Ben nu aan het testen en "tweaken" om tot de beste prestaties te komen met betrekking tot batchverwerking Nikon CaptureNX2 bestanden.
Daarbij stuit ik op opmerkelijke en tevens onverwachte zaken die vergeten kunnen worden die kennelijk een grote invloed hebben op de prestaties, die ik met jullie wil delen.
Omdat het nu enkel om het "tweaken" gaat, lijkt het me het zinvol om dit van het andere onderwerp af te splitsen en een nieuw draadje te starten.
In het andere draadje kwam ik met een test van 279 fotobestanden aan een verwerkingstijd van 75 minuten 10 seconden.
Enerzijds zijn het lange en complexe bewerkingsregels in Nikon Capture die tot lange(re) bewerkingstijden kunnen leiden.
Aan de andere kant had ik toch wat meer vermogen van de nieuwe PC verwacht met al de snelle onderdelen die ik in de PC heb geplaatst.
Met wisselen van het operating systeem (Windows 8 ) naar een SSD en kijken naar RAID-0 opstellingen hoop ik tot betere prestaties te komen. Omdat ik verschillende type SSD's heb, kan dat voor de ene of andere opstelling misschien wel uitmaken, waar je het OS op zet, en wat je gebruikt om data naar toe te schrijven.
Ter indicatie de gemeten verschillen op mijn PC, tussen een Samsung 840 Pro SSD (links) en een Intel 520 SSD (rechts).
Het mag duidelijk zijn waar de voorkeur naar uitgaat.

Ik kwam met Nikon Capture NX2 daarbij tot de volgende resultaten.
Test-opstelling 1:
- Windows 8 op een normale harddisk
- Nikon CaptureNX2 de cache ingesteld op de eerste Samsung 840 Pro SSD.
- Batchverwerking van 279 NEF/JPG bestanden met nog redelijk lange lijsten aan bewerkingsregels.
- De bestanden staan op de Intel 520 SSD, die ik even via een externe SATAe dockingstation heb aangesloten.
- De output van alle bestanden op de tweede Samsung 840 Pro SSD.
Bij controle na de test vond ik geen data in de cache mapjes van enige betekenis (alleen een paar aangemaakte kleine bestandjes, verder niks).
Met 16 GB aan geheugen wordt dat verder kennelijk niet gebruikt.
RESULTAAT - 75 minuten 10 seconden
Toen met de twee Samsung 840 Pro SSD's een RAID-0 opstelling gemaakt.
Ter indicatie de gemeten verschillen op mijn PC, tussen nu aan de linkerkant de enkele Intel 520 SSD, en rechts de RAID-0 Samsung 840 Pro SSD
Wauw, dat zou iets moeten beloven.

Test-opstelling 2:
- Windows 8 op de Intel 520 SSD
- Bestanden input vanuit een 1 Terrabyte Samsung harddisk
- Bestanden output op de RAID-0 Samsung 840 Pro SSD
RESULTAAT - 27 minuten
Wauw, dat is meer dan een halvering aan verwerkingstijd

Maar..........

Meer dan een halvering? (de helft van 75 minuten is ruim 37 minuten).
Dat lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar ik kwam toch echt uit op die 27 minuten (heb de bestanden aanmaakdatum gecontroleerd).
Opnieuw een test maar dan in Nikon Capture NX2 het vinkje uitgeschakeld om alle stappen actief te houden (dus uitgeschakeld) !!!
Kwam toen aan 45 seconden korter dus 26 minuten en 15 seconden
Dan maar eens een andere test erachteraan die uitsluitsel moet geven

Test-opstelling 3:
- Windows 8 op de Intel 520 SSD
- Bestanden input vanuit een 1 Terrabyte Samsung harddisk
- Bestanden output gewoon weer terug op de 1 Terrabyte Samsung harddisk
Dus niks geen gebruik van de RAID-0 Samsung SSD's (Feitelijk een slechtere situatie als de allereerste test).
RESULTAAT - 26 minuten en 40 seconden
Ineens kom ik nu aan tests rond de 27 minuten, waar eerder 75 minuten voor stond.
Wat zou er veranderd zijn aan mijn systeem dat het ineens zoveel sneller is, en kennelijk niks uitmaakt of je naar een RAID-0 wegschrijft of een gewone disk?
Zitten denken.

Bij de tweede testopstelling met het Windows 8 operating system op de Intel SSD, heb ik nog een CD'tje van het ASUS-moederbord erin geplaatst en wat utilities geinstalleerd.
Maar tevens een rijtje aan Intel drivers die erbij stonden.
Bij de eerste installatie en test had ik slechts een "kale Windows 8" geinstalleerd, met Nikon Capture NX2 erop.
Ik zou zo gedacht hebben dat Windows 8 als nieuw OS helemaal up-to-date zou zijn met allerlei drivers met betrekking tot de Intel processoren en chip-sets. Fout gedacht. Kennelijk horen er nog specifieke drivers extra geïnstalleerd te worden om het zaakje te optimaliseren. Maar wat een verschil in tijd

Moraal, vergeet nooit de drivers van een moederbord die apart op een CD'tje staan er extra bij te installeren. Controleer ze nog op de website voor eventuele updates.
(Nu nog wat verder experimenteren met het OS geïnstalleerd op een RAID-0 opstelling).