Dilemma welke lens te gaan gebruiken in New York

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Exorius

Dilemma welke lens te gaan gebruiken in New York

Bericht door Exorius » di jul 09 2013 1:37 pm

Beste forum leden,

Ben wat jaren actief op het form geweest onder dezelfde account naam, maar wegens lange inactiviteit heb ik een nieuw account aan moeten maken,
mijn oude is verwijderd.

De rede hiervoor is dat ik graag wat advies zou willen hebben van mensen die in New York zijn wezen fotograferen.
Misschien dat het al eerder behandeld is op het forum, maar kan het niet zo direct vinden wat ik zoek.

Heb zelf op dit moment 2 lenzen de AFS 28-70 2.8 en de AFS 80-200 2.8
Ben bang dat ik met de 28-70 in de stad niet vooruit kan, dat ik meer groothoek nodig heb.
voor de 80-200 twijfel ik om deze überhaupt mee te nemen...
Werk met een FX body.

Zit er aan te denken om een AFS 16-35 f4 aan te schaffen voor wat meer groothoek, maar is f4 wel voldoende lichtsterk voor de binnenstad?

Zou het ook verstandig zijn om de Flitser mee te nemen, zie genoeg plaatjes op diverse sites, maar bijna allemaal zonder flits. :-)

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Laatst gewijzigd door Exorius op di jul 09 2013 4:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Dilemma welke lens te gaan gebruiken in New York

Bericht door gijs sandberg » di jul 09 2013 1:45 pm

Beste Ex (sorry),
Ik kan me NY alleen vanuit de verte herinneren...
Ik kan niet ruiken of je een DX of FX kamera wilt meenemen.
Een 16-35 kent volgens sommigen vertekening, dat lijkt me een crime met al die fraaie rechte gebouwen.
Een 80-200 is vaak een leuke lens, maar als je op gewicht moet besparen...
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Exorius

Bericht door Exorius » di jul 09 2013 4:06 pm

Halo Gijs,

Bedankt voor je reactie, ga op pad met een FX camera, dacht dat vermeld te hebben, maar schijnbaar iets teveel op backspace gedrukt :).

Gewicht is niet het probleem, dus toch maar de 80-200 meenemen dan? :-)
Dilemma ligt hem nu van welke groothoek eigenlijk, en of een externe flitser noodzakelijk zal zijn.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » di jul 09 2013 4:37 pm

E,
Je hebt gelijk, lezen is een kunst...
re 80-200: Het is maar net hoeveel je kan sjouwen,
Voor groothoek: ik zou lever met die 28-70 (met weinig vertekening) fotograferen.
Kijk ook eens naar de moderne stitching-software (zoals MS-ICE), voor die gevallen waarin je een grotere beeldhoek wilt coveren.
een flitsertje in een hoekje van de tas is natuurlijk nooit weg.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » di jul 09 2013 5:44 pm

Misschien een Tokina 16-28 F/2.8 erbij? Qua optiek en bouw vergelijkbaar met de Nikkor 14-24 F/2.8 maar een stuk vriendelijker geprijsd, net zo lichtsterk en eenvoudig te corrigeren vertekening.
Groeten,
Edwin

flickr - website

dogo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door dogo » di jul 09 2013 7:27 pm

Exorius schreef:Heb zelf op dit moment 2 lenzen de AFS 28-70 2.8 en de AFS 80-200 2.8
Ben bang dat ik met de 28-70 in de stad niet vooruit kan, dat ik meer groothoek nodig heb.
voor de 80-200 twijfel ik om deze überhaupt mee te nemen...
Zit er aan te denken om een AFS 16-35 f4 aan te schaffen voor wat meer groothoek, maar is f4 wel voldoende
Er is heel veel licht in NYC (de Amerikanen spreken altijd over New York City) tussen de gebouwen in, en helemaal nu in de zomer, dus f4 is ruim voldoende. Je zal vrnl. >> f8 schieten. De 16-35mm is een hele goede aanvulling voor NYC, je gaat veeeeel groothoek (willen) gebruiken. Als gewicht een rol speelt zou ik de 80-200mm thuis laten, de 28-70mm ten allen tijde meenemen. New York is een fantastische stad om foto's te schieten. Vergeet je statief niet!
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

Exorius

Bericht door Exorius » wo jul 10 2013 2:42 pm

Hallo Dogo,

Als ik het zo lees, dan is de 16-35 dus wel een goede optie? 28-70 gaat zeker mee, want zit er mooi tussenin met bereik.
Een flitser is dan niet echt noodzakelijk al ik het zo lees? camera is lichtsterk genoeg op zich.
80-200 is qua gewicht geen probleem, echter als deze lens niet echt inzetbaar is, dan laat ik hem liever thuis.

Statief word wat lastiger, die kan ik niet meenemen, zal dus meeste gevallen uit de hand moeten fotograferen, of camera ergens op zetten.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo jul 10 2013 2:51 pm

Exorius schreef:Hallo Dogo,

Als ik het zo lees, dan is de 16-35 dus wel een goede optie? 28-70 gaat zeker mee, want zit er mooi tussenin met bereik.
Een flitser is dan niet echt noodzakelijk al ik het zo lees? camera is lichtsterk genoeg op zich.
80-200 is qua gewicht geen probleem, echter als deze lens niet echt inzetbaar is, dan laat ik hem liever thuis.

Statief word wat lastiger, die kan ik niet meenemen, zal dus meeste gevallen uit de hand moeten fotograferen, of camera ergens op zetten.
Elk objectief is inzetbaar maar het hangt ook allemaal een beetje van jou manier van fotograferen af. Groothoek is ook niet altijd ideaal en een heel album vol groothoek foto's (even gecharcheerd) is ook wel erg saai. Met een 80-200 kun je meer compressie toepassen (dat werkt vaak goed in stedelijke omgevingen) en geeft tevens extra bereik wat ook van pas kan komen.
Fin.

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » wo jul 10 2013 3:08 pm

@Exorius Externe flitser heb ik eigenlijk op straat in NYC nooit gebruikt/nodig gehad. Statief? Tja, je moest eens weten hoeveel nightshots ik in steden op muurtjes en bankjes heb gemaakt omdat ik het statief, die ik 3000 km meegesjouwd heb, in het hotel had achtergelaten :frown: . Nightshot van de New York City skyline vanuit Brooklyn Bridge Park (THE best spot voor nightshots van de city) wordt echter misschien wel lastig omdat er alleen een hekwerk staat en geen muurtje.
Times Square heeft zoveel licht 's avonds dat je gewoon uit de hand kan schieten f5,6-f8 en ca. 1/15-1/30 sec.
De 80-200mm zou je ook wel eens van pas kunnen komen, maar op een verre reis moet je soms compromissen sluiten ten behoeve van je rug en schouders. De 28-70mm en 16-35mm (ook geen kleine lens!) is, denk ik, al zwaar/bulky genoeg.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » wo jul 10 2013 3:18 pm

Daarom is 1 reis ook nooit voldoende, de eerste reis ga je ontdekken wat je nodig hebt, en de tweede voer je het uit. Dat heb ik in Nigeria ook gemerkt. Alhoewel het makkelijker is om in New York te komen, dan in Nigeria.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo jul 10 2013 10:30 pm

Cyrus schreef:Misschien een Tokina 16-28 F/2.8 erbij? Qua optiek en bouw vergelijkbaar met de Nikkor 14-24 F/2.8 maar een stuk vriendelijker geprijsd, net zo lichtsterk en eenvoudig te corrigeren vertekening.
@Exodus: is dit nog een suggestie voor je?
Groeten,
Edwin

flickr - website

Exorius

Bericht door Exorius » wo jul 10 2013 11:09 pm

Hoi Cyrus,

Heb zelf persoonlijk geen ervaring met Tokina, zelf blijf ik liever gezegd bij de originele lenzen van Nikon, misschien zit het tussen de oren :)
in het verleden heb ik ook Sigma gehad, zeker geen slechte lenzen, maar als je de Pro lenzen van Nikon pakt dan snap je vaak ook waarom ze bijna dubbel zo duur zijn.

Ga wel nadenken over een Nikon lens in dat bereik. maar het waarschijnlijk de 16-35 F4 of de 14-24 F2.8 gaan worden. op basis van wat ik op internet vind qua ervaringen en op het forum, zal een van die 2 de keuze voor NY
gaan worden.

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » wo jul 10 2013 11:54 pm

Natuurlijk moet je die 80-200 ook meenemen. Vol inzoomen op een 'yellow cab' in een druk verkeer kan een pracht beeld opleveren.
Of een agent te paard, het lieve hoofd van het vrijheidsbeeld, noem maar op!
in mijn DoKa zie ik niets...

Remon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Remon » do jul 11 2013 6:04 am

Ben zelf in NYC geweest, ik kan aanraden om een ultra wide angle lens mee te nemen, en een goede telelens, bvb als je naar ellis island gaat om de Statue of Liberty te bekijken, is t wel fijn dat je vanaf de boot foto's maken kan.

Voor de rest, tour door de stad met de bus, kom je practisch overal, van wall street tot de wat meer ghetto buurten :)
Gear: Nikon D90 + Grip - Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G - Nikon AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G - Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G - 2x Nikon Speedlight SB-24
Mijn foto's kunnen soms apart zijn bewerkt!

unga
Clublid
Clublid

Bericht door unga » do jul 11 2013 8:05 pm

Beste Exorius, in plaats van een statief: neem een Gorillapod mee, kost 50 euro, kan je in de meest onmogelijke posities vastklemmen en neemt maar een klein plekje in, ik gebruik de mijne met veel plezier
D-5100
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm
F3 HP + 1.8/50, 2.8/28
Nikon L35AF2
Rollei 35
Canonet 28
Olympus 35 RD

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”