Dilemma welke lens te gaan gebruiken in New York
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Dilemma welke lens te gaan gebruiken in New York
Kies dan wel voor de Gorillapod Focus, die - zo weet ik uit eigen ervaring - beduidend beter berekend is op een flinke SLR met zwaar objectief dan de Gorillapod SLR (die zijn naam beslist geen eer aan doet). Dan red je het echter niet voor € 50.
Mijn Gorillapod SLR heb ik "gedegradeerd" naar de Fuji X20, wegens gebrek aan stabiliteit met een SLR. Valt te makkelijk om. De Gorillapod Focus is echter zo stabiel als een regulier statief.
Mijn Gorillapod SLR heb ik "gedegradeerd" naar de Fuji X20, wegens gebrek aan stabiliteit met een SLR. Valt te makkelijk om. De Gorillapod Focus is echter zo stabiel als een regulier statief.
Hallo Cyrus, bedankt voor de tip, zit ook te overwegen om een Gorillapod focus aan te schaffen,normaal 3 poot statief is geen optie, word meteen te extreem, Qua afmeting en gewicht.
helemaal geen statief meenemen naar NY lijkt me ook geen optie, ben bang dat ik dan wat mooie shots moet missen, i.v.m. de beperkingen.
helemaal geen statief meenemen naar NY lijkt me ook geen optie, ben bang dat ik dan wat mooie shots moet missen, i.v.m. de beperkingen.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Ik zou ook niet gaan zonder een statief (tripod of Gorillapod). Je gaat er ongetwijfeld avond- of nachtopnames maken en dan dit onmisbaar!
Je kunt overwegen om de Gorillapod Focus ter plekke aan te schaffen. Prijs in USD is lager dan de prijs hier in EUR en dan heb je als bonus nog het valutavoordeel. Het is een Amerikaans product dus bij een Best-Buy, Walmart of B&H zal het ongetwijfeld te vinden zijn. En er zitten in NYC ongetwijfeld grote fotozaken die dit verkopen.
Ik heb de mijne per post uit de USA laten komen, direct bij Joby vandaan, samen met nog wat accessoires. Het prijs- en valutavoordeel was beduidend forser dan de (bescheiden) verzendkosten.
Je kunt overwegen om de Gorillapod Focus ter plekke aan te schaffen. Prijs in USD is lager dan de prijs hier in EUR en dan heb je als bonus nog het valutavoordeel. Het is een Amerikaans product dus bij een Best-Buy, Walmart of B&H zal het ongetwijfeld te vinden zijn. En er zitten in NYC ongetwijfeld grote fotozaken die dit verkopen.
Ik heb de mijne per post uit de USA laten komen, direct bij Joby vandaan, samen met nog wat accessoires. Het prijs- en valutavoordeel was beduidend forser dan de (bescheiden) verzendkosten.
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dat is een goede optie, maar denk dat je hem niet nodig hebt.="Cyrus"
Als je om weet te gaan met je lenzen en je camera dan zal je zien dat het niet nodig is.Mijn zoon is er ook geweest en mooie nacht op namen gemaakt zonder statief had hem dit ook af geraden.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
- dogo
- Forumlid
Valt de laatste tijd vies tegen! Kost bij B&H New York nu $ 99,95+sales tax 9% = $ 109, volgens wisselkoers vandaag = € 83. Goedkoopste prijs op Tweakers is € 89,95, dus je "bespaart" € 6,95. Niet de moeite lijkt mij, en dan moet je nog de moeite nemen om naar die winkel in New York te gaan. De US $ is de laatste tijd aardig gestegen t.o.v. de €Cyrus schreef:Je kunt overwegen om de Gorillapod Focus ter plekke aan te schaffen. Prijs in USD is lager dan de prijs hier in EUR en dan heb je als bonus nog het valutavoordeel. Het is een Amerikaans product dus bij een Best-Buy, Walmart of B&H zal het ongetwijfeld te vinden zijn. En er zitten in NYC ongetwijfeld grote fotozaken die dit verkopen.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
@avgastel: sorry, maar als je nachtopnamen wil maken met klein diafragma voor mooie light stars en een grote scherptediepte, dan heb je onvermijdelijk ook lange sluitertijden en dan is een statief onontbeerlijk.
Je hebt immers niet overal een muurtje o.i.d. tot je beschikking om je camera stabiel op te zetten. Het enige alternatief is dan een beanbag maar dat is minder handzaam én zwaarder dan een Gorillapod Focus met balhoofd.
Overigens vind ik je opmerking "als je om weet te gaan met camera en lenzen" totaal geen hout snijden in dit verband. Kun je eens uitleggen wat je hier mee wil zeggen?
@Dogo: Dan ga je uit van een versie zonder balhoofd... Met balhoofd (altijd doen!) praat je over € 169 hier en $ 169 dáár. Als je dan toch in de US bent, steek je zo mooi € 40 in je zak door hem in de US aan te schaffen. Misschien heb jij geld teveel, maar ik vind het verschil wel de moeite waard!
Je hebt immers niet overal een muurtje o.i.d. tot je beschikking om je camera stabiel op te zetten. Het enige alternatief is dan een beanbag maar dat is minder handzaam én zwaarder dan een Gorillapod Focus met balhoofd.
Overigens vind ik je opmerking "als je om weet te gaan met camera en lenzen" totaal geen hout snijden in dit verband. Kun je eens uitleggen wat je hier mee wil zeggen?
@Dogo: Dan ga je uit van een versie zonder balhoofd... Met balhoofd (altijd doen!) praat je over € 169 hier en $ 169 dáár. Als je dan toch in de US bent, steek je zo mooi € 40 in je zak door hem in de US aan te schaffen. Misschien heb jij geld teveel, maar ik vind het verschil wel de moeite waard!
Mijn ervaring is vooral groothoek gebruik in NY. Had 14-24, 24-70 en 70-200 mee, maar heb de 14-24 verreweg het meest gebruikt. Wat voorbeeldjes: http://www.remoss.nl/new-york/" onclick="window.open(this.href);return false;
- PvGessel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Ben er vorig jaar 5 dagen geweest ( hoofdzakelijk Manhatten, maar ook in de italiaanse buurt en little china, ) en heb geen enkele keer een onveilig gevoel gehad. Vooral in Manhatten veel politie. Statief heb ik amper gebruikt. Voor avond fotografie vanaf Rockerfeller building was het gebruik van een statief niet toegestaan. Men zou er in het donker over de poten kunnen struikelen. Op Times square is zoveel licht dat je alles uit de hand kunt doen op pak 'm beet vanaf f/4 tot f/8. Mijn objectieven waren "slechts " een 50 mm 1.8 (geleend van Rolandphoto) en mijn 35 mm 1.8. Als groothoek had ik mijn 18-105 in willen zetten maar deze ging in het vliegtuig al kapot. Vatting breuk. Dus mijn hele vakantie geschoten met de primes en ja ik heb een groothoek erg gemist maar hierdoor heb ik wel het "zoomen met de voetjes" aardig onder de knie gekregen. Heel veel plezier gewenst en het is zeker niet veiliger of onveiliger dan welke stad ook in Nederland . En ik heb alles gewoon in mijn fotorugtas vervoerd met de kamera om mijn nek. Nu moet ik wel zeggen, maar doe dat niet graag, dat ik een redelijk breed voorkomen heb. Maw, je moet met mij geen ruzie zoeken.. :mrgreen: dus hup nog effe naar de sportschool.Exorius schreef:John'47 schreef:Verdeel je geld over meerdere zakken
Ik ben er eens in vier dagen twee keer beroofd
Kijk ook eens of je van bovenaf drukke straten kunt fotograferen, ook s nachts levert dat mooie beelden op
Bijvoorbeeld uit een hotelraam
Hallo John,
Zal het meenemen, zeker een goed idee, eens wat andere foto's.
Je geeft aan er in 4 dagen eens 2x beroofd te zijn?, moet ik aannemen dat het er onveilig is om met fotoapparatuur rond te lopen? Waar is dit je overkomen? Ergens in een achterbuurt of midden op een drukke straat? Welke plaatsen kunnen beter vermeden worden ?

M.v.g Peter.
D750 met wat Sigma ART glas.
D750 met wat Sigma ART glas.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
En daarom is een Gorillapod nou zo handig.... Ik heb al diverse keren meegemaakt dat men mij met de Gorillapod m'n gang liet gaan, waar anderen verzocht werd hun reguliere statief niet te gebruiken.Mzpeter schreef: Statief heb ik amper gebruikt. Voor avond fotografie vanaf Rockerfeller building was het gebruik van een statief niet toegestaan. Men zou er in het donker over de poten kunnen struikelen.
- MartijnM
- Clublid
Alleen reken jij exclusief 'BTW', oftewel sales tax. De hoogte hiervan verschilt per staat/stad en product en kan zelfs 0% zijn (in bijv Portland/Oregon). In NYC is die op de meeste aankopen ongeveer 9%. Prijzen zijn in winkels en op internet altijd zonder deze sales tax!Cyrus schreef:@Dogo: Dan ga je uit van een versie zonder balhoofd... Met balhoofd (altijd doen!) praat je over € 169 hier en $ 169 dáár. Als je dan toch in de US bent, steek je zo mooi € 40 in je zak door hem in de US aan te schaffen.
Buy film, not megapixels...
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Correct, maar dan nog is het verschil wat mij betreft de moeite waard. Komt bij dat de goedkoopste prijs in NL via een webshop is, met zo'n € 7 aan verzendkosten, die rekende ik in het vergelijk ook niet mee 

- dogo
- Forumlid
De cijfers:
Gorillapod Focus incl. Joby ballhead X bij B&H Photo&Video: $ 149,95 + 9% VAT = $ 163,45.
Volgens wisselkoersen.nl is volgens de huidige $-€ koers $ 163,45 = € 123,27 (in de praktijk valt de koers wat onvoordeliger uit en is excl. ev. provisie! **).
De prijs incl. Joby ballhead (je kan ook een andere ballhead kopen maar dan klopt de vergelijking niet) bij Cameratools (de goedkoopste): € 133,95 incl. verzendkosten.
Voordeel: € 10,68 (zie ook **).
Dan moet je nog lopen of met OV naar de winkel in NYC .....
Of dit voordelig genoeg is moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
EDIT: dit uitzoeken heeft ertoe geresulteerd dat ik net ook een voor mezelf heb besteld, altijd handig
Gorillapod Focus incl. Joby ballhead X bij B&H Photo&Video: $ 149,95 + 9% VAT = $ 163,45.
Volgens wisselkoersen.nl is volgens de huidige $-€ koers $ 163,45 = € 123,27 (in de praktijk valt de koers wat onvoordeliger uit en is excl. ev. provisie! **).
De prijs incl. Joby ballhead (je kan ook een andere ballhead kopen maar dan klopt de vergelijking niet) bij Cameratools (de goedkoopste): € 133,95 incl. verzendkosten.
Voordeel: € 10,68 (zie ook **).
Dan moet je nog lopen of met OV naar de winkel in NYC .....
Of dit voordelig genoeg is moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
EDIT: dit uitzoeken heeft ertoe geresulteerd dat ik net ook een voor mezelf heb besteld, altijd handig

Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Statief wel of niet meenemen is persoonlijk.ik zou het denk ook niet doen. Overigens zou ik zeker bij B&H langs gaan... Ben er een paak keer geweest en hetis een ervaring op zich... Ik gok de grootste camera winkel.
Bedankt voor de vele reacties.
Merk nu al dat ik mijn 28-70 2.8 al niet meer gebruikt heb na aanschaf van de 16-35 F4.
Ben er indoor wat flexibeler mee, en kan er iets meer mee spelen als het gaat om het totale overzicht, dit zal in NY zeker ten goede komen.
denk nu eerlijk gezegd, dat ik de 28-80 2.8 thuis laat, dit scheelt weer in gewicht, ga voor de 16-35 en de 80-200, of men moet hier wat andere gedachtes over hebben?
de tips betreft de gorilla pod neem ik zeker mee, ga hiervoor in NY zelf kijken, scheelt iets met de prijs natuurlijk, ga hem pas halen als ik daar tegen het gemis aanloop
bedankt voor de link naar het album met de foto's van NY, krijg hiermee een goede indruk wat er te verwachten valt.
Merk nu al dat ik mijn 28-70 2.8 al niet meer gebruikt heb na aanschaf van de 16-35 F4.
Ben er indoor wat flexibeler mee, en kan er iets meer mee spelen als het gaat om het totale overzicht, dit zal in NY zeker ten goede komen.
denk nu eerlijk gezegd, dat ik de 28-80 2.8 thuis laat, dit scheelt weer in gewicht, ga voor de 16-35 en de 80-200, of men moet hier wat andere gedachtes over hebben?
de tips betreft de gorilla pod neem ik zeker mee, ga hiervoor in NY zelf kijken, scheelt iets met de prijs natuurlijk, ga hem pas halen als ik daar tegen het gemis aanloop

bedankt voor de link naar het album met de foto's van NY, krijg hiermee een goede indruk wat er te verwachten valt.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Van 35mm naar 80mm is een wel heel grote stap. Wellicht een 50mm F/1.8 meenemen om dat op te vangen? De AF-D versie daarvan is uiterst betaalbaar (nieuw onder € 150), waanzinnig scherp en neemt amper plek in in je tas want klein en bijzonder licht.