Tweaken PC om tot betere prestaties te komen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Tweaken PC om tot betere prestaties te komen

Bericht door Léon Obers » zo feb 03 2013 2:08 am

In een ander draadje komt de bouw van nieuwe PC's ter sprake. Zelf heb ik inmiddels het volgende systeem in elkaar zitten: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 05#p593005" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben nu aan het testen en "tweaken" om tot de beste prestaties te komen met betrekking tot batchverwerking Nikon CaptureNX2 bestanden.
Daarbij stuit ik op opmerkelijke en tevens onverwachte zaken die vergeten kunnen worden die kennelijk een grote invloed hebben op de prestaties, die ik met jullie wil delen.
Omdat het nu enkel om het "tweaken" gaat, lijkt het me het zinvol om dit van het andere onderwerp af te splitsen en een nieuw draadje te starten.

In het andere draadje kwam ik met een test van 279 fotobestanden aan een verwerkingstijd van 75 minuten 10 seconden.
Enerzijds zijn het lange en complexe bewerkingsregels in Nikon Capture die tot lange(re) bewerkingstijden kunnen leiden.
Aan de andere kant had ik toch wat meer vermogen van de nieuwe PC verwacht met al de snelle onderdelen die ik in de PC heb geplaatst.
Met wisselen van het operating systeem (Windows 8 ) naar een SSD en kijken naar RAID-0 opstellingen hoop ik tot betere prestaties te komen. Omdat ik verschillende type SSD's heb, kan dat voor de ene of andere opstelling misschien wel uitmaken, waar je het OS op zet, en wat je gebruikt om data naar toe te schrijven.

Ter indicatie de gemeten verschillen op mijn PC, tussen een Samsung 840 Pro SSD (links) en een Intel 520 SSD (rechts).
Het mag duidelijk zijn waar de voorkeur naar uitgaat.

Afbeelding

Ik kwam met Nikon Capture NX2 daarbij tot de volgende resultaten.

Test-opstelling 1:
- Windows 8 op een normale harddisk
- Nikon CaptureNX2 de cache ingesteld op de eerste Samsung 840 Pro SSD.
- Batchverwerking van 279 NEF/JPG bestanden met nog redelijk lange lijsten aan bewerkingsregels.
- De bestanden staan op de Intel 520 SSD, die ik even via een externe SATAe dockingstation heb aangesloten.
- De output van alle bestanden op de tweede Samsung 840 Pro SSD.
Bij controle na de test vond ik geen data in de cache mapjes van enige betekenis (alleen een paar aangemaakte kleine bestandjes, verder niks).
Met 16 GB aan geheugen wordt dat verder kennelijk niet gebruikt.
RESULTAAT - 75 minuten 10 seconden

Toen met de twee Samsung 840 Pro SSD's een RAID-0 opstelling gemaakt.
Ter indicatie de gemeten verschillen op mijn PC, tussen nu aan de linkerkant de enkele Intel 520 SSD, en rechts de RAID-0 Samsung 840 Pro SSD

Wauw, dat zou iets moeten beloven. :o :shock:

Afbeelding

Test-opstelling 2:
- Windows 8 op de Intel 520 SSD
- Bestanden input vanuit een 1 Terrabyte Samsung harddisk
- Bestanden output op de RAID-0 Samsung 840 Pro SSD
RESULTAAT - 27 minuten

Wauw, dat is meer dan een halvering aan verwerkingstijd :!:

Maar.......... :?: :?: :?:
Meer dan een halvering? (de helft van 75 minuten is ruim 37 minuten).
Dat lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar ik kwam toch echt uit op die 27 minuten (heb de bestanden aanmaakdatum gecontroleerd).
Opnieuw een test maar dan in Nikon Capture NX2 het vinkje uitgeschakeld om alle stappen actief te houden (dus uitgeschakeld) !!!
Kwam toen aan 45 seconden korter dus 26 minuten en 15 seconden

Dan maar eens een andere test erachteraan die uitsluitsel moet geven :!:

Test-opstelling 3:
- Windows 8 op de Intel 520 SSD
- Bestanden input vanuit een 1 Terrabyte Samsung harddisk
- Bestanden output gewoon weer terug op de 1 Terrabyte Samsung harddisk
Dus niks geen gebruik van de RAID-0 Samsung SSD's (Feitelijk een slechtere situatie als de allereerste test).
RESULTAAT - 26 minuten en 40 seconden

Ineens kom ik nu aan tests rond de 27 minuten, waar eerder 75 minuten voor stond.
Wat zou er veranderd zijn aan mijn systeem dat het ineens zoveel sneller is, en kennelijk niks uitmaakt of je naar een RAID-0 wegschrijft of een gewone disk?

Zitten denken. :idea: :idea: :idea:
Bij de tweede testopstelling met het Windows 8 operating system op de Intel SSD, heb ik nog een CD'tje van het ASUS-moederbord erin geplaatst en wat utilities geinstalleerd.
Maar tevens een rijtje aan Intel drivers die erbij stonden.
Bij de eerste installatie en test had ik slechts een "kale Windows 8" geinstalleerd, met Nikon Capture NX2 erop.

Ik zou zo gedacht hebben dat Windows 8 als nieuw OS helemaal up-to-date zou zijn met allerlei drivers met betrekking tot de Intel processoren en chip-sets. Fout gedacht. Kennelijk horen er nog specifieke drivers extra geïnstalleerd te worden om het zaakje te optimaliseren. Maar wat een verschil in tijd :!:
Moraal, vergeet nooit de drivers van een moederbord die apart op een CD'tje staan er extra bij te installeren. Controleer ze nog op de website voor eventuele updates.

(Nu nog wat verder experimenteren met het OS geïnstalleerd op een RAID-0 opstelling).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Tweaken PC om tot betere prestaties te komen

Bericht door Peter » zo feb 03 2013 8:58 am

check ook eens de settings van je second level cache van de CPU
deze staat veelal standaard uit in windows.

Het kan invloed hebben op het uiteindelijke resultaat

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo feb 03 2013 8:58 am

Ben recent overgegaan naar een ander systeem met een Samsung SSD 830 en Windows8. Alles is aanmerkelijk sneller, maar een NEF bewerken in View - of Capture NX 2 is er niet echt sneller op geworden.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo feb 03 2013 9:36 am

Even aanvulling op dat verhaal van 'gebruik de drivers die op de CD staan'.
Nog beter is: check of er geen recentere drivers zijn, dan diegenen die op de CD staan! Want die zijn vaak een stuk ouder...

Ook zijn er losse BIOS updates voor niet alleen de BIOS van het motherboard zelf, maar vaak ook nog van de individuele chipsets op je motherboard! Zo kan het zijn dat een onboard JMicron/Marvell/Intel of whatever, storage controller apart geupdate kan worden...

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » zo feb 03 2013 9:38 am

Leon,

Je trekt volgens mij de verkeerde conclusie.
Je vergeet helemaal dat je in de laatste beide testen je OS op een SSD hebt staat, dus ook je swapfile van windows en capture.

Bij dit soort batch bewerkingen zijn de doorvoorsnelheiden veel minder van belang dan de toegangstijden, en daar zit nou de kracht van de SSD. Maar dat neem je niet mee in je test

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo feb 03 2013 10:55 am

De cache van de Nikon software had ik aanvankelijk aan een aparte SSD toegewezen, dan waar het OS op staat. Maar die cache blijft leeg. Heb het verder dan ook uitgeschakeld, en kom aan dezelfde tijden. Of bedoel je het anders?
EDIT: Het kan zijn dat ik met de toolboxen de mogelijkheden heb gebruikt om met de huidige onboard functies en drivers, een cache in te stellen op een SSD, bedoeld om de snelheid van gewone drives een stuk vlotter te maken. Dan kom je mogelijk aan weinig of geen verschillen in bewerkingen zoals dat nu met CaptureNX geldt ??? Dat is een van de huidige functies in jongere chipsets.

@CaptainHook
De firmware van het ASUS moederbord had ik al naar de laatste versie geflashed (versie iets van 16 januari 2013), ook de firmware van de Samsung SSD's. Updates van de aparte chipsets ga ik nog eens specifiek naar kijken. Staan in ieder geval niet bij de ASUS support pagina's vernoemd, maar mogelijk dan wel bij Intel en "Asmedia" (is 2e SATA controller). Bedankt voor de tip.

Aanvankelijk kon ik helemaal geen RAID instellen. Had volgens de ASUS moederbord gebruiksaanwijzing en support CD wel een driver op een USB-stick gezet die je dan in een soort van DOS-omgeving naar de drives zet, maar kon het niet aan met een speciale mode die in het BIOS zou zitten (via Control I). RAID was al wel in het "gewone" BIOS ingesteld. Heb de SSD's toen met een "Acronis CD" kunnen instellen als RAID-0. Dat is echter een methode die niet door de Samsung TRIM software wordt gezien.

Ik heb wel een "Intel-tool" (in Windows 8 ) om RAID in te stellen. Die tool was aanvankelijk mogelijk niet goed geïnstalleerd, want na een her-installlering kon ik de functies wel aan. Je kunt kennelijk zelfs onder schijfbeheer van Windows 8 een RAID instelling maken (misschien onderdeel van de Intel drivers / software ?). Maar geldt in de TRIM functionaliteit dan ook weer specifiek voor Intel SSD's. Met de "Magician" toolbox van Samsung worden de SSD's in RAID-opstelling niet herkend.

Moet er nog het fijne van weten, want ik heb nog nooit eerder een RAID-opstelling ingesteld, dus ben nog niet op de hoogte van alle mogelijkheden en valkuilen. Heb met een instelling via de Intel software zelfs nog wel hogere waarden in snelheid boven de 1000 Mb/sec. weten te halen. Dus kennelijk wel meer geoptimaliseerde instelling voor de settings die daarin gebruikt worden. Maar de TRIM functie is wel belangrijk, dat die blijft werken. En dat heb ik nog niet voor de Samsung SSD's.

Maar goed, verder tot de orde van de "experimenteer"-dag. Ik kom er nog op terug.
Peter schreef:check ook eens de settings van je second level cache van de CPU
deze staat veelal standaard uit in windows.

Het kan invloed hebben op het uiteindelijke resultaat
Waar kan ik die in of uitschakelen? In het BIOS of ergens bij de Windows 8 instellingen (die voor mij helemaal nieuw zijn)?
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo feb 03 2013 11:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo feb 03 2013 11:17 am

Hans Braakhuis schreef:Ben recent overgegaan naar een ander systeem met een Samsung SSD 830 en Windows8. Alles is aanmerkelijk sneller, maar een NEF bewerken in View - of Capture NX 2 is er niet echt sneller op geworden.
Is ook niet verwonderlijk.
Een foto bewerken is ook iets wat gebeurt door de processor icm het geheugen. Daar heeft je opslag weinig mee van doen. Het enigste wat een snelle HDD setup van doen heeft is in zaken het eea te kopiëren, verplaatsen, opslaan en oproepen. Het is de snelheid waarmee iets beschikbaar is, niet de snelheid waarmee iets berekend kan worden.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » zo feb 03 2013 11:21 am

Ik heb niet alles gelezen, ik wilde alleen enkel even opmerken dat hoe snel je pc ook is, alle toeters en bellen...als software niet goed geprogrameerd is blijft het sloom aanvoelen. Ik heb bij CNX2 vaak dit gevoel, teveel vage dingetjes die mij zeggen dat het wel wat beter kan worden gemaakt. LR4 zelf PS cs5 en 6 zijn veel vlotter.
Dus...verkijk je niet enkel op de snelste ssd's en cpu's en retesnel ram....

Leon, de meest recente drivers firmware van je pc onderdelen zelf opzoeken en isnatlleren is een must!

Remco, als je ram op is gaat je opslag wel meespelen he, sterker nog windows is dol op zijn swap file. Als je echt wil dat er geen swapfile gebruikt wordt zet je deze optie uit en dan idd worden de berekeningen enkel door cpu icm ram gedaan. De truuk is natuurlijk om de swap file niet op je windows hd te laten staan, een snelle ssd is dan wel een slimme oplossing!

Doch spelen met pc's is leuk natuurlijk haha

Peter
Laatst gewijzigd door strangeartefact op zo feb 03 2013 11:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Bijna leeg hier....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo feb 03 2013 11:27 am

strangeartefact schreef:Ik heb niet alles gelezen, ik wilde alleen enkel even opmerken dat hoe snel je pc ook is, alle toeters en bellen...als software niet goed geprogrameerd is blijft het sloom aanvoelen. Ik heb bij CNX2 vaak dit gevoel, teveel vage dingetjes die mij zeggen dat het wel wat beter kan worden gemaakt. LR4 zelf PS cs5 en 6 zijn veel vlotter.
Dat snap ik wel. De Nikon software is op zichzelf niet echt vlot. Maar het is daarmee wel een aardige testcase om met die beperkingen alsnog de PC zo snel mogelijk te maken. Dat is al ten dele gelukt door van 75 naar 27 minuten te gaan. :mryellow:
En spelen is inderdaad leuk.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo feb 03 2013 11:43 am

strangeartefact schreef:
Leon, de meest recente drivers firmware van je pc onderdelen zelf opzoeken en isnatlleren is een must!

Remco, als je ram op is gaat je opslag wel meespelen he, sterker nog windows is dol op zijn swap file. Als je echt wil dat er geen swapfile gebruikt wordt zet je deze optie uit en dan idd worden de berekeningen enkel door cpu icm ram gedaan. De truuk is natuurlijk om de swap file niet op je windows hd te laten staan, een snelle ssd is dan wel een slimme oplossing!

Peter
Het grote punt is dat een moderne computer met 16GB door de gemiddelde gebruiker helemaal niet word benut. Het gros trekt 8GB nog niet vol in hun bewerkingen.

Dit soort benchmarks zijn in theorie allemaal erg leuk, maar hebben voor de meeste mensen in de praktijk geen enkel merkbaar effect. Een moderne computer met een i5/i7 processor, 16GB DDR geheugen en 2 moderne SSD's zijn meer dan snel genoeg voor fotobewerking/verwerking. Voor opslag kies je, zeker uit kosten per GB gezien, nog steeds voor HDD's. Dus ben je klaar met werken sla je alles op interne/externe HDD's/NAS settings waar je dan opeens weer de bottleneck hebt zitten qua snelheiddoorvoer.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » zo feb 03 2013 11:55 am

Remco v/d Sanden schreef:
strangeartefact schreef:

Peter
Het grote punt is dat een moderne computer met 16GB door de gemiddelde gebruiker helemaal niet word benut. Het gros trekt 8GB nog niet vol in hun bewerkingen.

Dit soort benchmarks zijn in theorie allemaal erg leuk, maar hebben voor de meeste mensen in de praktijk geen enkel merkbaar effect. Een moderne computer met een i5/i7 processor, 16GB DDR geheugen en 2 moderne SSD's zijn meer dan snel genoeg voor fotobewerking/verwerking. Voor opslag kies je, zeker uit kosten per GB gezien, nog steeds voor HDD's. Dus ben je klaar met werken sla je alles op interne/externe HDD's/NAS settings waar je dan opeens weer de bottleneck hebt zitten qua snelheiddoorvoer.
Eens, het grote gros zal zeker niet volledige prestatie van hun pc gebruiken, grote gros heeft geen i5?i7 en ssd's. Dan is het soms wel handig wat extra dingen aan te passen om meer uit je pc te halen.

Zelf droom ik van een i7 met 16gb ram en ssd's.
Vooralsnog 4gb ram, coreduo 2.6@3gh en paar snelle 7200rpm schijven, tjah soms duurt het even ;)

Peter
Bijna leeg hier....

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo feb 03 2013 12:28 pm

Léon Obers schreef:
strangeartefact schreef:Ik heb niet alles gelezen, ik wilde alleen enkel even opmerken dat hoe snel je pc ook is, alle toeters en bellen...als software niet goed geprogrameerd is blijft het sloom aanvoelen. Ik heb bij CNX2 vaak dit gevoel, teveel vage dingetjes die mij zeggen dat het wel wat beter kan worden gemaakt. LR4 zelf PS cs5 en 6 zijn veel vlotter.
Dat snap ik wel. De Nikon software is op zichzelf niet echt vlot. Maar het is daarmee wel een aardige testcase om met die beperkingen alsnog de PC zo snel mogelijk te maken. Dat is al ten dele gelukt door van 75 naar 27 minuten te gaan. :mryellow:
Gisteren voor de lol weer eens een foto in NX2 bewerkt en vergeleken met het resultaat eerder bewerkt in Lightroom. Wat een totale ramp qua snelheid dat NX2, onwerkbaar wat mij betreft. Het resultaat was ook duidelijk minder.

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » zo feb 03 2013 12:34 pm

Skippy schreef:
Léon Obers schreef:
Gisteren voor de lol weer eens een foto in NX2 bewerkt en vergeleken met het resultaat eerder bewerkt in Lightroom. Wat een totale ramp qua snelheid dat NX2, onwerkbaar wat mij betreft. Het resultaat was ook duidelijk minder.
Het resultaat mag je niet verwijten aan de software, dat kun je alleen de gebruiker aanrekenen. In die zin een is het een nutteloze opmerking. In mijn geval zou het nl andersom zijn. Geheel door onkunde van LR aan de kant van de gebruiker.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo feb 03 2013 12:59 pm

Gobert schreef:Het resultaat mag je niet verwijten aan de software, dat kun je alleen de gebruiker aanrekenen. In die zin een is het een nutteloze opmerking. In mijn geval zou het nl andersom zijn. Geheel door onkunde van LR aan de kant van de gebruiker.
Tja, als jij mijn kennis van NX2 en LR niet kent Is jouw opmerking zeker nutteloos. Het is inmiddels algemeen aanvaard dat NX2 qua combinatie van snelheid, gebruiksgemak, mogelijkheden en resultaat is voorbij gestreefd door Lightroom. Net zoals de Kever is voorbij gestreefd door steeds verder ontwikkelde, nieuwe generaties Golfjes.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » zo feb 03 2013 1:09 pm

Leon, er zijn onvoorstelbaar veel tweaks programma's op de markt

Een van de betere komt van de firma Yamicsoft
Het programma kan tevens de tweaks van je CPU regelen (o.a. L2 chache)

Dat is veelal veiliger dan zelf prutsen in het register.
Een volledig werkende trial voor windows 8 middels deze link

http://www.yamicsoft.com/windows8manage ... anager.zip" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”