Fotograferen op M stand

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Fotograferen op M stand

Bericht door a vgastel » vr okt 04 2013 5:52 pm

Er is info genoeg te vinden hoe te doen in de m-stand , gewoon beginnen en doen en je histogram in de gaten houden.
Ook fietsen leer je met vallen en op staan.

http://raym.deds.nl/manueel%20fotograferen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Oke, manueel fotograferen, ofwel het gebruik van de M-stand. Een poging om het in normaal Nederlands uit te leggen

Met je camera in de manuele stand (M-stand) heb je meer invloed op je foto`s:
-je kunt het diafragma, de scherptediepte zelf regelen
-je kunt de bijbehorende sluitertijd zelf instellen die bij dit diafragma past.
Gevolg is een optimaal genomen foto, en een foto waar scherp is wat jij scherp wilt hebben! De M-stand is voor het maken van diverse foto`s geschikt.
De M stand (manual)
Door je camera op de M stand in te stellen heb je de meeste instelmogelijkheden. Je geeft zelf aan welke instellingen voor diafragma, sluitertijd en ISO waard wil gebruiken. Deze instellingen zijn het belangrijkste voor je foto, maar deze stand is ook meteen het moeilijkste in gebruik. Je moet goed opletten dat je de juiste sluitertijd kiest bij je diafragma of andersom. Let je even niet op? Grote kans dat je foto’s bewogen zijn, of juist over- of onderbelicht.
Gebruiken bij: kan altijd, maar zeker in situaties met moeilijke lichtomstandigheden

Spiek briefje van Miguel Yatco uit http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... -stand.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://livinginthestills.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door ben42 » vr okt 04 2013 6:13 pm

DXK schreef:Bedankt voor alle reacties!

De reden dat ik deze vraag stel is dat ik voor de opdrachten op mijn cursus ALLES op de M stand moet maken.
Echter als ik dit soort foto's moet maken, zitten er naar mijn mening TEveel mislukte foto's bij.

Ik speel inderdaad veel met de belichtingsmeter, als ik zie dat de foto "iets" te belicht is, stel ik hem bij zodat de foto wat donkerder wordt.

Ik vind het overigens grappig om te lezen, dat gevorderde mensen hier dus anders over denken en veel met de A/P stand werken.
Misschien toch maar eens een dag meelopen met een gevorderde fotograaf, om te zien hoe die dit aanpakken (daar leer ik waarschijnlijk meer van, dan alleen theorie).
Ervaren fotografen kunnen wel omstandigheden inschatten en vaak verdomd goed, maar het menselijk ook kan geen absolute hoeveelheden licht inschatten.
(Er is wel zoiets als absoluut gehoor, niet zoiets als absoluut zicht).

Als je op M moet fotograferen en snel wil werken zou ik de volgende methode handteren, gebruik de ultime lichtmeter, dat is een camera die een foto maakt, gewoon in A/S/P stand, ik zou gaan voor de A stand. Maak in de A stand een foto. Bekijk de foto en maak daarna dezelfde foto nog een keer in M, met de instellingen zoals die in de A stand zijn gemaakt eventueel aangevuld met je eigen correctie.
Dat werkt snel, je leert bovendien waarbij de lichtmeter gecorrigeerd moet worden. Bij een vast diafragma in de A stand stel je daarna bewust de sluitertijd in zodat je je behoorlijk bewust bent van wat je aan het doen bent zonder dat je eerst veel verwarrende trial and error foto's aan het maken bent.

Deze methode werkt snel en je leert er ook snel van. Deze methode is volgens mij veel effectiever dan eerst zoveel fouten maken dat je door je eigen fouten het overzicht kwijt raakt.

M stand heeft wel zijn voordelen, maar alleen als je de omstandigheden voor meerdere foto's wilt vasthouden, dit kan zijn in een studio setting, maar b.v. ook bij een Panorama foto. (Voor dat laatste gebruik ik zelfs altijd gewoon de automaat).
Bij de meeste moderne zooms veranderd de belichting al als je de zoom gebruikt. Dit maakt voor veel omstandigheden de M stand lastig in het gebruik.
(Ok, in de meeste moderne camera's wordt dit veranderen van de Zoom weer gecompenseerd door de doorsnede van het diafragma daarop aan te passen, of moet deze automaat ook uitgeschakeld worden ?).

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr okt 04 2013 6:49 pm

Omslachtig gedoe allemaal, in mijn optiek.
Waarom in A of S een foto maken als je in M exact dezelfde meting kunt doen?
En het is nogal wiedes dat je eerst zoomt en daarna je belichting nog even bijstelt.

Wat is er nou zo moeilijk aan het weten waarop je meet?
Wat is er nou zo moeilijk aan het kijken naar die belichtingsmeteruitlezing in je zoeker?
Wat is er nou zo moeilijk aan je ISO instellen, het licht meten, je diafragma of je sluitertijd kiezen en daarop aan de hand van dat metertje je sluitertijd of diafragma aanpassen?

Maak het ook niet te moeilijk, zet je camera op centrumbenadrukte meting en meet op een vlak of onderwerp met gemiddelde dekking. Generaties en volksstammen fotografen schoten filmpjes achter elkaar vol zonder problemen met alleen een M-stand - zonder forum, zonder youtube, maar wel met gewoon de handleiding of een fotoboek van Peter Charpentier of Dick Boer...

En wat een geciteer weer...
Waar gewoon antwoord geven of iets melden volstaat...
Tekenend... Hoe maak ik iets moeilijk wat in wezen heel simpel is.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr okt 04 2013 7:18 pm

Je mist het punt waar het bij de gebruikers van de A of S stand om gaat. Snelheid. Zie mijn eerdere bericht.
Er is NIETS moeilijk aan het zelf instellen van ISO, diafragma en tijd. Daar gaat het dus niet om. De vraag is wat de voordelen van de M stand zijn.

Als je in A fotografeert, dan stel je - heel bewust - je diafragma zelf in. Geen verschil met M.
Van tevoren had je al - heel bewust - je ISO waarde zelf gekozen. Geen verschil met M.
Het enige wat je niet zelf doet in de A stand, maar waar de camera je een voorstel doet - is het zelf kiezen van de sluitertijd. Die beoordeel je onderaan in je matglas, waar ook ISO en diafragma waarde staat.
En laat de camera nou tot dezelfde sluitertijd komen als degene die heel bewust in M werkt, maar dan aan drie knoppen moet draaien in plaats van twee? Het is niet moeilijk om aan drie knoppen te draaien, maar het is makkelijker en sneller om aan twee knoppen te draaien.

Ik gaf al eerder aan dat educatief gezien M een voordeel kan bieden. Dat is ook het geval als je de drie variabelen in een studiosetting gelijk wilt houden.
Generaties veegden stof met stoffer en blik.
Nu hebben we de stofzuiger.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » vr okt 04 2013 7:34 pm

Geheel met Marten eens.
Alleen voor portretten gebruik ik M voor de rest plak ik m af want A doet exact hetzelfde .
In M krijg je exact dezelfde instellingen voor een foto als in A.
Word altijd een beetje kriebelig van mensen die zeggen dat je in M moet werken.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » vr okt 04 2013 7:47 pm

iefie schreef:Alleen voor portretten gebruik ik M voor de rest plak ik m af want A doet exact hetzelfde .
Waarom dan voor portretten wel M?

Groeten Jan

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » vr okt 04 2013 7:59 pm

Grojan schreef: Waarom dan voor portretten wel M?
Groeten Jan
Omdat je dan over meerdere foto's de belichting exact gelijk kunt houden. Je doet dan eenmaal een zorgvuldige meting en verandert daarna de belichting en de instellingen niet. Dan maak je een aantal foto's waarbij verschillen die de lichtmeter zou zien er niet meer toe doet. Door verschillende houdingen van het model komt het ene moment wat meer licht de camera binnen dan het andere moment, maar dat heeft dan door de M stand geen invloed meer.

Dit gebruiken we bij een constante belichting, een constante instelling van de camera.

Ik neem aan dat deze redenatie ook voor anderen zo is.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr okt 04 2013 8:30 pm

En dat geldt dus niet alleen voor studioportretten, maar voor alle fotografie waarbij de lichtomstandigheden niet veranderen.

En ik kan nergens ontdekken dat iemand heeft geschreven dat "M moet".
Van mij moet er zeker niets, maar ik word dus vaak kregel van drogredenaties en halfzachte adviezen. (Nee, Marten, niet jij...)

Terug naar de vraag van de vraagsteller:
"Ik ben nu sinds een jaar bezig met fotografie en heb sindsdien een beginnerscursus gevolgd, en sinds kort ben ik bezig met een half gevorderde cursus. / Nu blijf ik echter moeite hebben met het "begin", hier bedoel ik dat als ik nu naar buiten loop waar ik mee moet starten als ik mijn camera in de M stand zet. / Dit los ik op door een aantal testfoto's te maken en door in mijn lens te kijken e.e.a. bij te stellen/draaien krijg ik uiteindelijk een mooie foto. / Nu zou ik dit "proces" willen versnellen/verbeteren, dus ik was benieuwd hoe anderen dit aanpakken. / Waar starten jullie mee? Zijn er handige regeltjes die ik kan hanteren?"

Ik vraag mij dus serieus af wat er in die beginnerscursus is behandeld, en wat er in die "half gevorderden"-cursus aan bod komt...
In het licht van deze vraagstelling moeten sommige reageerders zich misschien afvragen wat vraagsteller aan hun antwoord en gele citeervlakjes heeft?
Laatst gewijzigd door emdeklerk op vr okt 04 2013 8:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » vr okt 04 2013 8:32 pm

Heb een vraag heb je buiten op de A-stand en m-stand gelijke belichting bij constant licht.
En binnen ook dan
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » vr okt 04 2013 8:36 pm

Tuihanti schreef:Het is net als fietsen.
Als je niet op die fiets gaat zitten en er paar keer af dondert leer je nooit fietsen.
Shit, nou snap ik waarom mijn vader na 52 jaar nog steeds mijn zijwieltjes niet van mijn fiets heeft gehaald!

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr okt 04 2013 8:41 pm

a vgastel schreef:Heb een vraag heb je buiten op de A-stand en m-stand gelijke belichting bij constant licht.
En binnen ook dan
Uiteraard Bert!
Ceteris paribus, d.w.z. alle overige omstandigheden gelijkhoudend.

DXK

Bericht door DXK » vr okt 04 2013 8:46 pm

emdeklerk schreef: Ik vraag mij dus serieus af wat er in die beginnerscursus is behandeld, en wat er in die "half gevorderden"-cursus aan bod komt...
In het licht van deze vraagstelling moeten sommige reageerders zich misschien afvragen wat vraagsteller aan hun antwoord en gele citeervlakjes heeft?
Alles qua belichting etc. is prima behandeld (op de M stand), echter meer theorie dan praktijk.
Ik denk alleen dat ik het probleem bij mijzelf moet zoeken, blijf ermee aanrommelen.
Binnenkort eens zien wat de mogelijkheden zijn om met een ervaren persoon op pad te gaan, die mij wat truukjes aan kan leren :)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr okt 04 2013 8:48 pm

Ja, Bert, je hebt gelijkmatige belichting. Vooropgesteld natuurlijk dat het licht niet verandert.
Een nadeel van het werken op A of S zou kunnen zijn dat je ergens op gemeten hebt voor de correcte belichting en daarna de camera op iets anders (lichter of donkerder) richt en dus een andere belichting krijgt. Een van de redenen om panoramafoto's op M te maken, dan krijg je geen ongelijk belichte deelfoto's.

En geloof me, de belichtingsmeters zijn nog wel eens te foppen met heldere of donkere delen in het beeld. Hoewel ik heilig ontzag heb voor de Nikon-matrixmeting: heerlijk... Feit blijft dat ik gewend was en een beetje blijf aan de oude centrumgerichte meting van de Nikkormats en de F2: ook heerlijk, voor wie weet wat hij doet. Goed dat je dat op moderne camera's ook kunt kiezen.

Op het aangehaalde voorbeeld van een vliegshow krijg je al snel verkeerd belichte beelden (vliegtuigen tegen een heldere lucht!). De laatste vliegshow waar ik was heb ik in M de correcte belichting vastgesteld op zo'n grijze kliko die een 20meter verder op het veld stond en daarna kon ik de meeste vliegtuigen ook correct belichten. Veranderend licht? Kliko, meten, verder gaan...
Nu gaat men roepen: spotmeting!... Maar niet ieder vliegtuig is neutraal grijs, hoewel een C-17 er aardig in de buurt komt...

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » za okt 05 2013 10:34 am

Dank u dit vermoeden had ik ook daar om mijn vraag werk bijna altijd in M-stand gebruik de andere bij na nooit.
Dit was bij mijn analoge camera al zo en nu eigenlijk nog zo met ;; Het fotoboek van Dick Boer en het Tweede fotoboek ook van Dick Boer.en "De grondbeginselen der fotografische techniek" van dr. J.J.M van Santen, deel 1 en deel 2.destijds.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”