1e fotoshoot (buiten); tips gevraagd
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: 1e fotoshoot (buiten); tips gevraagd
Ik zou er niet voor gekozen hebben de dames daar zo neer te zetten. Deels in de zo'n en deels niet lijkt mij niet verstandig.
Deze omstandigheden zijn echt het schoolvoorbeeld voor wanneer je een invulflits moet gebruiken.DannySan schreef:Het licht was moeilijk (érg hard en loodrecht) dus ik moest goed denken aan de plaatsing van mezelf t.o.v. de dames en het zonlicht.
Ik had mijn flitser mee, maar daar had ik nog niet genoeg ervaring mee dus niet gebruikt
En waarschijnlijk makkelijker dan je denkt.
Groeten Jan
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Bedankt voor jullie reacties Patrick en Grojan!
@Patrick: het was echt keuzes maken qua plaatsing vanwege het licht.
@Grojan: ik was (en ben nog steeds) te onzeker over het juiste gebruik van de flits in buitensituaties; hiermee ga (moet ik) nog meer oefenen
Daar was hier niet altijd gelegenheid voor, omdat de oudere dame zeer moeilijk een zelfde houding lang kon aannemen.
Maar goed, dit is ook een leerproces voor mij; en met die insteek is deze serie ook gemaakt.
@Patrick: het was echt keuzes maken qua plaatsing vanwege het licht.
@Grojan: ik was (en ben nog steeds) te onzeker over het juiste gebruik van de flits in buitensituaties; hiermee ga (moet ik) nog meer oefenen
Daar was hier niet altijd gelegenheid voor, omdat de oudere dame zeer moeilijk een zelfde houding lang kon aannemen.
Maar goed, dit is ook een leerproces voor mij; en met die insteek is deze serie ook gemaakt.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik vind het leuke prima foto's. En ja er is een beetje op te merken/ leren van dit resultaat maar ik moet zeggen je bent er echt bijna. De laatste foto is echt subliem en zou zo aan de wand kunnen, als het mijn moeder was.
Wat je wel zou kunnen oefenen, is de afstand van je reflector tov je onderwerp. Licht is net wat tè vel en mag voor mij wat zachter zijn.
Ik verwacht dat je klant heel tevreden zal zijn.
Wat je wel zou kunnen oefenen, is de afstand van je reflector tov je onderwerp. Licht is net wat tè vel en mag voor mij wat zachter zijn.
Ik verwacht dat je klant heel tevreden zal zijn.
- DannySan
- Clublid
Hoi wiebe,
dank voor je commentaar!
Ik had zelf (zowel tijdens als na de shoot) al geconstateerd waar ik nog leermomenten had; maar dat vind ik inderdaad helemaal niet erg.
Dit is voor mij een leer-shoot geweest, en de klant(en) waren inderdaad súper tevreden (ik doe ook de verdere afhandeling voor hun naar afdruk/canvas/boekje e.d.) alleen al met de 'eerste blik'.
Er valt zeker nog wel het 1 en ander op aan te merken qua belichting/positionering; en daardoor weer op de nabewerking enz.
De laatste foto ben ik ook zeker het meest tevreden over (al heeft de serie - met in totaal 42 beelden - nog meer hele mooie momenten); daar was de keuze tussen wit, zilver of goud voor de reflector.
Ik heb gekozen voor goud, en heb nu net in LR nog een heel klein beetje getweaked in die kleur en dat maakt de plaat nog iets sterker.
Ik 'stond er voor' en moest ter plekke wel leveren; en ben - zo'n beetje onbewust - volledig manueel gaan werken (best wel trots op).
Ik sta er nu zekerder in, omdat ik weet wat ik wel weer zou willen doen; en wat ik niet/anders moet doen.
Op naar de volgende shoot zou ik zo zeggen
dank voor je commentaar!
Ik had zelf (zowel tijdens als na de shoot) al geconstateerd waar ik nog leermomenten had; maar dat vind ik inderdaad helemaal niet erg.
Dit is voor mij een leer-shoot geweest, en de klant(en) waren inderdaad súper tevreden (ik doe ook de verdere afhandeling voor hun naar afdruk/canvas/boekje e.d.) alleen al met de 'eerste blik'.
Er valt zeker nog wel het 1 en ander op aan te merken qua belichting/positionering; en daardoor weer op de nabewerking enz.
De laatste foto ben ik ook zeker het meest tevreden over (al heeft de serie - met in totaal 42 beelden - nog meer hele mooie momenten); daar was de keuze tussen wit, zilver of goud voor de reflector.
Ik heb gekozen voor goud, en heb nu net in LR nog een heel klein beetje getweaked in die kleur en dat maakt de plaat nog iets sterker.
Ik 'stond er voor' en moest ter plekke wel leveren; en ben - zo'n beetje onbewust - volledig manueel gaan werken (best wel trots op).
Ik sta er nu zekerder in, omdat ik weet wat ik wel weer zou willen doen; en wat ik niet/anders moet doen.
Op naar de volgende shoot zou ik zo zeggen

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De laatste foto vind ik ook de beste. Je moet alleen even kijken naar de hand van de oudere dame. Die ziet er heel vreemd uit!
Inderdaad een mooi leermoment. En een prima resultaat!

Inderdaad een mooi leermoment. En een prima resultaat!
- DannySan
- Clublid
Die hand zit precies in de schaduw, en er zijn ook wat wijnvlekken aanwezig.
Ik laat het zoals het is; maar bedankt voor je commentaar Patrick!
Ik laat het zoals het is; maar bedankt voor je commentaar Patrick!