijn op zich allemaal prima, ga je nog gekkere dingen doen in bijvoorbeeld CS6 dan moet je een Grafische kaart overwegen die anders met de materie omgaat.
De kaarten die jij noemt zijn allemaal snelle gamers kaarten en doen niet zo gek veel in het foto geweld.

Je hebt dan kaarten met een CUDA processor nodig
Nvidia maakt deze en Adobe is daarvoor geoptimaliseerd.
Ga je ooit nog eens wat met videobewerking doen dan is het helemaal super.
En volgens mij ben jij een NX2 adept dus zal het voor jou niet zoveel uitmaken.
Maar als Nikon niets aan een opvolger doet, dan zul je ooit iets anders moeten kiezen. En wellicht ben je dan al voorbereid.

http://www.nvidia.co.uk/content/PDF/pro ... t_2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

En deze

http://www.nvidia.co.uk/object/quadro-p ... s6-uk.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De kaarten zijn wel veel mindergeschikt voor het draaien van games, daar zijn ze domweg niet voor gemaakt.
Wil je daar een combo van moet je de laatste serie Gforce kaarten eens bekijken, die hebben die processor (techniek) inmiddels ook maar zijn voor dit soort toepassingen minder toegesneden als de Quadro serie.

Je hebt ook nog de AMD FirePro kaarten maar die ondersteunen deze techniek niet.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di feb 12 2013 4:50 pm

Ik zou er in eerste instantie een nVidia GraKa Silent (van een willekeurig merk) instoppen. Vrijwel al die GPUs zijn prima geschikt voor de Adobe producten. Koop voor een paar tientjes een gebruikt exemplaar op tweakers. Kun je ook geen buil aanvallen. :mryellow:
Heb ik destijds ook gedaan. Twee stuks in silent uitvoering. Een 9400GT silent en een GT430 silent (werden toevallig aangeboden). Prima geschikt om twee Dell U2711's aan te sturen en separaat te kunnen kalibreren. Het stroomverbruik van die kaarten is ook bescheiden. Scheelt weer in de warmteontwikkeling.

ReneG
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » di feb 12 2013 5:57 pm

Oeps cross-post... Ik heb destijds een kaart gekocht die destijds tussen middelzwaar' en 'top of the line' in zat. Dat was ook de enigzins vage beschrijving die Photoshop meegaf als criterium wanneer Hardware Accelleratie nuttig werd. Ik weet uit mijn hoofd niet wat er nu precies in zit, een van de snellere 6 series van NVidia (GTX690 of zoiets?).

Ik zal kijken wat ik kan doen m.b.t. hardware versnelling. Ik heb tegenwoordig Elements, geen idee of dat het ondersteunt (ik gebruik Photoshop zelden) , maar ik kan wel het verschil meten met de Nik software (SilverEfex, ColorEfex) die dat ook ondersteunt. Toen ik het destijds meette scheelde het in photoshop toch wel aanzienlijk (25% of zoiets meen ik). Maar dat was met CS.

Ik heb destijds overigens wel gelezen (zowel op sites van de producenten als op andere plekken) dat je het beste NVidia kaarten kunt gebruiken voor dit soort hardware accelleratie i.v.m. stabiliteit (van de drivers). *Edit*: Zie reacties hierboven, die bevestigen het.
Spul waarmee je foto's maakt...

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di feb 12 2013 6:33 pm

Een grafische kaart hoeft niet zo zwaar te zijn.

En zo lang je alleen met Photoshop werkt is CUDA ook niet meer nodig, CUDA wordt alleen gebruikt voor Premiere.

Hier is een mooie benchmark, met daarin ook duidelijk uitgelegd wat er wel en niet versneld wordt.

http://www.pugetsystems.com/labs/articl ... ration-161" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di feb 12 2013 8:33 pm

CaptainHook schreef: Heb ik destijds ook gedaan. Twee stuks in silent uitvoering. Een 9400GT silent en een GT430 silent (werden toevallig aangeboden).
Dat lijkt me voor mijn systeem dan weer het paard achter de wagen spannen.
Zover ik het kan nagaan is de 9400GT slechts PCI versie 2.0 en niet 3.0, Direct X 10 en niet versie 11. Dan benut je niet de achterliggende mogelijkheden van de rest van het systeem.
Vraag me verder af wat de mogelijkheden op de kaart zelf zijn van van diverse codecs zoals van het HD H.264 formaat. Maar ik denk niet aanwezig, want zonder een HDMI en displaypoort heeft dat niet zoveel zin.
Voor de GeForce GT 430 lijken de specs. wat meer te passen, maar noch steeds PCI 2.0 en niet 3.0.

Overigens lijkt het me, dat je geen twee kaarten hoeft bij te zetten. Een tweede monitor waar je enkel de gereedschappen zou neerzetten kun je daar dan nog altijd de eigen Intel GPU voor gebruiken.

Dat Cuda heeft voor Photoshop geen functionaliteit, je hebt OpenGL nodig. Als je specifiek video editing gaat doen met Adobe Premiere is Cuda wel weer functioneel, maar de specs. die je daarvoor nodig hebt gaan zover dat het budget alleen van die kaarten de kosten van de rest van de PC doen verbleken. Zie eerdere berichten en vervolgberichten over dit onderwerp: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... da#p530819" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT:

yzf1kr heeft nog een reactie tussendoor geschreven met betrekking tot dat Cuda (ik ben er even tussenuit geweest om te eten).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di feb 12 2013 8:46 pm

ReneG schreef: Ik zal kijken wat ik kan doen m.b.t. hardware versnelling. Ik heb tegenwoordig Elements, geen idee of dat het ondersteunt (ik gebruik Photoshop zelden) , maar ik kan wel het verschil meten met de Nik software (SilverEfex, ColorEfex) die dat ook ondersteunt. Toen ik het destijds meette scheelde het in photoshop toch wel aanzienlijk (25% of zoiets meen ik). Maar dat was met CS.
25% is aanzienlijk. Kan de moeite waard zijn.
Drivers kunnen belangrijk zijn. Met wat updates van algemene aard heb ik op de eerder gegeven tests (niet betrekking hebbende op videokaarten, maar wegschrijven op HD / SSD) ook nogal wat kunnen winnen op de moeilijke "4K (Q32)" blokken.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di feb 12 2013 10:31 pm

Ok ik heb inderdaad weinig programma's over die GPU Accelleratie ondersteunen (Elements heeft dat dus idd. niet). Ik heb even simpelweg een TIFF van 65MB geopend in Color Efex 4, met en zonder GPU accelleratie. Daarna het zwaarste filter wat ik erin kon vinden erop losgelaten en gekeken naar de verwerkingstijd. Die test heb ik om en om drie keer herhaald (applicatie steeds opnieuw opgestart).

In alle gevallen was de versie met GPU Accelleratie sneller, tussen de 2 tot 2,5 seconden. Zonder GPU Accelleratie is het 3,5 tot 4 seconden.

Let wel, dit is niet echt een hele goede test (tijdspanne en hoeveelheid verwerkingen zijn te kort). Maar ik kan dit niet in batch oid doen omdat ik de lightroom versie gebruik (zonder lightroom). Maar het is wel een indicatie. Kaart is overigens een opgevoerde ASUS GTX560 Ti (Af fabriek). Nu alweer een oud beestje maar destijds een van de snellere kaarten (doch niet de absolute top).
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 13 2013 12:12 am

Bedankt Rene voor je extra testjes.
Laten we zeggen dat het geen wereld schokkende verbeteringen lijken, maar het geeft me toch weer inzicht met wat typische bewerkingen waarbij je dit soort kleine vertragingen toch als vervelend ervaart als het allemaal net wat minder soepel loopt. Denk bijvoorbeeld als je met een relatief erg grote afmeting penseel poetst waarbij de veranderingen er net "achteraan lopen". Dan heb je net iets teveel gepoetst, omdat de eigenlijke bewerking er nog net achteraan komt tegenover dat je denkt wat je hebt gepoetst. Ik weet niet of dat specifiek grafisch georiënteerd is of CPU, maar het lijkt me dat je dat soort veranderingen in beeld toch moet zoeken op het grafische vlak van de videokaart. (of combinatie met CPU). Ik ga het dadelijk eens proberen zonder GPU-versnelling.

Overigens best een krachtige grafische kaart die je gebruikt. De "instapkaarten" van nu komen aan ongeveer vergelijkbare prestaties, zijn inmiddels goedkoper en verbruiken minder energie. Dat is dan tevens wat ik ook nog in het achterhoofd houdt. Minder energie is ook minder warmte + geen extra aangeplugde voeding, maar direct de stroom vanuit het moederbord.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo feb 13 2013 8:03 am

Léon Obers schreef:
CaptainHook schreef: Heb ik destijds ook gedaan. Twee stuks in silent uitvoering. Een 9400GT silent en een GT430 silent (werden toevallig aangeboden).
Dat lijkt me voor mijn systeem dan weer het paard achter de wagen spannen.
Zover ik het kan nagaan is de 9400GT slechts PCI versie 2.0 en niet 3.0, Direct X 10 en niet versie 11. Dan benut je niet de achterliggende mogelijkheden van de rest van het systeem.
Vraag me verder af wat de mogelijkheden op de kaart zelf zijn van van diverse codecs zoals van het HD H.264 formaat. Maar ik denk niet aanwezig, want zonder een HDMI en displaypoort heeft dat niet zoveel zin.
Voor de GeForce GT 430 lijken de specs. wat meer te passen, maar noch steeds PCI 2.0 en niet 3.0.

Overigens lijkt het me, dat je geen twee kaarten hoeft bij te zetten. Een tweede monitor waar je enkel de gereedschappen zou neerzetten kun je daar dan nog altijd de eigen Intel GPU voor gebruiken.
Ik had het over 'destijds' (bijna 2-3 jaar geleden), toen was de 9400GT al tweedehands. En ik zocht specifiek een 'silent' kaart.
En twee stuks, want ik had het eerst geprobeerd met eentje, maar liept toen tegen de beperkingen van individuele beeldscherm calibratie aan.

En DirectX 11 wordt ondersteund op m'n primary GraKa (de GT430). Bovendien is mijn stokoude motherboard niet geschikt voor PCI 3.0, dus maakt dat niks uit... :mryellow:

Volgens DxDiag:
------------------
System Information
------------------
Time of this report: 2/13/2013, 08:04:03
Machine name: xxxxx
Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.120830-0333)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model: X58A-UD5
BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG
Processor: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz (12 CPUs), ~3.3GHz
Memory: 12288MB RAM
Available OS Memory: 12286MB RAM
Page File: 2761MB used, 21809MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7601.17514 32bit Unicode

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo feb 13 2013 8:55 am

Léon Obers schreef: Dat Cuda heeft voor Photoshop geen functionaliteit, je hebt OpenGL nodig.
Het is trouwens OpenCL en niet OpenGL dat gebruikt wordt.
De verwarring is vrij makkelijk, OpenCL bestaat nog niet zo lang.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 13 2013 1:44 pm

OK

Voor wie een tweede grafische kaart in de PC heeft en de PC ook voor games gebruikt, kan met een softwarepakket als "Virtu MVP"
bepaalde zaken van de individuele grafische kaarten combineren en tot een betere games-beleving komen.
Zie een bespreking op "Hardware.info": http://nl.hardware.info/reviews/3006/vi ... h-meer-fps" onclick="window.open(this.href);return false;

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » wo feb 13 2013 2:19 pm

Ik val van de ene verbazing in de andere.......

Nee, tis niet omdat jullie onzin verkopen of zo

tis meer dat het mijn pet ver ver ver te boven gaat

:mrgreen:
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

drnjstj
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door drnjstj » wo feb 13 2013 2:44 pm

Interessante link van adobe (gaat ook over cs6):
http://helpx.adobe.com/photoshop/kb/opt ... 4-cs5.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar staat ook in dat een SSD behalve het opstarten niet veel voordeel heeft.
Je kan beter je geld in een GPU (weer niet in een virtuele omgeving) of extra geheugen (als je tegen de max loopt) investeren.

Hier nog wat extra info over de GPU:
http://helpx.adobe.com/photoshop/kb/pho ... u-faq.html" onclick="window.open(this.href);return false;

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo feb 13 2013 2:53 pm

yzf1kr schreef: Het is trouwens OpenCL en niet OpenGL dat gebruikt wordt.
De verwarring is vrij makkelijk, OpenCL bestaat nog niet zo lang.
He? Volgens mij is het toch echt OpenGL (bij CS4 en CS5)
En bij CS6 beiden...

http://helpx.adobe.com/photoshop/kb/pho ... u-faq.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 13 2013 3:40 pm

Ter aanvulling:

Mercury Graphics Engine

The Mercury Graphics Engine (MGE) represents features that use video card processor, or GPU, acceleration. In Photoshop CS6, this new engine delivers near-instant results when editing with key tools such as Liquify, Warp, Lighting Effects, and the Oil Paint filter. The new MGE delivers unprecedented responsiveness for a fluid feel as you work.

MGE is new to Photoshop CS6 and uses both the OpenGL and OpenCL frameworks. It does not use the proprietary CUDA framework from nVidia.
MGE requires a supported video card and updated driver. If you do not have a supported card, performance is degraded. In most cases, the acceleration is lost and the feature runs in the normal CPU mode. However, there are some features that don't work without a supported video card.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”