Welk alternatief merk voor Nikon FX groothoeklens?

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
paul73
Forumlid
Forumlid

Re: Welk alternatief merk voor Nikon FX groothoeklens?

Bericht door paul73 » di mei 14 2013 9:53 am

Als ik de topic starter was zou ik toch voor de 14-24 van Nikon gaan. En dan niet persé vanwege de f/2.8 maar vanwege het praktisch gemak van een zoom (erg handig bij landschapsfotografie) en de beeldkwaliteit. Ik heb hem zelf (helaas) niet maar heb er wel eens mee getest. Een geweldig objectief.

Er wordt aangegeven dat die lens te prijzig is maar als je al een D3 hebt, zou ik doorsparen. Een goedkoper alternatief doet toch een beetje afbreuk aan je professionele body.

Verder lees ik dat de 14-24 niet gebruiksvriendelijk is. Ik neem aan dat daarmee wordt bedoeld het gebruik van het objectief in combinatie met filters. Verder lijkt me de 14-24 juist wel erg praktisch. Hij heeft zoom èn auto-focus.
Voor het filter probleem heeft Lee volgens mij een hele mooie oplossing.
photopaul.weebly.com

D700 met Nikon 24-70 f2.8, Nikon 70-200 f2.8 VR2, Nikon 24 AI-S f2.8, Nikon 50 f1.4D, Nikon 105 f2.8 VR, SB 800, filters van B+W, Manfrotto statief, diverse studio apparatuur

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mei 14 2013 10:04 am

paul73 schreef: Voor het filter probleem heeft Lee volgens mij een hele mooie oplossing.
Alleen zijn veel gebruikers niet gecharmeerd van de behoorlijke prijs die je alleen al voor die filterhouder moet neertellen.
De totale afmetingen met zo'n houder + filter wordt er ook niet vrolijker op.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » di mei 14 2013 10:09 am

De 14-24 is een prachtige lens maar inderdaad is filtergebruik een van de grootste problemen.

Als je professioneel spul koopt is de prijs wellicht niet het grootste probleem, de filterhouder is echter vrij fors van formaat en daardoor lastig mee te nemen, het ínstalleren' kost vrij veel tijd (en moeite) en de filters zijn door de afmetingen ook een stukje gevoeliger voor breken in een tas... Al met al ook de enige reden dat ik uiteindelijk voor de 16-35 gegaan ben.
Fin.

Niwreg
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Niwreg » di mei 14 2013 12:15 pm

Ik heb er al een aantal jaren één (zeldzaam) in gebruik, het is een uitmuntend goed objectief daar valt ook niets van te zeggen.
Maar zodra je er een filtercombinatie van ga maken word het een forse investering en omvang van materialen.
Vandaar dat ik al een tijdje met het idee loopt om hem te verkopen en dan een 16-35mm f4 ervoor terug te kopen met een normale LEE filterset.
De LEE SW150 starterkit is ervoor de 14-24mm, als je dezelfde filters op de 24-70mm wil gebruiken moet er een speciale verloopring tussen.
Zie je het al voor je filterelementen van 150 bij 170mm op een 77mm objectief. Lijkt mij een beetje erg groot.
Wil graag een hoop, maar doe te weinig.

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » zo mei 19 2013 10:54 pm

Ik heb het Tokina 16-28 objectief icm de D800. Vanwege architectuurfotografie is dit mijn standaardobjectief. Een beul van een lens en optisch uitstekend. Weinig vertekening, scherp en toch een paar honderd euro goedkoper dan de 14-24 van Nikon zelf. Ik heb ook het 24-120 objectief van Nikon. Ook aanradenswaardig. Wel behoorlijke vertekening en vignetering.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”