Nikon 500mm f/8 Reflex
Re: Nikon 500mm f/8 Reflex
Beste Dogo, nou gaf ik het adres van de website van Roland Vink, dan kun je toch zelf even verder checken in welke serie jouw serienummer valt?
"Je kunt ook zelf even kijken op de site van Roland VInk, kijk bij Reflex:
http://www.photosynthesis.co.nz/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je ziet dat alleen de laatste serie zeker AI-compatible is:
Ai* / 500/8 Reflex / MIJ / 5+ / 183201 > 184193 - 215262 / 32062 / Oct 83 - Dec 05
Dus serienummers tussen 183201 en 215262, gebouwd van oktober 1983 tot december 2005."
"Je kunt ook zelf even kijken op de site van Roland VInk, kijk bij Reflex:
http://www.photosynthesis.co.nz/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je ziet dat alleen de laatste serie zeker AI-compatible is:
Ai* / 500/8 Reflex / MIJ / 5+ / 183201 > 184193 - 215262 / 32062 / Oct 83 - Dec 05
Dus serienummers tussen 183201 en 215262, gebouwd van oktober 1983 tot december 2005."
- dogo
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dat is het 'm nou juist, ik heb dus blijkbaar een "non-Ai" Reflex lens, maar op de site staat niet zwart/wit vermeld of de lens dan wel of niet past/compatibel is met bijv. een D700. Misschien heb ik een lijst op de site over het hoofd gezien? Al met al durf ik de Reflex lens nog steeds niet echt op mijn D700 te schroeven.emdeklerk schreef:Beste Dogo, nou gaf ik het adres van de website van Roland Vink, dan kun je toch zelf even verder checken in welke serie jouw serienummer valt?
De 85/1.8 en 35/2.8 manuals die ik heb gekregen zijn al genoeg "speelgoed" voor het weekend.
Groeten, Edward
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Edward,
Ik heb alleen de latere versie van die lens.
Ik zou het gewoon voorzichtig proberen.
Afgezien van de CPU contacten in de kamera, moet je uitkijken met de AI koppelring op de kamera.
Als deze tegen de lens schuurt moet je voorzichtig worden.
Mijn ervaring is dat het soms om fracties van een millimeter gaat (en soms exemplarische variaties).
De aanwijzingen van NIkon zijn vaak aan de voorzichtige kant.
Groeten, Gijs
re: dus blijkbaar een "non-Ai"
Ja, op het plaaatje afgaand. Maar het begrip Ai is betrekkelijk aangezien geen enkele Reflex lens een diafragma heeft., het is soms een grijs gebied in de compatibiliteit van lenzen.
On the other hand, de 500 reflex staat in het D700 handboek niet op het lijstje met "verboden vruchten", pg 37n
Ik heb alleen de latere versie van die lens.
Ik zou het gewoon voorzichtig proberen.
Afgezien van de CPU contacten in de kamera, moet je uitkijken met de AI koppelring op de kamera.
Als deze tegen de lens schuurt moet je voorzichtig worden.
Mijn ervaring is dat het soms om fracties van een millimeter gaat (en soms exemplarische variaties).
De aanwijzingen van NIkon zijn vaak aan de voorzichtige kant.
Groeten, Gijs
re: dus blijkbaar een "non-Ai"
Ja, op het plaaatje afgaand. Maar het begrip Ai is betrekkelijk aangezien geen enkele Reflex lens een diafragma heeft., het is soms een grijs gebied in de compatibiliteit van lenzen.
On the other hand, de 500 reflex staat in het D700 handboek niet op het lijstje met "verboden vruchten", pg 37n
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Nee, of het compatible is met je camera moet je ook opzoeken in de tabel in de handleiding van je camera.
Overigens geeft de site van Roland Vink ook links om een AI-objectief effectief te kunnen herkennen. Gewoon even zoeken en kijken.
Maar NON-AI gaat waarschijnlijk niet werken met een D700, dan wordt namelijk de mechanische AI-koppeling op de camera beschadigd.
Tenzij het een door de importeur naar AI omgebouwd exemplaar is, dan gaat het weer wel werken.
Er staat alleen op dit forum heel veel over de kenmerken van een AI-objectief c.q. AI-diafragmaring.
Nu heeft een spiegelobjectief geen diafragmaring, maar toch kan de achterste rand van het objectief te ver richting body uitsteken en je AI-koppeling beschadigen.
Op basis van de foto die je stuurde zou ik niet durven beoordelen hoe het op jouw objectief is.
Overigens geeft de site van Roland Vink ook links om een AI-objectief effectief te kunnen herkennen. Gewoon even zoeken en kijken.
Maar NON-AI gaat waarschijnlijk niet werken met een D700, dan wordt namelijk de mechanische AI-koppeling op de camera beschadigd.
Tenzij het een door de importeur naar AI omgebouwd exemplaar is, dan gaat het weer wel werken.
Er staat alleen op dit forum heel veel over de kenmerken van een AI-objectief c.q. AI-diafragmaring.
Nu heeft een spiegelobjectief geen diafragmaring, maar toch kan de achterste rand van het objectief te ver richting body uitsteken en je AI-koppeling beschadigen.
Op basis van de foto die je stuurde zou ik niet durven beoordelen hoe het op jouw objectief is.
- jantom
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
De door Bert geplaatste foto van een spiegellens is van een ouder type en wel de Reflex-Nikkor 50cm 1:5. Maar het principe is gewoon hetzelfde.
- jantom
- Clublid
Over AI of niet... Het objectief dat hier in het geding is, is van vóór 1977. Daar is geen twijfel over mogelijk!
Desondanks is het best wel mogelijk dat het objectief gebruikt kan worden.
Ik heb zelf niet zo lang geleden van een gewaardeerde Nikon verzamelaar een Reflex-Nikkor 50cm 1:5 gekocht (een veel ouder type) en die is te gebruiken op een digitale camera. Ik heb dat zelf nog niet uitgetest.... Maar de verkoper heeft wat proefopnamen gemaakt met zijn D(zoveel) voordat ik tot aankoop overging. In de praktijk gebruik ik dit soort lenzen niet omdat er betere alternatieven voorhanden zijn.
Even nog een andere (eigen) ervaring met NON-AI in combinatie met een D2x-camera: ik heb begin jaren 70 een basistubus met 800mm Nikkor telelens gekocht en ben daar ooit mee naar Inca gegaan met de vraag of ik die combinatie wel met een door mij mogelijkerwijze aan te schaffen D2x-camera kon gaan gebruiken. Dat bleek te kunnen. Er zijn -aldus Inca- meer objectieven uit de oude tijd bruikbaar dan Nikon officieel aangeeft maar het is wel zo dat er met voorzichtigheid moet worden gehandeld.
Desondanks is het best wel mogelijk dat het objectief gebruikt kan worden.
Ik heb zelf niet zo lang geleden van een gewaardeerde Nikon verzamelaar een Reflex-Nikkor 50cm 1:5 gekocht (een veel ouder type) en die is te gebruiken op een digitale camera. Ik heb dat zelf nog niet uitgetest.... Maar de verkoper heeft wat proefopnamen gemaakt met zijn D(zoveel) voordat ik tot aankoop overging. In de praktijk gebruik ik dit soort lenzen niet omdat er betere alternatieven voorhanden zijn.
Even nog een andere (eigen) ervaring met NON-AI in combinatie met een D2x-camera: ik heb begin jaren 70 een basistubus met 800mm Nikkor telelens gekocht en ben daar ooit mee naar Inca gegaan met de vraag of ik die combinatie wel met een door mij mogelijkerwijze aan te schaffen D2x-camera kon gaan gebruiken. Dat bleek te kunnen. Er zijn -aldus Inca- meer objectieven uit de oude tijd bruikbaar dan Nikon officieel aangeeft maar het is wel zo dat er met voorzichtigheid moet worden gehandeld.
Laatst gewijzigd door jantom op za mei 18 2013 12:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- a vgastel
- Forumlid
Plaats nog eens een foto van de zij kant zo dat deze duidelijk te zien .
Als hij zo als Eugene aan geeft te ver over de rand van de bajonet steekt dan kan hij de al beschadigen.
Dus dit is wat ik en zij bedoelen deze past en licht vrij van de AL heb diverse objectieven staan die werken en passen.

Daar om graag een foto , stuit ook op de info die Jantom ook geeft.
edit
Hier nog een foto waar de rand iets oversteekt hij past en werkt maar als hij klem zit op de AL heb je een probleem.

Als hij zo als Eugene aan geeft te ver over de rand van de bajonet steekt dan kan hij de al beschadigen.
Dus dit is wat ik en zij bedoelen deze past en licht vrij van de AL heb diverse objectieven staan die werken en passen.

Daar om graag een foto , stuit ook op de info die Jantom ook geeft.
edit
Hier nog een foto waar de rand iets oversteekt hij past en werkt maar als hij klem zit op de AL heb je een probleem.

mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Bert,
Strooi niet meer verwarring, de guru's van nIkon hebben eea. in het camera-handboek toegelicht.
Daar staat geen enkele 500 reflex als verboden gemeld.
Groeten, GIjs
Strooi niet meer verwarring, de guru's van nIkon hebben eea. in het camera-handboek toegelicht.
Daar staat geen enkele 500 reflex als verboden gemeld.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- dogo
- Forumlid
He guys, goed nieuws!! De Reflex lens past. De D700 handleiding gelezen: de 500mm Reflex wordt in de "positieve" lijst genoemd maar echter niet gespecificeerd per type (en er zijn van de 500mm Reflex ca. 3 types/modellen), daarentegen worden op de volgende pagina non-Ai lenzen uitgesloten (?). Enigszins zenuwachtig de lens zeer voorzichtig op mijn body geschroefd. Hier zijn de eerste foto's.
Heeft m.i. wel wat extra contrast/helderheid/verzadiging/levendigheid etc. nodig vergeleken met mijn andere lenzen. Ik moest de schuifjes in Lightroom imo toch wel iets verder verschuiven dan bij de foto's van mijn andere lenzen. Maar het is wel kicken met zo een tele, ik heb nog nooit geschoten met zo een grote tele.
Nu nog wachten op zeer zonnig weer en de buurvrouw die gaat zonnen in haar tuin
Wellicht morgen naar centrum Amsterdam (waar ik woon) en James Bond gaan spelen.

Heeft m.i. wel wat extra contrast/helderheid/verzadiging/levendigheid etc. nodig vergeleken met mijn andere lenzen. Ik moest de schuifjes in Lightroom imo toch wel iets verder verschuiven dan bij de foto's van mijn andere lenzen. Maar het is wel kicken met zo een tele, ik heb nog nooit geschoten met zo een grote tele.
Nu nog wachten op zeer zonnig weer en de buurvrouw die gaat zonnen in haar tuin

Wellicht morgen naar centrum Amsterdam (waar ik woon) en James Bond gaan spelen.

- a vgastel
- Forumlid
Nu je spanning weg is ,laat binnenkort maar eens wat zien.
Veel plezier er mee.
Kun je eens kijken met een strookje papier hoeveel ruimte er zit tussen de AL en de rand van je objectief.
Houd je histogram in de gaten en regel bij zo als eerder vermeld.
Veel plezier er mee.

Kun je eens kijken met een strookje papier hoeveel ruimte er zit tussen de AL en de rand van je objectief.
Houd je histogram in de gaten en regel bij zo als eerder vermeld.

Laatst gewijzigd door a vgastel op za mei 18 2013 1:17 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
- jantom
- Clublid
Ondeugende dogo - nu al de grenzen van het fatsoenlijke verkennen!
Ik zou bijna gaan vragen van "kom maar op met die foto's".

Ik zou bijna gaan vragen van "kom maar op met die foto's".

Nr. 533105 valt dus niet in de bij Roland Vink met AI* aangeduide serie, maar die ervoor.
Dat is toch duidelijk in de tabel af te lezen en er uit op te maken? Klik je in Roland's tabel op het objectief, dan krijg je verdere verduidelijking:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/f5008.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En daar staat bij bajonet: F. Lees ook de tekstjes bij die verwijzing.
Als de hypothese van Gijs Sandberg correct is, afgaande op een mededeling in het D700-handboek, dat alle 500mm spiegelobjectieven zouden passen, dan heeft Nikon kennelijk al eerder objectieven gemaakt waarvan de achterste rand niet te ver uitstak.
Heel eerlijk gezegd heb ik daar persoonlijk mijn twijfels bij, maar goed.
De enige echte zekerheid die je hebt is te kijken of die achterrand de AI-koppeling op de camera niet raakt bij het monteren. Je weet waar die AI-koppeling zit? Goed. Haal het objectief van de camera, leg de camera op zijn achterkant, kijk er recht tegenaan, dan zie je pal tegen de buitenrand van de bajonetvatting op ongeveer 13:00 tot 14:00 uur een nokje, Dat nokje zit op een dunne ring, die draait om de bajonetvatting. Daar mag dus niets tegenaan of erop komen, uitsluitend bij objectieven met AI-rand wordt dat nokje meegenomen bij het verstellen van die oh zo fijne diafragmaring.
Nagekomen: opgelost. Wel een hele bevalling, weer...
Dat is toch duidelijk in de tabel af te lezen en er uit op te maken? Klik je in Roland's tabel op het objectief, dan krijg je verdere verduidelijking:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/f5008.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En daar staat bij bajonet: F. Lees ook de tekstjes bij die verwijzing.
Als de hypothese van Gijs Sandberg correct is, afgaande op een mededeling in het D700-handboek, dat alle 500mm spiegelobjectieven zouden passen, dan heeft Nikon kennelijk al eerder objectieven gemaakt waarvan de achterste rand niet te ver uitstak.
Heel eerlijk gezegd heb ik daar persoonlijk mijn twijfels bij, maar goed.
De enige echte zekerheid die je hebt is te kijken of die achterrand de AI-koppeling op de camera niet raakt bij het monteren. Je weet waar die AI-koppeling zit? Goed. Haal het objectief van de camera, leg de camera op zijn achterkant, kijk er recht tegenaan, dan zie je pal tegen de buitenrand van de bajonetvatting op ongeveer 13:00 tot 14:00 uur een nokje, Dat nokje zit op een dunne ring, die draait om de bajonetvatting. Daar mag dus niets tegenaan of erop komen, uitsluitend bij objectieven met AI-rand wordt dat nokje meegenomen bij het verstellen van die oh zo fijne diafragmaring.
Nagekomen: opgelost. Wel een hele bevalling, weer...
- dogo
- Forumlid
Middagje Amsterdam met alleen de 500mm Reflex op de camera. Ken Rockwell heeft wel gelijk dat het moeilijk is om de lens stil te houden, bewegingsonscherpte is dus inderdaad een issue, maar imho niet zo heel erg als hij het hier stelt. Volgende keer een monopod meenemen. Foto's met de Reflex maken versimpelt wel één en ander: om je diafragma hoef je je niet druk te maken, die is nl. altijd 8, sluitertijd, STIL houden en (met name) scherpstellen (manueel) is het "enige" wat je moet doen. Lens is lichter dan mijn 24-120mm f4.

- jantom
- Clublid
Mooie foto's - sommige zijn niet zo scherp maar komt wel goed..
- Gobert
- Clublid
Het objectief, danwel de laatste versie, staat al enige tijd ook op mijn verlanglijst? Het lijkt me een spannend ding om mee te werken.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale