1e fotoshoot (buiten); tips gevraagd

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

1e fotoshoot (buiten); tips gevraagd

Bericht door DannySan » ma mar 04 2013 3:15 pm

Hoi allemaal,

oei; het is gebeurd! :oops: :mrgreen:
Ik ben gevraagd om een familie fotoshoot te doen (3 personen) op een buitenlocatie die ik (grofweg) al wel ken.
Naast het feit dat ik geen idee heb wat ik daarvoor zou moeten vragen; vind ik het belangrijker dat ik goed 'voor de dag' kom.
Ik heb de 50mm als prima portret-objectief (ook voor kleine groep geschikt lijkt mij?), maar is dit 'heb objectief' om dit te doen?
En, zijn er nog meer accessoires waar ik niet 'zonder' zou kunnen (in jullie mening?); is een reflectie-scherm bijvoorbeeld een 'must'?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen/tips, alvast mijn dank!

Groetjes Danny
Laatst gewijzigd door DannySan op ma mar 04 2013 3:48 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: 1e fotoshoot (buiten); tips gevraagd

Bericht door Wolf » ma mar 04 2013 3:43 pm

Een reflectiescherm is wel handig.

Gaat het om drie mensen die bij elkaar op de foto willen? Ander ben je ook nog een hulpje nodig voor het reflectiescherm.
Denk er wel om dat je voor drie mensen naast elkaar een mega scherm nodig bent.

Ook is een visagist (of gewoon iemand die handig met make-up is) wel makkelijk. Begin neutraal en eindig in extreme make-up.

Zorg dat je van te voren al een goede locatie hebt. Een boek (of ipad) met voorbeeld foto's is wel makkelijk.
Kleding van de modellen afstemmen en verschillende setjes kleding is ook leuk voor afwisselende foto's.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

Daniel123
Clublid
Clublid

Bericht door Daniel123 » ma mar 04 2013 4:20 pm

Ik kan je weinig advies geven maar ben wel benieuwd hoe het gaat lopen bij jou 8)
Ben namelijk ook buiten lekker basic bezig. Dus zonder scherm e.d. en eigen make up.

Ik verwissel wel is van objectief. Begin meestal met mijn 18-105 en stap daarna over op 50mm F1.8.
Maar blijf meestal wel in de range van 50mm en 90mm.
Voor de rest zou ik nog even van te voren op de locatie gaan kijken. Ik wilde pas in het bos foto's maken en toen ik er aan kwam
was het halve bos omgekapt tot 20cm hoogte. Stond daar echt met de mededeling, ja, hier was een bos :roll:

Succes in iedergeval.

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » ma mar 04 2013 6:00 pm

Eerste shoot. nog helemaal geen ervaring? Voor mijn eerste shoots heb ik niets gevraagd, de mensen verteld dat ik best wel er redelijk veel fotowerk gedaan had en ook beschikte over een goede camera en glaswerk. Maar dat ik niet veel ervaring had met shoots. De mensen moesten er bewust voor kiezen met een minder ervaren fotograaf te werken. 50 mm. lens? prima voor portretten maar neem ook een lens mee in de range tussen de 20-200 mm. Reflector? Wel eens mee gewerkt? Ik zou zeggen werk niet met gereedschap waarmee je nooit eerder gewerkt hebt. Je hebt bij een eerste shoot wel andere dingen aan je hoofd dan expirimenteen met reflectorschermen. Ze wiilen een shoot op een jou bekende locatie, meer weet je niet? dan weet je 10 % van wat te weten moet. Je moet echt goed weten wat ze willen, de soort foto's, de aard van de foto's, de reden van de locatie, hun verwachtingen..... Juist bij de eerste shoots moet je zo goed mogelijk voorbereid zijn. Daar wordt je tijdens de shoot alleen maar zekerder van. De mensen moeten zelf kunnen verwoorden wat ze eigenlijk willen. Makeup? Als dat voor de shoot nodig is.
Hoop dat je veel meer tips krijgt.
Kan een goede discussie worden.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mar 04 2013 6:07 pm

Ga in ieder geval niet in de zon staan. Dat scheelt al heel veel! :idea:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Christhaa
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Christhaa » ma mar 04 2013 6:08 pm

aller eerst is het erg belangrijk is wat je 'klant' wilt. Misschien willen zei iets wat buiten het boekje valt.
Pools bij de mensen wat ze graag willen, misschien hebben ze voorbeeld foto's hoe ze graag op de foto gaan.
Soms houden mensen gewoon van simpel. en doe jij je best om iets creatiefs te bedenken. goed overleggen is het halve werk.
een visagist is echt niet nodig. Ze kunnen het prima regelen. Het is tenslotte een groeps foto meestal word deze gebruikt voor een famillie kiekje.
Mensen zien zich zelf veel liever als zich zelf dan als een opgemaakte iemand die daar MOET staan.
Als ik op locatie ga neem ik alleen mijn camera op zak. met bestaand licht kan je prachtige dingen doen...
50mm is prima, lager dan moet je eigenlijk niet gaan met een groeps foto (tips van school, dit doe ik zelf wel eens hihi)
verder ben ik het met mijn voor ganger eens zeg wel tegen de mensen dat ze de kleur toon op elkaar afstemmen en geen drukke prints of teksten op shirts/broek aantrekken.

edit: bij grote groepen raad ik een statief aan zodat je duidelijk kan melden wanneer je de foto kan maken
en hoef je alleen op het knopje te drukken. en kunnen de mensen naar jou kijken, dat is veel intresanter dan een zwart ding voor je neus.
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma mar 04 2013 7:02 pm

Vergeet niet aan je scherptediepte te denken. Een veel gemaakte fout bij foto's van meer dan 1 persoon is dat een te groot diafragma gekozen wordt waardoor er personen buiten het scherpte gebied vallen. En wat je niet wilt is twee personen op de foto waarvan er eentje onscherp is ;-)
Fin.

throttlemeister
Forumlid
Forumlid

Bericht door throttlemeister » ma mar 04 2013 7:31 pm

En schiet niet op ooghoogte, maar lager.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
Gijs

Nikon D800 met MB-D12 | AF-S 14-24/f2.8G ED | AF-S 24-120/f4G | AF-S 50/f1.8G | SB910
www.sport-touring.eu

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » za jun 01 2013 7:29 pm

Nou het heeft even geduurd, maar morgen om 11:00 uur is het zover :mrgreen:
Heb jullie tips opgevolgd en duidelijk vooraf overleg gehad over verwachtingen; heb van verschillende 'typen' buitenfoto's voorbeelden gezocht zodat ik hun stijl kon peilen.

Daarna een scenario doorgesproken wat voor beiden (het zijn 2 personen, moeder en dochter) prima te doen was.
Ook aangegeven dat dit mijn 1e shoot is; en dat ik wel apparatuur heb maar nog geen ervaring.
We hebben afgesproken dat ik vooraf niets vraag als fee, en na sorteren en bewerken van mijn kant bij hun kom voor overleg. De ervaring én het in mij gestelde vertrouwen vindt ik al heel bijzonder.
(het gaat om mijn collega en haar moeder van 78; die eigenlijk alleen maar 1 wens hebben: we willen samen op de foto maar niet in een studio maar lekker in het groen, bij bloemen, op een bankje, samen wandelend; liever zo min mogelijk 'geposeerd' maar liever spontaan.

Ik neem de 50mm f/1,8 mee; de Sigma 18-50 f/2,8 en de 55-200 VR Nikkor; ook een statief (onzeker of ik die nodig heb) en een reflectiescherm (+ assistent daarvoor).
Heb me verdiept in hoe je wel en - vooral - niet moet staan als er zoninval en schaduw is.
En voor de rest, goed kijken; aanwijzingen geven zo nodig maar liever schiet ik wat meer zodat ik leuke spontane platen krijg!

*stiekum vindt ik het toch wel spannend!
Temeer omdat ik over een week, een week lang in een sportschool elke avond ben voor mijn volgende shoot; kickboksen (zowel kids als volwassenen), yoga, sh'bam, bodypump, crossgym, spinning en tai-jutsu.
Lijkt me ook erg leuk, en super uitdagend.

Ik laat jullie - na overleg met de klant(en) - natuurlijk hier het resultaat zien :!:

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » za jun 01 2013 8:27 pm

Zoek het niet te moeilijk en stuur niet al te veel.
Het licht zal geen probleem zijn.
Suc......

Florina
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Florina » za jun 01 2013 8:31 pm

Heel veel succes morgen!
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » za jun 01 2013 9:15 pm

Oeh dat is al snel. Zou zeggen je hebt een supermodel thuis om mee te oefenen.

Reflectie zou je kunnen bereiken met een wit laken? Twee hoeken met stenen op grond leggen en iemand de andere twee hoeken omhoog laten halen en evt beetje sturen( helpt?!?)

Neem je flitser mee!

Misschien dat je wat attributen (in verschillende kleuren) mee kunt nemen, of ter plekke bloemen plukken. Of een parasol / paraplu. Of een kleedje en picknickmand.

Bomen doen het vaak goed.

oud0001

Bericht door oud0001 » za jun 01 2013 11:19 pm

Veel plezier morgen. :wink:

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » za jun 01 2013 11:56 pm

Ja goeie!

Geniet ervan. Dan zijn er twee spiegels aan het werk morgen. ;)

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo jun 02 2013 8:21 am

Goedemorgen Wiebe,

ik snap je opmerkingen niet helemaal? #netwakker

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”