Inderdaad.Marten schreef: Kan ik het samenvatten met : altijd zoveel mogelijk het diagram rechts laten aansluiten (exposure to the right) en in specifieke gevallen (chroom etc) clippen (uit de grafiek lopen ) accepteren?
Zo gauw het echter grotere vlakken gaan worden die gaan clippen, moet je dus gaan afvragen of je dat erg vindt of niet.
Bij buitenopnamen en lucht kun je dat ook al gauw hebben, dat vrij grote delen clippen. Vaak is die lucht echter niet zo belangrijk. Bijv. je fotografeert een evenement als "Living statues". Daar gaat het om die levende beelden, niet om die lucht. Laat je de lucht rustig clippen.
En dan nog kun je die lucht nog wel terughalen. Zoveel speling zit er tegenwoordig wel in RAW-formaten.
Maar bijv. bij een bruidsjurk zou ik het niet doen. Ook al is die ook nog wel terug te halen. Daar zou ik de belichting zodanig kiezen dat het grootste deel van die jurk toch echt niet clipt.
Waarom in dat laatste geval niet kiezen zoals een oplossing bij die lucht?
Omdat de wijze van terughalen, het algemene contrastverloop en de detaillering, het micro-contrast van te ver overbelichte trouwjurk, minder fraai kan verlopen, dan een "correct" (zonder clipping) belichte trouwjurk. Je houdt dus mogelijk een mooiere toonschaal in die jurk over door "correct" te belichten.
Hoe ver je met die grenzen wel over die clipping-barrière kunt gaan wat nog wel fraai is terug te halen of niet, zal per cameramodel verschillend zijn, en zul je vanuit de praktijk zelf moeten uitproberen. (Die problematiek is eigenlijk meer bedoeld voor "gevorderden").
Laats heeft iemand gewezen op een aardig filmpje op YouTube van een bekend fotograaf Guy Gowan die de standaard proceswijze om hoge lichten wat terug te halen van Lightroom hekelde, omdat het de toonschaal vervlakte.
(Ben de URL kwijt).